My first fully na mijn carbon racekanon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ts, ga een een echte shortlist maken wat je wilt.

Je wensen, niet perse wat er past voor 5K
Ga dan eens rondbellen er is nog zat bij diverse FM's maar je zal er echt wat werk in moeten stoppen.
Kortingen zijn ook gewoon nog mogelijk, minder maar op een fiets van 5K moet 10% echt wel kunnen.

Hier, het moet net je maat zijn, wat wat is hier mis mee?

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... VjEALw_wcB

Deze....

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... i-axs-2021

Gewoon bellen nee heb je.......
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

massen schreef: wo 3 maart 2021, 13:36 Met een beetje onderhandeling heb je deze ook voor 5k.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... =red_black
Wel fox vering, helaas voor jou wel shimano aandrijving.
Ik vind het een ongelooflijk mooie fiets om te zien, maar ik denk niet dat deze voldoende biedt voor mij. Ik zie dit echt als een hardtail+, iets wat ook die vriend van mij aangaf (was met hem mee proefrit maken, zelf niet op gefietst). Ook een forumlid die onlangs een zoektocht had, kwam tot dezelfde conclusie.
Overigens is het belangrijk om te weten dat ik een voorkeur voor sram heb, maar mijn xx1 derrie en shifter in principe van mijn oude fiets zou kunnen overzetten (geen idee of deze het grotere cassettebereik aankan).
daniel1975 schreef: wo 3 maart 2021, 14:07 Een volledige XT12 afmontage jammer vinden is eigenlijk niet mogelijk. Die groep is zo goed. Dat Sram 'beter' zou zijn is misschien in het verleden met de 1x aandrijving wel zo geweest, maar op dit moment doet het niks voor elkaar onder.
Als je een echte racefully zoekt zou dit toch wel hoog in je lijstje moeten staan.
De groep is zeker goed, een vriend van mij die er mee fietst (en zelf ook monteur is) is erg enthousiast over. Het gaat mij in dit geval niet of de ene beter dan de andere is, maar over het gevoel dat het mij geeft. Ik vind het directe van sram echt heerlijk, met Shimano toch altijd het gevoel dat het minder direct is, te clean. Vergelijk het met een Audi en een BMW: beiden goede auto's, maar met een eigen karakter. Ik kan zelf moeilijk wennen aan een Audi en vind BMW echt heerlijk vanwege het directere gedrag.
Ik zal een fiets in principe niet afschieten omdat er Shimano op zit, mits de rest wel naar mijn zin is.
Cube-Elite schreef: wo 3 maart 2021, 16:46 Ts, ga een een echte shortlist maken wat je wilt.

Je wensen, niet perse wat er past voor 5K
Ga dan eens rondbellen er is nog zat bij diverse FM's maar je zal er echt wat werk in moeten stoppen.
Kortingen zijn ook gewoon nog mogelijk, minder maar op een fiets van 5K moet 10% echt wel kunnen.

Hier, het moet net je maat zijn, wat wat is hier mis mee?

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... VjEALw_wcB

Deze....

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-r ... i-axs-2021

Gewoon bellen nee heb je.......
Die shortlist ben ik nu juist aan het maken (ok, eerst een longlist, maar daarna wil ik snel convergeren tot een short-list) :wink:
Ik dacht dat ik mijn wensen in de OP al wel duidelijk had gemaakt, maar ben nog in dubio of het een echte race fully gaat worden of toch de iets potentere variant ervan. Dat zal ik toch ook zelf moeten gaan ervaren met behulp van een proefrit.
Die Scotts zien er toch ook wel schitterend uit, ga mij er ook zeker verder in verdiepen.
Het is overigens niet mijn doel om op of onder de 5k te blijven, het is waar ik op mik. Het budget is wat dat betreft niet helemaal vast. Aangezien het voor mij om een hoop geld gaat, wil ik zo goed mogelijk tot een passende keuze komen, en dus uitgebreid oriënteren. Heb ik de fiets binnen een maand, dan is dat mooi. Moet ik een half jaar wachten, so be it.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

OsiruS schreef: wo 3 maart 2021, 21:25 Aangezien het voor mij om een hoop geld gaat, wil ik zo goed mogelijk tot een passende keuze komen, en dus uitgebreid oriënteren. Heb ik de fiets binnen een maand, dan is dat mooi. Moet ik een half jaar wachten, so be it.
Dat is sowieso een goede instelling.
Het is toch lastig om goed over te stappen naar een andere fiets.

Ik heb zo zitten klooien toen ik er 10 jaar geleden naast een MTB ene racer bijkocht, afstelling, verhouding, andere zit.
Dit zou voor jouw misschien bijna net zo'n extreme verandering zijn.

Een race FS zal nog gaan maar meer de trail kant op is toch echt aanpassen.
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Dit is vrij simpel!
Als je nu nog fietst op je 9 jaar oude Carbon hardtail, gaat bijna iedere moderne xc fully meer “trail” gericht zijn.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jou, waarbij ik gekozen heb voor een cannondale scalpel.
Met een balhoofd van 68 graden, super vork, alles xt en standaard met Carbon wielen is dit gewoon een dikke fiets!
Waar canyon nog met 70 graden zit, trek en orbea niet leverbaar dit jaar, was het voor mij uiteindelijk een makkelijke keus.
Ik zou zeker niet voor een meer trail georiënteerde fiets gaan als ik jou was, als je nu al zonder spacer en negatieve pen fietst, kom je met je stack in de knoop bij een trail fiets. Of je moet m zo gaan veranderen dat het eigenlijk z’n doel voorbij schiet en weer terug een xc fully word.
Probeer ergens een xc race fully te testen, weet zeker dat hij goed bevalt!
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Cube-Elite schreef: do 4 maart 2021, 14:29
Dat is sowieso een goede instelling.
Het is toch lastig om goed over te stappen naar een andere fiets.

Ik heb zo zitten klooien toen ik er 10 jaar geleden naast een MTB ene racer bijkocht, afstelling, verhouding, andere zit.
Dit zou voor jouw misschien bijna net zo'n extreme verandering zijn.

Een race FS zal nog gaan maar meer de trail kant op is toch echt aanpassen.
Ik haf het toen ook toen ik mijn huidige niet kocht. Ik kwam toen van een 26" tuinhek af, maar wist toen precies wat ik in een fiets zocht. Dat was zelfs op een parkeerplaats al te testen. Voor mijn (eerste en huidige) racefiets was ik echter weer zo klaar, ik vertrouwde daar volledig op de expertise van een vriend van mij, die een zeer ervaren racefiets verkoper is (bij een grote gerenommeerde zaak toen, nu doet hij wat anders). Ik had daar ook een veel lager budget voor.
Zowel race fs als meer trail georiënteerde xc fs zal allebei wennen zijn, en het lastige is, is dat ik niet meer actueel ben qua ontwikkelingen en inzichten en ik dus eigenschappen moet gaan beoordelen waar ik nog geen referentie op heb.
Glenn422 schreef: do 4 maart 2021, 20:10 Dit is vrij simpel!
Als je nu nog fietst op je 9 jaar oude Carbon hardtail, gaat bijna iedere moderne xc fully meer “trail” gericht zijn.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jou, waarbij ik gekozen heb voor een cannondale scalpel.
Met een balhoofd van 68 graden, super vork, alles xt en standaard met Carbon wielen is dit gewoon een dikke fiets!
Waar canyon nog met 70 graden zit, trek en orbea niet leverbaar dit jaar, was het voor mij uiteindelijk een makkelijke keus.
Ik zou zeker niet voor een meer trail georiënteerde fiets gaan als ik jou was, als je nu al zonder spacer en negatieve pen fietst, kom je met je stack in de knoop bij een trail fiets. Of je moet m zo gaan veranderen dat het eigenlijk z’n doel voorbij schiet en weer terug een xc fully word.
Probeer ergens een xc race fully te testen, weet zeker dat hij goed bevalt!
Ik denk dat je de spijker wel op de kop slaat. Alles wat ik nu oppak zal meer trail gericht zijn tov mijn huidige fiets.
Mijn hoofd zegt dat een Canyon Lux een meer dan prima kandidaat zal zijn (prijs/kwaliteit/geo), ondanks alle gelezen feedback over modernere geometrien. Mijn hart zegt echter meer te kijken naar Orbeo, Scott en Cannondale, waarbij de Orbea op 1 staat, Cannondale op 2, Scott op 3. Of toch een SC Blur? Maar dan zou een Transition Spur ook weer moeten kunnen, of de trail versies van de eerder genoemde fietsen.
Grappig is echter wel dat ik nog enorm blij ben met mijn giant xtc Mtb en giant xcr racefiets, maar toch niet kijk naar een Giant Anthem.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Als je nog erg blij bent met je huidige Giant zou je ook nog even kunnen wachten. Hoogstwaarschijnlijk komen er dit jaar nieuwe versies van de Giant Anthem en de Scott Spark uit, misschien ook wel een nieuwe Lux.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

En ik vind dit ook wel een gave:

https://vanslingerlandfietsen.nl/fietse ... c50-l-2021

Bastabikes in Huissen heeft ze ook, lekker dichtbij als in Arnhem woont.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wellicht een Kona hei hei?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
chirurg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur cc

Ik rij nu zelf een kleine 2 jaar op de Blur en heb recentelijk mijn Fox stepcast 32 (100 mm) vervangen door een SID Ultimate 120 mm en dat past/rijdt prima.
Gevolg is dat de fiets niet veel zwaarder is geworden (ca. 100 gram) maar wel een veel strakker sturend resultaat oplevert (en meer veerweg),
dit maakt de fiets breder inzetbaar.
Daarbij komt nog dat het veringsprincipe van de Blur (en Santa Cruz in het algemeen) mijns inziens geschikter is voor ruiger terrein zeker als ik het vergelijk met mijn vorige fietss (Scalpel), de 100 mm voelt als meer.
Een groot voordeel van de Santa Cruz vind ik de duurzaamheid zeker in vergelijk met de Scalpel (mijn ervaring tot nu toe, wellicht geluk), heb sinds de aanschaf eigenlijk nooit enige vorm van speling gehad en fiets is altijd betrouwbaar geweest.
De fiets is natuurlijk niet goedkoop maar als ik tegenwoordig naar merken als Specialized, Trek e.d. kijk ontloopt het elkaar niet veel meer.
M.b.t. prijs...tja Canyon is natuurlijk aantrekkelijker.....
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Biker67 schreef: za 6 maart 2021, 21:13 Als je nog erg blij bent met je huidige Giant zou je ook nog even kunnen wachten. Hoogstwaarschijnlijk komen er dit jaar nieuwe versies van de Giant Anthem en de Scott Spark uit, misschien ook wel een nieuwe Lux.
Wachten zal ik toch nog moeten... Want er zijn maar weinig fietsen beschikbaar.
De Oiz bijvoorbeeld moet ik in xl hebben. Nergens te vinden.

Met de giant word ik wel steeds minder blij, want, gebreken komen opzetten. Bijv alu schaal bb is losgekomen van het frame, velg met deuk, remhendel die met valpartij ontzet is, diverse lagers die weer aan de beurt zijn (natuurlijk allemaal onderhoud, maar ja, ik WIL een nieuwe fiets :D ). Het onderhoud gaat toch wel komen, zodat mijn opgroeiende puber op deze fiets kan.
Biker67 schreef: za 6 maart 2021, 21:16 En ik vind dit ook wel een gave:

https://vanslingerlandfietsen.nl/fietse ... c50-l-2021

Bastabikes in Huissen heeft ze ook, lekker dichtbij als in Arnhem woont.
Als oermerk op mtb gebied inderdaad mooi, maar basta voert dit merk volgens mij niet meer.
At1 schreef: za 6 maart 2021, 23:49 Wellicht een Kona hei hei?
staat ook nog op de lijst :-q
Nu beginnen met proefrijden en kijken welke eigenschappen mij wel/niet bevallen en dan strepen.
chirurg schreef: zo 7 maart 2021, 12:20 Ik rij nu zelf een kleine 2 jaar op de Blur en heb recentelijk mijn Fox stepcast 32 (100 mm) vervangen door een SID Ultimate 120 mm en dat past/rijdt prima.
Gevolg is dat de fiets niet veel zwaarder is geworden (ca. 100 gram) maar wel een veel strakker sturend resultaat oplevert (en meer veerweg),
dit maakt de fiets breder inzetbaar.
Daarbij komt nog dat het veringsprincipe van de Blur (en Santa Cruz in het algemeen) mijns inziens geschikter is voor ruiger terrein zeker als ik het vergelijk met mijn vorige fietss (Scalpel), de 100 mm voelt als meer.
Een groot voordeel van de Santa Cruz vind ik de duurzaamheid zeker in vergelijk met de Scalpel (mijn ervaring tot nu toe, wellicht geluk), heb sinds de aanschaf eigenlijk nooit enige vorm van speling gehad en fiets is altijd betrouwbaar geweest.
De fiets is natuurlijk niet goedkoop maar als ik tegenwoordig naar merken als Specialized, Trek e.d. kijk ontloopt het elkaar niet veel meer.
M.b.t. prijs...tja Canyon is natuurlijk aantrekkelijker.....
Het afdalen in ruiger terrein lukt mij met mijn hardtail met balhoofdhoek van 71 graden ook prima, veel complimenten voor gekregen tijdens de laatste beskidy trophy in polen. Het kan natuurlijk altijd wel makkelijker worden met een beter geschikte fiets.
Wat ik wel interessant vind, het stuurgedrag van je fiets verbeterde door een langere vork (en dus slackere geo). Hoe merk je dat? En op wat voor parcoursen?
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vandaag de eerste stukjes op een fully gereden, en wel een orbea oiz xc van die vriend van mij. Enkele wat technischere stukken gedaan en de eerste indrukken zijn positief. Ondanks dat de suspension niet op mijn gewicht was afgesteld (ik ben 10kg lichter), ik de banden niet ken (wolfpack cross voor, race achter) en een aantal keer even de grip voor verloor, heb kk wel een goede indruk gekregen. Het voelt langzamer dan je gaat, maar dat is beleving door het toegenomen comfort. Sturen ging prima, ondanks een paar glijers. Het bredere stuur voelde solide aan, stabiliteit van de fiets is zeer goed (zeker tov de nerveuze fiets van mij), slechts een enkele keer dat ik wat wijder ging dan gewenst. Grappig detail: op een technischer segment heb ik voor die vriend van mij een pr gereden, op zijn fiets :lol: Klimmen ging ook goed. Een klim in de midden positie qua demping gezet, en voelde maar weinig deinen. Alle oneffenheden werden mooi weggepoetst.
Graag zou ik nog de tr versie willen proberen om te zien wat daarmee het verschil is. Om daarna verder te verkennen en de lijst korter te maken!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
chirurg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur cc

chirurg schreef: zo 7 maart 2021, 12:20 Ik rij nu zelf een kleine 2 jaar op de Blur en heb recentelijk mijn Fox stepcast 32 (100 mm) vervangen door een SID Ultimate 120 mm en dat past/rijdt prima.
Gevolg is dat de fiets niet veel zwaarder is geworden (ca. 100 gram) maar wel een veel strakker sturend resultaat oplevert (en meer veerweg),
dit maakt de fiets breder inzetbaar.
Daarbij komt nog dat het veringsprincipe van de Blur (en Santa Cruz in het algemeen) mijns inziens geschikter is voor ruiger terrein zeker als ik het vergelijk met mijn vorige fietss (Scalpel), de 100 mm voelt als meer.
Een groot voordeel van de Santa Cruz vind ik de duurzaamheid zeker in vergelijk met de Scalpel (mijn ervaring tot nu toe, wellicht geluk), heb sinds de aanschaf eigenlijk nooit enige vorm van speling gehad en fiets is altijd betrouwbaar geweest.
De fiets is natuurlijk niet goedkoop maar als ik tegenwoordig naar merken als Specialized, Trek e.d. kijk ontloopt het elkaar niet veel meer.
M.b.t. prijs...tja Canyon is natuurlijk aantrekkelijker.....
Het afdalen in ruiger terrein lukt mij met mijn hardtail met balhoofdhoek van 71 graden ook prima, veel complimenten voor gekregen tijdens de laatste beskidy trophy in polen. Het kan natuurlijk altijd wel makkelijker worden met een beter geschikte fiets.
Wat ik wel interessant vind, het stuurgedrag van je fiets verbeterde door een langere vork (en dus slackere geo). Hoe merk je dat? En op wat voor parcoursen?
[/quote]
De balhoofdhoek is volgens mij van 69 naar 68.5 graden gegaan, dus heel veel maakt dat niet uit.
Het meerst verschil zit vooral zit in de stijfheid van de vork wat je vooral merkt bij wortels en bochtenwerk
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Even een update vanuit mijn kant.
Na veel zoeken en wikken en wegen, ben ik tot de conclusie gekomen dat een Oiz het voorlopig niet gaat worden. Zat steeds met een TR uitvoering in mijn gedachten, terwijl de gewone XC ook prima moest zijn. De laatste is nog wel eens te vinden, komen sporadisch links/rechts nog binnen.
Maar aangezien ik toch aan een TR zat te denken, kwamen er meerdere 120mm fietsen in aanmerking. En zo ben ik op de Kona Hei Hei CR/DL 2021 gestuit, via een website die een XL binnen zouden krijgen. Vandaag op een (alu) Hei Hei gezeten, maar die is mij toch echt net te groot, waardoor ik toch een L moet hebben.
Via een LBS en de kona importeur nog een fiets in België kunnen vinden. Moet daar nog geleverd worden, maar de koper had afgezegd. Fiets zal dus was 20 juni in Arnhem aankomen, zodat ik nog voor de zomer op een fully rond zal rijden!

Nog even overwogen om te wachten op het 2022 model. LBS zou deze mogelijk eind augustus, of in september binnen krijgen. Kleur is dan Kodak Yellow Gloss ipv blauw, GX AXS ipv XX1/X01, 30mm velgen ipv 27 en 2.4" banden ipv 2,2.
Beiden mooie fietsen, zowel qua kleur als asmontages, waarbij de 2022 versie een paar pluspunten heeft. Maar ik speel nog wel met de gedachten om tzt compleet nieuwe wielen te bouwen, aangezien de standaard wielen niet de lichtste zijn. En die gaan dan ook 30mm worden.

Ja, wel boven budget.
Ja, minder snel als een hardcore XC fully.
Ja, comfortabeler dan ik voor mijn thuisrondjes nodig heb.

Maar:
Hobby's kosten geld en levering van 2022 modellen zijn ook nog onzeker.
Die snelheid moet ik zelf maar leveren, maar ik kon zo ook langere tochten aan. En anders moet ik de fiets toch terugtunen naar 100mm
Als het comfortabeler wordt, geeft mij dat misschien ook de gelegenheid wat meer te spelen!

Sfeerimpressie:
Afbeelding

Ben benieuwd!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Kijk, daar komt weer zo'n mooie HeiHei aan... Veel plezier er straks mee! :D :-q
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Plaats reactie