Nieuwe XC bike: ervaringen Cannondale FSI Carbon 5?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
VerganeGlorie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Hoi allen,

Voor komend seizoen ben ik op zoek naar een nieuwe XC MTB. Momenteel rijd ik op een alu Cube LTD van minstens 10 jaar oud, dus alles wat nieuw is zal al snel een behoorlijke upgrade zijn.

Ik zoek een goed stijf en snel frame, om lekker tempo te maken op de trails. Ik rij voornamelijk in Noord-Nederland, dus routes als Gieten en Appelscha. Uitstapjes naar de Heuvelrug of Limburg komen sporadisch voor. Fietsen waar ik naar zat te kijken waren bijv. de Trek Procaliber 9.6 of de Canyon Exceed CF6.

Nu is een mountainbike op voorraad tegenwoordig net zo zeldzaam als een pinguïn in de sahara :tong , maar mijn LBS krijgt volgende week de Cannondale FSI 5 binnen in maat XL. Ik had deze zelf nog niet echt serieus bekeken, maar hij past op het eerste oog bij mijn wensen en bij het budget. Ik ken die SRAM NX-groep niet. Een upgrade naar een betere achterderailleur was mogelijk, volgens de LBS. Is dat het waard?

Als je dit voorjaar op iets nieuws wil fietsen, moet je natuurlijk niet kieskeurig zijn. Maar je kunt die €2100 maar 1x uitgeven. Vandaar nu de hamvraag: Heeft iemand ervaring met dit model van Cannondale? Of zijn er nog andere fietsen die de moeite van het bekijken waard zijn?

Alvast bedankt voor jullie kundig advies! :-q


Mijn specs: 190cm, 80kg.
Niveau en ambitie: Gevorderd, zou graag prestatiegericht wat MTB-challenges en events willen doen binnen Nederland. Voor dit jaar Staat iig Bartje200 en Veldslag op 't programma.

https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 25601m10sm
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Ik heb het vorige model gehad. en mijn ervaringen waren ronduit slecht. gescheurde frames en een lefty die ongeveer 12x bij Cannondale is geweest. en gescheurde velgen waar bij de dealer ook anderen mee terug kwamen. uiteindelijk na een jaar waarbij de FSI meer bij Cannondale was dan bij mij uit coulance (en de druk vanuit CC5311, die me perfect hebben geholpen) naar een scalpel gegaan en na het eerste defect na een goede maand op de lefty en speling op de achterbrug waardoor hij weer naar Cannondale moest bedankt en een ander merk genomen. en tot op heden geen seconde spijt! en ja ik zal zeker pech hebben gehad maar elke defect waarvan ook cannondale aangaf dat het niet hoorde en ik pech had duurde het telkens erg lang (weken en vele belletjes) en daarvoor koop je geen fiets toch...
VerganeGlorie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Zo, dan heb je het inderdaad niet getroffen. :-? Ik hoop dat dit dan inderdaad die 1% is waarbij alles mis is gegaan, maar ik begrijp wel dat je blij bent dat je naar een ander merk bent overgestapt. Hoe reed de fiets overigens op de momenten dat hij niet terug bij de dealer was?

Wat die SRAM NX-groep betreft: ik hoor daar wat wisselende verhalen over. O.a. dat het niet superstrak schakelt en dat -ie wat lawaaiig klinkt. De GX-derailleur scheelt 49gram, dus dat is bijna niks, maar als deze strakker schakelt vind ik het wel meerwaarde hebben. Heeft iemand ervaring met deze derailleur?
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Ik heb hetzelfde model alleen een jaar ouder. Voor wat ik er mee doe (voornamelijk Posbank, Ede en Zeddam) een prima bike. Bij aankoop de originele remmen vervangen door een XT set en NX groep vervangen door een GX groep. Tot nu toe geen problemen met deze groep.
Laatst gewijzigd door hetkanun op za 6 maart 2021, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

VerganeGlorie schreef: vr 5 maart 2021, 16:16 Zo, dan heb je het inderdaad niet getroffen. :-? Ik hoop dat dit dan inderdaad die 1% is waarbij alles mis is gegaan, maar ik begrijp wel dat je blij bent dat je naar een ander merk bent overgestapt. Hoe reed de fiets overigens op de momenten dat hij niet terug bij de dealer was?

Wat die SRAM NX-groep betreft: ik hoor daar wat wisselende verhalen over. O.a. dat het niet superstrak schakelt en dat -ie wat lawaaiig klinkt. De GX-derailleur scheelt 49gram, dus dat is bijna niks, maar als deze strakker schakelt vind ik het wel meerwaarde hebben. Heeft iemand ervaring met deze derailleur?
Als hij reed reed hij fantastisch. dat zeker! was er ook erg blij totdat.... dus de eigenschappen zijn zeker goed.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het scheelt dat deze canondale geen lefty heeft. Bespaar je 12 x terug gaan naar de lbs.
Canondale geeft wel levensduur lange garantie.
VerganeGlorie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Bedankt voor jullie ervaringen en adviezen. Ondertussen heb ik de Canyon Exceed CF 6 kunnen bestellen met levering in mei. Duurt nog even, maar daar zit voor mij alles er op en er aan. Nog 2,5 maandjes doorbuffelen op 't oude karretje en dan gaan we los!
Plaats reactie