Santa Cruz : ofwel los frame Tallboy cc ofwel Blur CC X01 ofwel ... ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Tja,

rij nu met een Scott Scale 915, vooral XC.
Kleine aanpassingen aan gedaan, zoals bvb DT Swiss 1501 wielen
ik ben al een "oudje" van 55 jaar (maar rij al sinds 1992 MTB, de K2 Comp1 staat hier ook nog in de garage)
En tussendoor ook nog 15 jaar motorcross en enduro gedaan, dus heb niet rap schrik :-).

Nu wil ik een fiets erbij - gewoon omdat het kan via een zogeheten cafetariaplan bij mijn werkgever.
Dus ik dacht aan een fully.

Nu was ik bij een LBS die Santa Cruz deed.

De Blur was in XL enkel te krijgen in de Sram X01 afmontage.
De Tallboy kon ik nog als los frame krijgen.

De Sram X01 afmontage lijkt me een nadeel --> de zonen fietsen ook, en ik doe het onderhoud van hun fietsen (volledig XT)
--> ik zit dan met én Sram én Shimano én ook nog bvb Magura op de fiets van mijn eega..

Voordeel van het losse Tallboy frame is dat ik kies wat ik wil
--> Chris King headset, Chris King bottom bracket, Reserve carbon 27 mm wielen, XT en XTR afmontage, RS Pike Ultimate, enz.

MAAR : ik zie dat zo'n Tallboy frame niet van de lichtste is precies.

--> mijn vraag dus : wordt zo een Tallboy niet een te zware fiets om voor 95 % als CC fiets te gebruiken ?

Zelf ben ik geen lichtgewicht, maar ik zou toch graag een licht fietsje hebben :-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

95% xc is wat mij betreft 100% de Blur. De TB V3 was nog een aardige mix tussen XC en het pittigere werk, nu de huidige is nog verder van XC vandaan gepositioneerd imho.
Voor XC zou ik altijd de Blur kiezen, nog steeds spijt van dat ik dat zelf niet heb gedaan.
Bicycle, bicycle, bicycle
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben geen Santa Cruz kenner, maar als ik de site bekijk idd een Blur. Dat is hun XC fiets.

Mijn broer heeft (meen ik) een carbonnen Hightower, erg mooi, goed afgewerkt maar behoorlijk zwaar. Dit o.a. door de dikke banden en zware wielen. In NL volkomen overkill, maar in de bergen op ruig terrein natuurlijk perfect (behalve als je omhoog moet fietsen).

Als je een snelle FS XC bike wil dan is er het bekende lijstje:
Scott Spark (4500-5500 € full spec), Specialized Epic, Trek Supercaliber, Cannondale Scalpel, Canyon Lux, Orbea Oiz. Plus uiteraard meerdere vergelijkbare Duitse modellen.

Er loopt hier al een draadje ergens over Pinkbike testen op Youtube. Hangt sterk af van persoonlijke voorkeur en klik met een merk.

Verder is het simpel: lichter is sneller is beter is duurder.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hangt nogal van je beoogde inzetbereik en rijstijl af. Het zijn beide hele fraaie bikes. Met een Blur loop je iets eerder tegen de beperkingen aan bergaf, een Tallboy is minder racey en in het Hollandse XC terrein iets minder snel waarschijnlijk.
Zelf gebruik ik mijn Tallboy (v3) zowel in Nederland, en met een ander setje wielen en banden ook in downhillparks in de Alpen. In Nederland ben ik mss net iets trager dan op mijn vorige lichte en racey hardtail, en in de Alpen zou ik waarschijnlijk met een enduro bak wat harder omlaag kunnen, maar ik heb in beide gevallen veel lol.
Gewicht zou ik me veel minder druk om maken. Geometrie en dempers bepalen veel meer wat voor fiets het is.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

daniel1975 schreef: wo 3 maart 2021, 22:01 95% xc is wat mij betreft 100% de Blur. De TB V3 was nog een aardige mix tussen XC en het pittigere werk, nu de huidige is nog verder van XC vandaan gepositioneerd imho.
Voor XC zou ik altijd de Blur kiezen, nog steeds spijt van dat ik dat zelf niet heb gedaan.
Dit heb ik je al eerder zien zeggen, terwijl die oiz tr ook een hele potente fiets is. Wat maakt dat je spijt hebt?
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Misschien nog even meegeven dat ik Belg ben... Het is hier iets minder vlak als in Nederland .
En alvast dank voor de replys.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In gewicht zal het niet veel schelen.
In geometrie wel.
De Blur is een echte xc racer, de Tallboy een redelijke allrounder.

Als je nog actief wedstrijden doet zou ik de Blur kiezen.
Houdt je van wat technisch werk de Tallboy.

En dan zeker met X01, maar wel meteen wat extra setjes voor de andere fietsen.

Uiteindelijk zitten er tussen verschillende Shimano groepen ook verschillen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Als je gaat opbouwen, je kan ook een 120mm voorvork monteren op de Blur. Achtervering is wel maar 100mm.
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Wedstrijden ga ik er niet mee doen, ik ga MTB'en puur voor het plezier en om een fysieke inspanning te leveren.
Ik ben dan ook intussen al 55 jaar ;-)

Spijtig dat ik (voorlopig) nergens die fietsen in real live kan zien.

En ik zie hier alvast een tendens om me de Blur aan te raden... Tenzij ik nog andere info krijg van iemand natuurlijk.
Anders morgen eens horen of ik de basismontage van de Blur kan laten aanpassen door de fietsenmaker.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jo_VdB schreef: do 4 maart 2021, 10:23 Wedstrijden ga ik er niet mee doen, ik ga MTB'en puur voor het plezier en om een fysieke inspanning te leveren.
Ik ben dan ook intussen al 55 jaar ;-)

Spijtig dat ik (voorlopig) nergens die fietsen in real live kan zien.

En ik zie hier alvast een tendens om me de Blur aan te raden... Tenzij ik nog andere info krijg van iemand natuurlijk.
Anders morgen eens horen of ik de basismontage van de Blur kan laten aanpassen door de fietsenmaker.
Ik zou sowieso de keuze tussen twee fietsen met verschillende inzet niet af laten hangen van de afmontage.
Het is nu alsof je kiest tussen een sportwagen en een rally wagen en dan degene met de fijnste stoelen kiest. Ja fijn dat je die lekker vind zitten, maar daar heb je niets aan als de auto niet doet wat je er van vraagt.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

OsiruS schreef: wo 3 maart 2021, 23:32 Dit heb ik je al eerder zien zeggen, terwijl die oiz tr ook een hele potente fiets is. Wat maakt dat je spijt hebt?
De Blur is speelser en voelt lichtvoetiger aan. Ik heb toen uiteindelijk de Orbea TR gekozen om iets meer marge te hebben in de bergen, maar afgelopen jaar in de Drome toch weer geleerd dat ik meer een XC fietser ben die minstens zoveel lol beleeft aan trekken door de bergen over niet super-technische paden ipv de technische tracks naar beneden.
Dus helemaal niks mis met de Oiz TR (blijft gewoon een hele fijne fiets), maar IK zou nu voor mijn rijstijl en voorkeur een iets meer XC-race georienteerde bike kiezen.

38x10 schreef: wo 3 maart 2021, 23:29 Zelf gebruik ik mijn Tallboy (v3) zowel in Nederland, en met een ander setje wielen en banden ook in downhillparks in de Alpen. In Nederland ben ik mss net iets trager dan op mijn vorige lichte en racey hardtail, en in de Alpen zou ik waarschijnlijk met een enduro bak wat harder omlaag kunnen, maar ik heb in beide gevallen veel lol.
De stap van de V3 naar de huidige V4 is wel behoorlijk IMHO. Een mooie V3 zou ik ook wel willen hebben, de huidige 4 is mij te enduro-georieneerd.
Bicycle, bicycle, bicycle
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja een Tallboy V3 is prima voor NL. Heb er een test ritje opgemaakt, uiteindelijk een Oiz TR gekozen. Zijn aardig vergelijkbare fietsen.
Waarom de Oiz, de LBS die hem verkoopt zit hier om de hoek.

Een V4, is echt meer een trail-bike
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik zou voor de Tallboy gaan, zeker als je in Belgie op mooie trails rijdt. Je hebt ook nog een Starre XC bak erbij, De Tallboy is een echte uitberiding van je mogelijkheden, de Blur is een geveerde versie van wat je al hebt

Elke Talboy met goede vering kun je straf afstellen en dan doet hij nauwelijks onder voor dedicated XC bakken. Ik zie al lichte carbon wielen in je spec list, een setje Wolfpack Speed banden eronder en je hebt 90-95% van een XC raket. Ik spreek uit ervaring, mijn 135mm Intense doet het al 2 jaar helemaal prima als ik hem in NL uitlaat. Met dank aan de perfecte Climb Switch functie van de demper.

Omgekeerd, als je met je XC hoeken en 100mm veerweg aan de trailhead staat kun je er never de performance van de Tallboy uit halen. Ik heb het hier wel eens anders gezegd: hardrock bands maken de beste ballads, maar headbangen op Celine Dion wordt hem nooit. Toch?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je het budget hebt kun je die Tallboy behoorlijk licht maken. Aan de andere kant, als je het budget niet hebt is die Blur ook zwaar. We hebben het over ongeveer 700 gram verschil op het frame, dat maak je makkelijk goed op andere dingen, mits je er voor betaald. Aan de andere kant, de 130mm vork die je er op zet is ook zwaarder dan de ultralichte SID ultimate die je op de Blur zou kunnen zetten.

Maar ik zou toch voor de Tallboy gaan, om wat Heckler ook al zegt.
Waar woke is, is vuur
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Jo_VdB schreef: do 4 maart 2021, 10:23
Spijtig dat ik (voorlopig) nergens die fietsen in real live kan zien.
Ik weet niet vanwaar je in België bent, maar in Aarschot heb je Swooth en zij hebben geregeld wel Santa Cruz modellen in hun shop staan. Ze rijden zelf ook allemaal met SC.

Als je daar dezelfde vraag stelt ben ik zeker dat ze je een Tallboy gaan verkopen :wink:
Plaats reactie