e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Toch techniek ook wat aanpassen! Bij trappen in bochten is bij mij ook erg lastig en ervaar dat op bijna al mijn fullys wel.
Een paar dikkere bandjes, kortere crank, meer druk in dempers zou niet mijn voorkeur hebben.
En minimaal verschil nog dunnere en niet al te brede pedalen.

Ik ben achter van 2.6 naar 2.8 gegaan en moet zeggen dat ik echt al een stuk minder last heb en het wat sneller zie aankomen doordat er nu wel echt wat oneffenheden moeten zitten.
Succes
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dank voor de reacties Mauke.

Er zit nu een Maxxis Minion DHR II, MaxxGrip/DoubleDown, Tubeless Ready, 2.4 WT band achter. Ik kan eens kijken of een hogere band mogelijk is.. dan wil ik ook gelijk een band die wat harder is en wat lichter rolt en slijtvaster is..

En de crank is 165 mm. Ik zou vOor en 160 mm kunnen gaan..
en de techniek aanpassen..
En wat betreft de pedalen, ik heb een revisie setje gevonden voor de dmr vaude. Achter zit de moer die in de crank gaat daar niet bij ( en deze is juist kapot gegaan).
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoogtemeters schreef: za 15 mei 2021, 06:15 Dank voor de reacties Mauke.

Er zit nu een Maxxis Minion DHR II, MaxxGrip/DoubleDown, Tubeless Ready, 2.4 WT band achter. Ik kan eens kijken of een hogere band mogelijk is.. dan wil ik ook gelijk een band die wat harder is en wat lichter rolt en slijtvaster is..

En de crank is 165 mm. Ik zou vOor en 160 mm kunnen gaan..
en de techniek aanpassen..
En wat betreft de pedalen, ik heb een revisie setje gevonden voor de dmr vaude. Achter zit de moer die in de crank gaat daar niet bij ( en deze is juist kapot gegaan).

Heb zojuist een paar 160 mm cranks besteld , kijken hoe dat gaat
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Kijk of je niet de allerbreedste flatpedals hebt gekozen. Je kunt ze vaak ook smaller krijgen voor kleinere voeten.

En ja techniek, daar komt het op aan. Het is overigens goed om er regelmatig mee geconfronteerd te worden, want dat traint je om op rotsachtig terrein de stenen en rotsen te vermijden met je pedalen.
Ik schraap ook regelmatig met de pedalen over stronken stenen en zand. Maar nog nooit een pedaal krom gehad gelukkig. Denk dat je net pech hebt gehad en de verkeerde steen of hobbel bent tegengekomen.

Mijn advies, ga voor de goedkopere composiet pedalen. Scheelt je meer dan de helft van het geld en die dingen gaan net zo lang mee. En als je er dan een stuk rijd doet het niet zo'n pijn in de portemonnee. Ik heb zelf de OneUp Composite, maar er zijn genoeg vergelijkbare te vinden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de fabrikant het BB zo laag heeft gehangen dat je 160mm cranks nodig hebt om door het bos te rijden, dan ga ik me serieus afvragen waar ze mee bezig zijn. (Tenzij we het over maatje xs hebben)
Met een ebike helpt de motor mee en kan je met die kinderfietscranks nog wel vooruitkomen, maar ik moet er niet aan denken dat ik zoiets op mn gewone fiets nodig zou hebben.

Ik heb een ENORME hekel aan lage BBs.
Wordt er heel nerveus van als mn pedalen of crankarmen telkens de bodem aan raken.
Tijdens een let's ride had Aurelius een paadje uitgezocht met daarin een geul.
Het was zo smal dat je vanzelf in die geul terecht kwam.
Daar vielen de lage BBs bij bosjes, terwijl de normale fietsen gewoon door konden rijden.
Nu kan je natuurlijk wegblijven van zulke paadjes.
En van wortels, en van keien, en...
Maar dan leg je jezelf wel beperkingen op.
Niet mijn idee.
Als ik me niet vergis is het lage BB een idee van meneer Specialized.
Hartelijk dank daarvoor, het lage BB kan zo in de troffeenkast naast 15 jaargangen falende brain dempers.

Een Laag BB is sinds de dropper ook behoorlijk achterhaald.
Wat is het nut van een 15mm lager BB als je je zadel en dus je zwaartepunt 150mm of meer kunt laten zakken middels je dropper?
Het levert meer ellende op dan voordeel.
Waarvan hier dus het bewijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer een probleem is van een te lage BB, maar de veerweg.
Met 150mm vering is het nogal een afstand die je BB kan zakken. Laten we zeggen dat bij normaal gebruik 30% sag je nog 105mm neerwaarts kunt bewegen. Wat ik al zei, mijn pedalen komen letterlijk aan de grond als ik volledig inveer met de mtb rechtop.
Een 15mm hogere BB doet dit probleem niet verdwijnen.

En de BB hoger voelt voor mij bovendien niet prettig. De spectral heeft verstelbare hoogte voor de achtervering (niet on-the-fly zoals de canyon strive dat heeft, maar met een inbusbout), maar de hogere setting bevalt me helemaal niet. Dan kom ik of niet meer comfortabel bij de grond met de voeten, of ik laat het zadel wat zakken maar dan komen mijn knieen veel te hoog bij het trappen (=veel krachtverlies).

Een eenvoudige oplossing voor dit probleem bestaat niet imo.

Meer compression damping op de achtervering is wat ik altijd doe zodra ik op een trail rijd waarbij ik te vaak de grond raak. De vering wordt wat stugger, maar daardoor raak je de grond ook minder snel. Maar dat is natuurlijk een compromis...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dank voor jullie berichten.
Met hulp van de fietsenzaak hebben we de pedalen eruit gekregen, deze blijken nog goed maar het schroefdraad van de crank is kapot. Mocht ik nog eens nieuwe moeten bestellen dan ga ik voor goedkopere!

Ik heb nieuwe besteld van 160, er zat 165 op, dit is een klein verschil.. zal wel meevallen met alle nadelen. Of zeggen jullie niet doen?!

Nu zit er 15 bar in de demper en haal nu een sag vAn 25 procent, met de rockshox Deluxe.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Hoogtemeters schreef: za 15 mei 2021, 14:20 Dank voor jullie berichten.
Met hulp van de fietsenzaak hebben we de pedalen eruit gekregen, deze blijken nog goed maar het schroefdraad van de crank is kapot. Mocht ik nog eens nieuwe moeten bestellen dan ga ik voor goedkopere!

Ik heb nieuwe besteld van 160, er zat 165 op, dit is een klein verschil.. zal wel meevallen met alle nadelen. Of zeggen jullie niet doen?!

Nu zit er 15 bar in de demper en haal nu een sag vAn 25 procent, met de rockshox Deluxe.
Ik heb er ook over gedacht om korter te gaan met de crank, en heb ergens gelezen dat het totaal niks uitmaakt met kracht, etc.
Ff google dan vind je best wel wat info.
Mijn fietsje mag vies worden.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

HenkMuilwijk schreef: za 15 mei 2021, 14:25 [quote=Hoogtemeters post_id=2602336 time=<a href="tel:1621081233">1621081233</a> user_id=51652]
Dank voor jullie berichten.
Met hulp van de fietsenzaak hebben we de pedalen eruit gekregen, deze blijken nog goed maar het schroefdraad van de crank is kapot. Mocht ik nog eens nieuwe moeten bestellen dan ga ik voor goedkopere!

Ik heb nieuwe besteld van 160, er zat 165 op, dit is een klein verschil.. zal wel meevallen met alle nadelen. Of zeggen jullie niet doen?!

Nu zit er 15 bar in de demper en haal nu een sag vAn 25 procent, met de rockshox Deluxe.
Ik heb er ook over gedacht om korter te gaan met de crank, en heb ergens gelezen dat het totaal niks uitmaakt met kracht, etc.
Ff google dan vind je best wel wat info.
[/quote]


Ja klopt ik las juist positieve effecten voor knieën ed. En bovendien niet-militaire toch nieuwe hebben, die 5 mm zal niet zo ingrijpend zijn (denk ik) we gaan het zien
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Hoogtemeters schreef: za 15 mei 2021, 14:30 Ja klopt ik las juist positieve effecten voor knieën ed. En bovendien niet-militaire toch nieuwe hebben, die 5 mm zal niet zo ingrijpend zijn (denk ik) we gaan het zien
Positief effect op de knieeen? Daar zeg je wat! Dat is misschien ook wel interessant voor mij :)
Inderdaad denk ik dat je de 5mm op een emtb niet gaat merken qua krachtoverbrenging.

Wat voor crank armen heb je er op gezet overigens?
Ik zie dat de shimano e8000 komt in armen van 165, 170 en 175mm. Zal eens kijken wat ik er nu op heb zitten...
Geen idee of ik ze voor de E8000 korter kan krijgen?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Best interessant onderwerp eigenlijk... Ik zie dat 155mm zelfs een vrij gebruikelijke "upgrade" is voor emtb's.
En sommigen gaan zelfs nog kleiner ivm knieproblemen ed.
150mm is het kortste dat ik kan vinden voor de E8000.

eh, lastig vraagstuk. Ja mijn knieen wil ik graag besparen, als ook de motorlagers (die hebben al flink wat dreunen gehad door de pedalstrikes). Maar het moet niet teveel ten koste gaan van stabiliteit (ivm kleinere afstand tussen pedalen bij horizontaal).
Denk dat dit een experiment vereist :P
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Rob rides EMTB is zeer enthousiast over de kortere cranks op de emtb:

https://youtu.be/7GlIu0Znfcs

Hij rijd de 152mm miranda's.
Zijn argument is dat je de langere armen niet nodig hebt voor de kracht, want je hebt immers de motorondersteuning.

Ik denk dat ik een setje ga proberen, de 155 of de 150mm. Kijken of het ook wat helpt met de knieen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

S13 schreef: za 15 mei 2021, 17:56 Rob rides EMTB is zeer enthousiast over de kortere cranks op de emtb:

https://youtu.be/7GlIu0Znfcs

Hij rijd de 152mm miranda's.
Zijn argument is dat je de langere armen niet nodig hebt voor de kracht, want je hebt immers de motorondersteuning.

Ik denk dat ik een setje ga proberen, de 155 of de 150mm. Kijken of het ook wat helpt met de knieen.

Hmm nou twijfel ik of ik niet een nog kortere erop zet. Van het eigen merk Cube zat er 165 en datzelfde merk heb ik besteld maar dan 160. Kleiner hebben ze niet. Welke cranks, maar dan bijv. 155 zou er nog meer oppassen?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Sorry dat ik je aan het twijfelen breng :P

Shimano gaat ook standaard tot 160mm.
Miranda heeft een heel assortiment aan cranks, misschien dat er een voor je cube bij zit?

https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... ts/#area69

Voor shimano is er de Delta SH.
Voor bosch zal er ook een type zijn verwacht ik.
Plaats reactie