Radon VS Canyon! .. (En wielrenner op een MTB) Keuze gemaakt --> Trek Procaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Hallo!

Onlangs heb ik besloten een echte hardtale aan te schaffen. Omdat ik 2 racefietsen en een tijdritfiets heb ga ik afstand doen van mijn crosser.. ik zit dan precies op N-1 (hierbij is N het aantal fietsen is waarbij mijn vriendin mij verlaat :lol: )

Ik doe ongeveer 12 jaar fanatiek aan wielrennen, ben 197cm 82kg. Ik wil vooral XC door de Utrechtse heuvelrug en af en toe naar de alpen / Ardennen. De afgelopen maanden heb ik dit forum al heerlijk doorgespit omdat ik vooral veel van race materiaal weet maar niet echt van de MTB wereld.

Mijn budget is 1400-1600 (mag ook iets meer zijn als ik echt wat moois vind).

En na lang zoeken kwam ik uiteindelijk uit bij de onderstaande opties. Beide Sterke alu frames en 2 verschillende vorken. En SRAM vs SHIMANO , waarbij ik de SRAM groep esthetisch mooier vind. maar het idee heb dat Shimano net wat stiller / betrouwbaarder is!? (haha wil geen Shimano vs SRAM oorlog starten hoor.. t zijn beide prima groepen denk ik).

Grand Canyon 8 (1399 euro)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD
- FOX Float 34 Rhythm
- Shimano Deore (XT achter derry, SLX shifters) 1x12 (10-51 cassette)
- Iridium dropper
- Shimano MT400 remmen
- De Alexrims MD25 | Shimano MT400 wielset
- 13,58kg

Voordelen:
1) Dropperpost,
2) Shimano XT/Deore mix /
3) Best een dikke vork lijkt het voor een XC (120mm veerweg)

Nadelen:
1) wielset is vrij basic
2) Fiets lijkt een stuk zwaarder dan de competitie (13.58kg)
3) volgens iemand van Canyon heeft de fiets achter geen boost!? geen idee of dit echt klopt



Radon JEALOUS AL 9.0 (1599 euro)
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-al/1x12/
- Rock Shox Reba RL, R, OneLoc Remote, Air, Boost 100mm travel
- SRAM GX 1x12 (10-52 cassette)
- Magura MT Trail Custom
- DT Swiss X1900 Spline 29, 25mm, 110/148mm
- 10,9kg

Voordelen:
1) De wielset
2) Lekker licht frame
3) Betere vork voor nl met 100mm veerweg (geen idee!?)

Nadelen:
1) Geen dropper
2) cassette vervangen is duurder (160 vs 80 euro). En je kan bij SRAM niet enkel de kleine tandjes vervangen (die vaak als enige echt slijten)

Mijn vraag is vooral, welke fiets zouden jullie in mijn geval nemen? De vorken zijn nogal verschillend natuurlijk. En het gebrek aan een dropper is wellicht niet eens een probleem!? Het gewichtsverschil vind ik daarnaast ook wel opvallend. Omdat de groepen qua gewicht niet echt veel van elkaar afwijken, vraag ik me af of dit verschil dan in de frames / wielen zit ? Canyon kon me er helaas niets over vertellen. Ik snap dat de dropper 300 zwaarder is trouwens.

Ook vind ik het raar dat de Grand Canyon anno 2021 niet volledig boost is.

P.s ik sta ook open voor andere opties.
Laatst gewijzigd door Linkeballen op zo 8 augustus 2021, 21:29, 3 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Geiwcht zit hem in alles een beetje, banden paar honderd gram, dropper paar honderd gram, dikkere vork paar honderd gram.

Dropper is niet nodig in mijn mening, maar wel fijn, zeker als je de routes met meer hoogteverschil opzoekt. Daarnaast is de fabrieksopgave sowieso niet betrouwbaarder, maar de radon zal hoe dan ook lichter zijn.

maar de geometrie is wel best verschillend tussen de 2. In tegenstelling tot bij racefietsen is er bij MTBś veel meer verschil tussen verschillende types en merken.
Wat dat betreft heb je hier wel echt wat te kiezen. De Canyon is langer, met een dikkere vork, meer veerweg, een dropper. Hierdoor beter geschikt voor stevig dalen, waarbij ik met jouw gewicht de dikkere vork (diameter vorkpoten) een echt voordeel vind, die is stijf genoeg. Ook qua lengte kom je waarschijnlijk beter uit op deze langere fiets, met ook een hoger staand stuur.

De radon is meer klassiek xc, meer racy, meer de kont omhoog neus naar beneden. Als je dat zoekt mooie fiets met goede prijs kwaliteit.

Ze zijn allebei prima geschikt voor wat je wil, maar je moet je afvragen wat voor karakter je wil van de fiets.
Afmontage zou ik het niet van af laten hangen, die is allebei dikke prima. Volgens de specs op de website is de grand canyon trouwens wel gewoon boost, en zo niet merk je daar ook niet veel van, behalve bij het zoeken naar een eventuele andere wielset.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zoals al aangegeven beide prima fietsen. Op routes in de Ardennen/Alpen zal de Canyon het iets beter naar zijn zin hebben (iets meer veerweg en trail gericht). En wellicht merk je dit zelfs op UHR rondjes al,wat de meer uitdagende routes zijn in NL.

Samen met mijn voorkeur voor Shimano zou ik persoonlijk voor de Canyon gaan.

Maar aan beide fietsen ga je je geen buil vallen dus maak gerust je eigen afweging :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

- Volgens mij heeft de Canyon wel gewoon een 12x148 steekas. In de omschrijving staat deze achternaaf: Shimano MT410-B, en als je op de site van Shimano kijkt is het een Boost naaf (ook de letter "B" in de omschrijving....).

- De vork: 120mm is steeds gebruikelijker voor XC, en maakt hem iets meer allrouder. De Fox Rhythm is een instapvork van Fox. De Reba is ook niet de high-end lijn van RS. Voordeel van de fox is dat hij stijver zal zijn met zijn 34mm poten.

- Wielen: DT1900 zijn de instapwielen van DT. In mijn ogen niet heel veel beter dan de wielen in de Canyon. Wielen zou voor mij dan ook de eerste upgrade zijn.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De afmontage van de radon lijkt mij juist wel een stuk beter qua wielen en remmen dan de canyon. Als het de MT trail is met dubbele zuigers voor tenminste. Er staat ‘custom’ en met OEM’s kan het zijn dat Magura iets speciaal voor hen heeft samengesteld. Ik zou zeker voor DT wielen kiezen als de andere optie Alex is. Met alle 1900 series van DT is heel weinig mis (al zullen er altijd types zijn die beweren dat je met een freewheel met pallen ipv een ratel onmogelijk kunt fietsen). Er zijn een paar kleine technische verschillen met de duurdere 1700 versie maar als je daar niet specifiek naar op zoek bent ga je die ook niet missen.

Toevoeging: schoot me nog te binnen dat die DT wielen bij DT gebouwd worden en ze zijn daar heel erg goed zijn in wielen bouwen. Ze staan er om bekend dat hun wielen gewoon recht blijven. Van de Alex/Shimano wielen weet je niet waar ze vandaan komen. Maar je zou natuurlijk ook de wielen uit de Canyon kunnen upgraden naar iets beters. Daar knapt de hele fiets van op.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Oli4k schreef: do 4 maart 2021, 10:11 De afmontage van de radon lijkt mij juist wel een stuk beter qua wielen en remmen dan de canyon. Als het de MT trail is met dubbele zuigers voor tenminste. Er staat ‘custom’ en met OEM’s kan het zijn dat Magura iets speciaal voor hen heeft samengesteld. Ik zou zeker voor DT wielen kiezen als de andere optie Alex is. Met alle 1900 series van DT is heel weinig mis (al zullen er altijd types zijn die beweren dat je met een freewheel met pallen ipv een ratel onmogelijk kunt fietsen). Er zijn een paar kleine technische verschillen met de duurdere 1700 versie maar als je daar niet specifiek naar op zoek bent ga je die ook niet missen.

Toevoeging: schoot me nog te binnen dat die DT wielen bij DT gebouwd worden en ze zijn daar heel erg goed zijn in wielen bouwen. Ze staan er om bekend dat hun wielen gewoon recht blijven. Van de Alex/Shimano wielen weet je niet waar ze vandaan komen. Maar je zou natuurlijk ook de wielen uit de Canyon kunnen upgraden naar iets beters. Daar knapt de hele fiets van op.
Tja wielen en remmen beter, maar dan weer geen Dropper en een mindere vork (voor zwaardere rijder) dus wat is beter afgemonteerd?
De verschillen in zitpositie en stuurgedrag maken meer uit!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de DT1900 wielen is niet veel mis, maar high-end is het zeker ook niet. Zitten gewoon plain spaken in bijvoorbeeld, en geen butted.
Dat zal bij die Shimano/Alex wielen niet anders zijn vermoed ik. Beiden sets waar je prima mee vooruit komt, dus meteen upgraden is geen must maar in beide gevallen wel iets wat je in de toekomst zou kunnen doen. Waarbij de DT set waarschijnlijk wat beter te verkopen is.

Het opgegeven gewichtsverschil lijkt mij erg groot, ik denk dat er aan de kant van de Radon wat optimistische mensen aan de speclist gewerkt hebben ;-)

Denk dat I_do het bij het rechte eind heeft, bedenk voor jezelf even welk karakter je zoekt.
Puur racegericht, of net wat meer controle en reserve (waarbij ik persoonlijk denk dat optie twee voor de meesten beter is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

I_do schreef: do 4 maart 2021, 10:33
Tja wielen en remmen beter, maar dan weer geen Dropper en een mindere vork (voor zwaardere rijder) dus wat is beter afgemonteerd?
De verschillen in zitpositie en stuurgedrag maken meer uit!
Absoluut waar. Wat dat betreft zijn deze twee fietsen geen goed vergelijk. De Radon is zoals verderop ook al stond meer old school XC gericht, de Canyon is moderner en wat meer trail-georiënteerd. En aangezien veel routes in NL (gelukkig) ook steeds minder XC worden en meer trail...

@Kermit off-topic want 1700’s zitten in geen van beiden, maar... Champion spaken zijn wel degelijk butted maar niet zo dun als Competition (2.0 - 1.8 - 2.0 ipv 2.0 - 1.6 - 2.0). Grootste verschil zit hem in de velg die niet gelast is, andere spaaknippels zonder plaatjes en zoals gezegd het freewheel. O ja, en geen RVS lagers uit Japan(?). Voor de gemiddelde fietser nauwelijks tot niet merkbaar en ze zijn vrijwel even sterk.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oli4k schreef: do 4 maart 2021, 11:00 @Kermit off-topic want 1700’s zitten in geen van beiden, maar... Champion spaken zijn wel degelijk butted maar niet zo dun als Competition (2.0 - 1.8 - 2.0 ipv 2.0 - 1.6 - 2.0). Grootste verschil zit hem in de velg die niet gelast is, andere spaaknippels zonder plaatjes en zoals gezegd het freewheel. O ja, en geen RVS lagers uit Japan(?). Voor de gemiddelde fietser nauwelijks tot niet merkbaar en ze zijn vrijwel even sterk.
Champion spaken zijn wel recht (2.0 all over)
Competition is butted (2.0-1.8-2.0)
Comp. Race is butted (2.0-1.6-2.0)
Revolution is butted (2.0-1.5-2.0)

Niks mis met palletjes in de 370 naven, maar die zijn toch echt anders qua lagers en afwerking dan 350's. Zo'n set 1900's kun je online vinden voor 100-150 euro.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had mijn M1900's ook betaalbaar, via RCZ.
En daar zaten echt plain spaken in. Geen dealbreaker hoor, want ik vond het een prima set voor het geld.

Naven met pallen of met een ratchet, dat zal me worst wezen.
Het moet gewoon heel blijven en de vrije slag moet niet al te groot zijn :)

Maar je ziet op veel fietsen dat de wielen relatief eenvoudig zijn, zelfs op duidelijk duurdere modellen dan waar het hier over gaat. Aan de andere kant, als het recht blijft kun je er toch een tijd mee vooruit. De lol in het fietsen hangt niet af van dure spullen, pas als je gaat denken dat je dure spullen nodig hebt om lol te hebben gaat het mis... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Als triatleet herken ik de fietsenproblematiek en ik vind je N-1- benadering een hele goede. Ik zie wel dat de baas bij jou thuis verdraagzamer is als het gaat om aantallen, daarom koop ik vooral hele dure fietsen om mijn geld toch kwijt te kunnen :)

Volgens mij moet je voor jezelf bepalen hoe je de fiets wilt gebruiken. Afhankelijk daarvan kies je een geometrie die daarbij past. De onderdelendiscussie is daaraan (wat mij betreft) volledig ondergeschikt. Je hebt ervaring met fietsen en schrikt niet van wat onderhoud/vervanging links en rechts, dus je kunt dat allemaal zelf prima naar smaak maken op termijn. De geometriekeus kun je later niet meer beïnvloeden, de rest wel.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor de Canyon kiezen.
- De meer trail georiënteerde geometrie is erg prettig. Op de NL trails komen steeds meer stukken die stiekem best hard gaan/technisch zijn. Route Amerongen bijvoorbeeld heeft genoeg momenten waarop een gemiddelde MTB-er zich kan laten verrassen. Dan is het wel prettig dat je de vrijheid van bewegen hebt om daar op te anticiperen en daar ook het meeste plezier uit kunt halen zonder dat je voor je gevoel de max bereikt. (ja klopt, hier kun je veel discussie over voeren).
- Dropper, vanwege bovenstaande reden. Dropper is m.i. één van de accessoires die écht een verschil maakt op een MTB. Zoals eerder al genoemd; dit kun je ook achteraf nog fixen.

Je moet je afvragen of je bovenstaande liever hebt dan focus op snel zijn op de trails. Je fietst ook veel op de weg; ga lekker in het bos fietsen voor de ontspanning/spielerei en bewaar je snelheid voor op de weg.

Zelf rijd ik overigens een Canyon Neuron CF. Op klimmen e.d. fiets ik ook probleemloos de meeste mensen voorbij. Geef me een snelle hardtail en ik ben waarschijnlijk wat sneller. Zit ik een dag op de fiets, dan heb ik door deze fiets minder vermoeidheid en ben ik in the end alsnog sneller. Gewicht in MTB wordt w.m.b. snel overschat.

Edit; check ook ff de beschikbaarheid. Canyon beschikbaar vanaf juni. Radon "in at least 6 weeks" en inmiddels weten we wat dat betekent.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Een dropper zou ik zelf wel als eerste upgrade aanschaffen.
Who needs roads when there's dirt
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Wauw wat een reacties. Hier heb ik echt heel veel aan!!! Bedankt hiervoor. Op een aantal punten wordt mijn voorgevoel bevestigd. Daarnaast heb ik nu ook wat nieuwe inzichten.
kermit schreef: do 4 maart 2021, 10:49 Met de DT1900 wielen is niet veel mis, maar high-end is het zeker ook niet. Zitten gewoon plain spaken in bijvoorbeeld, en geen butted.
Dat zal bij die Shimano/Alex wielen niet anders zijn vermoed ik. Beiden sets waar je prima mee vooruit komt, dus meteen upgraden is geen must maar in beide gevallen wel iets wat je in de toekomst zou kunnen doen. Waarbij de DT set waarschijnlijk wat beter te verkopen is.

Het opgegeven gewichtsverschil lijkt mij erg groot, ik denk dat er aan de kant van de Radon wat optimistische mensen aan de speclist gewerkt hebben ;-)

Denk dat I_do het bij het rechte eind heeft, bedenk voor jezelf even welk karakter je zoekt.
Ik vind het gewichtsverschil ook erg groot (in totaal 2.5kg) als ik het verschil van de buitenbanden (200g in totaal) + dropper (300g zwaarder dan normale pen) en vork (2100g vs 1600 = 500g) bij elkaar op tel kom ik maar uit op 1kg. Ik denk / hoop dat ze bij Radon inderdaad alles een beetje overdrijven en dan Canyon realistischer is wat dit betreft.

Het upgraden van de wielen is zeker een optie! Het klopt dat ik voor de DT1900 misschien meer krijg maar die fiets is ook 200 euro duurder (zonder dropper). En het lijkt me sterk dat ik 200 euro meer krijg voor de DT set... ik zal hoogstens 50 a 80 euro meer kunnen vangen voor de DT set lijkt me!?
Veldwachter schreef: do 4 maart 2021, 12:27 Als triatleet herken ik de fietsenproblematiek en ik vind je N-1- benadering een hele goede. Ik zie wel dat de baas bij jou thuis verdraagzamer is als het gaat om aantallen, daarom koop ik vooral hele dure fietsen om mijn geld toch kwijt te kunnen :)
Hahaha ja maar bedenk wel.. Deze formule houdt geen rekening met het aantal fietsen die je verborgen kan houden voor de baas :-D
Veldwachter schreef: do 4 maart 2021, 12:27 Persoonlijk zou ik in jouw geval voor de Canyon kiezen.
- De meer trail georiënteerde geometrie is erg prettig. Op de NL trails komen steeds meer stukken die stiekem best hard gaan/technisch zijn. Route Amerongen bijvoorbeeld heeft genoeg momenten waarop een gemiddelde MTB-er zich kan laten verrassen. Dan is het wel prettig dat je de vrijheid van bewegen hebt om daar op te anticiperen en daar ook het meeste plezier uit kunt halen zonder dat je voor je gevoel de max bereikt. (ja klopt, hier kun je veel discussie over voeren).
- Dropper, vanwege bovenstaande reden. Dropper is m.i. één van de accessoires die écht een verschil maakt op een MTB. Zoals eerder al genoemd; dit kun je ook achteraf nog fixen.
Edit; check ook ff de beschikbaarheid. Canyon beschikbaar vanaf juni. Radon "in at least 6 weeks" en inmiddels weten we wat dat betekent.
I_do schreef: do 4 maart 2021, 07:58 maar de geometrie is wel best verschillend tussen de 2. In tegenstelling tot bij racefietsen is er bij MTBś veel meer verschil tussen verschillende types en merken.
Wat dat betreft heb je hier wel echt wat te kiezen. De Canyon is langer, met een dikkere vork, meer veerweg, een dropper. Hierdoor beter geschikt voor stevig dalen, waarbij ik met jouw gewicht de dikkere vork (diameter vorkpoten) een echt voordeel vind, die is stijf genoeg. Ook qua lengte kom je waarschijnlijk beter uit op deze langere fiets, met ook een hoger staand stuur.
Zeker zeer relevante reacties. Ik heb vooral naar de balhoofdbuis hoek gekeken (de hoek van de vork dus).
Dit is bij de grand Canyon 67.3 graden (meer Trail) en de Radon is die 69.4 graden (meer race georiënteerd). Maar de lengte van de bovenbuis is aanzienlijk langer bij de Canyon (666 vs 644mm). Die 2.2cm doet best veel natuurlijk.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Veldwachter schreef: do 4 maart 2021, 12:27 Edit; check ook ff de beschikbaarheid. Canyon beschikbaar vanaf juni. Radon "in at least 6 weeks" en inmiddels weten we wat dat betekent.
Wat bedoel je precies? Volgens Radon moet ik rekenen op Juni (meer dan 6 weken). Staat Radon erom bekend dat die 6 gelijk staat aan veeeel langer wachten?

De Canyon heb ik trouwens al besteld (zonder te betalen, dus is niet bindend) en er staat 10-15 mei op mijn email (een week later is de site aangepast) maar volgens Canyon kan ik gewoon mei aanhouden. De levertijden die nu op de site staan is voor mensen die NU iets bestellen.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Linkeballen schreef: do 4 maart 2021, 13:57 Zeker zeer relevante reacties. Ik heb vooral naar de balhoofdbuis hoek gekeken (de hoek van de vork dus).
Dit is bij de grand Canyon 67.3 graden (meer Trail) en de Radon is die 69.4 graden (meer race georiënteerd). Maar de lengte van de bovenbuis is aanzienlijk langer bij de Canyon (666 vs 644mm). Die 2.2cm doet best veel natuurlijk.
De afstand zelf wordt gecompenseerd door de stuurpen. Dus afstand stuur<>zadel zal niet veel anders zijn, maar je frame is langer en pen korter. Dit geeft een directer stuurgedrag en meer ruimte/beweeglijkheid op je frame. Zeker in combinatie met de balhoofdhoek wat mij betreft een no-brainer als je ook naar Ardennen/Alpen wilt kunnen.

Wat betreft levertijden heb je het dan goed geregeld. Wilde het alleen ter overweging meegeven.

Sram vs. Shimano: https://www.youtube.com/watch?v=ZBjQ_DTUx7I (vooral vanaf 7 min. 25) Zo ervaar ik het ook. Recent overgestapt van XT naar SRAM, doseerbaarheid SRAM is beter, maar als je Shimano gewend bent kan je dit ervaren als non-responsive. XT groep was echt lekker snappy.
Plaats reactie