e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal niet om de haverklap voorkomen, maar hij moet natuurlijk wel maximaal kunnen inveren zonder iets te raken.
Dus dat zou ik zeker even uittesten met de demper leeg. En dan de uitkomst even hier/aan mij mededelen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

kermit schreef: vr 7 mei 2021, 09:23 Het zal niet om de haverklap voorkomen, maar hij moet natuurlijk wel maximaal kunnen inveren zonder iets te raken.
Dus dat zou ik zeker even uittesten met de demper leeg. En dan de uitkomst even hier/aan mij mededelen ;-)
Zal ik doen :-q
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Nou, heb het gecheckt met lege achter demper..en inderdaad, bij 50% sag ongeveer raken ze elkaar. Helemaal inveren gaat gewoon, echter wel met klein beetje wrijving. Niet heel erg maar het is er wel, je ziet ook een spoor op de accu en op de demper van dat ze langs elkaar wrijven. Je voelt niet echt weerstand en je ziet ook niks bewegen of vervormen, noch aan de accu of aan de demper maar ze raken elkaar nipt. Balen..Ik blijf er voorlopig mee rijden maar ga wel nadenken over een andere demper, zonder het potje.. @ Kermit heb jij een idee wat een goede vervangings demper zou zijn? Deze bijvoorbeeld, of zou die te licht zijn; RockShox Deluxe Ultimate RCT DebonAir Trunnion Rear Shock 205x65
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, geen idee. Zal ook een beetje van je gebruik afhangen of een demper met piggyback "noodzakelijk" is denk ik. Voor mezelf denk ik dat het wel kan, ik rijd geen volle bak downhills van 1.000 dieptemeters aan een stuk.
Ik had gisteren ook al een beetje zitten kijken naar 205x65mm Trunnion dempers.... :oops: :D
Een coil zonder piggyback zou mooi zijn, maar die zijn wel heel dun gezaaid in die maat. En dan moet je nog de juiste veer erbij zoeken voor je fiets en eigen gewicht.

Bovendien, dan wordt het wel een hele dure operatie, accu en demper kosten zo €1.000 of meer. En dat voor zes dagtochten per jaar... want de rest van de ritten heb ik genoeg aan de 500Wh accu. Die allebei ook nog lang niet aan vervanging toe zijn.
Ik ga iig nog niet meteen op de bestelknop voor de 630Wh rammen :D

Misschien is het kunststof van de accu op die plek dik genoeg om er een minimale uitsparing in te vijlen (1,5mm zou genoeg moeten zijn?), maar dan ben je wel meteen de garantie kwijt. Lastig...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als het maar 1.5mm is, zou je dan niet met bv een excentrische as je swingarm iets naar achteren kunnen laten draaien ? Moet je wel een hobby draaier in je kenniskring hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zolang de linkage zit waar hij nu zit gaat dat niks opleveren:
Afbeelding

Als je al iets zou moeten aanpakken is het een draaipunt van de link (bovenste shockmount of hoofddraaipunt van de link), maar dan zou ik persoonlijk eerder naar een demper zonder piggyback gaan. Misschien dat zelfs een ander merk demper met piggyback al goed is, als dat ding 1,5mm minder doorsnede heeft of een fractie dichter bij de demper zit ben je er al.

Het punt is vooral dat het heel duur wordt. De 630Wh accu kost je al een kleine €700,- en dan nog een demper.
Een Rockshox Deluxe zonder piggyback zit net over de €300,- dus voor die extra actieradius betaal je gewoon €1.000,- Misschien gaat er nog iets af als je je huidige demper kunt verkopen, maar hoeveel bikes hebben een 205x65mm Trunnion nodig... die markt is niet heel groot en als mensen een aftermarket demper kopen is het doorgaans een upgrade. De Superdeluxe-R die er nu in zit is best een goede demper, maar basic qua instelmogelijkheden.

Rest het verkopen (in mijn geval) van de tweede 500Wh accu want die ga je echt niet meer gebruiken als je een 630 en een 500 in huis hebt. Wat levert zo'n ding gebruikt op? :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik bedoelde het draaipunt aan je frame. Als je die 1.5 mm verplaatst naar achteren komt je hele linkage incl demper mee en staat ie iets rechterop in deze stand. Lijkt me niet of nauwelijks merkbaar in je vering (?). Ik weet niet hoe dat draaipunt exact zit, maar als je dat bv met een excentrisch aangepast asje kunt doen hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten. Stuk minder als 300€ voor een nieuwe demper lijkt me?
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

kermit schreef: vr 7 mei 2021, 11:40 Nee, geen idee. Zal ook een beetje van je gebruik afhangen of een demper met piggyback "noodzakelijk" is denk ik. Voor mezelf denk ik dat het wel kan, ik rijd geen volle bak downhills van 1.000 dieptemeters aan een stuk.
Ik had gisteren ook al een beetje zitten kijken naar 205x65mm Trunnion dempers.... :oops: :D
Een coil zonder piggyback zou mooi zijn, maar die zijn wel heel dun gezaaid in die maat. En dan moet je nog de juiste veer erbij zoeken voor je fiets en eigen gewicht.

Bovendien, dan wordt het wel een hele dure operatie, accu en demper kosten zo €1.000 of meer. En dat voor zes dagtochten per jaar... want de rest van de ritten heb ik genoeg aan de 500Wh accu. Die allebei ook nog lang niet aan vervanging toe zijn.
Ik ga iig nog niet meteen op de bestelknop voor de 630Wh rammen :D

Misschien is het kunststof van de accu op die plek dik genoeg om er een minimale uitsparing in te vijlen (1,5mm zou genoeg moeten zijn?), maar dan ben je wel meteen de garantie kwijt. Lastig...
Daar dacht ik ook al aan inderdaad, hoeveelheid weg te werken materiaal stelt niet zoveel voor. Maar aan de andere kant, ik weet niet hoe dik het kunststof is. Mijn gevoel zegt dat dat gewoon een 1 mm dik stukje plastic is.. en wat zit er onder, straks heb ik dan een gat in mijn accu.. heb de accu al dus voor mij gaat het dan alleen om een demper. Maar eens een nachtje over slapen :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 7 mei 2021, 15:45 Ik bedoelde het draaipunt aan je frame. Als je die 1.5 mm verplaatst naar achteren komt je hele linkage incl demper mee en staat ie iets rechterop in deze stand. Lijkt me niet of nauwelijks merkbaar in je vering (?). Ik weet niet hoe dat draaipunt exact zit, maar als je dat bv met een excentrisch aangepast asje kunt doen hoeft dat niet de hoofdprijs te kosten. Stuk minder als 300€ voor een nieuwe demper lijkt me?
Dat zou misschien kunnen, maar ook niet heel gemakkelijk denk ik. Bovendien ben je dan de garantie op je totale fiets kwijt wat ik zelf toch wel een groot nadeel zou vinden.

Zo ziet het er van dichtbij uit:
Afbeelding

Maatje S, ik heb het idee dat het gedeelte demper/accu in alle maten gelijk is.
De 630Wh accu is dus een stuk boller/dikker dan deze 500Wh:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kast vd accu is van kunststof?
Warm maken en een deukje in duwen precies op die plek.

Ik begrijp uit het verhaal dat het maar heel weinig is. Beetje schuren of vijlen is dan ook al genoeg.
Het slijtplekje op de accu geeft precies de juiste plek aan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 7 mei 2021, 19:52 De kast vd accu is van kunststof?
Warm maken en een deukje in duwen precies op die plek.

Ik begrijp uit het verhaal dat het maar heel weinig is. Beetje schuren of vijlen is dan ook al genoeg.
Het slijtplekje op de accu geeft precies de juiste plek aan ;)
Dat klopt inderdaad, ik denk dat ik dat ga proberen, verwarmen en een deukje in duwen zou het moeten oplossen :-q
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Heb een gleufje gemaakt dmv verwarmen en daarna bijslijpen met een dremel. Nog steeds raakt het elkaar(nipt, dat wel) en ik durf niet nog meer materiaal weg te halen. Geen idee hoe dik het is en als ik er doorheen ga is er geen weg terug. Ik ga voorlopig gewoon rijden( deed ik ook al, had er geen hinder van) misschien in de toekomst toch een keer een andere demper.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi hoi,

Het valt mij op dat ik met deze fiets, Cube Stereo Hybrid 160, vaker de groen raak met pedalen dan eerder (eerder met andere fiets nooit). Nu ik nieuwe dmr vault flatpadals heb gebeurd het nog vaker. Ook al let ik goed op de techniek. Er zit nu een crankarm op van

ACID E-Crank, 36T, 165mm

Zou er en kortere op kunnen? Of moet ik de click pedalen er maar weer opzetten... of zou de axhterdemper alsnog te zacht zijn( heb nu een sag van 25 procent

Hoor graag jullie ideeën !
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Met achtervering heb je inderdaad sneller last dat je de grond raakt. Dit is even wennen en betekend dat je in hobbelige bochten goed uit moet kijken en je vaak je pedalen horizontaal moet houden.

Volledig ingeveerd komen mijn pedalen net aan de grond als de fiets rechtop staat.
Tja het is een nadeel van achtervering waar ik me ook wel eens aan geirriteerd heb.

Kortere crank armen helpen idd, en wordt wel vaker toegepast.
Minder sag helpt, alsook bandenspanning wat hoger.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Oké , ja ik heb de spanning van zowel band als de demper al vrij hoog. Misschien ook inherent aan het type fiets en met de flatpadals gebeurd het nog sneller. Ik denk dat het grootste probleem ontstaat bij een flauwe single track afdaling waarbij je gaat trappen om meer snelheid te maken..

Vandaag zelfs met pedaal ergens tegenaan gekomen, met als gevolg dat de pedaal iets scheef in de crank arm zit.. kan het met geen mogelijkheid meer loskrijgen, ermee fietsen kan ook niet meer door de slag. Er zal denk ik een nieuwe crank op moeten en het schroefdraad van het gloednieuwe dmr vault pedaal zal ook wel kapot zijn..

Ik ben bang dat ik de pedalen weer om moet wisselen voor de spd. Erg jammer want het beviel zo goed , lekker vrij en fijne 510 schoenen 😞
Plaats reactie