Neuron of Spectral ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

65Chisel schreef: di 9 maart 2021, 21:35 Zijn die NX shifters echt ruk?
Niet eens zozeer qua prestaties, want hij schakelt gewoon zoals het hoort. De shifter is alleen van plastic en ik vind dat echt heel erg goedkoop aanvoelen. Er lijkt daarom ook wel lichte flex in de shifter te zitten. Al met al voor mij reden genoeg om voor een paar tientjes een GX aan te schaffen.

Verder; goeie keus. Je gaat echt geen spijt van de fiets krijgen! Als je meer info wilt hebben stuur je maar een bericht.

BTW; tubeless overweeg ik ook nog inderdaad. Ben benieuwd hoeveel verschil dat uiteindelijk nog maakt. Vind een binnenbandje wel lekker duidelijk/voorspelbaar. Tubeless is veel geklooi in mijn beleving.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

aurelius schreef: di 9 maart 2021, 17:48
Lars TB schreef: ma 8 maart 2021, 22:45

Vergelijken ze 'm ook met een Spectral?
Nee, betrof een groepstest met 130-140mm Trailbikes, oa de Neuron (overall winnaar, en mn winnaar bergaf, voor wat het allemaal waard is, maar het lijkt me meer dan potent zat voor relatief tam Nijmegen en Reichswald :wink: ), maar ook bv de Radon Skeen Trail, YT Izzo, Giant Trance, Cube Stereo 120, Rose Ground Control, een Trek Top Fuel, Musing Patrol, en misschien ben ik nog wat vergeten...
Maar geen AM bikes getest dus.
Ik denk dat jij met je Lux ook wel een duitje in het zakje kan doen wat betreft het inzetbereik van een fiets. Die Lux is veel meer "racy" dan een neuron en wordt volgens Canyon ook als een XC fiets gezien ipv een Trail wat de Neuron en Spectral zijn. Als ik lees wat je allemaal met Lux kan denk ik dat er weinig mensen zijn die een grens gaan zowel de neuron of de Spectral gaat doen.

Wat betreft Imago: de spectral lijkt inderdaad meer bij de huidige trend te passen en is misschien wat moderner qua geometrie(?). Maar als we voor imago en Vette fiets gaan kan je nog beter een Strive kopen.

Maar til dus niet te zwaar aan hoe ver je kan gaan met die fiets. Mijn Nerve heeft maar 110mm achter en 120voor maar gebruikt deze veerweg wel nuttig. De lux heeft nog minder en komt zeker in Nederland niks tekort.

Ongeacht de fiets die je kiest: het gaat als een raket voelen. Het verschil zal je waarschijnlijk pas echt voelen als je ze naast elkaar rijdt of meer ervaring met een van beide hebt opgedaan.
Who needs roads when there's dirt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Spectral is niet zozeer 'moderner' qua geometrie, hij heeft een geometrie die gewoon meer AM/Enduro gericht is. Zware bergtrails bergaf rijden, bikeparkjes bezoeken, daar is 'ie voor ontworpen. Maakt 'm ook meteen wat minder geschikt voor XC, al valt 'ie wel wat meer die richting op te tunen door de banden te vervangen door XC-bandjes die wat minder wegen en lichter rollen.
De Neuron heeft een geometrie die geschikt is voor minder zware trails, en hij is ook nog prima geschikt voor Nl's XC-werk, al is het geen racebak. Vlot rond komt 'ie zeker.
Wat opviel bij die groeptest in de Bike: ondanks dat de stuurhoek van de Neuron het meest 'behoudend' (minst slack) was van de groep geteste trailbikes was het wel de beste en meest zekere daler volgens de testers. Het gaat dus om meer dan alleen de stuurhoek, het gaat ook om het samenspel vork-demperconcept, bandenkeus, dropper (standaard natuurlijk), etc.
Je moet wel heel gek gaan doen wil je een Neuron aan de grens brengen, dat terrein ga je hier in de wijde omgeving nergens vinden, zeker niet op de plekken waar jij ermee rond wilde gaan rijden. Waarschijnlijk zul je zelf eerder de beperkende factor zijn.

En 'imago'... wat moet je met een 'vette' bike als je er hoofdzakelijk mee rondrijdt in terrein waar 'ie eigenlijk niet helemaal tot zijn recht komt, waar een andere bike nog beter 'past'? In mijn ogen is die laatste de vetste bike. Maar goed, je kunt ook zeggen, ik kies juist de fiets uit voor die uitzonderlijke 5% waar ik soms wat extra reserves wil hebben. 't Is maar welk uitgangspunt je kiest, natuurlijk. Ik ben zelf meer van: dan 'vecht' ik me die 5% wel naar beneden, er doorheen, omhoog, of wat dan ook. Da's dan weer mijn idee van 'fun'. Extra uitdagend, alleen maar goed voor de techniek, maakt je een technisch behendigere rijder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

Heb me vandaag op de wachtlijst laten plaatsen voor een Neuron CF 8.(grijs/rood)
Levering eind april.........
Thnx voor de adviezen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie allrounder!

aurelius schreef: wo 10 maart 2021, 18:19 Wat opviel bij die groeptest in de Bike: ondanks dat de stuurhoek van de Neuron het meest 'behoudend' (minst slack) was van de groep geteste trailbikes was het wel de beste en meest zekere daler volgens de testers. Het gaat dus om meer dan alleen de stuurhoek, het gaat ook om het samenspel vork-demperconcept, bandenkeus, dropper (standaard natuurlijk), etc.
Bij Bike gaat het vooral om hoeveel je adverteert... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

twowheeler schreef: wo 10 maart 2021, 13:29
aurelius schreef: di 9 maart 2021, 17:48

Nee, betrof een groepstest met 130-140mm Trailbikes, oa de Neuron (overall winnaar, en mn winnaar bergaf, voor wat het allemaal waard is, maar het lijkt me meer dan potent zat voor relatief tam Nijmegen en Reichswald :wink: ), maar ook bv de Radon Skeen Trail, YT Izzo, Giant Trance, Cube Stereo 120, Rose Ground Control, een Trek Top Fuel, Musing Patrol, en misschien ben ik nog wat vergeten...
Maar geen AM bikes getest dus.
Ik denk dat jij met je Lux ook wel een duitje in het zakje kan doen wat betreft het inzetbereik van een fiets. Die Lux is veel meer "racy" dan een neuron en wordt volgens Canyon ook als een XC fiets gezien ipv een Trail wat de Neuron en Spectral zijn. Als ik lees wat je allemaal met Lux kan denk ik dat er weinig mensen zijn die een grens gaan zowel de neuron of de Spectral gaat doen.

Wat betreft Imago: de spectral lijkt inderdaad meer bij de huidige trend te passen en is misschien wat moderner qua geometrie(?). Maar als we voor imago en Vette fiets gaan kan je nog beter een Strive kopen.

Maar til dus niet te zwaar aan hoe ver je kan gaan met die fiets. Mijn Nerve heeft maar 110mm achter en 120voor maar gebruikt deze veerweg wel nuttig. De lux heeft nog minder en komt zeker in Nederland niks tekort.

Ongeacht de fiets die je kiest: het gaat als een raket voelen. Het verschil zal je waarschijnlijk pas echt voelen als je ze naast elkaar rijdt of meer ervaring met een van beide hebt opgedaan.
De vraag of de Lux "genoeg" is, is mijns inziens de verkeerde. De vraag is of het optimaal is. Je kunt het ook omdraaien een neuron is snel genoeg, dus hoef je geen lux. Waarom is de minst capabele race xc fiets het uitgangspunt?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ff voor de duidelijkheid, ik heb het nergens over een Lux gehad of Lux genoemd, he, iemand anders brengt dat ding ter sprake :winkie: . Ik heb het hier alleen over trailbikes gehad).

En wat betreft de keuze van de TS: gave fiets, mooie keus!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: do 11 maart 2021, 09:14 (Ff voor de duidelijkheid, ik heb het nergens over een Lux gehad of Lux genoemd, he, iemand anders brengt dat ding ter sprake :winkie: . Ik heb het hier alleen over trailbikes gehad).

En wat betreft de keuze van de TS: gave fiets, mooie keus!
Hahaha, je bent zo vaak in discussies met Lars verzeild dat je je nu zelfs verontschuldigd als je er niets mee te maken hebt :bier: . En de Lux kan ook een prima keuze zijn voor dit gebruik, afhankelijk van je voorkeuren.
Ik probeer alleen uit te leggen dat een lichtgewicht racemonster net zo goed onnodig is als een endurobike voor recreatieve rondje in Nederland. Dus het zou volgens mij moeten gaan om wat optimaal is, en niet wat "voldoende" is. En daar zit een grote variatie in voorkeur en rijstijl, waardoor je zowel die enduro als xc race kanonnen op hetzelfde rondje ziet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

I_do schreef: do 11 maart 2021, 10:58
aurelius schreef: do 11 maart 2021, 09:14 (Ff voor de duidelijkheid, ik heb het nergens over een Lux gehad of Lux genoemd, he, iemand anders brengt dat ding ter sprake :winkie: . Ik heb het hier alleen over trailbikes gehad).

En wat betreft de keuze van de TS: gave fiets, mooie keus!
Hahaha, je bent zo vaak in discussies met Lars verzeild dat je je nu zelfs verontschuldigd als je er niets mee te maken hebt :bier: . En de Lux kan ook een prima keuze zijn voor dit gebruik, afhankelijk van je voorkeuren.
Ik probeer alleen uit te leggen dat een lichtgewicht racemonster net zo goed onnodig is als een endurobike voor recreatieve rondje in Nederland. Dus het zou volgens mij moeten gaan om wat optimaal is, en niet wat "voldoende" is. En daar zit een grote variatie in voorkeur en rijstijl, waardoor je zowel die enduro als xc race kanonnen op hetzelfde rondje ziet.

(Geheel mee eens :winkie: :-q !)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat de meesten hier een Spectral, Neuron of Lux niet aan de grens krijgen lijkt me een waarheid als een koe, maar daar gaat het ook niet om. Zowat elke beetje serieuze mtb kan meer dan de meeste (hobby)rijders.

Maar met een meer capabele fiets kun je wel je eigen grenzen wat makkelijker verleggen.
In 2007 kocht ik een trailbike met 140mm vering voor en achter. Ik was gewend aan xc-hardtails en een Cannondale Super V fully (die heeft een geometrie, daar krijgt iedereen spontaan schrik op als je er een technische afdaling mee af moet. Zo steil en hoog gebouwd :D ).

Met die nieuwe fiets durfde ik ineens veel meer aan! Afdalinkjes die met de Super V doodeng waren of die ik helemaal niet aandurfde bleken ineens wel rijdbaar, met controle. Uiteindelijk heeft die fiets mij een betere rijder gemaakt dan wanneer ik op xc-fietsjes was blijven rondrijden, daar ben ik van overtuigd.
Die ontwikkeling heeft zich natuurlijk nog verder doorgezet, vergeleken met een moderne trailbike is ook die 140mm fiets uit 2007 lastiger te rijden op technisch terrein.

Wat ik maar zeggen wil, wat voor fiets "genoeg is" voor Nederland (of waar dan ook) doet niet ter zake.
Wat wel ter zake doet is wat je van het rijkarakter verwacht. Sommige mensen zweren bij het lichte directe (nerveuze?) karakter van een xc-raket, anderen gruwen ervan en willen een fiets die nog zeker aanvoelt als ze achterstevoren met hun ogen dicht een RB Rampage afdaling doen :D

Daar zou ik de keuze voor een Neuron of Spectral van af laten hangen.
Met als extra tip dat je op een mooie fiets altijd fijner rijdt dan op eentje die het net niet is in de looks-department ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

I_do schreef: do 11 maart 2021, 08:05
twowheeler schreef: wo 10 maart 2021, 13:29

Ik denk dat jij met je Lux ook wel een duitje in het zakje kan doen wat betreft het inzetbereik van een fiets. Die Lux is veel meer "racy" dan een neuron en wordt volgens Canyon ook als een XC fiets gezien ipv een Trail wat de Neuron en Spectral zijn. Als ik lees wat je allemaal met Lux kan denk ik dat er weinig mensen zijn die een grens gaan zowel de neuron of de Spectral gaat doen.

Wat betreft Imago: de spectral lijkt inderdaad meer bij de huidige trend te passen en is misschien wat moderner qua geometrie(?). Maar als we voor imago en Vette fiets gaan kan je nog beter een Strive kopen.

Maar til dus niet te zwaar aan hoe ver je kan gaan met die fiets. Mijn Nerve heeft maar 110mm achter en 120voor maar gebruikt deze veerweg wel nuttig. De lux heeft nog minder en komt zeker in Nederland niks tekort.

Ongeacht de fiets die je kiest: het gaat als een raket voelen. Het verschil zal je waarschijnlijk pas echt voelen als je ze naast elkaar rijdt of meer ervaring met een van beide hebt opgedaan.
De vraag of de Lux "genoeg" is, is mijns inziens de verkeerde. De vraag is of het optimaal is. Je kunt het ook omdraaien een neuron is snel genoeg, dus hoef je geen lux. Waarom is de minst capabele race xc fiets het uitgangspunt?
Is ook zo, mijn bedoeling met de vergelijking was dat een fiets die eruit ziet alsof hij niet capabel genoeg is niet meteen een belemmering kan zijn. Een fiets als de spectral kan enorm tekeer gaan, maar dat wil niet zeggen dat een Neuron over hetzelfde terrein onmogelijk kan presteren.
Mijn vergelijking was dat een fiets als de Lux op papier een echte racebak is en naast een Spectral totaal incapabel zou lijken op een parcours dat iets zwaarder is. In de praktijk is dit echter niet het geval en moet je dus niet blindstaren op dingen als MM vering of de look van een fiets. Het is een beetje de vergelijking Neuron/Spectral doorgetrokken in het extreem. Zoals Kermit aangeeft zal vooral het karakter verschillen en je stijl van rijden.


mag dit topic geen Lux/Neuron discussie worden? :winkie:
Who needs roads when there's dirt
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

Vandaag berichtje gehad dat de Neuron in de week van 19 april verzonden gaat worden.
Wat ik vergeten was te vermelden is dat ik niet op een Lux pas.
Ik ben 1,84 met een binnenbeenlengte van krap 80 cm.
Mijn zadelhoogte is nu 70cm, wanneer je dan bij de Lux kijkt kom ik op een S-je uit.
Een M zou kunnen, maar dan moet ik de dropper wisselen voor een starre zadelpen.
Mijn Chisel doe ik sowieso nog niet weg, dus mocht ik XC koorts krijgen, kan ik hem de sporen geven.
gurtus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 maart 2021, 20:20

Wat een toeval ik loop zelf nu al een tijdje met de zelfde vraag, een neuron of een spectral wat te doen..
Het is jammer dat je een canyon bike niet even ergens kan proberen. Maar ja dat is natuurlijk de formule, direct to customer.

Rijdt nu zelf een scott scale 950 van 2021, maar wil er een fully bij voor ernaast. zit dus enorm te twijfel tussen de Neuron CF SLX 9 of de Spectral 29 LTD. Vraag me vooral af wat gezien mijn lengte (200CM) nu de beste bike is. zijn hier mensen met vergelijkbare lengte die 1 van de twee rijden?
65Chisel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel Expert

gurtus schreef: di 16 maart 2021, 20:38 Wat een toeval ik loop zelf nu al een tijdje met de zelfde vraag, een neuron of een spectral wat te doen..
Het is jammer dat je een canyon bike niet even ergens kan proberen. Maar ja dat is natuurlijk de formule, direct to customer.

Rijdt nu zelf een scott scale 950 van 2021, maar wil er een fully bij voor ernaast. zit dus enorm te twijfel tussen de Neuron CF SLX 9 of de Spectral 29 LTD. Vraag me vooral af wat gezien mijn lengte (200CM) nu de beste bike is. zijn hier mensen met vergelijkbare lengte die 1 van de twee rijden?
Ik heb de Neuron CF8 in bestelling staan, levering 23 april, maatje M.
Voor de maatvoering heb ik diverse fietsen vergeleken op https://99spokes.com/
Hier kun je makkelijk de geometrie van fietsen vergelijken door ze over elkaar te leggen.
Verder geeft Canyon de zadelhoogte (A) aan in de geometrietabel in een minimale en maximale maat, vergelijk dat ook eens met je Scale.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een fietsmaat van me is ruim 2m en zit goed op de Spectral XL met 27.5 wielen. Voor mijn 188 is die nog grooooot!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie