e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

22kg, gemeten op een personenweegschaal met en zonder fiets in de armen :D
Kan dus ook 23kg zijn. De huidige e-mtb's (in een enigzins betaalbare uitvoering) gaan daar vaak nog ietsje overheen, o.a. omdat de accu's steeds groter en daarmee zwaarder worden. Ook kost het integreren in het frame wat grammen in vergelijking met een "externe" accu.

Ik reken ongeveer met 10kg verschil tegenover een beetje vergelijkbare analoge bike.
In elk geval ruimschoots genoeg om er even aan te moeten wennen :)

En ook een serieus gewicht (voor mij dan toch) om over een stapel rotsblokken heen te moeten sjorren zonder hulp... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 13 augustus 2021, 11:28 Kermit's leesvoer.

Dank voor je post, zal alles binnenkort even rustig doornemen. Mijn budget zal ook ergens tussen de 4 en 5 liggen. Gelukkig ook nog geen haast dus heb nog wel even de tijd om te oriënteren. Wil iig een speelse fiets ongeveer in de lijn van mijn Mojo.
beaver82
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 31 oktober 2014, 08:08
Mijn mountainbike: 2015 Trek Superfly8

Na enkele jaren oldskool hardtail nu geopteerd voor een e-fully(die zoon wordt ook steeds sneller :D ), en na enkele ritjes kan ik enkel concluderen dat ik hier nog dolle pret mee ga beleven :-q
https://www.flickr.com/photos/192681906 ... 375233327/
Laatst gewijzigd door beaver82 op ma 16 augustus 2021, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@beaver, je foto doet het niet, waarschijnlijk omdat hij op een site staat die niet voor iedereen toegankelijk is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

beaver82 schreef: vr 13 augustus 2021, 20:31 Na enkele jaren oldskool hardtail nu geopteerd voor een e-fully(die zoon wordt ook steeds sneller :D ), en na enkele ritjes kan ik enkel concluderen dat ik hier nog dolle pret mee ga beleven :-q
https://www.flickr.com/photos/192681906 ... 375233327/
Ik zie hem wel en hij is ERG mooi :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar daar stond-ie eerst niet ;-)

Voor een zwarte fiets kan hij ermee door :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Erg mooi ding! Is dat ook een ep8? Dan hebben ze de aandrijving kwa afwerking ook weer al door ontwikkeld..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt me nog de STEPS 8000 motor?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
beaver82
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 31 oktober 2014, 08:08
Mijn mountainbike: 2015 Trek Superfly8

kermit schreef: di 17 augustus 2021, 15:51 Dat lijkt me nog de STEPS 8000 motor?
Is inderdaad nog steeds de 8000 versie, wel met een iets grotere (540Wh) batterij dan standaard.
De 2021 modellen hebben wel die nieuwe motor maar de afmontage was dan weer een pak minder voor hetzelfde geld, en pas leverbaar vanaf december :lol:
Deze stond na een week op de stoep :-q
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

beaver82 schreef: di 17 augustus 2021, 16:17
kermit schreef: di 17 augustus 2021, 15:51 Dat lijkt me nog de STEPS 8000 motor?
Is inderdaad nog steeds de 8000 versie, wel met een iets grotere (540Wh) batterij dan standaard.
De 2021 modellen hebben wel die nieuwe motor maar de afmontage was dan weer een pak minder voor hetzelfde geld, en pas leverbaar vanaf december :lol:
Deze stond na een week op de stoep :-q
Groot gelijk heb je hoor, zou mijn keus nu ook zijn. Wel leuk nieuwste updates en meer koppel.. voor de meeste ritten werkt al die aandrijvingen gewoon prima nu.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Is idd wat voor te zeggen maar persoonlijk zou ik die paar maanden wel uitzingen en de laatste spec motor eronder willen hebben. Wel een vette bak die YT. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou ik normaliter ook denken, maar in werkelijk elke test lees je dat de EP8 rammelt bij "coasten", in de praktijk dus elke afdaling. De Bosch gen. 4 heeft daar ook last van. Die zit in de fiets van mijn vriendin en ik heb daar ook mee gereden.

Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik me daar continu aan zou ergeren. Wat ik onacceptabel vind als ik > vijf mille heb uitgegeven. Dus ik zou liever die kleine updates missen dan elke afdaling naar gerammel moeten luisteren...
Maar dat is persoonlijk uiteraard. Bovendien heb je bij veruit de meeste nieuwe bikes geen mogelijkheid om voor een vorig type motor te kiezen, alle nieuwe fietsen hebben de laatste motor van "hun" merk.

De STEPS8000 motor bevalt mij verder uitstekend, er is eigenlijk maar een ding dat ik graag anders zou zien: een accu met meer dan 500Wh.

Vanwege de bijgeluiden van de EP8 en Bosch zou ik op dit moment met bovengemiddelde interesse naar een Brose fiets kijken. Alleen is de Levo (zoals elke Specialized) duur voor wat er aan onderdelen op zit, en heeft Brose problemen gehad met brekende riemen (in de motor). Dat zou wel verbeterd moeten zijn, Specialized heeft zelfs hun garantie daarop verlengd.

Maar goed, allemaal virtueel geklets want geen budget en geen noodzaak tot vervanging van de Merida... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik weet niet of dit de beste plek is om deze vraag te posten, maar ik vraag me af of er al mensen zijn met ervaring met de nieuwe 'Tour+' update op de Bosch Gen4 (vanaf juli).
Deze nieuwe software kan alleen geïnstalleerd worden door de dealer/fietsenmaker (kost 15-20 euro volgens mijn fietsenmaker) dus lastig om zo maar even uit te proberen.
Normaal heb ik de modes eco, tour, turbo en emtb. Eco, tour en Turbo hebben vaste vermogensuitgiftes, EMTB is een automaat tussen tour en turbo ondersteuning %.
De tour+ zou net als de EMTB een automatische vermogensvariatie , maar dan variërend over het volle bereik tussen ECO en TURBO. Met als doel accubesparing en comfort.
Maar als je dat laat installeren, ben je de vaste TOUR ondersteuning wel kwijt. Dat vind ik jammer. Wat je dan over hebt is ECO, TOUR+ , EMTB en TURBO. De EMTB is nog steeds beschikbaar voor uitdagende stukken.
Normaal wil ik altijd de laatste updates, maar in dit geval vraag ik me af of het de moeite is , zeker omdat je een bepaalde functionaliteit (vaste Tour modus) kwijtraakt.
Wat denken jullie?
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

nederbelg2 schreef: zo 22 augustus 2021, 14:29 ik weet niet of dit de beste plek is om deze vraag te posten, maar ik vraag me af of er al mensen zijn met ervaring met de nieuwe 'Tour+' update op de Bosch Gen4 (vanaf juli).
Deze nieuwe software kan alleen geïnstalleerd worden door de dealer/fietsenmaker (kost 15-20 euro volgens mijn fietsenmaker) dus lastig om zo maar even uit te proberen.
Normaal heb ik de modes eco, tour, turbo en emtb. Eco, tour en Turbo hebben vaste vermogensuitgiftes, EMTB is een automaat tussen tour en turbo ondersteuning %.
De tour+ zou net als de EMTB een automatische vermogensvariatie , maar dan variërend over het volle bereik tussen ECO en TURBO. Met als doel accubesparing en comfort.
Maar als je dat laat installeren, ben je de vaste TOUR ondersteuning wel kwijt. Dat vind ik jammer. Wat je dan over hebt is ECO, TOUR+ , EMTB en TURBO. De EMTB is nog steeds beschikbaar voor uitdagende stukken.
Normaal wil ik altijd de laatste updates, maar in dit geval vraag ik me af of het de moeite is , zeker omdat je een bepaalde functionaliteit (vaste Tour modus) kwijtraakt.
Wat denken jullie?
ik blijf bij Eco,Tour, Emtb en TURBO, die Tour+ zie ik niet als verbetering, ik rij bijna altijd in de Tour en als omstandigheden er zijn in Eco, de Tour modus vindt ik persoonlijk bij mijn fiets profiel passen en heeft voldoende bereik met de accu voor mij.
mysticwizard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 augustus 2021, 13:12

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe e-mtb om mee te kunnen met mijn kameraden. Deze rijden reeds enkele jaren, ik heb de afgelopen periode enkele malen meegereden maar met een gewone is het gewoon onhaalbaar om mee te kunnen. Wegens onvoldoende tijd om veel te kunnen trainen zie ik het dan ook onhaalbaar om mee te kunnen en ook nog veel plezier te hebben aan de ritten. Nu is het "leuk" maar ben ik volledig kapot na de rit.. Ook heb ik vaak last van mijn rug bij zware inspanningen (vermoedelijk ook door onvoldoende training) waardoor ik heel wat last heb in mijn onderrug. Onlangs getest met een e-mtb en hierdoor moet ik minder diep gaan en kan ik de rit zonder problemen uitrijden. Daarom liever een e-mtb ipv een gewone anders vrees ik dat het een miskoop zal worden die niet gebruikt zal worden.
Ik hoef uiteraard niet het beste materiaal te hebben, maar ik wil zeker een degelijk model. Frequentie van rijden zal 1x per week of 1x per 2 weken zijn, ritje van 60km.

Er zitten 2 dealers bij ons in de buurt die elk hun eigen e-mtb merk hebben.
Canyon en TREK.

Bij Canyon spreekt de Grand canyon: ON 8 mij aan. €3.300 incl. BTW in BE.
23kg, Steps EP8 motor, 630Wh batterij, Shimano Deore 12 versnellingen, hardtail.
Je hebt dan nog de Canyon 9 welke €3.600 kost en volgens mij is het enige verschil Shimano Deore XT 12 versnellingen.
En de 7, die €2.800 kost, heeft een batterij van 504Wh, Deore met 10 versnellingen.

Bij Trek is het enkel de powerfly 4 die in mijn budget past, €3.400 incl. BTW. Deore 10 versnellingen, Accu Bosch 500Wh. De canyon lijkt me persoonlijk de beste koop..

Wat is jullie mening? Eventueel alternatieven die de moeite zijn?

Thx!
Plaats reactie