Radon VS Canyon! .. (En wielrenner op een MTB) Keuze gemaakt --> Trek Procaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Een geschikte achterbruglengte kan net zo belangrijk zijn als reach.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: vr 5 maart 2021, 13:35
Linkeballen schreef: vr 5 maart 2021, 12:56 Ik heb nooit op een te kleine MTB gezeten (ook niet op een 16" in verhouding). Heb vorig jaar wel op een Giant Talon XL (22") gereden die iets kleiner is dan deze Canyon (elke tube is ong 1 cm kleiner dan de Canyon). Ik heb toen toen heerlijk een heel weekend in Hellental kunnen fietsen. Maarja, dit neemt niet weg dat ik wellicht nog beter zit op een grotere MTB...

Zijn er grote MTBs die je in gedachte hebt? Ik kan niet echt wat vinden helaas.
Tja, als je niet weet hoe de juiste maat zit, dan heb je dus ook geen idee wat er niet klopt. Aanrader om het toch eens te proberen, even een oproepje hier op het forum doen! (Of misschien juist niet doen... er is idd niet heel veel te krijgen in hardtails...)

Kijk eens bij Whyte bijvoorbeeld: https://whyte.bike/collections/trail-29er/products/629

Orange: https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clo ... -comp/2021
De Whyte is inderdaad aanzienlijk groter als ik kijk naar de reach bovenbuis lengte en ook de achterbrug! .. De Orange is vergelijkbaar met de Canyon of zelfs ietsjes kleiner lijkt het. Ik ga maar eens flink zoeken..

Wat ik ook minder vind aan de Canyon is dat er maar 30t voorblad op zit, helaas kan ik op deze spindle maximaal een 34t steken. Ik heb gister rondgereden met een 1x12 Deore fiets met een 32t * 10-51. Op vlakke rechte stukken (naar een MTB track toe voornamelijk) miste ik toch en paar tandjes.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is één van de nadelen van een enkel voorblad. De kleine verzetten zijn te compenseren met alsmaar groeiende kransjes maar voor het voorblad houd het een keer op. Niet hard mee op de weg rijden dus :winkie:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Linkeballen schreef: zo 7 maart 2021, 12:34 Wat ik ook minder vind aan de Canyon is dat er maar 30t voorblad op zit, helaas kan ik op deze spindle maximaal een 34t steken. Ik heb gister rondgereden met een 1x12 Deore fiets met een 32t * 10-51. Op vlakke rechte stukken (naar een MTB track toe voornamelijk) miste ik toch en paar tandjes.
Terug retro naar 2x11, evt een wegcassette er op. :winkie: :winkie: :tong :-q

Ik weet dat het vloeken is in deze kerk, maar in NL is dat op de meeste routes meer dan voldoende. Voordeel ruim bereik en vrij kleine stappen, nadeel is de voorderailleur, shifter en kabel.

Andere optie is een frame wat 38-40T toelaat voor. 40T zie ik nooit dus dat zal niet kunnen, maar 38T zie ik wel eens voorbij komen. Dan in NL 38T en buitenland 32T of 34T.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Crapton schreef: zo 7 maart 2021, 17:03
Linkeballen schreef: zo 7 maart 2021, 12:34 Wat ik ook minder vind aan de Canyon is dat er maar 30t voorblad op zit, helaas kan ik op deze spindle maximaal een 34t steken. Ik heb gister rondgereden met een 1x12 Deore fiets met een 32t * 10-51. Op vlakke rechte stukken (naar een MTB track toe voornamelijk) miste ik toch en paar tandjes.
Terug retro naar 2x11, evt een wegcassette er op. :winkie: :winkie: :tong :-q

Ik weet dat het vloeken is in deze kerk, maar in NL is dat op de meeste routes meer dan voldoende. Voordeel ruim bereik en vrij kleine stappen, nadeel is de voorderailleur, shifter en kabel.

Andere optie is een frame wat 38-40T toelaat voor. 40T zie ik nooit dus dat zal niet kunnen, maar 38T zie ik wel eens voorbij komen. Dan in NL 38T en buitenland 32T of 34T.
Ja ik kan me hier helemaal in vinden! In het buitenland snap ik het voordeel van de 1x12 wel. Maar ik NL is het voor stoempers zoals ik eigenlijk niet heel handig. Helaas zijn zo ongeveer al de merken over gestapt op enkel 1x12 fietsen (alleen de instapmodellen hebben nog een voorderailleur lijkt het). Op de Giant waar ik vorig jaar mee reed gebruikte ik de 40X11 best veel..

Hieronder heb ik wat verzetten berekend:

Oudere Giant:
40/11 = 3,636 * 2,295 (omtrek 29 inch wiel met 2.25 band) = 8.345meter per trapper omwenteling.

Shimano: Eventueel mogelijk met wat aanpassingen:
36/10 = 3,6 * 2,295 = 8.262 meter (Shimano optie standaard met 30T + 10-51)

34/10 = 3,4 * 2,295 = 7.803 meter

Goedkope NX SRAM groepen
36/11 = 3,27 * 2,295 = 7,510meter (SRAM optie, Standaard met 30 + 11-50).
34/11 = 3,09 * 2,295 = 7,093 meter



Het lijkt het helaas op dat ik met 36T totaal nieuwe cranks moet kopen en dat 38 helemaal lastig gaat worden (om nog maar te zwijgen van de 40t).
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Jan the Man schreef: do 4 maart 2021, 09:36 - Volgens mij heeft de Canyon wel gewoon een 12x148 steekas. In de omschrijving staat deze achternaaf: Shimano MT410-B, en als je op de site van Shimano kijkt is het een Boost naaf (ook de letter "B" in de omschrijving....).
Ciao,
Jan
Hallo Jan, die product "specialist" heeft mij behoorlijk verward door te vertellen dat de fiets achter GEEN boost heeft. Ik hoop dat hij het inderdaad bij het verkeerde eind heeft.

Bij de specificaties staat het volgende:

Vork:
FOX 34 Rhythm
Veerweg: 120 mm
Technologie: GRIP
Afmeting As: 15 x 110 mm. (dit is dan toch ook Boost?!)

WIEL:
Alexrims MD25 | Shimano MT400. (voorwiel?!)
Alexrims MD25 | Shimano MT410-B. (achterwiel?!)

Dan snap ik even niet waarom er bij het voorwiel ook geen B achter staat. Als het beide Boost assen zijn...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Crapton schreef: zo 7 maart 2021, 17:03
Linkeballen schreef: zo 7 maart 2021, 12:34 Wat ik ook minder vind aan de Canyon is dat er maar 30t voorblad op zit, helaas kan ik op deze spindle maximaal een 34t steken. Ik heb gister rondgereden met een 1x12 Deore fiets met een 32t * 10-51. Op vlakke rechte stukken (naar een MTB track toe voornamelijk) miste ik toch en paar tandjes.
Terug retro naar 2x11, evt een wegcassette er op. :winkie: :winkie: :tong :-q

Ik weet dat het vloeken is in deze kerk, maar in NL is dat op de meeste routes meer dan voldoende. Voordeel ruim bereik en vrij kleine stappen, nadeel is de voorderailleur, shifter en kabel.

Andere optie is een frame wat 38-40T toelaat voor. 40T zie ik nooit dus dat zal niet kunnen, maar 38T zie ik wel eens voorbij komen. Dan in NL 38T en buitenland 32T of 34T.
Moet zeggen dat ik met m'n "oude" 2x10 tot nu toe ook altijd prima weg kom.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Linkeballen schreef: zo 7 maart 2021, 17:42
Ja ik kan me hier helemaal in vinden! In het buitenland snap ik het voordeel van de 1x12 wel. Maar ik NL is het voor stoempers zoals ik eigenlijk niet heel handig. Helaas zijn zo ongeveer al de merken over gestapt op enkel 1x12 fietsen (alleen de instapmodellen hebben nog een voorderailleur lijkt het). Op de Giant waar ik vorig jaar mee reed gebruikte ik de 40X11 best veel..

Hieronder heb ik wat verzetten berekend:

Oudere Giant:
40/11 = 3,636 * 2,295 (omtrek 29 inch wiel met 2.25 band) = 8.345meter per trapper omwenteling.

Shimano: Eventueel mogelijk met wat aanpassingen:
36/10 = 3,6 * 2,295 = 8.262 meter (Shimano optie standaard met 30T + 10-51)

34/10 = 3,4 * 2,295 = 7.803 meter

Goedkope NX SRAM groepen
36/11 = 3,27 * 2,295 = 7,510meter (SRAM optie, Standaard met 30 + 11-50).
34/11 = 3,09 * 2,295 = 7,093 meter



Het lijkt het helaas op dat ik met 36T totaal nieuwe cranks moet kopen en dat 38 helemaal lastig gaat worden (om nog maar te zwijgen van de 40t).
Als ik dit soort berekeningen zie vraag ik me altijd af; Hoe hard wil je rijden?
Met de standaard 1x12 set-up is een moyenne fietsen van 35km/h per uur gewoon mogelijk en topsnelheden van 45km/h ook.
Ik denk dat dit voor de meeste fietsers prima is. Ik kan me voorstellen dat je bergaf wellicht harder wil bijtrappen, maar hoeveel bergen hebben we hier?

Enige reden die ik kan bedenken is dat je een beentempo van een Kinderdijkse molen hebt, zoiets als 60 omw/min.
Als dat zo is kun je beter leren je beentempo te verhogen, is namelijk ook goed voor je knieën en ga je ook nog eens veel harder van fietsen.

Soms zijn we met zijn alle ook gewoon heel goed in problemen zoeken bij oplossingen.

Succes iig met je zoektocht.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja ik snap je reactie. Maar op weg vind ik het heerlijk om warm te rijden richting een MTB parkoers. BV van Hilversum hoge Vuursche (of zelfs Zeist). Op de weg rij ik vaak boven de 35km/u inderdaad. Met een 40/10 kwam ik zelfs te kort dus vorig jaar.

Ik doe overigens veel aan tijdtijden (ook wedstrijden) en heb eigelijk een vrij hoog been tempo (>100rpm vaak). Op mijn TT heb ik een 56/11 en zelfs die gebruik ik op het vlakke wel eens (bij de 60km/u bv tijdens een TTT).

Nogmaals ik snap in de meeste landen/gebieden de overstap naar 1x drivetrain wel.. Maar ik vind 2x10 gewoon een stuk handiger voor NL. Maarja vind maar eens een nieuwe high end MTB met een voorderailleur. Voor mij is t gewoon bizar dat er een 30t voorblad op zit (duurdere fietsen hebben wel een 34).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Helemaal niet bizar, 30T, gewoon logisch. Trail-HT, dus een klein voorblad, helemaal afgestemd op technische trails rijden, in steil terrein.
Dat jij ermee gaat tijdrijden da’s jouw probleem :winkie: . 34T zit standaard op race/marathonfietsen. Wil je een groot voorblad kunnen rijden, dan moet je evt onder de race-HT’s zoeken, die hebben ook ruimte voor grotere voorbladen. Moderne race-HT’s zijn ook al wat slacker. Dropper erop, banden evt aanpassen, et voila...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

aurelius schreef: wo 10 maart 2021, 21:09 Helemaal niet bizar, 30T, gewoon logisch. Trail-HT, dus een klein voorblad, helemaal afgestemd op technische trails rijden, in steil terrein.
Dat jij ermee gaat tijdrijden da’s jouw probleem :winkie: . 34T zit standaard op race/marathonfietsen. Wil je een groot voorblad kunnen rijden, dan moet je evt onder de race-HT’s zoeken, die hebben ook ruimte voor grotere voorbladen. Moderne race-HT’s zijn ook al wat slacker. Dropper erop, banden evt aanpassen, et voila...
Ja zie bv dat de Exceed HT en vele andere canyons wel gewoon een 34t hebben. Sterker nog alleen de goedkope Alu frames zijn afgemonteerd met een 30t.

Maar dit is dus omdat de Grand Canyons Trail bikes zijn?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Trail-light. 120mm, beetje slack.
Ze hebben ook de Stoic, een LTHT, Long Travel HT, gericht op nog zwaardere trails, nog meer veerweg, nog slacker.

Aan de grootte van het standaard afgemonteerde voorblad bij 1x12 kun je al aflezen waar de fabrikant een bike positioneert. 30T is trailgeorienteerd, 34T racy.
Maar goed... aan de geometrie kun je het aflezen, aan de banden kun je het ook aflezen, of de veerweg... stuurbreedte... wielset... Het is uiteindelijk het complete plaatje natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

aurelius schreef: wo 10 maart 2021, 21:59 Trail-light. 120mm, beetje slack.
Ze hebben ook de Stoic, een LTHT, Long Travel HT, gericht op nog zwaardere trails, nog meer veerweg, nog slacker.

Aan de grootte van het standaard afgemonteerde voorblad bij 1x12 kun je al aflezen waar de fabrikant een bike positioneert. 30T is trailgeorienteerd, 34T racy.
Maar goed... aan de geometrie kun je het aflezen, aan de banden kun je het ook aflezen, of de veerweg... stuurbreedte... wielset... Het is uiteindelijk het complete plaatje natuurlijk.
Ah thx! ik snap het deze banden zijn idd net wat breder zie ik. Zo leer ik elke dag weer wat bij:)
Linkeballen schreef: di 9 maart 2021, 23:08
Jan the Man schreef: do 4 maart 2021, 09:36 - Volgens mij heeft de Canyon wel gewoon een 12x148 steekas. In de omschrijving staat deze achternaaf: Shimano MT410-B, en als je op de site van Shimano kijkt is het een Boost naaf (ook de letter "B" in de omschrijving....).
Ciao,
Jan
Hallo Jan, die product "specialist" heeft mij behoorlijk verward door te vertellen dat de fiets achter GEEN boost heeft. Ik hoop dat hij het inderdaad bij het verkeerde eind heeft.

Bij de specificaties staat het volgende:

Vork:
FOX 34 Rhythm
Veerweg: 120 mm
Technologie: GRIP
Afmeting As: 15 x 110 mm. (dit is dan toch ook Boost?!)

WIEL:
Alexrims MD25 | Shimano MT400. (voorwiel?!)
Alexrims MD25 | Shimano MT410-B. (achterwiel?!)

Dan snap ik even niet waarom er bij het voorwiel ook geen B achter staat. Als het beide Boost assen zijn...
Kan iemand me dit wellicht uitleggen? Snap er nog steeds niets van.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Linkeballen schreef: wo 10 maart 2021, 20:42 Ja ik snap je reactie. Maar op weg vind ik het heerlijk om warm te rijden richting een MTB parkoers. BV van Hilversum hoge Vuursche (of zelfs Zeist). Op de weg rij ik vaak boven de 35km/u inderdaad. Met een 40/10 kwam ik zelfs te kort dus vorig jaar.

Ik doe overigens veel aan tijdtijden (ook wedstrijden) en heb eigelijk een vrij hoog been tempo (>100rpm vaak). Op mijn TT heb ik een 56/11 en zelfs die gebruik ik op het vlakke wel eens (bij de 60km/u bv tijdens een TTT).

Nogmaals ik snap in de meeste landen/gebieden de overstap naar 1x drivetrain wel.. Maar ik vind 2x10 gewoon een stuk handiger voor NL. Maarja vind maar eens een nieuwe high end MTB met een voorderailleur. Voor mij is t gewoon bizar dat er een 30t voorblad op zit (duurdere fietsen hebben wel een 34).
Kijk ik naar een redelijk gangbaar verzet van 34/10, op xc en marathon fietsen, met jouw berekening van 7,8 m per omw en het feit dat je 100 omw/m of meer trapt dan kom je op 46km/h of nog ietjes meer.
Best aardig zou ik zo zeggen.

Kijk met een rally auto (mtb) kun je ook geen f1 (tijdrit)circuit snelheden halen.
Als snelheid zo belangrijk is dan zou ik eens kijken naar een gavelracer/monstercrosser. Hiermee zijn bijna alle mtb parcours te rijden en met de dubbele tandwielen voor zijn wegsnelheden ook haalbaar.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano MT410-B. (achterwiel?!)
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 410-B.html
-B, dus boost.


Shimano MT400. (voorwiel?!)
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... MT400.html
Of
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 400-B.html

Dus er moet een B achter het type nr, of het is 100mm naaf en dus ook een 100x15 vork.
Maar zo'n Fox in 100x15 is volgens mij ongebruikelijk, dus het is waarschijnlijk gewoon boost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie