Santa Cruz : ofwel los frame Tallboy cc ofwel Blur CC X01 ofwel ... ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heckler40 schreef: do 4 maart 2021, 11:56 Ik zou voor de Tallboy gaan, zeker als je in Belgie op mooie trails rijdt. Je hebt ook nog een Starre XC bak erbij, De Tallboy is een echte uitberiding van je mogelijkheden, de Blur is een geveerde versie van wat je al hebt

Elke Talboy met goede vering kun je straf afstellen en dan doet hij nauwelijks onder voor dedicated XC bakken. Ik zie al lichte carbon wielen in je spec list, een setje Wolfpack Speed banden eronder en je hebt 90-95% van een XC raket. Ik spreek uit ervaring, mijn 135mm Intense doet het al 2 jaar helemaal prima als ik hem in NL uitlaat. Met dank aan de perfecte Climb Switch functie van de demper.

Omgekeerd, als je met je XC hoeken en 100mm veerweg aan de trailhead staat kun je er never de performance van de Tallboy uit halen. Ik heb het hier wel eens anders gezegd: hardrock bands maken de beste ballads, maar headbangen op Celine Dion wordt hem nooit. Toch?

Enjoy!!
Eens.
Ook omdat de topcisstarter lol heeft in mountainbiken. Die lol wordt makkelijker met een trail mtb. En zeker gezien jouw motorcross ervaring.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

daniel1975 schreef: do 4 maart 2021, 10:52 (...)
De stap van de V3 naar de huidige V4 is wel behoorlijk IMHO. Een mooie V3 zou ik ook wel willen hebben, de huidige 4 is mij te enduro-georieneerd.
Een jaar geleden vond ik dat ook, maar ik heb mijn mening herzien. Bij een beetje progressieve demping heb je nauwelijks tot geen last van de langere veerweg, en dan is het enige verschil de luiere balhoofdhoek. Toen ik van mijn Grand Canyon (70 gr) overstapte op een Tallboy V3 (68 gr) moest ik daar even aan wennen, maar ik zou nu niet anders meer willen. Ik gok dat ik aan de 66 graden van de huidige Tallboy ook snel genoeg gewend zou zijn.

(ik zou ook voor de Tallboy gaan dus :-) )
Makkelijk schreef: do 4 maart 2021, 12:11 Als je het budget hebt kun je die Tallboy behoorlijk licht maken. Aan de andere kant, als je het budget niet hebt is die Blur ook zwaar. We hebben het over ongeveer 700 gram verschil op het frame, dat maak je makkelijk goed op andere dingen, mits je er voor betaald. Aan de andere kant, de 130mm vork die je er op zet is ook zwaarder dan de ultralichte SID ultimate die je op de Blur zou kunnen zetten.
(...)
Zeker weten dat het verschil zo groot is?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

700 gram verschil in het frame tussen de Blur en Tallboy ?
Dat kan ik haast niet geloven, een Hightower zet nog maar net boven de 2 kilo.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het Tallboy frame met DPS shock in CC / medium schijnt 3.1KG te zijn. Een DPS weegt ongeveer 280 gram dus dus dan kom je op 2.8KG. Een medium CC Blur frame is 2.1KG.

Een hightower net boven de 2KG lijkt me vrij sterk, gezien de Blur 2.1 is. Ik vind 2.8KG trouwens ook niet echt zwaar voor een trailbike.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Off topic,

Maar kijk vooral ook in het "Victor" topic van Suravida, 3 kg voor een full suspension frame. In staal, met de steekas er in.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heckler40 schreef: do 4 maart 2021, 16:57 Off topic,

Maar kijk vooral ook in het "Victor" topic van Suravida, 3 kg voor een full suspension frame. In staal, met de steekas er in.

Enjoy!!
Dat doet hij dan ook heel netjes... ik zat toevallig net op de pagina van de Privateer 141 en dan hebben we het gewoon over 3.7KG, zonder steekas er in, van aluminium, in small. Maar inderdaad heel erg offtopic :lol:

Point is, tenzij iemand even naweegt of dat tallboy gewicht inderdaad klopt, is hij best wat zwaarder. In hetzelfde artikel staat ook dat hij 400g is gegroeid t.o.v. de V3, dus het lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gewicht is niet onbelangrijk maar een bij effect van keuzes, budget ook.
Dit schrijft Enduro magazine vrij consistent bij hun group testen:

Do the lightest bikes pedal uphill significantly better? Not always. Ultimately a heavier bike will demand some extra watts from the legs during a long day in the saddle. However, we have found that good suspension and geometry play a far larger part than a few hundred extra grams when winching up the service roads.
en
If you’re continually having to pedal from the back of the bike or working to keep the front wheel planted, you’re wasting energy. At the same time, experience shows that the bike’s weight plays a minor role.
en ook
we also believe that uphill performance is influenced much more heavily by the suspension and riding position than the total weight of a bike. But the fact is, if you save weight in the right places, you can invest more elsewhere.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

daniel1975 schreef: do 4 maart 2021, 10:52
OsiruS schreef: wo 3 maart 2021, 23:32 Dit heb ik je al eerder zien zeggen, terwijl die oiz tr ook een hele potente fiets is. Wat maakt dat je spijt hebt?
De Blur is speelser en voelt lichtvoetiger aan. Ik heb toen uiteindelijk de Orbea TR gekozen om iets meer marge te hebben in de bergen, maar afgelopen jaar in de Drome toch weer geleerd dat ik meer een XC fietser ben die minstens zoveel lol beleeft aan trekken door de bergen over niet super-technische paden ipv de technische tracks naar beneden.
Dus helemaal niks mis met de Oiz TR (blijft gewoon een hele fijne fiets), maar IK zou nu voor mijn rijstijl en voorkeur een iets meer XC-race georienteerde bike kiezen.
Dank voor je reactie, dit helpt mij ook bij mijn overwegingen!
Ik moet maar snel wat testritten zien in te plannen en eea uitproberen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Alvast dank voor de vele input.

Ik ben al in Aarschot geweest bij Swooth, maar daar staat dus niets momenteel.
Er kan dus ook niets getest worden...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik weet niet waar in België je woont, maar ik heb mijn SC gekocht bij bike nation in Landgraaf. Daar hadden ze toen een behoorlijke testvloot. Limburg is toch ook een soort van België :bier: :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jo_VdB schreef: do 4 maart 2021, 19:15 Alvast dank voor de vele input.

Ik ben al in Aarschot geweest bij Swooth, maar daar staat dus niets momenteel.
Er kan dus ook niets getest worden...
Belgische forum vrienden maken om te testen :-q
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Bel:
http://www.haasjebiker.be
Die heeft Santa Cruz in assortiment.
Baarle Hertog
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: do 4 maart 2021, 10:52
OsiruS schreef: wo 3 maart 2021, 23:32 Dit heb ik je al eerder zien zeggen, terwijl die oiz tr ook een hele potente fiets is. Wat maakt dat je spijt hebt?
De Blur is speelser en voelt lichtvoetiger aan. Ik heb toen uiteindelijk de Orbea TR gekozen om iets meer marge te hebben in de bergen, maar afgelopen jaar in de Drome toch weer geleerd dat ik meer een XC fietser ben die minstens zoveel lol beleeft aan trekken door de bergen over niet super-technische paden ipv de technische tracks naar beneden.
Dus helemaal niks mis met de Oiz TR (blijft gewoon een hele fijne fiets), maar IK zou nu voor mijn rijstijl en voorkeur een iets meer XC-race georienteerde bike kiezen.

38x10 schreef: wo 3 maart 2021, 23:29 Zelf gebruik ik mijn Tallboy (v3) zowel in Nederland, en met een ander setje wielen en banden ook in downhillparks in de Alpen. In Nederland ben ik mss net iets trager dan op mijn vorige lichte en racey hardtail, en in de Alpen zou ik waarschijnlijk met een enduro bak wat harder omlaag kunnen, maar ik heb in beide gevallen veel lol.
De stap van de V3 naar de huidige V4 is wel behoorlijk IMHO. Een mooie V3 zou ik ook wel willen hebben, de huidige 4 is mij te enduro-georieneerd.
Om terug te komen op de ioz tr tegen de blur, die laatste is toch langer slacker en lager? Dus niet meer xc race georiënteerd dan een ioz te?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heckler40 schreef: do 4 maart 2021, 11:56 Ik zou voor de Tallboy gaan, zeker als je in Belgie op mooie trails rijdt. Je hebt ook nog een Starre XC bak erbij, De Tallboy is een echte uitberiding van je mogelijkheden, de Blur is een geveerde versie van wat je al hebt

Elke Talboy met goede vering kun je straf afstellen en dan doet hij nauwelijks onder voor dedicated XC bakken. Ik zie al lichte carbon wielen in je spec list, een setje Wolfpack Speed banden eronder en je hebt 90-95% van een XC raket. Ik spreek uit ervaring, mijn 135mm Intense doet het al 2 jaar helemaal prima als ik hem in NL uitlaat. Met dank aan de perfecte Climb Switch functie van de demper.

Omgekeerd, als je met je XC hoeken en 100mm veerweg aan de trailhead staat kun je er never de performance van de Tallboy uit halen. Ik heb het hier wel eens anders gezegd: hardrock bands maken de beste ballads, maar headbangen op Celine Dion wordt hem nooit. Toch?

Enjoy!!
Ik moet even uitzoeken hoe het werkt maar jouw qoute over hardrock bands moet in mijn onderschrift :lol:
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Je rijdt nu een Scale en geeft aan 95 % XC te rijden. Mijn keuze zou zijn de Blur met een 120 mm Fox 34 SC, daar kun je alles mee rijden van oldskool XC tot de betere technische trails in de Ardennen. Van een Tallboy 4 wordt je echt niet vrolijk als je 95% XC rijdt en van een beetje doorrijden houdt.
Ik heb een Tallboy 3 CC gehad, een heerlijke fiets maar voor mijn rijstijl niet de beste keus voor XC rondjes.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Plaats reactie