e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Vandaag de motor maar eens onder handen genomen.

Zo heb je een EMTB en zo ligt ie in stukjes:

Afbeelding

Praktisch alle lagers vervangen en de sprag clutches schoongemaakt. Er was uiteindelijk maar 1 lager slecht, maar als de boel toch openligt, dan maar alles vervangen.

Nu rijd ie weer als een zonnetje :-D
Geen speling, geen gekraak meer, en super soepel trappen.

Waarom doen we dit niet met regelmaat? Tja het is een flinke klus en de motoren zijn helaas niet ontwikkeld om geserviced te worden. Maar kennelijk hebben ze wel af en toe een beurtje nodig :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Interessant!
Nog tegen specifieke zaken aangelopen of was alles vrij logisch uit elkaar te trekken? En had je nog speciale tools nodig, bijvoorbeeld voor de lagers?

Het is een Shimano als ik de splines van de (trap)as zo bekijk?

Had je problemen waardoor je de motor opengemaakt hebt, of gewoon uit interesse/preventief onderhoud?
En -laatste vraag ;-) - hoeveel kilometer heeft deze motor gedraaid?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Goed gezien! :-q Inderdaad Shimano E8000.

De motor kreeg wat gekraak bij het trappen en soms wat rare klikgeluidjes. Ook het begin van wat zichtbare speling op de trapas.
Ik denk teveel klappen gehad door pedal strikes.
Iets waar ik overigens nu nauwelijks last meer van heb (nog steeds een aanrader de kortere crank arms!). Maar goed het leed was al geleden denk ik.
6000km staat er op ongeveer. De internals zien er nog prima uit, tandwielen etc praktisch als nieuw.
Maar ja, net die crank lagers die het probleem waren.

Het uit elkaar trekken was best te doen. Het kost wel wat tijd natuurlijk. Het schoonmaken kun je zo een paar uur aan spenderen ;)
Voor de lagers een simpele lagertrekker van aliexpress (al waren sommige lagers wat lastig omdat deze nauwelijks ruimte achter hadden). Verder allemaal standaard gereedschap. Oh ja wat vloeibare pakking voor het sealen van de behuizing.
En voor de volgende keer zoek ik denk ik wat van dat witte lithium vet wat ze op de tandwielen hebben zitten. Heb nu hergebruikt wat er al in zat, klodders genoeg gelukkig. Maar voor de volgende keer zal ik wat vers vet nodig hebben.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Mooi... 8)

Waar zit die clutch op deze foto?
En..t daadwerkelijke motortje, staat daar iets op....wat voor iets t precies is. Hoeveel KV of zo? :bier:
feel the fear,do it anyway!
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Er zitten 2 clutches in.
De eerste op de crankas, het grote zwarte tandwiel. Deze is bedoeld om de pedalen te ontkoppelen van de aandrijflijn.
De tweede zit in het grootste metalen tandwiel. Deze is bedoeld om de motor te ontkoppelen van de aandrijflijn.

De elektromotor heb ik verder niet naar gekeken helaas. Die zit aardig goed verstopt onder de printplaat en om daar bij te komen moet je eerst de aansluitingen desolderen. En daar had ik geen behoeft aan :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die vrijloop op de as werkt echt perfect, nul vrije slag als je de pedalen stil gehad hebt. Daar kunnen vrijwel alle achternaven een puntje aan zuigen :D

Mijn motor (ook een STEPS 8000) nadert de 5.000km maar lijkt nog spelings- en kraakvrij. Zal binnenkort eens wat gerichter checken.
Ik heb al vrij snel de crank vervangen door een 165mm en heb niet vaak pedalstrikes, al is dat nooit 100% uit te sluiten.

Maar mooi om te lezen dat de lagers indien nodig wel zelf te vervangen zijn :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Yup, al heeft Shimano het niet bedoeld als servicable onderdeel. De strategie is meer van, werkt het niet, vervang het door een nieuwe.
Maar als je voor een paar tientjes een nieuw set lagers er in kunt zetten en zo de levensduur kunt verveelvoudigen, dan is dat zeker de moeite waard! Al is het alleen maar om de verspilling tegen te gaan als het het mij vraagt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteraard. En ook financieel iets interessanter dan een nieuwe motor moeten aanschaffen :o

Als ze nu een ruilsysteem zouden hanteren waarbij je tegen een acceptabel bedrag een nieuwe motor "krijgt" bij inlevering van de oude. En dat dan die ingeruilde motoren een revisie krijgen en weer opnieuw worden ingezet in het "ruilcircuit". Dat zou milieubewust èn klantvriendelijk zijn.
Maar zo'n duur (iig in aanschaf) onderdeel als wegwerp beschouwen is imo niet de beste weg.

Maar gelukkig kan het dus ook anders als je niet al te onhandig bent ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goed dat je het zo aandurft!
Ik doe alle onderhoud zelf, maar was hier toch wel wat huiverig voor.
Uiteindelijk is het ook maar een set met onderdelen en als je voorzichtig doet kan er weinig mis gaan.
Had je nog een ESD polsbandje om?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ja het zijn van die dingen waar je tegen op kunt zien. Maar idd het zijn ook maar een stel onderdelen bij elkaar.
Persoonlijk vond ik dit makkelijker dan de frame suspensie lagers vervangen. Dat was meer demontagewerk, hameren en vooral vloeken.

Ik had geen polsbandje om. Maar ik ben me er wel altijd bewust van voordat ik iets van elektronica aanraak. De elektronica is ESD gekoppeld aan de behuizing, dus als je de behuizing even aanraakt voordat je de stekkertjes lostrekt, kan er weinig gebeuren.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik vind nog weinig gebruikers ervaringen van de Shimano EP8 motor. Maar die is nog nauwelijks uitgeleverd zeker?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Classic Biker schreef: wo 14 juli 2021, 11:33 Ik vind nog weinig gebruikers ervaringen van de Shimano EP8 motor. Maar die is nog nauwelijks uitgeleverd zeker?
Wat wil je weten :D
Werkt gewoon top, nu ongeveer 1200km mee gebiked zonder een enkele melding.
Doet wat het moet doen en komt nergens te kort.
Range op eco 100km+
Trail 60-70km
Boost 30-40
Weeg zelf ong 90kg.
Standen zijn erg fijn aan te passen zodat je in elke stand de juiste power krijgt. Die 85nw heb je bijvoorbeeld nooit nodig maar je kunt dus ook instellen dat je de 3 stappen verdeeld tussen de 20 en 85nm.
Voelt allemaal gewoon goed maar dat doen tegenwoordig alle ebikes denk ik! Net afwerking op het stuur is mooier bij shimano en specialized ipv bosche. Als je nog wat wil weten vraag het me gerust :-q
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt voor de info! Wat ik verder nog wil weten? Er zijn nog niet zo veel fietsen met de EP8 motor en ik wil weten of het de moeite waard is om er op te wachten. Dat is natuurlijk een subjectieve vraag, maar door er meer over te lezen hoop ik hier een goed beeld van te krijgen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik zou zelf ook blij worden van bosche of brose.. allemaal prima spul.. of zelfs de e8000 enkel heb je dan een kleinere accu en die 630 wh is wel lekker!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Is dat roest op de draad van de boutjes, of is het een bruine soort loctite? :-{

Als het roest is dan is het wel jammer dat er geen likje vet is gebruikt tijdens de montage.
Meteen RVS boutjes gemonteerd?
Plaats reactie