Neuron of Spectral ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

Ik ben uitgekeken met het XC-racen op mijn Chisel Expert .
Kijken wat een fs trailbike mij brengt op mijn thuis trails rond Nijmegen en het Reichswald.
Uit mijn selectie denk ik aan de Canyon Neuron CF 8 of een Spectral 29 CF 7.
Lastig om een keuze te maken, de ene dag denk ik de Neuron, deze is ook iets gunstiger geprijst, de andere dag de Spectral.
Help!!!! :~
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Zonder je verhaal te lezen... Spectral :wink:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Neuron, spectral is imho overkill op die rondjes.
Zeker met een xc achtergrond zal neuron je beter bevallen.
Have fun!
Rinse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe is de Neuron gemaakt voor dat soort terrein en ritten.


Maar met een Spectral kom je ook prima vooruit. Misschien 20 seconden langzamer op een rondje in Nijmegen, maar geen wereld van verschil.


De Spectral heeft dan in ruiger terrein in het buitenland meer dan voldoende reserve om zo ongeveer alles aan te kunnen wat jij nog niet aan kunt. Maar dan kan je dus op je fiets vertrouwen! Een Neuron zal in sommige situaties eerder aan zijn grens komen en je dus een tikje minder vertrouwen geven. Maar dan heb ik het dus niet over de Ardennen, eerder de rotsige paden in Zuid-Frankrijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

Lars TB schreef: ma 8 maart 2021, 21:13 In principe is de Neuron gemaakt voor dat soort terrein en ritten.


Maar met een Spectral kom je ook prima vooruit. Misschien 20 seconden langzamer op een rondje in Nijmegen, maar geen wereld van verschil.


De Spectral heeft dan in ruiger terrein in het buitenland meer dan voldoende reserve om zo ongeveer alles aan te kunnen wat jij nog niet aan kunt. Maar dan kan je dus op je fiets vertrouwen! Een Neuron zal in sommige situaties eerder aan zijn grens komen en je dus een tikje minder vertrouwen geven. Maar dan heb ik het dus niet over de Ardennen, eerder de rotsige paden in Zuid-Frankrijk.
Ben zelf ook benieuwd wat het verschil in wendbaarheid is.
Spectral scheelt alleen al 10 cm in wielbasis tov mijn huidige Chisel, en 5cm langer tov een Neuron.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Huidige Dts Bike is interessant om te lezen voor je, test met diverse Trailbikes, oa de Neuron.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

65Chisel schreef: ma 8 maart 2021, 22:25
Lars TB schreef: ma 8 maart 2021, 21:13 In principe is de Neuron gemaakt voor dat soort terrein en ritten.


Maar met een Spectral kom je ook prima vooruit. Misschien 20 seconden langzamer op een rondje in Nijmegen, maar geen wereld van verschil.


De Spectral heeft dan in ruiger terrein in het buitenland meer dan voldoende reserve om zo ongeveer alles aan te kunnen wat jij nog niet aan kunt. Maar dan kan je dus op je fiets vertrouwen! Een Neuron zal in sommige situaties eerder aan zijn grens komen en je dus een tikje minder vertrouwen geven. Maar dan heb ik het dus niet over de Ardennen, eerder de rotsige paden in Zuid-Frankrijk.
Ben zelf ook benieuwd wat het verschil in wendbaarheid is.
Spectral scheelt alleen al 10 cm in wielbasis tov mijn huidige Chisel, en 5cm langer tov een Neuron.
Het stuurt anders. Niet beter of slechter. Je komt er even hard een bocht mee door.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 8 maart 2021, 22:29 Huidige Dts Bike is interessant om te lezen voor je, test met diverse Trailbikes, oa de Neuron.
Vergelijken ze 'm ook met een Spectral?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nee.
Meer vergelijkbare fietsen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik heb de Nerve 29. Voorloper van de Neuron.

Ben ermee in de vogezen en de ardennen geweest en daar volstaat hij prima. Ga je te ver dan loop je tegen een grens zonder dat je er meteen af wordt geslingerd. Je moet echter wel behoorlijk door rammen wil je die grens ook gaan vinden. In Nederland is hij perfect en gaat hij je nooit tegenwerken.

Ik zou dus zeggen Neuron, zeker als je het merendeel gewoon in dit deel van de wereld vertoeft.
Who needs roads when there's dirt
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Laten we beginnen met vast te stellen dan ongeacht welke fiets je kiest je sowieso superveel gaat genieten van je fiets. Het zijn beiden gewoon topfietsen en een verkeerde keus maken kan niet in dit geval.

Voor de rest: Neuron! Topfiets voor in en om NL. Heb persoonlijk geen ervaring met de Spectral, maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je meer dan de Neuron nodig gaat hebben.

Persoonlijk vind ik het comfort van een trailfiets lekker, maar je wilt ook niet teveel gevoel met de ondergrond gaan missen. Zeker niet als je momenteel een XC racer bent.

Waar ik altijd gevoelig voor ben is het imago van de fiets. De Spectral doet wel vetter aan. Maar straks zit je weer gewoon op de fiets en fiets je 90% van de tijd je rondje op je vast route en dan ga je je alleen maar ergeren aan het verschil tussen de trails waarop je rijdt en de trails waarvoor je fiets gemaakt is.

Tot slot; met het prijsverschil kun je een aantal upgrades doen aan de Neuron. Snellere banden/andere shifter. Check ook mijn post in Show Your Stuff over mijn ervaring na mijn recente aankoop van Neuron en de upgrades die ik heb gedaan. viewtopic.php?f=14&t=149593
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 8 maart 2021, 22:45
aurelius schreef: ma 8 maart 2021, 22:29 Huidige Dts Bike is interessant om te lezen voor je, test met diverse Trailbikes, oa de Neuron.
Vergelijken ze 'm ook met een Spectral?
Nee, betrof een groepstest met 130-140mm Trailbikes, oa de Neuron (overall winnaar, en mn winnaar bergaf, voor wat het allemaal waard is, maar het lijkt me meer dan potent zat voor relatief tam Nijmegen en Reichswald :wink: ), maar ook bv de Radon Skeen Trail, YT Izzo, Giant Trance, Cube Stereo 120, Rose Ground Control, een Trek Top Fuel, Musing Patrol, en misschien ben ik nog wat vergeten...
Maar geen AM bikes getest dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

Veldwachter schreef: di 9 maart 2021, 17:39 Laten we beginnen met vast te stellen dan ongeacht welke fiets je kiest je sowieso superveel gaat genieten van je fiets. Het zijn beiden gewoon topfietsen en een verkeerde keus maken kan niet in dit geval.

Voor de rest: Neuron! Topfiets voor in en om NL. Heb persoonlijk geen ervaring met de Spectral, maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je meer dan de Neuron nodig gaat hebben.

Persoonlijk vind ik het comfort van een trailfiets lekker, maar je wilt ook niet teveel gevoel met de ondergrond gaan missen. Zeker niet als je momenteel een XC racer bent.

Waar ik altijd gevoelig voor ben is het imago van de fiets. De Spectral doet wel vetter aan. Maar straks zit je weer gewoon op de fiets en fiets je 90% van de tijd je rondje op je vast route en dan ga je je alleen maar ergeren aan het verschil tussen de trails waarop je rijdt en de trails waarvoor je fiets gemaakt is.

Tot slot; met het prijsverschil kun je een aantal upgrades doen aan de Neuron. Snellere banden/andere shifter. Check ook mijn post in Show Your Stuff over mijn ervaring na mijn recente aankoop van Neuron en de upgrades die ik heb gedaan. viewtopic.php?f=14&t=149593
Aan de Spectral kleeft ook naar mijn gevoel een vetter imago, daar ben ook ik gevoelig voor.
Heb ook je prima post gelezen, en denk dat ook ik voor de Neuron ga.
Het wisselen van de banden en tubeless maken was ik sowieso van plan.
Zijn die NX shifters echt ruk?
in iedergeval thnx voor reactie :-q
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik had een trek x caliber 9 2020 XC hardtail en ben sinds een aantal weken de trotse eigenaar van een Spectral CF7. Ik heb ook lang getwijfeld tussen de Neuron en de Spectral. Ik vind de Spectral er mooier uitzien en hij bevalt mij prima op mijn lokale 013 route.Met het oog op toekomstige buitenland trips ook voor de Spectral gekozen ondanks dat ik 95% van de tijd in NL zal fietsen.

Wel heb ik direct de banden gewisseld voor wat meer XC achtige band de Barzo / Mezcal tubeless.

Succes met de keuze :-q
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik ben ook voor de spectral 29 2021 cf 7 gegaan, wanneer je echt snel wil moet je gewoon een xc rijden maar wanneer je wil spelen en marge hebben zou ik altijd voor de meer capabele fiets gaan.

Ik rij met de spectral vooral op schoorl en ben iets minder snel omhoog dan mijn oude xc racer (marginaal verschil en was toch al nooit de snelste) maar zoveel meer lol, vertrouwen en snelheid downhill. Ik heb de dissector voor gelegd en achter een ardent voor minder rolweerstand, de dhf gaat er wel op wanneer ik naar de Alpen ga. Hopelijk in de zomer wat tripjes naar ruiger terrein.
Laatst gewijzigd door frank82 op wo 10 maart 2021, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie