Santa Cruz : ofwel los frame Tallboy cc ofwel Blur CC X01 ofwel ... ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het hangt er ook een beetje vanaf of de nieuwe fiets de scale moet vervangen, of dat je die er naast wilt gebruiken. In het tweede geval zou ik 100% zeker voor de Tallboy gaan, en in het eerste geval hangt het er vanaf hoe tevreden je bent over de rijeigenschappen van je huidige fiets.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
chirurg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur cc

Ik rij nu zelf een kleine 2 jaar op de Blur en heb recentelijk mijn Fox stepcast 32 (100 mm) vervangen door een SID Ultimate 120 mm en dat past/rijdt prima.
Gevolg is dat de fiets niet veel zwaarder is geworden (ca. 100 gram) maar wel een veel strakker sturend resultaat oplevert (en meer veerweg),
dit maakt de fiets breder inzetbaar.
Daarbij komt nog dat het veringsprincipe van de Blur (en Santa Cruz in het algemeen) mijns inziens geschikter is voor ruiger terrein zeker als ik het vergelijk met mijn vorige fietss (Scalpel), de 100 mm voelt als meer.
Overigens heeft met de aanpassing van de vork de Blur nu een nagenoeg gelijke geometrie als de Tallboy v3 maar dus wel een stuk lichter.
Melferink
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:39

Hoi ik ben Michiel, nieuw hier en net eigenaar geworden van een Tallboy 4.

Ik kom van een hardtail. De fiets is super stabiel en ik twijfel nog of ik last het van het gewicht maar idd hij is een stuk zwaarder.
por200
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 26 december 2009, 17:25
Mijn mountainbike: Commencal skin 1, 2009 - SC Tallboy 3 C-s 2019

Misschien wel wat mosterd na de maaltijd, maar ik rijd vooral xc in nederland op een tallboy v3.
Dat had vooral te maken met het aanbod nu, maar een blur zou beter bij mijn stijl passen . Aan de andere kant moet ik het met 1 fiets doen voor zowel xc in schoorl en vakanties in de ardennen (en volgens mij de v3 dan de beste keus).
Een tallboy v4 is voor een xc'er niet de beste keus, maar aangezien jij meerdere fietsen hebt kan je het wellicht als mooie aanvulling op je gamma zien.

Maar ik wil je vooral even herinneren aan de huidige markt voor onderdelen. Ik denk dat je de xo1 afmontage snel kwijt bent op tweedehands.be dus laat je daar niet door leiden!
PLONS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 22:51

ik zou sowieso even wachten met je aankoop.

Er staan nog 5 modellen in de release rij bij santacruz

ze zijn klaar maar coronia...
Oud Maar Niet Wijs
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

PLONS schreef: zo 11 april 2021, 18:05 ik zou sowieso even wachten met je aankoop.

Er staan nog 5 modellen in de release rij bij santacruz

ze zijn klaar maar coronia...
Tja en dan komen die misschien volgend jaar beschikbaar, en moet je dan maar hopen er één te krijgen.
En soms past een "verbeterd" model slechter bij wat je zoekt.
Dus ik zou eerder een V4 kopen als ik er één kon krijgen dan wachten op iets waarvan je niet weet wat het is een wanneer je het kunt kopen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ja mooi spul hebben ze in petto

Vraag gaat alleen zijn wanneer wat leverbaar zal worden.....
por200
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 26 december 2009, 17:25
Mijn mountainbike: Commencal skin 1, 2009 - SC Tallboy 3 C-s 2019

Ja uiteraard ook benieuwd naar de nieuwe modellen, maar er op wachten ? ...

Daarnaast kan je je afvragen of dit niet een stap boven de blur wordt in plaats van een vervanging. TS wilt ook plezier hebben, met de blur heeft ie daar een garantie op.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mmm, lichter gewicht, maar geen VPP, en waarschijnlijk een minder stijve achterkant (geen directe verbinding tussen liggende en staande achtervork), ik zou dat niet per se een verbetering vinden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Vind ne vpp anders ook maar slappe boel hoor
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Het is een .... Orbea Oiz M 10 TR geworden met de nodige modificaties...

Wielset DT Swiss XMC 1501
Cane Creek 110 headset
Fox Transfert Factory dropper
Stages powermeter L/R
Hope Bottom bracket
enz.

Waarom ? --> de LBS van Santa Cruz kon me geen enkele info geven over beschikbaarheid / model / ...., en de Orbea was besteld met een levertermijn medio juni 2021.

Gezien de fiets geleast wordt en ik dus een offerte diende binnen te brengen --> Orbea

Spijtig, want 1ste keuze was Santa Cruz. (maar de Orbea zal me ook wel bevallen hopelijk )
por200
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 26 december 2009, 17:25
Mijn mountainbike: Commencal skin 1, 2009 - SC Tallboy 3 C-s 2019

Vast en zeker, gefeliciteerd met de mooie aankoop. Smachten is leuk, maar wachten verschrikkelijk. En wat een gave modificaties!
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Ik heb ook een Oiz M10 TR en overweeg een upgrade naar de xmc 1501 wielen.
Heb je je fiets al zo ja, hoe bevallen de wielen?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Cuupsel schreef: ma 28 juni 2021, 22:08 Ik heb ook een Oiz M10 TR en overweeg een upgrade naar de xmc 1501 wielen.
Heb je je fiets al zo ja, hoe bevallen de wielen?
Ik heb ook een M10 TR van 2020 met XR-1650 wielen. Lichtere banden dan de standaard Forekaster doet al veel. Zo heb ik tijdje rondgereden op Ray/Ralph, super licht maar wel minder grip.

Ik heb ondertussen ook een set Carbon velgen voor de OIZ (handgespaakte Dukes). Weet niet of ik het nog zou doen. Rijd ondertussen heel veel technische trails en heb wat schrik om met de Carbon velgen hogere drops en jumps te nemen. Dus 3/4 van de tijd blijven de DT-1650 erop liggen.
Plaats reactie