e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Nobby nic lijkt me prima voor die tripjes hoor.. als je niet super ruig/hard en snel naar beneden knalt hou je sowieso alles wat beter heel denk ik..
En als je graag iets nieuws wil proberen is vittoria echt wel een goed merk om eens te proberen.
Heb zelf de goma eens gehad en voor een van van kilo + zou je niet zeggen dat hij zo lekker kan rollen.


Had trouwens vorige week mn xt derailleur kapot gereden op een skinny... geen xt of slx te bestellen op korte duur dus de deore 12speed maar besteld voor 50 euro :o
Gewicht is duidelijk een stuk meer maar merk gewoon geen verschil in schakelen..
Ik vraag me soms echt af waarom dingen zo duur moeten zijn en waar nou de grens ligt voor een amateur die eens lekker de bossen induikt op zn vrije dag.
Voor wedstrijden een heel ander verhaal natuurlijk! Als ze dan bevoorbeeld die 12sp deore groepset monteren met remmen enz ipv xt en daar dan weer een net wat beter wielsetje of vork/demper voor zouden monteren zou in mijn ogen toch beter zijn?
Nu gaat alles vaak in complete stappen omhoog(vork, demper, groepset en wielen) terwijl iets wat goed functioneert en mis nog sterker is ook op onze e-mtbs perfect zou passen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat groepsets nogal overgewaardeerd worden in de verkoop/marketing verhalen, terwijl je inderdaad van een wielset nauwelijks iets hoort. Ik merk dat in race/gravel bike's ook. Ik heb nu toevallig al jaren een racer met Tiagra zonder enig probleem en sinds kort een gravelbike met Sora die het probleemloos doet. Vaak betaal je fors meer voor bv 105 omdat dat de "norm" is. Standaard wielsets en banden zijn wel vervangen door net een klasse beter/lichter.

Ik heb ook met moderne Deore 10sp en 12sp gereden en SLX 11sp, gewoon allemaal erg goed als het goed is afgesteld. Op mijn E-mtb zit SLX 12 speed, maar als ik eerlijk ben had ik er liever een betaalbaardere 11sp SLX of Deore op gehad, dat stelt net wat minder kritisch af.
Volgens mij kun je beter net wat goedkoper spul monteren, een versnelling minder kiezen, goed onderhouden en regelmatig versleten spul in de kliko gooien. Dat geldt zeker als je een paar fietsen hebt en afwisselt, voor een echte kmr vreter op een enkele fiets zou het anders kunnen zijn.

NN blijft waarschijnlijk ook gewoon heel, maar ik wil straks niet in de situatie komen dat ik tijdens de vakantie in Frankrijk een andere 29x2.6 band moet zoeken omdat er een scheurtje in zit :-{ Met (bv) een setje Vittoria E-Agarro erop kunnen de NN's mee als reserve en ben ik safe.
Zo gaat er ook altijd remblokjes mee, nu een 12sp ketting en voor de racer/ e-bike vrouw een 10sp. Nooit nodig gehad .... :wink:
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

MonkeyRider schreef: za 19 juni 2021, 22:11 Voor zover ik nu weet zit er tussen de E en non-E versie inderdaad geen verschil in opbouw of gewicht, maar wel verschil in compound.
Gezien de reviews is de Agarro wel een fijne allround trailband voor niet te extreme omstandigheden, maar ook nog vlot genoeg voor XC.
Kan er dus het hele jaar op blijven. Ik ga ze maar eens bestellen, denk ik.
Die compound is toch gwn hetzelfde?
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Nog even voor de Bosch rijders, wat ik begrijp heben onze afstellingen met snelheid over het algemeen te maken met te veel km op de teller (purion)
Vrijdag heeft de mijne een beurt gehad en heeft de Bosch aan de computer gehangen , dus gelijk gevraagd om de wiel diameter te veranderen.
Vrijdag middag heerlijk, (ehum net voor het leersum drama 45 minuten vroeger weg gereden vanaf de woudenbergse weg) daar de 2 route`s gereden en nu klopt de teller eigenlijk nagenoeg, op mijn horloge gps ga ik 25, 6 en op de teller 25,9 , dus nu is het verschil minimaal , afstelling kan nu niet verder terug.
Maar tot ik een nieuwe achterband moet ben ik happy met deze afstelling. :-q
De monteur dacht ook dat je het zelf via het display kan doen maar dat heb ik in het verleden niet kunnen vinden.
Mijn fietsje mag vies worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Over de verschillen kan ik geen duidelijkheid krijgen, lijken inderdaad hetzelfde met ander label.
Ik heb intussen wel de E-mtb versie kunnen bestellen in duitsland voor nette prijs.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi hoi,
Toch even melden dat ik de Cube Hybrid EMTB heb ingeruild. Ik fiets nu op vooral op m’n nukeproof scout 29 er. Dit blijkt voor mij echt een top fiets, xc gebruik maar speelser en ruiger op de afdalingen en niet inhouden op de sprongen.

Ik was behoorlijk lovend over de ebike. Het was erg leuk om ermee te fietsen, vooral op parcoursen met de nodige hoogtemeters was het in mijn ogen een leuke variant op de gewone MTb sport. Lekker snel klimmen, super veel grip en lekker veel veerweg.

Waarom heb ik de fiets dan weggedaan? Dit had meerdere redenen. Ik wilde steeds meer en sneller, met als gevolg dat oude schouderblessures weer opkwamen. Je kunt met de ebike nu eenmaal veel meer kilometers ( vooral hoogtemeters ) maken in korte tijd. M’n bovenlichaam kreeg meer te voortduren dan voorheen en ik wilde steeds sneller en meer technische uitdaging. Andere reden is dat m’n kniekneuzing weer volledig is hersteld en ik weer boven verwachting goed kan mountainbiken op de gewone MTb.

Andere reden om weer terug te gaan naar MTb, is dat ik de emtb traag vond op de rechte stukken ivm 25 kmu grens. Ook op rechte technische stukken ben ik met de gewone MTb sneller. Wat ook
Nog een klein beetje meespeelde was dat ik wat minder competitie gevoel had, o.a. omdat veel minder mensen op een emtb fietsen, maar vooral ook omdat je jezelf niet goed kunt vergelijken op de Emtb, doordat er ook
Emtb rondfietsen zonder de snelheidslimiet.

Al met al een erg leuke ervaring en we kijken wel wat de toekomst brengt. Maar nu lekker genieten met de nukeproof scout. Ps. Mijn techniek is in korte tijd verbeterd door de emtb (veel km kunnen maken) mijn kracht, conditie is eigenlijk niet achteruit gegaan. Ik zag het emtb dan wel
Echt als een duursport en haalde eruit wat erin zat,
Dus niet relaxt rond rijden zonder echt moe te worden . De klimmetjes met 20 kmu omhoog en de bakken met grip mis ik wel een beetje.

Tot zover,

Groet
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik ben ook steeds aan het kijken voor een fietsje erbij.. soms mis je de inspanning wel en het is gewoon heel anders met een e-mtb.. gelukkig is er niets fatsoenlijk te krijgen en blijf ik lekker met 1 fiets doorgaan. Maar zou hem ook niet meer willen missen! Ardennen is echt heerlijk biken zo en wanneer ik wat minder tijd heb is een power uurtje op burghaamstede wel echt gaaf! Maar een fietsje van 12 kg is gewoon ook heel prettig in nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Singlespeed erbij ? Mijn oude starre KM gaat weer singlespeed en lijkt me op vlakkere routes toch echt een leuke aanvulling op mijn Thron2 E-mtb.
Wat betreft inspanning kan ik me met mijn E-mtb ook goed stuk rijden als ik dat wil ? Zeker als ik hem eco laat staan is het toch hard werken op bv een route als Nijmegen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja op burghaamstede kun je zelfs op standje boven eco helemaal stuk gaan! Maar het is wel echt gewoon iets anders op een hardtail.. waarom zou je een versnelling rijden als je er ook 12 kunt hebben :bier:
Nee heb wel een paar maten die dat doen en hebben er genoeg lol mee.. maar geef mij maar gewoon een leuk fietsje met versnellingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik merk juist dat het op mijn analoge mtb steeds minder leuk wordt. In tegenstelling tot sommigen hier ben ik niet meer zo jong (binnenkort 59) en fit (hartslagverlagende bètablokkers), mij lukt het -al meerdere jaren- niet meer om op een niet ondersteunde mtb een tempo aan te houden waarbij de bochten nog leuk zijn. Ja, drie bochten en dan komt de rekening... :roll:
En ik heb er gewoon geen plezier in om op een sukkeltempo over een mtb-route te toeren, ik wil wel een bocht kunnen nemen met een snelheid die voor mij wat uitdaging biedt.

Het gekke is dat ik dan liever de analoge bike een keer meeneem naar een heuvelachtige route dan dat ik er op de lokale vlakke rondjes mee rijd. Als er langere klims en afdalingen zijn rijd ik gewoon zo rustig mogelijk omhoog, en probeer mijn energie in de afdalingen te gebruiken.
Op een vlakke route hou je alleen vaart door zelf te trappen, en als ik dat niet kan op een beetje snelheid is de lol er gewoon snel vanaf.

Dat ik dan op de makkelijker paden regelmatig met die in- en uitschakelende ondersteuning zit is jammer maar neem ik maar voor lief. Om met een e-mtb zonder restrictie met 30+ over de routes te knallen zie ik heus de lol wel van in, maar geloof me: je gooit op termijn je eigen glazen (en die van andere e-mtb-ers) in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik herken dat wel, ook vlak is zo'n E-mtb gewoon erg leuk. Ik moet bekennen dat ik mijn KM en Inbred eigenlijk zelden meer pak. Miscchien dat een singlespeed erbij voor bv Dorst eo nog leuk is en de Inbred blijft staan voor evt winterse baggertoertochten.
Ik pak vaker de gravelbike als ik eens "anders" offroad wil rijden.

Intussen zijn mijn Vittoria E-Agarro 29x2.6 banden binnen en vandaag ff een rondje Vrachelen mee gedaan. Ze lijken wat strakker te sturen als de Schwalbe NN die ik had, maar dat kan ook suggestie zijn. In ieder geval zijn het het erg fijne vrij soepele banden, met ruim grip en weinig rolweerstand. Zijwanden zijn ook wat steviger en ik heb er sowieso meer vertrouwen in als spul van Schwalbe :winkie: De NN heeft een wat grover profiel, dus misschien gaan die er in de winter weer eens op.

Voorlopig maar eens kijken of ik er zo in de Alpen mee uit de voeten kan.

Afbeelding

Afbeelding
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

MonkeyRider schreef: ma 28 juni 2021, 14:13 Ik herken dat wel, ook vlak is zo'n E-mtb gewoon erg leuk. Ik moet bekennen dat ik mijn KM en Inbred eigenlijk zelden meer pak. Miscchien dat een singlespeed erbij voor bv Dorst eo nog leuk is en de Inbred blijft staan voor evt winterse baggertoertochten.
Ik pak vaker de gravelbike als ik eens "anders" offroad wil rijden.

Intussen zijn mijn Vittoria E-Agarro 29x2.6 banden binnen en vandaag ff een rondje Vrachelen mee gedaan. Ze lijken wat strakker te sturen als de Schwalbe NN die ik had, maar dat kan ook suggestie zijn. In ieder geval zijn het het erg fijne vrij soepele banden, met ruim grip en weinig rolweerstand. Zijwanden zijn ook wat steviger en ik heb er sowieso meer vertrouwen in als spul van Schwalbe :winkie: De NN heeft een wat grover profiel, dus misschien gaan die er in de winter weer eens op.

Voorlopig maar eens kijken of ik er zo in de Alpen mee uit de voeten kan.

Afbeelding

Afbeelding

Nice👌🏻
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: ma 28 juni 2021, 10:39 Ik merk juist dat het op mijn analoge mtb steeds minder leuk wordt. In tegenstelling tot sommigen hier ben ik niet meer zo jong (binnenkort 59) en fit (hartslagverlagende bètablokkers), mij lukt het -al meerdere jaren- niet meer om op een niet ondersteunde mtb een tempo aan te houden waarbij de bochten nog leuk zijn. Ja, drie bochten en dan komt de rekening... :roll:
En ik heb er gewoon geen plezier in om op een sukkeltempo over een mtb-route te toeren, ik wil wel een bocht kunnen nemen met een snelheid die voor mij wat uitdaging biedt.

Het gekke is dat ik dan liever de analoge bike een keer meeneem naar een heuvelachtige route dan dat ik er op de lokale vlakke rondjes mee rijd. Als er langere klims en afdalingen zijn rijd ik gewoon zo rustig mogelijk omhoog, en probeer mijn energie in de afdalingen te gebruiken.
Op een vlakke route hou je alleen vaart door zelf te trappen, en als ik dat niet kan op een beetje snelheid is de lol er gewoon snel vanaf.

Dat ik dan op de makkelijker paden regelmatig met die in- en uitschakelende ondersteuning zit is jammer maar neem ik maar voor lief. Om met een e-mtb zonder restrictie met 30+ over de routes te knallen zie ik heus de lol wel van in, maar geloof me: je gooit op termijn je eigen glazen (en die van andere e-mtb-ers) in...
Ik heb mijne restrictie ook eraf gehaald gwn omdat 25 veel te traag aanvoelt, zeker als het wat vlakker gaat,xc routes en de mtb wat aan de zwaardere kant is merk je dat gwn te hard. Als de assist gelijk was aan die van de usa (rond de 30) zou er in mijn geval( en denk ook bij vele ) niet de nood is om te de-ristricten
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Wat voor smeermiddel gebruiken jullie voor de Ketting?
Ik gebruik nu de muc off ebike dry lube(ceramic) , opzich wel tevreden over heeft mijn ketting toch een langere levensduur gegeven, alleen die 50 ml busjes vliegen erdoor met elke rit een smeerbeurt.
Ik sta altijd open om andere middelen te proberen zolang het maar beter word. Wat gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freddy95 schreef: ma 5 juli 2021, 15:49 Wat voor smeermiddel gebruiken jullie voor de Ketting?
Ik gebruik nu de muc off ebike dry lube(ceramic) , opzich wel tevreden over heeft mijn ketting toch een langere levensduur gegeven, alleen die 50 ml busjes vliegen erdoor met elke rit een smeerbeurt.
Ik sta altijd open om andere middelen te proberen zolang het maar beter word. Wat gebruiken jullie?
Hier verder met je ketting:
viewtopic.php?f=9&t=139236
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie