My first fully na mijn carbon racekanon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

aurelius schreef: di 2 maart 2021, 10:15 Op Pinkbike, dat zeer trailgericht is, staat een leuke test met en race- en downcountry-fully's,
Heb je een link hiervan? Ik herken me overigens ook in jouw rij-ervaring. Denk dat ik dezelfde tik heb. :-q



Even over hoe goed een Scalpel denk ik is :D :

Als beginnend sporter en mountainbiker (sinds 5 maand voor het eerst een mountainbike en voor die tijd nooit sportief gefietst) gisteren op mijn Scalpel SE de snelste tijd gereden voor dit jaar in mij leeftijdsklasse (45-54) op de track hier in de buurt. Bij de leeftijd 25-34 sta ik nu 2e. Een afwisselende track met bek-af-klimmen en heel hard naar beneden met zeer uitdagende bochten en sprongetjes. ( haalde 44 km/h in een ruige afdaling)

En dat op een trail fully. Die Scalpel comfortabel? Bullshit. Zeker de gewone XC Scalpel niet.
Stel de dempers goed af en je hebt een racekanon waarmee je er iedereen uit kunt rijden. Aan de fiets ligt het dan in ieder geval niet meer. Zelfs ik als beginner doe het op zo'n fiets. Dan moet zo'n Scalpel wel heel erg goed zijn, anders was mij dat nooit gelukt.

Hier in de buurt ken ik 3 Strava / KOM rijders en tevens wedstrijdrijders. Alle 3 een Scalpel Hi-mod1. Voor mij de bevestiging dat ik als amateur de juiste keuze heb gemaakt met mijn Scalpel SE, als zelfs de pro's er voor kiezen. :winkie:
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

daniel1975 schreef: di 2 maart 2021, 10:23

Ik rij met een Oiz TR en beetje mixed feelings. Hele fijne fiets, maar met de DT1900 wielen en de dropperpost best zwaar. Dus ook daar komt een ander wielsetje in dit voorjaar en ga denk ik ook een tijdje zonder dropper rijden. Benieuwd of het terugplaatsen van de interne kabel een beetje te doen is (verschilt van fiets tot fiets is mijn ervaring). Ik mis een beetje het speelse van een echt lichte fiets.

Dat was voor mij de reden om voor een M10 te gaan en een setje DT 1500 XRC wielen als upgrade. Fiets incl pedalen en bidonhouders is onder 12kg. Rijdt wendbaar en licht,.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Linkje naar Pinkbike:

WELCOME TO THE 2020
PINKBIKE XC FIELD TEST
9 cross-country and down-country bikes ridden and rated
viewtopic.php?f=1&t=147089
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Dank je, ik kende dat topic/ test niet. Nu maar hopen dat 'mijne' niet constant wordt afgekraakt. :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maakt niet uit toch? Je rijdt er "ruige" afdalingen mee met 44km/u, dus hoeveel beter kan het gaan zijn? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Erwin25 schreef: di 2 maart 2021, 11:05 Nu maar hopen dat 'mijne' niet constant wordt afgekraakt. :winkie:
suravida schreef: di 2 maart 2021, 11:10 Maakt niet uit toch.
Ja, maakt wel uit. Ben erg gevoelig en onzeker. :D






Het was gisteren volgens Strava mijn hoogst gehaalde snelheid ........die overdrijft ook altijd :winkie:

( zag nml. net op de Sigma dat het daadwerkelijk 39,59 km/h is)
Laatst gewijzigd door Erwin25 op di 2 maart 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

OsiruS schreef: di 2 maart 2021, 09:45
aurelius schreef: di 2 maart 2021, 08:41 Nog wat overwegingen: Scott Spark RC, Cannondale Scalpel, Moonraker F-Podium, (Canyon Lux, te scherpe stuurhoek?).
Neem ik ook mee!
De scalpel had ik af laten vallen nav een proefrit die een vriend van mij had gemaakt. Hij vond deze "te comfortabel". Fijne vork, maar het paste hem niet.
ivocare schreef: di 2 maart 2021, 01:36 Dat zijn redelijk uiteenlopende keuzes. Vaak zeg ik dat je de mooiste moet kiezen maar probeer ze nu maar eens te testen.
  • Niner geo is wat verouderd maar kan zomaar perfect bij je passen, is wat speelser
  • Orbea wat moderner maar nog steeds conservatief, de allrounder
  • Bmc is samen met de Specialized redelijk ‘slack’ en bij de tijd, niet iedereen houd hiervan maar geeft vertrouwen
Dus, verschillende fietsen en testen welke het beste bij je past. Of de mooiste kiezen en je techniek aanpassen :winkie:

Succes met je keuze, er komen vast nog vele adviezen.
—> mand
Klopt, uiteenlopende keuzes, wat dus weer keuzestress oplevert. Qua ontwikkelingen op fietsgebied loop ik enorm achter, dus ik probeer via dit forum weer actueel te worden qua kennis. Kan het helaas nog niet koppelen aan praktijkervaring. De BMC van die vriend van mij is al weer een paar jaar oud, dus zal niet meer helemaal vergelijkbaar zijn. De Orbea is nu twee jaar oud, komt hopelijk wel dichtbij.
Of een slackere fiets bij mij past, geen idee. Ik werk denk ik goed met mijn lichaam in de bochten, maar kom ook goed weg met fietsen die de anderen in mijn groep veel te agressief vinden qua stuurgedrag.
Hoe dan ook, elke keuze zal een compromis zijn.
Ik zou nooit een fiets afschrijven omdat een maat hem te comfortabel vond. Is sowieso een kletsargument en anders ook nog heel persoonlijk. Je kunt anders altijd nog op een punaise gaan zitten als je geen comfort wil.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Marcel964 schreef: di 2 maart 2021, 10:51
Dat was voor mij de reden om voor een M10 te gaan en een setje DT 1500 XRC wielen als upgrade. Fiets incl pedalen en bidonhouders is onder 12kg. Rijdt wendbaar en licht,.
Ik heb mijn M10 TR op 11kg gekregen met ander set wielen/banden, inclusief SPD pedalen en 2x bidonhouder. Dus ver onder de 12kg is inderdaad zeker te doen.
daniel1975 schreef: di 2 maart 2021, 10:23 Ik mis een beetje het speelse van een echt lichte fiets.
De vraag is hoe reeel dat is bij een 2x120mm fully.
Speels bedoel je dan op de singletracks vlak en omhoog? Aanzetten, het snelle bochtwerk e.d.? Want heb tot nu toe toch nog geen 120/120 bike tegengekomen die aan dat gewicht kan tippen. Zou nu ook wel zelf kiezen voor de SC Blur, maar toch nog net iets duurder dan Orbea.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Erwin25 schreef: di 2 maart 2021, 10:34 Hier in de buurt ken ik 3 Strava / KOM rijders en tevens wedstrijdrijders. Alle 3 een Scalpel Hi-mod1. Voor mij de bevestiging dat ik als amateur de juiste keuze heb gemaakt met mijn Scalpel SE, als zelfs de pro's er voor kiezen. :winkie:
Die wedstrijdrijders rijden die KOM op andere merken ook hoor :wink:
Maar sowieso mooie fietsen die Scalpel. Zou zelf ook voor Scalpel SE kiezen. Wel geen Ocho, maar toch wel vet frame die nieuwe scalpels.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Rasmazzer schreef: di 2 maart 2021, 13:37 Die wedstrijdrijders rijden die KOM op andere merken ook hoor :wink:
Maar sowieso mooie fietsen die Scalpel. Zou zelf ook voor Scalpel SE kiezen. Wel geen Ocho, maar toch wel vet frame die nieuwe scalpels.
Tuurlijk zijn die er. Maar juist omdat ik zo'n ding rij en ze verder nooit zie viel het mij op dat de snelste kerels in deze regio op zo'n groen zwarte Scalpel reden.

Ondank niet er in verdiept en 9te?0 snel gekozen is de SE voor mij een hele goede keus gebleken. Zou nu alleen niet meer voor de SE1 kiezen maar voor de goedkopere SE2 en dan zelf een bredere beter carbonwielset laten bouwen ipv de standaard carbon wielen. En in het oranje is het ook een stoer ding.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rasmazzer schreef: di 2 maart 2021, 13:37
Erwin25 schreef: di 2 maart 2021, 10:34 Hier in de buurt ken ik 3 Strava / KOM rijders en tevens wedstrijdrijders. Alle 3 een Scalpel Hi-mod1. Voor mij de bevestiging dat ik als amateur de juiste keuze heb gemaakt met mijn Scalpel SE, als zelfs de pro's er voor kiezen. :winkie:
Die wedstrijdrijders rijden die KOM op andere merken ook hoor :wink:
Maar sowieso mooie fietsen die Scalpel. Zou zelf ook voor Scalpel SE kiezen. Wel geen Ocho, maar toch wel vet frame die nieuwe scalpels.
Nu wel een 120mm Ocho sinds kort in een prachtige Scalpel SE LTD:
Cannondale Lefty Ocho suspension fork grows to 120mm, only for EU Scalpel SE LTD for now,
https://bikerumor.com/2021/02/19/cannon ... d-for-now/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Super mooi. Ook mooie kleur.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

aurelius schreef: di 2 maart 2021, 08:41 Nog wat overwegingen: Scott Spark RC, Cannondale Scalpel, Moonraker F-Podium, (Canyon Lux, te scherpe stuurhoek?).
Hier heb je nog wat leesvoer, vond ik wel leuk om te lezen. Ik was benieuwd hoe de Spark RC zich verhoudt tov de nieuwe generatie fietsen. Mijn conclusie is dat de Spark RC zijn tijd ver vooruit was toen hij uit kwam.

https://www.brujulabike.com/test-compar ... lpel-2021/
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Marcel964 schreef: di 2 maart 2021, 10:51
daniel1975 schreef: di 2 maart 2021, 10:23

Ik rij met een Oiz TR en beetje mixed feelings. Hele fijne fiets, maar met de DT1900 wielen en de dropperpost best zwaar. Dus ook daar komt een ander wielsetje in dit voorjaar en ga denk ik ook een tijdje zonder dropper rijden. Benieuwd of het terugplaatsen van de interne kabel een beetje te doen is (verschilt van fiets tot fiets is mijn ervaring). Ik mis een beetje het speelse van een echt lichte fiets.

Dat was voor mij de reden om voor een M10 te gaan en een setje DT 1500 XRC wielen als upgrade. Fiets incl pedalen en bidonhouders is onder 12kg. Rijdt wendbaar en licht,.
Zo’n DT setje zit ik ook naar te kijken. Ik wilde ook de GX cassette vervangen voor iets lichters als deze versleten is, maar dat valt nog niet mee zonder diep in de buidel te taste. Wat zijn die dingen stervensduur.
Bicycle, bicycle, bicycle
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 2 maart 2021, 19:59
Marcel964 schreef: di 2 maart 2021, 10:51


Dat was voor mij de reden om voor een M10 te gaan en een setje DT 1500 XRC wielen als upgrade. Fiets incl pedalen en bidonhouders is onder 12kg. Rijdt wendbaar en licht,.
Zo’n DT setje zit ik ook naar te kijken. Ik wilde ook de GX cassette vervangen voor iets lichters als deze versleten is, maar dat valt nog niet mee zonder diep in de buidel te taste. Wat zijn die dingen stervensduur.
Ook met mijn XX1 setup gebruik ik steeds een GX cassette. Schakelt prima, en mijn portemonnee blijft ook zwaarder :D
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie