Orbea Laufey H10 of Oiz H10 TR

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Hallo forumleden,

Ik ben aan het rondkijken voor een andere mtb.
Rijd nu een 29" Cube Analog (wat zwaarder instapmodel hardtail - ca. 14 kg).
Veel plezier met de fiets, maar merk toch wel dat het kwalitatief niet top is (mag je ook niet verwachten).

Nu rijd ik veel de rondjes Amerongen/Rhenen/Leersum en gaat dat best goed, maar het is af en toe nogal een stuiterfestijn :D.

Nu twijfel ik een beetje tussen de Orbea Laufey H10 (Hardtail) en de Oiz H10 TR (Fully) - beiden 29".
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fietsen?

Ik weet dat de Oiz een xc is en de Laufey een trail.
De Laufey spreekt me aan, omdat de prijs wat lager ligt, het onderhoud wat minder is ivm hardtail, iets meer comfort dan mijn huidige fiets en ik ben komende jaren toch voornemens wat trails op te zoeken in het wat ruigere grensgebied en vakanties, dus moet de fiets wel tegen een stootje kunnen.
Alleen zal deze fiets wellicht wat ten koste gaan van de snelheid en ik kan niet ontkennen dat een lekker gemiddelde me ook wel wat doet, daarnaast twijfel ik of deze hardtail me wel het comfort zal brengen waar ik op hoop.

Nu kwam ik ook de Orbea Oiz H10 TR tegen en nu dacht ik dat deze fiets wellicht het comfort zou bieden wat ik zoek, hier het ruige terrein mee kan bedwingen en zo te lezen zijn dit nogal race monsters, dus dat het niet ten koste gaat van de snelheid t.o.v. mijn huidige fiets.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen van deze twee fietsen.
Ik lees graag jullie reacties en alvast bedankt voor het delen daarvan. :-q
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Laufey met 65,5 graden en 140mm veerweg is toch wel totaal andere fiets dan de OIZ TR.

Oiz TR is nog echt wel een XC bike, alleen iets meer veerweg.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

De oiz tr is een do-it-all bike weet ik uit ervaring. Je kan er hard mee a la xc, je kan de boel locken op rechttoe-rechtaan stukken en je kan er ook rustig drops van 1m+ en jumps mee maken.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Marcel964 schreef: ma 8 maart 2021, 23:09 De oiz tr is een do-it-all bike weet ik uit ervaring. Je kan er hard mee a la xc, je kan de boel locken op rechttoe-rechtaan stukken en je kan er ook rustig drops van 1m+ en jumps mee maken.
Wat jij er mee kan veranderd niets aan de fiets. Dat is een wat behoudende XC fiets met een beetje extra veerweg. Voor gebruik ik Nederland begrijpelijke keuze.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

I_do schreef: di 9 maart 2021, 09:06
Marcel964 schreef: ma 8 maart 2021, 23:09 De oiz tr is een do-it-all bike weet ik uit ervaring. Je kan er hard mee a la xc, je kan de boel locken op rechttoe-rechtaan stukken en je kan er ook rustig drops van 1m+ en jumps mee maken.
Wat jij er mee kan veranderd niets aan de fiets. Dat is een wat behoudende XC fiets met een beetje extra veerweg. Voor gebruik ik Nederland begrijpelijke keuze.
Klopt er zijn genoeg fietsen met minder behoudende geo a.k.a 'longer & slacker'. En inderdaad voor NL voor mij een fijne keuze (voor ieder zelf te bepalen natuurlijk) aangezien ik ca. 1x per jaar een weekje buitenland doe en de rest is het vooral NL.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Wat iedereen hierboven al zegt, het zijn twee totaal andere fietsen, gericht op een andere doelgroep. Over de Oiz kan ik niet meer zeggen dan wat al genoemd is. De Laufey stond heel lang op mijn lijstje tijdens mijn zoektocht naar een LTHT, en ik denk ook dat de Laufey precies die lading dekt. De overstap van je Analog naar de Laufey zal denk ik ook een minder rigoureus verschil zijn, hoewel de geo van de Laufey in vergelijk iets meer 'relaxed' is.

Echter, als jij klaagt over een stuiterfestijn dan gaat een andere hardtail daar gevoelsmatig weinig verschil in brengen, dat is nu eenmaal de aard van het beestje. De Oiz is een meer xc/race georienteerde fully, welke in vergelijk met de Laufey wat minder speels is, maar waarschijnlijk men name door de achterdemper iets meer comfort brengt. En ik denk dat de Oiz ook de snellere fiets van de twee is.
¯\_(ツ)_/¯
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Allemaal alvast hartelijk dank voor jullie reacties :-q .

Wordt een pittige keuze...beide fietsen spreken me enorm aan. Maar het budget laat toch echt maar 1 fiets toe :D .

Ook het een en ander bekeken op Youtube. De reviews daar zijn ook wel positief over beide fietsen.

Ik weet dat het echt een persoonlijke keuze is, maar hoop met het lezen van ervaringen toch wat wijsheid te vergaren, zodat ik straks een weloverwogen keuze kan maken
Want ik heb inmiddels wel in de gaten dat de ene mtb de andere niet is 8), dus eerst maar eens goed oriënteren.

Wellicht ook maar eens wachten tot er weer wat testevenementen gehouden worden, alleen zal dat wel pas in 2022 zijn :-{.

Mochten er nog mensen hun ervaring met de Orbea Laufey H10 of Oiz H10 TR willen delen...Ik lees het graag. :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Marcel964 schreef: ma 8 maart 2021, 23:09 De oiz tr is een do-it-all bike weet ik uit ervaring. Je kan er hard mee a la xc, je kan de boel locken op rechttoe-rechtaan stukken en je kan er ook rustig drops van 1m+ en jumps mee maken.
Hoi Marcel964,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Elke reactie en info is top natuurlijk :-q, maar dit is wel waar ik naar op zoek ben.
De verhalen van gebruikers die de Orbea Laufey en/of Oiz TR. En hoe ze deze gebruiken, waar ze het meeste plezier aan beleven of wat juist tegen valt aan de fiets. Wat ze enthousiast maakt aan de fiets of juist niet. Etc....

Op deze manier hoop ik wat raakvlakken/herkenning tegen te komen en waarschijnlijk komt er nog het een en ander aan 'eye openers' voorbij.

Nogmaals dank.
Plaats reactie