e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Rayb81 schreef: wo 14 juli 2021, 23:27 Is dat roest op de draad van de boutjes, of is het een bruine soort loctite? :-{

Als het roest is dan is het wel jammer dat er geen likje vet is gebruikt tijdens de montage.
Meteen RVS boutjes gemonteerd?
Dat is loctite, donkerrood.
Die konden dus prima opnieuw gebruikt worden :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Classic Biker schreef: wo 14 juli 2021, 18:38 Bedankt voor de info! Wat ik verder nog wil weten? Er zijn nog niet zo veel fietsen met de EP8 motor en ik wil weten of het de moeite waard is om er op te wachten. Dat is natuurlijk een subjectieve vraag, maar door er meer over te lezen hoop ik hier een goed beeld van te krijgen.
Waar ik benieuwd naar ben is de mate van "rammelend" geluid bij coasten waarover je in veel tests leest en wat in sommige YT filmpjes ook te horen is.
Mijn vriendin heeft een Cube met Bosch gen.4 motor en die hebben dat ook. Als je zonder te trappen over de hobbels rolt hoor je een soort "klakklak" geluid. Dat is normaal, dus geen teken dat er iets mis is, maar ik vind het persoonlijk heel irritant.

Op NL routes trap je nogal wat, maar als ik me voorstel dat ik daar tijdens een Alpenafdaling continu naar moet luisteren... :-{
Wel jammer, want voor de rest voelt die Bosch echt wel goed en dat zal voor een EP8 ook ongetwijfeld gelden.

Ik heb zelf nog de STEPS8000, en het enige dat ik graag anders zou zien is een grotere accu. Voor de rest voel ik niet echt behoefte aan een andere motor. Hij is sterk genoeg, je rijdt sowieso zelden met dat maximale koppel, je actieradius gaat flink terug als je dat wel doet.

Elke nieuwe generatie motoren is natuurlijk weer een klein stapje beter dan de voorganger, maar als ik die kleine verbeteringen moet "betalen" door naar rammeltjes te luisteren "behelp" ik mezelf nog wel even met de 8000 motor ;-)
Sowieso is een nieuwe e-mtb budgetair geen optie dus ik zal wel moeten :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Het verschil tussen de EP8 en de E8000 is echt minimaal. De E8000 is een prima motor waar je zeer veel plezier aan kunt beleven. Upgraden alleen voor een grotere accu is het naar mijn idee niet waard.
Je kunt op de E8000 ook de grotere 630Wh plaatsen zoals beschreven is op pagina 20 van dit topic.

Tuurlijk, iets meer piekvermogen lijkt interessant, maar op de trails vertaalt zich dat niet naar meer fun of merkbaar betere prestaties.
(ik zeg merkbaar, omdat in vergelijkingen zoals de EMBN 104 wel degelijk minieme prestatie verschillen te meten zijn)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oh, ik geloof wel dat de motoren elke keer weer ietsje beter worden hoor.
Ik kom al jarenlang een week in de Alpen bij een mtb-gids aldaar, en die rijdt al een aantal jaren op een e-mtb. Ik heb toen ik stuk zat weleens met hem van fiets geruild op de slotklim van die dag, een klim over een breed pad naar een Alpenhut. Niet technisch, maar zo'n pad is natuurlijk niet vlak maar bevat veel kuilen en hobbels.

Wat ik toen duidelijk merkte was dat het lastig was met die fiets "vloeiend" te rijden. Als je op een analoge bike rijdt duw je automatisch bij het in een kuil rollen net wat minder hard op de pedalen, en bij het eruit rollen net ietsje harder. Zo rijdt je tamelijk vloeiend over een oneffen pad, uiteraard met een laag tempo want je bent aan het klimmen.

Met die e-mtb werd die input versterkt: omdat je de druk van het pedaal nam bij het in de kuilen rijden viel de ondersteuning abrupt weg. Bij het op het pedaal duwen om de kuil uit te rijden kreeg je juist ineens een duw. Ja, het kostte me minder kracht om die klim te rijden maar fijn rijden was het desondanks niet.

De huidige motoren (alle merken) reageren veel natuurlijker. Mijn motor geeft nog heel even een afbouwende ondersteuning als je de druk van het pedaal haalt, zo kun je echt veel vloeiender een dergelijk pad rijden dan met die oude motor (ik meen dat het een Bosch was, kan ook een Yamaha zijn geweest. Was iig een oudere Haibike).

En die "doseerbaarheid" is imo belangrijker dan het maximale koppel. Als je de 8000 motor op Boost hebt staan knal je ook elke helling op, mits je de power gedoseerd krijgt. In de praktijk gebruik ik Boost vrijwel nooit zodra het ook maar ietwat technischer wordt, als je niet oppast knal je zo van het pad (geen goed idee als het daarnaast flink naar beneden gaat :o :D ).
Trail is wel goed doseerbaar, als je er een beetje aan gewend bent geraakt. Ik herinner me dat dat eigenlijk hetgeen was wat de langste "leercurve" had van het rijden op een e-mtb. Technische klims rijden, de motor leren aanvoelen, doseren. Bochten rijden kostte me minder tijd om te wennen, terwijl ik had gedacht dat die 10kg extra dat wel zouden vereisen.
Nu rijd ik hellingen op waar ik met de analoge bike niet aan hoefde te denken... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik heb vorig jaar nog bewust voor de e7000 gekozen. nadat ik m'n conclusies had getrokken uit alle berichten, en met name testen op de bekendere en betrouwbare? sites. En na zelf kort testen en......gesprekjes met de technici , hier op t shimano repaircentre..

Merkte wel dat als ik een trial halve maan of zoiets nam, waar je sws niet helemaal boven komt zonder af te stappen, dat ik de 1e x een voet aan de grond moest zetten en dat m'n fiets toen toch nog een wheelie inzette. En m'n voet zweefde opeens boven de dalkant, dus die kreeg geen contact met de ondergrond..
En dan rol je opeens op n heel vreemde manier met fiets en al naar beneden...

Maar dat leer je wel inschatten.. :winkie:
feel the fear,do it anyway!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

kermit schreef: do 15 juli 2021, 11:04
Classic Biker schreef: wo 14 juli 2021, 18:38 Bedankt voor de info! Wat ik verder nog wil weten? Er zijn nog niet zo veel fietsen met de EP8 motor en ik wil weten of het de moeite waard is om er op te wachten. Dat is natuurlijk een subjectieve vraag, maar door er meer over te lezen hoop ik hier een goed beeld van te krijgen.
Waar ik benieuwd naar ben is de mate van "rammelend" geluid bij coasten waarover je in veel tests leest en wat in sommige YT filmpjes ook te horen is.
Mijn vriendin heeft een Cube met Bosch gen.4 motor en die hebben dat ook. Als je zonder te trappen over de hobbels rolt hoor je een soort "klakklak" geluid. Dat is normaal, dus geen teken dat er iets mis is, maar ik vind het persoonlijk heel irritant.

Op NL routes trap je nogal wat, maar als ik me voorstel dat ik daar tijdens een Alpenafdaling continu naar moet luisteren... :-{
Wel jammer, want voor de rest voelt die Bosch echt wel goed en dat zal voor een EP8 ook ongetwijfeld gelden.

Ik heb zelf nog de STEPS8000, en het enige dat ik graag anders zou zien is een grotere accu. Voor de rest voel ik niet echt behoefte aan een andere motor. Hij is sterk genoeg, je rijdt sowieso zelden met dat maximale koppel, je actieradius gaat flink terug als je dat wel doet.

Elke nieuwe generatie motoren is natuurlijk weer een klein stapje beter dan de voorganger, maar als ik die kleine verbeteringen moet "betalen" door naar rammeltjes te luisteren "behelp" ik mezelf nog wel even met de 8000 motor ;-)
Sowieso is een nieuwe e-mtb budgetair geen optie dus ik zal wel moeten :D
Bij mij is die rammel ook wat erger geworden dan hij op het begin was denk ik.. elke start van de rit valt het echt even op tot je 5 min onderweg bent en het dan eigenlijk niet meer in de gaten hebt.

Het doseren van power gaat wel heel goed en met die app kun je dus instellen dat je 85nm koppel wil maar dat je zelf maximaal aan wil geven wanneer je het krijgt.. dat is dus het voordeel van heel die shimano app.
Je kan dus eco, trail en boost verdelen kwa koppel maar dan ook nog aangeven hoeveel input je zelf geeft.
En dan ook nog hoe snel je de power in wil laten komen vanaf start.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat soort verbeteringen zul je bij elke nieuwe generatie krijgen vermoed ik. De maximale power is het probleem niet, op een gegeven moment is die amper nog controleerbaar als je die eindeloos blijft vergroten. Het gaat om de manier waarop dat vermogen te handelen is.

Daarnaast heb je natuurlijk de light-e-mtb's, die een nog dichter bij de analoge bikes liggende rij-ervaring kunnen bieden. Zou het interessant vinden om daar eens op te rijden, maar ik ben bang dat die net wat te weinig ondersteunen -voor mij- om er die 60km/1.800hm ritten in de Alpen mee te doen.
Maar misschien valt het mee, en dan lijken het me wel fijne bikes om te rijden. Een mooi gemiddelde tussen de analoge en en sterkere e-mtb's...

Alleen, waar het tot voor kort nog wel te doen was om af en toe eens van (analoge) fiets te wisselen maken de prijzen van een kwalitatief voldoende e-mtb dat nu wel onmogelijk. Ik heb iig het budget niet om elke paar jaar opnieuw >€5.000 uit te geven aan zo'n ding... :-{
(En wat ik drie jaar geleden voor die prijs kreeg kost nu al weer flink meer geld).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

mauke schreef: wo 14 juli 2021, 12:12
Classic Biker schreef: wo 14 juli 2021, 11:33 Ik vind nog weinig gebruikers ervaringen van de Shimano EP8 motor. Maar die is nog nauwelijks uitgeleverd zeker?
Wat wil je weten :D
Werkt gewoon top, nu ongeveer 1200km mee gebiked zonder een enkele melding.
Doet wat het moet doen en komt nergens te kort.
Range op eco 100km+
Trail 60-70km
Boost 30-40
Weeg zelf ong 90kg.
Standen zijn erg fijn aan te passen zodat je in elke stand de juiste power krijgt. Die 85nw heb je bijvoorbeeld nooit nodig maar je kunt dus ook instellen dat je de 3 stappen verdeeld tussen de 20 en 85nm.
Voelt allemaal gewoon goed maar dat doen tegenwoordig alle ebikes denk ik! Net afwerking op het stuur is mooier bij shimano en specialized ipv bosche. Als je nog wat wil weten vraag het me gerust :-q
hallo mauke

kan je wat toelichten over die ranges. Dat klink wel goed! :-q
ik neem aan met een 630 Wh accu?
is dat met gladde en harde banden /vlak terrein?

Ik met mijn Bosch Gen4 /650 Wh haal toch wat minder, misschien 75 km in een combo eco+tour (~trail bij Shimano) en ~40 -45 km max alleen op stand emtb (een soort automaat die switcht tussen tour en turbo). Maar ik rij wel op vette Eddie Currents , lage druk 23-25psi, en heuvelachtig terrein met meestal wat techn uitstapjes. En ben wat zwaarder (100 kg :-? ) . Mijn range ook sterk afhankelijk van winter/zomer, modder of niet, wind etc.

dat kunnen aanpassen van vermogen per stand , daar ben ik wel jaloers op.
maar de emtb stand volgens de laatste software update is wel fijn, ik vind turbo (~boost) oncontroleerbaar en emtb geeft een heel natuurlijke vermogens profiel.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

nederbelg2 schreef: do 15 juli 2021, 17:05
mauke schreef: wo 14 juli 2021, 12:12

Wat wil je weten :D
Werkt gewoon top, nu ongeveer 1200km mee gebiked zonder een enkele melding.
Doet wat het moet doen en komt nergens te kort.
Range op eco 100km+
Trail 60-70km
Boost 30-40
Weeg zelf ong 90kg.
Standen zijn erg fijn aan te passen zodat je in elke stand de juiste power krijgt. Die 85nw heb je bijvoorbeeld nooit nodig maar je kunt dus ook instellen dat je de 3 stappen verdeeld tussen de 20 en 85nm.
Voelt allemaal gewoon goed maar dat doen tegenwoordig alle ebikes denk ik! Net afwerking op het stuur is mooier bij shimano en specialized ipv bosche. Als je nog wat wil weten vraag het me gerust :-q
hallo mauke

kan je wat toelichten over die ranges. Dat klink wel goed! :-q
ik neem aan met een 630 Wh accu?
is dat met gladde en harde banden /vlak terrein?

Ik met mijn Bosch Gen4 /650 Wh haal toch wat minder, misschien 75 km in een combo eco+tour (~trail bij Shimano) en ~40 -45 km max alleen op stand emtb (een soort automaat die switcht tussen tour en turbo). Maar ik rij wel op vette Eddie Currents , lage druk 23-25psi, en heuvelachtig terrein met meestal wat techn uitstapjes. En ben wat zwaarder (100 kg :-? ) . Mijn range ook sterk afhankelijk van winter/zomer, modder of niet, wind etc.

dat kunnen aanpassen van vermogen per stand , daar ben ik wel jaloers op.
maar de emtb stand volgens de laatste software update is wel fijn, ik vind turbo (~boost) oncontroleerbaar en emtb geeft een heel natuurlijke vermogens profiel.
Indd 630 wh
Ik fiets vooral in eco, enkele klim op trail.. Eigenlijk is dat niet eens nodig. Ik fiets met maxxis dhf voor 29x2.5 en achter cross king 27.5x2.8
Druk voor en achter rond 2bar
Rondjes gps boz denk ong 300hm op 50km
Dat rondje kan ik dus op trail makkelijk rijden en heb dan nog wat energie over als ik bij de auto aankom.
Eco is toch het prettigste dan heb ik nog enigszins een bike gevoel wanneer ik klaar ben😁
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

mauke schreef: do 15 juli 2021, 17:19

Indd 630 wh
Ik fiets vooral in eco, enkele klim op trail.. Eigenlijk is dat niet eens nodig. Ik fiets met maxxis dhf voor 29x2.5 en achter cross king 27.5x2.8
Druk voor en achter rond 2bar
Rondjes gps boz denk ong 300hm op 50km
Dat rondje kan ik dus op trail makkelijk rijden en heb dan nog wat energie over als ik bij de auto aankom.
Eco is toch het prettigste dan heb ik nog enigszins een bike gevoel wanneer ik klaar ben😁
thx!

rond boz? incl Col du Kragge?

ik kwam daar laatst toevallig langs met m'n vriendin, maar zonder mtb - zat er verlekkerd naar te kijken. lijkt me zelfs met emtb uitdagend.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pas op, het is wel heel lastig vergelijkbaar hoor: andere banden, ander rijdersgewicht, andere routes, andere rijstijl wellicht, andere motor...
Ik vermoed dat als je alle factoren zoveel mogelijk gelijk kunt houden de range niet zo heel ver uit elkaar zal liggen.

Het maakt ook heel veel uit hoe snel je rijdt. Als ik met vrienden met analoge bikes rijd klim ik (soms veel) langzamer dan wanneer ik alleen ga, dat merk ik goed in de actieradius. Ook al rijd ik beide keren alles in eco.
Ik heb ook het idee -maar dat kan ik niet onderbouwen met metingen- dat m'n actieradius ietsje afgenomen is sinds nieuw. Terwijl ik twee accu's heb die ik afwisselend gebruik. Liggen in huis op kamertemperatuur opgeslagen en ik laad ze pas een dag voordat ik ga rijden op, dus meestal liggen ze ongeveer voor 20~35% opgeladen.

Totaal 5.000km gereden met de fiets, laten we zeggen 35km per rit gemiddeld (waarschijnlijk ligt die afstand ietsje hoger, meer richting 40~45km). Dan zou elke accu iets van 60 tot 70 keer geladen zijn.

Wellicht dat ik nog ooit de externe 630Wh accu aanschaf, maar dan moet ik ook iets met de demper doen want de piggyback raakt de accu nèt bij het type Merida dat ik heb... wordt een duur grapje totaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Temperatuur, gewicht, banden en tempo doen erg veel indd. Is lastig te vergelijken maar wel eens leuk te kijken hoeveel we gemiddeld een beetje rijden. Is een lets ride e-mtb trouwens niet eens een leuk idee? Weet niet hoeveel er inmiddels zijn op forum maar wellicht leuk om eens te vergelijken enz.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Mooie ervaringsinfo, super!
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Merida heeft de E-one Forty serie met Shimano EP8 motoren. Met 29"voorwiel en 27,5" achterwiel. Is dat iets nieuws? Met welke reden hebben ze dat gedaan en werkt het? Sowieso extra binnenbandjes meenemen!
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Classic Biker schreef: vr 16 juli 2021, 13:28 Merida heeft de E-one Forty serie met Shimano EP8 motoren. Met 29"voorwiel en 27,5" achterwiel. Is dat iets nieuws? Met welke reden hebben ze dat gedaan en werkt het? Sowieso extra binnenbandjes meenemen!
Oeps, nu zie ik dat Mauke dat ook heeft, dus niet helemaal nieuw Merida dus.
Plaats reactie