Stoic 4 en Fathom 2 2021

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

Hey, ik heb een vraag over de Canyon Stoic 4 tegenover mijn Giant Fathom 2 uit 2021. Ik heb de vork van de Fathom vervangen voor een Rockshox 35 gold, een goede set flatpedals gemonteerd, setje Zee's er op. Al met al voelt het als een capabel fietsje. Ik vind de Canyon Stoic 4 ook echt een heel wijs ding en vraag me wel eens af of ik daar niet voor had moeten gaan. Wat mij opvalt aan de Canyon is dat hij heel erg gemarket wordt als een fiets voor ruig Enduro terrein, speels fietsen, drops, springen noem maar op. Ook geven ze een klasse 4 af voor de bike (geen idee of er nog een hogere klasse is, lukt me niet om dat terug te vinden op de site). Giant is daar veel terughoudender in. De Fathom is geschikt voor technisch afdalen op trails, that's it. Misschien wordt dit puur gedaan om het jongere publiek wat meer aan te spreken? Wat ik mij iig afvroeg was of er bij dat soort frames (Stoic) en wielen ook echt heel grote verschillen zitten met die van de Fathom. Als ik de Fathom door dezelfde afstraffing als de Stoic zou pushen (als ik er de skills voor zou hebben) zou de Giant het op een bepaald punt niet meer trekken terwijl de Stoic vrolijk door kan? (Frame breken, wielen kapot oid.) Ik zag dat de geometrie niet echt ver uit elkaar ligt (L Stoic, XL Giant, in mijn geval dan). Heb ook gehoord en gelezen dat Canyon niet heel moeilijk is met garantie op de frames terwijl Giant niet echt happig is op dat soort claims. Any thoughts?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wat wil je nu van 'ons' horen? Dat je een miskoop hebt gedaan?

De vergelijking gaat natuurlijk een beetje mank, omdat de Stoic 4 in een hogere prijsklasse zit dan je Fanthom2. Dan is de Stoic 3 qua prijs meer vergelijkbaar.

Canyon is meer 'bang for your buck' dan het relatief dure Giant, dus ja: bij Canyon krijg je net iet betere onderdelen. Qua inzetbereik/stevigheid zie ik niet veel verschil, de Stoic is iets slacker maar dat scheelt maar 1 graad, en heeft 1cm meer veerweg. In NL kun je waarschijnlijk in 90% van de gevallen met de Fanthom hetzelfde als met de Stoic. Ook de wielen zijn vergelijkbaar.

Dus lekker gaan fietsen!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

Jan the Man schreef: ma 8 maart 2021, 20:26 Wat wil je nu van 'ons' horen? Dat je een miskoop hebt gedaan?

De vergelijking gaat natuurlijk een beetje mank, omdat de Stoic 4 in een hogere prijsklasse zit dan je Fanthom2. Dan is de Stoic 3 qua prijs meer vergelijkbaar.

Canyon is meer 'bang for your buck' dan het relatief dure Giant, dus ja: bij Canyon krijg je net iet betere onderdelen. Qua inzetbereik/stevigheid zie ik niet veel verschil, de Stoic is iets slacker maar dat scheelt maar 1 graad, en heeft 1cm meer veerweg. In NL kun je waarschijnlijk in 90% van de gevallen met de Fanthom hetzelfde als met de Stoic. Ook de wielen zijn vergelijkbaar.

Dus lekker gaan fietsen!

Ciao,
Jan
Nee, geen miskoop, ding rijdt heerlijk. Ging mij inderdaad om het inzetbereik/stevigheid, wat het frame kan hebben buiten die mooie onderdelen om. Thnx.
Plaats reactie