Canyon Exceed (5) ervaringen / Sram NX ervaringen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Loo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 november 2020, 13:13

Beste mede liefhebbers,
Sinds een klein jaar heb ik de liefde voor mountainbiken hervonden en maak weer veelvuldig gebruik van mijn (bijna 10 jaar) oude Scott Scale (wonderbaarlijk nog steeds onderhoudsvrij!). Het is overbodig om te zeggen dat een nieuwe mtb nu wel op z'n plaats is. Na lang wikken en wegen toch besloten om over mijn oorspronkelijke budget van 1500 te gaan en voor carbon hardtail te kiezen. Ik hou ervan om telkens tijden te verbeteren op (relatief korte) ritten van 1-3 uur, overwegend op de Utrechtse Heuvelrug.
De Canyon Exceed trekt me aan vanwege de racy geometrie die zoals de reviews beschrijven voor een erg directe krachtoverbrenging zorgt, erg direct stuurt, maar ook zorgen voor wat minder comfort en nerveuzer rijgedrag hetgeen wat meer vraagt van de bestuurder. (hou ik tot een bepaalde hoogte wel van). Daarnaast is die Exceed 5 in het rood ook een prachtige fiets om te zien! Nadeel is wel dat hij met 12,2 kg wat zwaarder is dan bijvoorbeeld de Trek Procaliber 9.5 met 11,8kg. Daarnaast maak ik met wat zorgen om de Sram groepset:

2 vragen voor de ervaringsdeskundigen:
1. Wat zijn jullie meningen over de nieuwe Exceed (5)?
2. Ik maak me wat zorgen om de Sram NX groepset....ik lees her en der dat het geen goede groepset is; niet fijn schakelen problemen met de duurzaamheid. Moet ik me zorgen maken of is deze groepset prima voor 1 a 2 x in de week niet al te zwaar gebruik?

Bedankt alvast!
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Over de canyon kan ik niks zeggen, wel over de sram NX groep.
In tegenstelling van wat ik hier vaak lees heb ik er altijd een fijne groep aan gehad!
Schakelde altijd goed, nooit problemen mee gehad en lekker goedkoop om te vervangen.
Ik fietste af en toe ook met dezelfde fiets maar dan xo afgemonteerd, dit was iets directer en scherper, maar had niet het idee dat als ik terug op de NX fiets zat ik iets miste.
Ik heb er dus 4700 km probleemloos mee gereden.
Nu sinds 2 weken alles xt, dat is wel even wennen, en ook veel directer.
Ik zou hem er dus niet voor laten staan, gewoon niks mis met sram NX
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ik rijd nu ook kleine 3 maanden met de Sram NX, met gripshift, en ben hier tot dusver uitermate tevreden over!
Schakelt prima, misschien iets "lawaaieriger" en zwaarder dan duurdere versies, maar dat zijn ( nog ) geen dingen waar ik mij aan stoor.

En betreffende die 0,4 kg verschil... ik zou het echt heel knap vinden als je daar tijdens het fiets veel van merkt.
Real men think straight and flat are boring :-D
Loo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 november 2020, 13:13

Dank voor de reacties, stelt me gerust. :-q
Ik moet zeggen ik heb een aantal keer op Trek Procaliber met NX afgemonteerd gereden: ik vond het helemaal prima schakelen.
Moeiteloos meerdere versnellingen in 1 x keer terug schakelen.
Inderdaad iets "lawaaiger" in de overgang van versnellingen, maar het klonk ook wel weer robuust. Geen gekraak of geratel.
Later heeft die jongen wel een GX derrailleur erop gezet (omdat NX niet leverbaar was), hij merkte het verschil niet eens.
We gaan het meemaken, ben wel benieuwd hoeveel Exceed's ik ga tegenkomen dit seizoen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Mijn NX 11s na een maand. nog meer speling in b-bout.
https://youtu.be/8V1NHm5hjnU
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Op de fiets van mijn vrouw NX 1x12 (11-50) groep gemonteerd. In begin paar keer afstelling opnieuw moeten doorlopen, maar alles draait nu prima en (redelijk) geruisloos. Loopt niet aan en schakelt netjes… Mijn vrouw is er content mee.

Was in begin huiverig over deze groep. Kwam mede dat ik afging op meningen van andere. Mijn eigen mening wel bijgesteld over deze groep. Prima groep :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Loo schreef: do 4 maart 2021, 11:37 Beste mede liefhebbers,
Sinds een klein jaar heb ik de liefde voor mountainbiken hervonden en maak weer veelvuldig gebruik van mijn (bijna 10 jaar) oude Scott Scale (wonderbaarlijk nog steeds onderhoudsvrij!). Het is overbodig om te zeggen dat een nieuwe mtb nu wel op z'n plaats is. Na lang wikken en wegen toch besloten om over mijn oorspronkelijke budget van 1500 te gaan en voor carbon hardtail te kiezen. Ik hou ervan om telkens tijden te verbeteren op (relatief korte) ritten van 1-3 uur, overwegend op de Utrechtse Heuvelrug.
De Canyon Exceed trekt me aan vanwege de racy geometrie die zoals de reviews beschrijven voor een erg directe krachtoverbrenging zorgt, erg direct stuurt, maar ook zorgen voor wat minder comfort en nerveuzer rijgedrag hetgeen wat meer vraagt van de bestuurder. (hou ik tot een bepaalde hoogte wel van). Daarnaast is die Exceed 5 in het rood ook een prachtige fiets om te zien! Nadeel is wel dat hij met 12,2 kg wat zwaarder is dan bijvoorbeeld de Trek Procaliber 9.5 met 11,8kg. Daarnaast maak ik met wat zorgen om de Sram groepset:

2 vragen voor de ervaringsdeskundigen:
1. Wat zijn jullie meningen over de nieuwe Exceed (5)?
2. Ik maak me wat zorgen om de Sram NX groepset....ik lees her en der dat het geen goede groepset is; niet fijn schakelen problemen met de duurzaamheid. Moet ik me zorgen maken of is deze groepset prima voor 1 a 2 x in de week niet al te zwaar gebruik?

Bedankt alvast!
400 gram verschil in twee verzonnen getallen maakt niet uit. De Exceed heeft een betere vork. Deore op de Trek zou ik wel verkiezen boven NX, maar die laatste doet het ook prima (bij mijn vriendin al 2k probleemloos op UHR, oostenrijk, vogezen, limburg, rijk van nijmegen etc).

Kortom, 2 vergelijkbare fietsen, koop degene waar je warm van wordt.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Mijn NX derailleur had binnen 1000km zoveel speling dat hij niet meer lekker schakelde. Vervangen door een 12-speed Shimano Deore XT en het schakelt in combinatie met de NX shifter nog steeds als een zonnetje. Dit is een upgrade die je altijd nog kunt doen, ik zou de fiets er niet voor laten staan.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Ik heb een Exceed CF5 en daar nu ruim 2000 km. op gereden, voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug. Prima fiets met een voor mij prima groep.
De banden die er standaard op zaten (Rocket Ron) vond ik niet zo dus die heb ik vervangen. Bovendien konden die standaard banden niet tubeless gemaakt worden wat ik erg jammer vond.
Verder had ik in het begin wat moeite om het zadel goed vast te krijgen. Het is een bevestiging met een wig met een laag maximaal aanhaalmoment. Maar nadat ik er heel veel carbonpasta tussen had gedaan (waarbij dan waarschijnlijk ook genoeg op de belangrijke plekken kwam) zit het gewoon vast.
Schakelen en remmen werkt prima, ook na veel gebruik. Volgens mij is dit een fiets met veel waar voor je geld.

void schreef: vr 12 maart 2021, 12:25 Mijn NX 11s na een maand. nog meer speling in b-bout.
https://youtu.be/8V1NHm5hjnU
Die derailleur ziet er ook alsof daar wel een schuiver of twee mee gemaakt is, met die krassen?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Over de canyon kan ik je niks vertellen maar de sram nx groep heb ik nog geen problemen mee gehad,ik rij er nu iets meer dan een jaar mee en ongeveer 2500km.
Hij schakelt wat slechter als er wat modder of andere rommel/viezigheid tussen zit maar dat is een kwestie van schoonmaken na de rit en bij de volgende rit doet die weer gewoon waar die voor gemaakt is hoor :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

rondjesrijder schreef: zo 14 maart 2021, 19:51 Die derailleur ziet er ook alsof daar wel een schuiver of twee mee gemaakt is, met die krassen?
Het werd gebruikt om te mountainbiken.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik vind 12,2 kg voor een carbon hardtail wel zwaar. Je kan 1kg lichtere aluminium hardtails kopen die voor dezelfde prijs beter zijn afgemonteerd (daar worden de kgs waarschijnlijk gewonnen).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Willem Altes schreef: di 16 maart 2021, 14:19 Ik vind 12,2 kg voor een carbon hardtail wel zwaar. Je kan 1kg lichtere aluminium hardtails kopen die voor dezelfde prijs beter zijn afgemonteerd (daar worden de kgs waarschijnlijk gewonnen).
Dat weet je niet, want die 12,2 klopt niet, en de opgave van de lichtere aluminium hardtails ook niet.

Los van dat punt:
Maar frame scheelt paar honderd gram, dus dat kan je inderdaad wel makkelijk goedmaken met een beter afmontage.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het verschil tussen de top exceed cfr en de gewone exceed is in framegewicht (en prijs) meer dan tussen de gewone exceed en een aluminium concurrent.

Overigens volgens mij is NX degelijk, naar aan de zware kant. Voordeel is wel dat vervanging van een versleten cassette (wat naar mijn ervaring niet snel gebeurd) ook goedkoper is dan bij duurdere afmontage.
Loo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 november 2020, 13:13

rondjesrijder schreef: zo 14 maart 2021, 19:51 Ik heb een Exceed CF5 en daar nu ruim 2000 km. op gereden, voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug. Prima fiets met een voor mij prima groep.
De banden die er standaard op zaten (Rocket Ron) vond ik niet zo dus die heb ik vervangen. Bovendien konden die standaard banden niet tubeless gemaakt worden wat ik erg jammer vond.
Verder had ik in het begin wat moeite om het zadel goed vast te krijgen. Het is een bevestiging met een wig met een laag maximaal aanhaalmoment. Maar nadat ik er heel veel carbonpasta tussen had gedaan (waarbij dan waarschijnlijk ook genoeg op de belangrijke plekken kwam) zit het gewoon vast.
Schakelen en remmen werkt prima, ook na veel gebruik. Volgens mij is dit een fiets met veel waar voor je geld.
Dank voor de reactie, klinkt goed. Ik heb me verdiept in die Rocket Ron's, inderdaad ellende met tubeless maken. Jammer voor dat geld... Ik ga me er maar niet aan wagen en tzt andere banden eronder zetten. Dat over die zadelpen ben ik niet tegen gekomen, wel dat hij wat moeilijk af te stellen is omdat de pen iets omhoog zou schuiven tijdens aandraaien. Design ervan is wel heel mooi, hoop dat het ook functioneel is. :wink:
Plaats reactie