Radon VS Canyon! .. (En wielrenner op een MTB) Keuze gemaakt --> Trek Procaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 maart 2021, 23:16 Shimano MT410-B. (achterwiel?!)
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 410-B.html
-B, dus boost.


Shimano MT400. (voorwiel?!)
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... MT400.html
Of
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 400-B.html

Dus er moet een B achter het type nr, of het is 100mm naaf en dus ook een 100x15 vork.
Maar zo'n Fox in 100x15 is volgens mij ongebruikelijk, dus het is waarschijnlijk gewoon boost.
Ja inderdaad. Dit wordt ook bevestigd door de info die bij de vork staat (15 x 110 as). Waarschijnlijk is het gewoon een fout van de Canyon website dus.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Linkeballen schreef: wo 10 maart 2021, 20:42 Ja ik snap je reactie. Maar op weg vind ik het heerlijk om warm te rijden richting een MTB parkoers. BV van Hilversum hoge Vuursche (of zelfs Zeist). Op de weg rij ik vaak boven de 35km/u inderdaad. Met een 40/10 kwam ik zelfs te kort dus vorig jaar.

Ik doe overigens veel aan tijdtijden (ook wedstrijden) en heb eigelijk een vrij hoog been tempo (>100rpm vaak). Op mijn TT heb ik een 56/11 en zelfs die gebruik ik op het vlakke wel eens (bij de 60km/u bv tijdens een TTT).

Nogmaals ik snap in de meeste landen/gebieden de overstap naar 1x drivetrain wel.. Maar ik vind 2x10 gewoon een stuk handiger voor NL. Maarja vind maar eens een nieuwe high end MTB met een voorderailleur. Voor mij is t gewoon bizar dat er een 30t voorblad op zit (duurdere fietsen hebben wel een 34).
Vergeet niet dat zo'n MTB wel is gemaakt voor een bepaald doel. Hier in de familie hebben we zo'n Grand Canyon (wel nog met 2x11) en die voelt zich perfect thuis in het terrein. Over de weg rijden we gewoon wat langzamer, daar is de racefiets voor.
Who needs roads when there's dirt
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Daar ben ik het absoluut mee eens hoor. Al denk ik wel dat ik een 34t ga steken. Dan zit ik ook wat meer in het midden van de cassette (rechtere lijn). Bovendien slijten de kleinste tandjes vaak sneller dus dat is dan ook nog eens een mooie bijkomstigheid.

Ik denk dat dit prima is op de vaak wat vlakkere Trials in NL. De 30t (en kortere ketting) bewaar ik dan als ik naar de alpen / Ardennen ga.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: do 4 maart 2021, 22:01 Vrij simpel.

De Radon is te klein.

En de Canyon niet groot genoeg.


Doe jezelf een lol en koop iets in de juiste maat!
Na wat research heb ik besloten toch naar grotere fietsen te kijken. Met een >475mm reach. Op dit moment heb ik de vernieuwde XXL Trek Procaliber (voor 1.95-2.03M personen) op oog. Deze fiets heeft zelfs een reach van 500mm... Samen met wat andere maten is deze dus zelfs een stuk groter dan bijvoorbeeld de Mondraker Podium (of zelfs de Kona Hei Hei FS die ook vaak wordt aangeraden aan grotere mannen op dit forum zag ik).

Met mijn 197m (en gelukkig vooral lange benen) moet dit wel goed zitten denk ik.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden
Bigfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 14:05
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8

Ik weet niet waar je woont, maar je mag mijn XL Grand Canyon 8 wel even passen en een rondje fietsen hoor. Ik woon in Amersfoort. Dan weet je of het iets voor je is. Ben zelf 1,96. Moet wel zeggen dat ik weinig referentie heb, los van een aantal gehuurde mtb's. Maar heb hem sinds vorige week en ben er erg tevreden mee, na 2 leuke ritjes door de Treek.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Bigfish schreef: wo 21 april 2021, 21:43 Ik weet niet waar je woont, maar je mag mijn XL Grand Canyon 8 wel even passen en een rondje fietsen hoor. Ik woon in Amersfoort. Dan weet je of het iets voor je is. Ben zelf 1,96. Moet wel zeggen dat ik weinig referentie heb, los van een aantal gehuurde mtb's. Maar heb hem sinds vorige week en ben er erg tevreden mee, na 2 leuke ritjes door de Treek.
Dat klinkt echt goed, bedankt voor het aanbod! Ik wilde al een topic openen om te vragen of ik de GC8 kan testen bij iemand in de buurt. Ik zal je even een PB sturen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Gisteren heb ik dus de XL Grand Canyon kunnen testen. Normaals heel erg bedankt Bigfish! Dit maakt een forum zoals dit echt af, liefhebbers die elkaar helpen.

Eerste impressies van GC8: Ik vond de fiets nog mooier en stoerder dan ik dacht! Hij voelt bovendien erg strak en stijf. Wel heb ik het gevoel dat de hij echt niet kleiner had moeten zijn, het voelde dus een klein beetje aan de krappe kant. De fiets heeft een stuurpen van 60mm en ik denk dat ik toch wel een 80mm moet monteren helaas.

Hopelijk kan ik binnenkort een keer een XXL Procaliber (500mm reach ipv deze 475mm) proberen.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Je bent waarschijnlijk al voorzien.

Maar nog even napielen over het gewicht van de Canyon GC8: in bike.de 05/2021 hebben ze een serie hardtails gereviewed. Ze hebben de frames apart gewogen: 2209g voor de Canyon, 1792g voor de Radon AL8.0. Da's best wel veul verschil, 20% !.

Compleet Radon 13.07 kg, Canyon 14.18 kg.
(En de Giant xtc slr 29 -1 12.27 kg! maar misschien beter niet kopen vanwege de crest vork)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ElTrappo schreef: vr 25 juni 2021, 13:11 Je bent waarschijnlijk al voorzien.

Maar nog even napielen over het gewicht van de Canyon GC8: in bike.de 05/2021 hebben ze een serie hardtails gereviewed. Ze hebben de frames apart gewogen: 2209g voor de Canyon, 1792g voor de Radon AL8.0. Da's best wel veul verschil, 20% !.

Compleet Radon 13.07 kg, Canyon 14.18 kg.
(En de Giant xtc slr 29 -1 12.27 kg! maar misschien beter niet kopen vanwege de crest vork)
Dan komt er dus wel maar 400 gram verschil uit het frame, en de rest uit zaken die de fiets beter maken zoals dropper, brede velgen, dikkere vork, dikkere banden etc.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Prima fietsen maar wat wil je in de Alpen gaan doen?
Misschien daar gewoon een fiets huren en deze lekker in Nederland laten?
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ik wilde even laten weten dat ik de Trek binnen heb hoor! Gelukkig is de maat perfect. Die 500mm reach heb ik sowieso nodig. Echt super dat Lars mij toch heeft gemotiveerd om naar een grotere / langere fiets te kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Die voor in NL belachelijk kleine 30T heb ik meteen vervangen voor een 36T.
Afbeelding

Gek genoeg hoefde ik er geen langere ketting op te zetten volgens de onderstaande methode 12 speed chain-lenght methode..
Afbeelding


Wel 1 minpuntje: de Recon Gold is helaas lek (air leak), deze word nu opgestuurd of ik kan er tegen meerprijs een SID SL Select 32mm oplaten zetten...

Elvander schreef: vr 25 juni 2021, 14:42 Prima fietsen maar wat wil je in de Alpen gaan doen?
Misschien daar gewoon een fiets huren en deze lekker in Nederland laten?
Ja dan huur ik sowieso wat!
Laatst gewijzigd door Linkeballen op zo 8 augustus 2021, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie bike. :-q
Nu snel een SYS aanmaken.
Topic over de vork heb je al gemaakt, hopelijk snel een oplossing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 8 augustus 2021, 21:14 Mooie bike. :-q
Nu snel een SYS aanmaken.
Topic over de vork heb je al gemaakt, hopelijk snel een oplossing.
Ga ik zeker toen als ik alles binnen heb (wacht ook op een XT shifter, wilde sneller kunnen opschakelen)
Plaats reactie