Radon VS Canyon! .. (En wielrenner op een MTB) Keuze gemaakt --> Trek Procaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Veldwachter schreef: do 4 maart 2021, 14:38 Sram vs. Shimano: https://www.youtube.com/watch?v=ZBjQ_DTUx7I (vooral vanaf 7 min. 25) Zo ervaar ik het ook. Recent overgestapt van XT naar SRAM, doseerbaarheid SRAM is beter, maar als je Shimano gewend bent kan je dit ervaren als non-responsive. XT groep was echt lekker snappy.
Deze vergelijking is tussen SRAM en Shimano (XT) remmen. Op de Radon zitten geen SRAM maar Magura MT Trail Custom brakes en Magura MDR-C, 180/160mm discs...
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Linkeballen schreef: do 4 maart 2021, 01:47 En na lang zoeken kwam ik uiteindelijk uit bij de onderstaande opties. Beide Sterke alu frames en 2 verschillende vorken. En SRAM vs SHIMANO , waarbij ik de SRAM groep esthetisch mooier vind. maar het idee heb dat Shimano net wat stiller / betrouwbaarder is!? (haha wil geen Shimano vs SRAM oorlog starten hoor.. t zijn beide prima groepen denk ik).
Je hebt gelijk. Door bovenstaande (stiller) was ik gaan denken dat het om de remmen ging. Vond het al een bijzonder argument :)

Geen ervaring met Magura.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ja ik hoor voor mensen klagen over "herrie" bij de SRAM NX/GX X01 etc drive trains.

Zelf heb ik op mijn racefiets SRAM RED (de absolute topgroep) maar ik vind de Ultegra zelfs prettiger schakelen (en de remmen van Shimano vind ik sws beter).
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Veldwachter schreef: do 4 maart 2021, 12:27 Gewicht in MTB wordt w.m.b. snel overschat.
Hier ben ik het absoluut mee eens.. Maar ik vind 2700gram wel echt een gigantisch verschil! (13.6 vs 10.9 kg)

Nogmaals bij t optellen van de zwaardere onderdelen van de Canyon (Vork, dropper, wielen en banden) kom ik ongeveer op een 500g meerwaarde uit.

Staat Radon bekend als een merk dat veel te optimistische specification sheets maakt wellicht??
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vrij simpel.

De Radon is te klein.

En de Canyon niet groot genoeg.


Doe jezelf een lol en koop iets in de juiste maat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: do 4 maart 2021, 22:01 Vrij simpel.

De Radon is te klein.

En de Canyon niet groot genoeg.

Doe jezelf een lol en koop iets in de juiste maat!
Dat lijkt me met alle respect sterk. Bij racefiets scheelt het gewicht van de grootste vergeleken met de kleinste frame maten maximaal een paar honderd gram. Dit is ook niet zo gek omdat het totaal gewicht maar 1300-2000 gram is. En het maar om een 4 lagere buizen gaat die bij butted frames ook nog eens super dun zijn op die "verlengde" plekken. Dus dat het 2700 gram gewichtsverschil door een paar stukjes aluminium buis komt lijkt me echt sterk:

https://ibb.co/YhRC8TX


Zoals een paar personen al aangaven zit het verschil niet in de groep of frame.. maar in de vork/wielen en dropper.

En wat betreft de maat, kijkend naar de reach is de XL canyon met zijn 66,6cm bovenbuis echt prima. (Volgens Canyon is deze fiets voor mensen boven de 192 !)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Staar je niet blind op reach zonder naar de overige maten en hoeken te kijken als je twee fietsen vergelijkt. Zeker op zo’n grote maat kan het verschil in afstand tussen zadel en stuur behoorlijk anders uitpakken. Een 1 graad steilere zitbuis betekent al aan paar centimeter naar voren met het zadel. Als je wilt vergelijken hoe het in de praktijk uitpakt met je eigen zadelhoogte kun je bv Bikegeocalc.com gebruiken om inzicht te krijgen in de zitpositie. Zeker in vergelijk met je huidige fiets als referentiekader. Wel een beetje gedoe maar beter dan de verkeerde maat kopen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Linkeballen schreef: do 4 maart 2021, 23:15 En wat betreft de maat, kijkend naar de reach is de XL canyon met zijn 66,6cm bovenbuis echt prima. (Volgens Canyon is deze fiets voor mensen boven de 192 !)
En voor de goede orde: Reach ≠ top tube. Reach is van belang als je staat op de pedalen.

Afbeelding
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Oli4k schreef: do 4 maart 2021, 23:36 Staar je niet blind op reach zonder naar de overige maten en hoeken te kijken als je twee fietsen vergelijkt. Zeker op zo’n grote maat kan het verschil in afstand tussen zadel en stuur behoorlijk anders uitpakken. Een 1 graad steilere zitbuis betekent al aan paar centimeter naar voren met het zadel. Als je wilt vergelijken hoe het in de praktijk uitpakt met je eigen zadelhoogte kun je bv Bikegeocalc.com gebruiken om inzicht te krijgen in de zitpositie. Zeker in vergelijk met je huidige fiets als referentiekader. Wel een beetje gedoe maar beter dan de verkeerde maat kopen.
Ja goed punt! Zowel de Canyon als de Radon hebben trouwens seat tube angle van 74 graden. De canyon is ruim 2 cm ranger dus bij een gelijke stuurpen zou de reach groter moeten zijn bij de Canyon, waardoor ik mn lange armen beter kwijt kan denk ik..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stuurpen heeft geen invloed op de reach, zie plaatje hierboven.
Ook de zithoek heeft er geen invloed op. Stel dat je op bovenstaand plaatje de zitbuis om het bracket zou roteren tot hij rechtop staat (90 graden dus). Dan nog is de reach precies hetzelfde, alleen is de bovenbuis dan flink korter geworden.

Ik zeg altijd wat versimpeld: de bovenbuislengte zegt wat over de lengte van de fiets als je op het zadel zit, de reach zegt wat over de lengte als je op de pedalen staat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

kermit schreef: vr 5 maart 2021, 11:20 Stuurpen heeft geen invloed op de reach, zie plaatje hierboven.
Ook de zithoek heeft er geen invloed op. Stel dat je op bovenstaand plaatje de zitbuis om het bracket zou roteren tot hij rechtop staat (90 graden dus). Dan nog is de reach precies hetzelfde, alleen is de bovenbuis dan flink korter geworden.

Ik zeg altijd wat versimpeld: de bovenbuislengte zegt wat over de lengte van de fiets als je op het zadel zit, de reach zegt wat over de lengte als je op de pedalen staat.
Wat betreft de reach: deze is 475mm op de Canyon en 463mm op de Radon.
Lars TB schreef: do 4 maart 2021, 22:01 Vrij simpel.

De Radon is te klein.

En de Canyon niet groot genoeg.


Doe jezelf een lol en koop iets in de juiste maat!
Vraag me trouwens nog steeds af waar Lars dit op baseert... Als ik de geometrie goed bekijk lijkt het XL frame (grootste maat) perfect voor mij. Dit wordt bevestigd door het advies van Canyon >1.93m (ik ben 1.97 namelijk).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: vr 5 maart 2021, 11:34
Lars TB schreef: do 4 maart 2021, 22:01 Vrij simpel.

De Radon is te klein.

En de Canyon niet groot genoeg.


Doe jezelf een lol en koop iets in de juiste maat!
Vraag me trouwens nog steeds af waar Lars dit op baseert... Als ik de geometrie goed bekijk lijkt het XL frame (grootste maat) perfect voor mij. Dit wordt bevestigd door het advies van Canyon >1.93m (ik ben 1.97 namelijk).
Waarom je in je vorige post over gewicht begint begrijp ik niet, daar heb ik het niet over.


Waar ik het op baseer is het doortrekken van de maatvoering vanuit een 180 cm rijder. Voor een 190 cm rijder kom je dan op waardes die nu bij deze XL frames opgegeven worden. En dan kun je dus concluderen dat er bij de deze Radon en Conyon een paar centimeter missen in de lengte.

Wat ook blijkt uit het feit dat andere merken al wel langere fietsen maken.

Besef ook dat tot voor 2-3 jaar geleden er ongeveer geen enkele fiets passend was voor een rijder van 200 cm, nauwelijks voor rijders van 195 cm. Die laatste lengte was ongeveer de bovenmaat waar fietsfabrikanten zich op richten. Hooguit in hun tabellen melden ze wel langere rijders. Maar gezien de verhoudingen sloeg dat nergens op.

Je hoeft ook maar een willekeurige 200 cm rijder langs te zien komen op zijn fiets om te beseffen dat er iets heel erg mis is.

Ik kan daar uitspraken over doen, ik spring met mijn 180 cm wel eens op een 16" of op een 22". Jij hebt tot nu toe alleen op die 16" kunnen fietsen (in verhouding) en beseft dus niet eens wat je mist!


Dus doe jezelf een lol en koop een echt grote fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: vr 5 maart 2021, 12:01 Waar ik het op baseer is het doortrekken van de maatvoering vanuit een 180 cm rijder. Voor een 190 cm rijder kom je dan op waardes die nu bij deze XL frames opgegeven worden. En dan kun je dus concluderen dat er bij de deze Radon en Conyon een paar centimeter missen in de lengte.

Wat ook blijkt uit het feit dat andere merken al wel langere fietsen maken.

Besef ook dat tot voor 2-3 jaar geleden er ongeveer geen enkele fiets passend was voor een rijder van 200 cm, nauwelijks voor rijders van 195 cm. Die laatste lengte was ongeveer de bovenmaat waar fietsfabrikanten zich op richten. Hooguit in hun tabellen melden ze wel langere rijders. Maar gezien de verhoudingen sloeg dat nergens op.

Je hoeft ook maar een willekeurige 200 cm rijder langs te zien komen op zijn fiets om te beseffen dat er iets heel erg mis is.

Ik kan daar uitspraken over doen, ik spring met mijn 180 cm wel eens op een 16" of op een 22". Jij hebt tot nu toe alleen op die 16" kunnen fietsen (in verhouding) en beseft dus niet eens wat je mist!

Dus doe jezelf een lol en koop een echt grote fiets.
Ik heb nooit op een te kleine MTB gezeten (ook niet op een 16" in verhouding). Heb vorig jaar wel op een Giant Talon XL (22") gereden die iets kleiner is dan deze Canyon (elke tube is ong 1 cm kleiner dan de Canyon). Ik heb toen toen heerlijk een heel weekend in Hellental kunnen fietsen. Maarja, dit neemt niet weg dat ik wellicht nog beter zit op een grotere MTB...

Zijn er grote MTBs die je in gedachte hebt? Ik kan niet echt wat vinden helaas.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: vr 5 maart 2021, 12:56 Ik heb nooit op een te kleine MTB gezeten (ook niet op een 16" in verhouding). Heb vorig jaar wel op een Giant Talon XL (22") gereden die iets kleiner is dan deze Canyon (elke tube is ong 1 cm kleiner dan de Canyon). Ik heb toen toen heerlijk een heel weekend in Hellental kunnen fietsen. Maarja, dit neemt niet weg dat ik wellicht nog beter zit op een grotere MTB...

Zijn er grote MTBs die je in gedachte hebt? Ik kan niet echt wat vinden helaas.
Tja, als je niet weet hoe de juiste maat zit, dan heb je dus ook geen idee wat er niet klopt. Aanrader om het toch eens te proberen, even een oproepje hier op het forum doen! (Of misschien juist niet doen... er is idd niet heel veel te krijgen in hardtails...)

Kijk eens bij Whyte bijvoorbeeld: https://whyte.bike/collections/trail-29er/products/629

Orange: https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clo ... -comp/2021
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: vr 5 maart 2021, 13:35 Tja, als je niet weet hoe de juiste maat zit, dan heb je dus ook geen idee wat er niet klopt. Aanrader om het toch eens te proberen, even een oproepje hier op het forum doen! (Of misschien juist niet doen... er is idd niet heel veel te krijgen in hardtails...)

Kijk eens bij Whyte bijvoorbeeld: https://whyte.bike/collections/trail-29er/products/629

Orange: https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clo ... -comp/2021
Ja die Whyte is idd wel wat groter, 2.5cm meer Reach en 2.4cm langere toptube. Tja ik moet het toch maar een keer proberen. Op de Racefiets vind ik soms de op 1 na grootste maat (vaak bedoeld voor mensen van 1.75-1.90) beter en sneller (wel met langere stuurpen).

Hopelijk kan ik binnenkort wat testsen inderdaad Thx voor de tip! Even een praktische vraag, bij welke subforum plaats ik een dergelijk verzoek hier?
Plaats reactie