e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Bedankt voor de reacties en complimentjes.

Zo. De wandelvierdaagse is voorbij en nu op de helft van de tocht. Rondje trans Limburg. Gestart in Eijsden aan het water en nu in Vaals bij het drielandenpunt. 36 km en 780 hm+ erop zitten. Dadelijk weer terug naar Eijsden 32 km. Paar keer workout gedaan in eco bergop want tsja. Dat vind ik de ook leuk en zelfs dat gaat een stuk sneller.

Maar ik begrijp het nu helemaal. Normaal doe ik over de heenweg een uur langer. (zou ik na kunnen zoeken in connect.) En sommige onmogelijke klimmen gaan nu echt leuk omhoog over stenen en wortels. En jeeeezzzz wat is dat ding gaaf bergaf. Dat motor en accugewicht geeft een heel stuk extra stabiliteit. Wendbaarheid is ook hoger dan verwacht. Lezen en schrijven ermee komt wel goed.

Straks even een paar foto's maken voor hier.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ik begrijp het nu helemaal.
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk te lezen :-q Dat was ook mijn eerste ervaring met de Thron2 ....zo'n E is niet echt "nodig" , maar maakt het wel erg leuk allemaal. Nogal verslavend ook; ineens was mijn oude mtb niet meer vooruit te branden :winkie:
Mooie bike ook. Lijkt me een perfecte allrounder waarmee je overal uit de voeten kunt. Ik heb nogal getwijfeld tussen de Stereo hybrid 140, 120 en Thron2 (130), maar aangezien ik er meer mee toer (en voor de prijs toen) uiteindelijk toch de Thron gekozen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Monkey,
Ik tour ook voornamelijk maar heb daarom juist voor de middenweg gekozen omdat er ook mee getraild moet worden. En met Meerssen etc. op 45 minuten rijden en de Ardennen binnen anderhalf uur is dat beetje extra wel fijn. Ook het bereik van de grotere accu voor de 65+ (km) toertochten in de Ardennen moeten er goed mee te doen zijn. (met nog marge om tussendoor een paadje extra te pakken.

Afbeelding

Zo ook dus gisteren:
Nadat ik het bericht verstuurde vanuit het 3 landenpunt werd het tijd voor de terugweg. En tsja, toen stond ik bij een bordje wat weer naar de Voerstreek. Met nog 32 % accu dacht ik bij mezelf. Hij moest van de LBS de eerste 500 km. toch een paar keer helemaal leeggetrokken worden dus dan gaan we dat maar doen ook. Ofwel, op naar 'S Gravenvoeren en de rest van de dorpjes. En TSTM weet wel hoeveel uur we vroeger met al de lekke banden en dingen over de Voerstreek deden ;) Dus ja, zonder ondersteuning was ik met 30 graden mezelf volledig te pleuris aan het zweten en was de ronde nooit zo groot geweest als vandaag.

Afbeelding

Nu viel dat dus tegen...
Niet dat hij al op was voordat ik bij de auto aankwam. Maar dat hij nog jus genoeg had om nog een paar keer terug een bult op te rijden en de straat nog wat op en neer te fietsen. Goed, dus leeggemaakt. Het tochtje wat (met 32 graden temperatuur) eigenlijk 66 km zou zijn werden er nu 85 km met 1600 hoogtemeters. Stukken oude Voerstreekroute gereden etc. Blijft een mooie streek daar.
Er had dus nog veel meer km's en hoogtemeters ingezeten als ik de gewone standen had gebruik. Vind bij mezelf de Tour+ toch wel heel goed passen. Emtb heeft mij net teveel punch. Want ook in + kom ik al op de meest debiele klimmen boven waar ik normaal maar met moeite (of helemaal niet) omhoog kom. Maargoed, spelen met de standen etc. en je bike/verbruik leren kennen hoort er ook bij. De accu moet natuurlijk ook nog leren naar wat ik gehoord heb. Dus ik ben benieuwd wat het bereik over een paar maanden gaat zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het enthousiasme s(Pat) er vanaf. :winkie: Mij was overigens nooit verteld dat ik de accu de 1e 500 km telkens leeg moest trekken. :-?

Ik ben nu op doorreis naar Spanje, Malgrat de Mar om precies te zijn. Het was ook hier in Spanje dat ik "om" was en dat mijn volgende bike een electrische zou worden. Kan niet wachten om met de mijne de komende 2 weken de trails in het achterland van Malgrat te ontdekken. 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sterker nog, ik heb juist gehoord dat een accu tot het eind leegrijden niet goed zou zijn (al beschermt de software daar waarschijnlijk wel tegen vermoed ik). Maar ik ben een electronica-noob dus kan alleen maar af gaan op wat de vermeende deskundigen zeggen. En die zijn het ook niet altijd met elkaar eens lijkt het wel...

Wat wel een algemeen geaccepteerd regeltje lijkt te zijn is dat je de accu het best deels geladen kunt bewaren. Dus niet vol weg leggen en over twee weken pas weer gaan rijden. Ik heb me iig aangewend om de accu daags voor een rit pas vol te laden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef: di 26 juli 2022, 10:02 Sterker nog, ik heb juist gehoord dat een accu tot het eind leegrijden niet goed zou zijn (al beschermt de software daar waarschijnlijk wel tegen vermoed ik). Maar ik ben een electronica-noob dus kan alleen maar af gaan op wat de vermeende deskundigen zeggen. En die zijn het ook niet altijd met elkaar eens lijkt het wel...

Wat wel een algemeen geaccepteerd regeltje lijkt te zijn is dat je de accu het best deels geladen kunt bewaren. Dus niet vol weg leggen en over twee weken pas weer gaan rijden. Ik heb me iig aangewend om de accu daags voor een rit pas vol te laden.
Ik ga inderdaad ook af op de verhalen maar ook van de bikeshop.
Wat er wel is verteld is dat je als je de accu helemaal leegrijdt deze direct na thuiskomst aan de oplader moet hangen om bij te laden.
Ik lees hierover ook heel veel verschillende dingen maar een keer of paar keer goed leegmaken zou toch geen kwaad moeten kunnen.

Wat me wel opviel was dat de fiets bij 0% in de "light modus" gaat. Denk dat je lampen dan nog een tijdje actief blijven.

Heb ik nog een vraag over de Kiosk 300 display. Deze meet het aantal watt. Is dit nu het wattage wat je zelf op de pedalen uitoefend?
Want dan zit ik met 140 Watt gemiddeld niet heel slecht mee te peddelen en komt dit wel aardig overeen met mijn trapritme.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat weet ik niet, mijn fietsen geven dat niet aan (op de Levo zit niet eens een display, alleen wat lampjes op de bovenbuis).

Bij m'n Merida kun je alleen nog in eco rijden bij het laatste streepje accu (vijf streepjes als hij vol is). Dat gaat vanzelf, dus als ik dan in trail zit lijkt het alsof er ineens iemand aan je remmen gaat hangen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Als de licht functie is geactiveerd word er normaal gezien de motor uitgeschakeld wanneer de batterij 10 % heeft
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Bosch zegt dat wanneer de batterij niet gebruikt word of lange tijd stil ligt deze in een 40-60% opgeladen te bewaren
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

https://www.bosch-ebike.com/be/nieuws/1 ... ebike-accu

Ik zou me aan de Bosch richtlijnen houden. Volgens mij is "leegrijden" old school ivm memory effect oudere accu types. Daar staat officieel niks van in. Ik zou niet blind varen op bike-shop "kennis" :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier staat veel zinvolle info.
Wel een hele lap leesvoer.
https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries

Als het goed is beschermen de software van BMS en lader de accu tegen te ver laden en ontladen.
Maar de e-bike fabrikant staat hier natuurlijk in een spagaat.
Niet volledig laden en ontladen beperkt de bruikbare lading, dus de range
Toestaan dat de accu iets verder wordt geladen en ontladen geeft meer range, maar een kortere levensduur.
De range is direct merkbaar, goede reviews.
Kortere levensduur van de accu is van later zorg ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Anyway, over dat accu volledig leegrijden...

Gisteren de ultieme E-Bike ride gedaan in de Ardennen.
Van Spa naar Coo, Trois Ponts, Stavelot, Francorchamps en weer terug. Fr@ck, ik had een route gekregen en deze noemde hij de Ludicrous Ride. Ik vond het einde nog niet Ludiek genoeg dus nog een paar van mijn eigen insteken eraan geplakt en veranderd.
Onderweg vond ik ook nog een paar extra dingen en heb die ook maar even veranderd...

Afbeelding

Pffffff, 80 km. en 2150 hoogtemeters later was ik met 4% accu over weer terug bij de auto. Veel op Eco gereden want ik wist dat het sowieso meer dan 1700 hoogtemeters zouden worden. Vanaf km 40 ben ik veel meer de trailstand gaan gebruiken. Super veel singletrails en dikke afdalingen gereden en man. Deze wielmaat is inderdaad gemaakt voor het type paden wat ik gisteren gereden heb.
Ik kwam er wel achter dat de knockblock net niet scherp genoeg kan en ik bij een paar echt scherpe haarspeldbochten het stuur niet ver genoeg naar rechts kreeg.

En mini-me was uiteraard ook weer van de partij.
Afbeelding

Na een km of 50 voelde ik me door (super slecht geslapen en benauwd weer) zo slap als een dweil en lekker bij het vliegveld even koffie en Cola gedaan om ondertussen mezelf te verbazen hoe hard sommige parachutisten naar beneden kletteren! Daarna weer lekker verder na mezelf opgeladen te hebben.

Afbeelding

Rond Spa nog wat doordeweekse trailtjes meegepakt (in het weekend not done) en alleen maar vriendelijke verbaasde wandelaars tegengekomen. Was een super leuke tocht met als afsluiter een echt dikke single naar beneden over rotsen en stenen. Op weg naar de auto nog maar een paar hellingen op eco gedaan want dit was de eerste keer dat ik deze route heb gedaan en wist niet wat er nog meer ging komen. Dus op het einde van het verhaal was alles op. Maar man, wat een heerlijke dag. Nog nooit zoveel trailtjes gereden in een keer. En dat gaat ook nog wel even duren ook weer :D

Maar daarentegen. Zo leer ik wel de limieten en grenzen van de machine kennen. En dat is voor in Frankrijk straks ook heel belangrijk als ik daar mijn 100 km tocht wil gaan doen. (gelukkig ken ik die route al wel dus dat scheelt).

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

https://youtu.be/Av_Ew7Mt-DM
Eindelijk een echte e-bike Evil Epocalyps

Mooie aanvulling bij mijn Evil Offering
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Pat

Mooi verslag, zo te lezen bevalt de bike je prima. Enig minpuntje is dus wel die knockblock begrijp ik. Zat er aan te denken om de mijne in te ruilen op een 2023 model mits ze bij Cube daar de nieuwe Bosch bediening met geïntegreerd scherm al hebben toegepast maar hij moet voor mij wel echt wendbaar de hoek om kunnen dus zal daar dan wel op gaan letten.

Hebben anderen met een knockblock daar ook "last" van?
Plaats reactie