e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

De Dyname motor gebruikt 52V (13 cell configuratie). Dus of die limiet nu echt gehanteerd wordt?

Misschien hetzelfde verhaal als de 250W limiet die ooit een keer in het leven is geroepen. In de praktijk hebben de meeste ebike motoren 500W - 750W (bafang zelfs nog meer)... Jaaaaaa, maaaaar, ze doen 250W gemiddeld hoor, dus ze voldoen aan de wetgeving, wink wink :wink:
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Over bafang gesproken, wat vinden jullie van het concept om een Frame Only kit te gebruiken voor een nieuwe ebike?

Sam's bikes kwam hier laatst mee op de proppen en het idee lijkt me geweldig.
https://youtu.be/9JpPbxmub8A

Ipv een volledige nieuwe ebike koop je dus alleen het frame met de motor en accu (bafang in dit geval). De overige onderdelen zoals vork, wielen, zadel, stuur etc zet je over van je oude mtb (of koop je nieuw naar wens) en je hebt een nagenoeg nieuwe ebike voor weinig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat concept zou ik niet verkeerd vinden, mits uiteraard het frame een beetje past bij wat ik zoek. Bij analoge bikes bouwde ik vrijwel altijd een los gekocht frame zelf op, en dat zou ik bij een e-mtb ook graag doen. Maar die optie is er nog vrijwel niet.
Voor mijn lengte (1.70m) en voorkeuren (beetje speels karakter) is dat frame wel aan de grote kant (420mm zitbuis en enorme reach).

En tot er een standaard maatvoering voor de bevestiging van de motor en accu komt (waarschijnlijk nooit...) moet zo'n framekit wel met de benodigde elektrische componenten komen. Motor, accu, bedrading, controller e.d.
Je zou eigenlijk een soort van "adapter-tussenstuk" moeten hebben voor verschillende motoren. Aan de ene kant aangepast per type motor, aan de andere kant een universele bevestiging dat zo in elk e-mtb frame past.

Maar ik zou het ook toejuichen als er motoren los leverbaar worden tegen schappelijke prijzen, of beter nog: mogelijkheden om tegen acceptabele kosten motortjes te reviseren. Of een ruilsysteem, je oude (kapotte) motor inleveren en tegen redelijke kosten een nieuwe krijgen.

Nu is een e-mtb imo te veel een wegwerpproduct. Mijn 8000 motor heeft een kleine 6.000km gehaald en een nieuwe kostte me 850 euro.
Als je een beetje doorfietst is dat een jaarlijks terugkerende kostenpost. Dat irriteert me behoorlijk :evil: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch gebruikt Specialized dus 48V in hun e-mtb's. De boefjes ;-)
De Dyname motor gebruikt 52V (13 cell configuratie).
Slim.
Weet niet hoe hard dat voorschrift van 36V is, heb het van een Spaans e-bike forum. Misschien komen ze er mee weg omdat het vermogen toch binnen de lijntjes vd wet blijft?
Of heb je het over speed pedelcs?

Heeft misschien ook iets met de limiet van 32kmh te maken in de VS.
Da's ruim 20% meer dan in de EU.
Met hogere spanning is het makkelijker een elektromotor sneller te laten draaien, zonder dat de stroom oploopt.

Een elektromotor werkt met elektromagneten.
Elektromagneten die bewegen in een magnetisch veld (draaien) gaan ook als dynamo werken en de spanning die wordt opgewekt is tegengesteld aan de voedingsspanning. Om nog stroom door de elektromagneet te laten lopen moet de voedingsspanning dus altijd hoger zijn.
Ergens ontstaat er dan een evenwicht tussen belasting en wat de controller nog door de wikkelingen kan sturen. Topsnelheid van de motor.
Dat evenwicht schuift op naar een hoger toerental als de voedingsspanning hoger is.
We gaan er dan vanuit dat de belasting binnen het bereik van het te leveren vermogen ligt.

Anyway het is dan ook slimmer om de motor sneller te laten draaien dan een groter voorblad te kiezen.
Meer dan 34 moet je op een e-MTB niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

S13 schreef: di 14 juni 2022, 12:42 Over bafang gesproken, wat vinden jullie van het concept om een Frame Only kit te gebruiken voor een nieuwe ebike?

Sam's bikes kwam hier laatst mee op de proppen en het idee lijkt me geweldig.
https://youtu.be/9JpPbxmub8A

Ipv een volledige nieuwe ebike koop je dus alleen het frame met de motor en accu (bafang in dit geval). De overige onderdelen zoals vork, wielen, zadel, stuur etc zet je over van je oude mtb (of koop je nieuw naar wens) en je hebt een nagenoeg nieuwe ebike voor weinig.
Ik heb dat ook overwogen, maar er zijn niet veel echt veel frames op de markt hiervoor of je moet al in China gaan shoppen

Je hebt de dengfu, lightcarbon frames met bafang
En een Duitse shop die cube frames verkoopt, maar dan zonder motor of batterij.
Commercial is de enige die frame kits met motor en batterij verkoop
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over bafang gesproken, wat vinden jullie van het concept om een Frame Only kit te gebruiken voor een nieuwe ebike?
Er was ook ergens op het web iemand die een "adapter" had gemaakt waarmee een nieuwe Bafang motor in een frame voor een oude Bosch past.

Je kan bij Bafang ook de motorplaat in alu meebestellen.
Dan zet je de zaag in je eigen frame en laat het spul aan elkaar lassen.
Maar met een beetje pech gaat dat mis.
De wanddikte vd buizen is op die plek al dunner dan bij de originele las, je weet niet of de verschillende alusoorten goed matchen wat betreft lassen en nabehandeling.
Die weg zou ik niet gaan.

Ik zou dan een basic model e-bike kiezen met motor en accu van mijn keuze, en dan de rest upgraden of overzetten van m'n andere fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Frame only zou echt geweldig zijn.. maar zoals aangegeven, een standaard ophanging is wel echt een vereiste eventueel per merk als het echt nog wat minder strak moet. Dat gaat ook weer mogelijkheden openen om later bijv ook weer een nieuw typ aandrijving om te zetten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat mij betreft is het ook heel belangrijk hoe de geometrie van zo'n eventueel los te leveren frame is. Het is niet anders als bij een analoge bike, de ene fiets past je precies qua maat en rijkarakter, bij de andere krijg je maar niet het goede gevoel. Dan kan er een supersterke motor onder hangen en allemaal high-end onderdelen op zitten maar helemaal blij wordt je er dan toch niet van.

Rijgedrag is imo nog altijd belangrijker dan wat voor motor eronder hangt.
Ben bang dat ik met die gelinkte framekit een te grote/lompe fiets voor mijn maat en voorkeur zou krijgen. Maar het concept als zodanig juich ik alleen maar toe. Meer keus is altijd goed :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

mooie optie : Frame only .

Maar ik denk ook dat ik zeker moet zijn dat dan de geometrie goed is , en dan is het nog maar de vraag welke motormount er wordt toegepast , bv een los frame voor bv Steps , zou voor mij geen optie zijn . Dus ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Motor in de nieuwe Trek is gemaakt door TQ.

Haibike gebruikt de 120 Nm sterke motor die zij voor E bike hebben ontwikkeld.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef: di 14 juni 2022, 13:12 Nu is een e-mtb imo te veel een wegwerpproduct. Mijn 8000 motor heeft een kleine 6.000km gehaald en een nieuwe kostte me 850 euro.
Als je een beetje doorfietst is dat een jaarlijks terugkerende kostenpost. Dat irriteert me behoorlijk :evil: :D
Dat moet je mij eens uitleggen. Kunnen die dingen dan dan zo weinig hebben of heb je gewoon pech met je bike en garantieperikelen?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon pech denk ik... er zijn genoeg motortjes die veel meer km's halen.
Maar na vier jaar zit je (ruim) buiten de garantieperiode op de elektronica dus als er dan iets aan mankeert heb je pech. Daar komt bij dat Shimano geen losse onderdelen of losse motortjes levert, dat bij elkaar opgeteld geeft mij de indruk dat ze het als een wegwerpprodukt zien. Want hoe fix je het dan na de garantieperiode?
In GB zit een toko die zich gespecialiseerd heeft in het reviseren en repareren van e-bike motortjes. Je kunt daar met bijna alle merken terecht behalve Shimano...

Nu heb ik dus een maand of wat geleden via eBay toch een losse 8000 motor kunnen kopen. Ligt tot nu toe op de plank, geen tijd gehad om 'm in te bouwen. Krijg ik een paar dagen geleden een bericht van de verkoper (een Duitse shop) dat ze mijn oude motor nog niet retour hebben gekregen en daarom de garantie op de nieuwe motor nog niet kunnen laten ingaan :o
Deze voorwaarde bleek ook in de advertentie op eBay te staan maar heb ik destijds over het hoofd gezien. Ik dacht een motor als reserve op de plank te kunnen leggen.

Ik heb ze gemaild dat ik dat een rare gang van zaken vind, ik betaal €850 voor die motor maar krijg er pas garantie op als ik mijn oude (die het momenteel nog doet) inlever. Eigenlijk wil ik daar Shimano NL ook over mailen maar ik zie zo snel geen mailoptie op de website.
En ik zal dit verhaal binnenkort ook eens op het engelstalige e-mtb forum droppen, kijken of er internationaal vergelijkbare ervaringen zijn.

Een ding weet ik wel, dit is mijn laatste e-bike met Shimano motor (ook al rijdt hij nog zo fijn). Als je >€5.000 voor een fiets uitgeeft moet die gewoon te fixen zijn als er problemen na de garantieperiode ontstaan.

Ik heb nog geen antwoord van de verkoper, maar ik verwacht niet dat er wat veranderd in die garantievoorwaarde. Dan ga ik waarschijnlijk de nieuwe motor binnenkort inbouwen en desnoods de oude terugsturen. Dan ga ik er vanuit dat ik er weer een hele tijd mee vooruit kan, met een beetje mazzel (veel) meer dan de 5.500km waarbij de huidige motor problemen begon te geven.

Maar de insteek van Shimano vind ik zeer, zeer klantonvriendelijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een waardeloze toestand.
Maar het impliceert ook dat die shop iets doet met de oude motoren.
Repareren, refurbishen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Raar verhaal

Hoe werkt dat dan met garantie als je (voor een klusproject) een losse motor koopt en geen vervanger? Heb je dan überhaupt geen garantie? Dat lijkt me niet houdbaar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In principe zijn Shimano motortjes niet los te koop. Ik weet niet hoe die twee Duitse shops dan wel aan die losse motoren komen. Degene waar ik hem vandaan heb had er gisteren nog maar één.

Opmerking die bij de advertentie staat:
"WICHTIGER HINWEIS:
Shimano Motoren sind nur als Austauschteil verfügbar. Wir haben den Motor direkt auf Lager und können diesen direkt versenden. Nach dem Kauf senden Sie uns daher bitte umgehend Ihren alten, defekten Motor zu, da dieser zu Shimano gesendet werden muss."


De andere aanbieder heeft die voorwaarde niet bij de advertentie staan... als ik dat vooraf gezien had had ik wellicht voor die shop gekozen want de prijzen waren gelijk.

Ik heb ook nog gemaild met Merida NL en die reageren (tot nu toe) altijd snel op vragen. Volgens hen werkt het zo dat je na de garantieperiode op de motor en elektronica (2 jaar) naar een Shimano dealer/service center gaat. Zij kunnen vaak iets nauwkeuriger een diagnose stellen dan je zelf kunt met de "consumenten PC-interface". Op basis daarvan wordt er gekeken naar een oplossing. Die oplossing kan dus ook zijn tegen (bij)betaling een nieuwe motor.

Van de eBay verkoper heb ik nog geen reactie, maar ik denk dat ik de fiets maar een keer meeneem naar een lbs die de STEPS motortjes kan uitlezen. Wellicht dat daar een exactere oorzaak uit komt en op basis daarvan kan ik altijd nog beslissen of mijn probleem te fixen is en of ik de nieuwe motor dan (garantieloos) achter de hand houd of in gebruik neem. En ook of ik dan de oude motor retour stuur om alsnog de garantie op de nieuwe in te laten gaan.
Wordt uiteraard vervolgd (maar dat kan even duren...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie