Nieuwe Long Travel Hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Brujin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:19

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik opzoek naar een tweede mtb. Deze fiets wil ik gaan gebruiken als afwisseling naast mijn Santa Cruz Tallboy en om samen met mijn vriendin/vrienden mee te biken. Nou lijkt een long travel hardtail mij erg leuke optie voor een speelse fiets (en ook beter betaalbaar dan een fully). Momenteel twijfel ik tussen de volgende fietsen:
1. Santa Cruz Chameleon Al D-kit '29
2. Kona Honzo DL 2021 '29
3. Nukeproof Scout 290 comp

De fiets zal ik met name in NL gebruiken maar wellicht ook meenemen op kleine tripjes naar het buitenland.

Ik neig momenteel naar de SC of de Nukeproof omdat de Kona iets 'to much' lijkt voor waar ik de fiets met name voor ga gebruiken mede door de 140mm vork. Momenteel heb ik de optie voor een SC in AL D-Kit of in Carbon met de R-kit. Is de moeite om circa 1,100 meer neer te leggen voor het C frame en een beperkte upgrade van de overige specs.

Hoor graag of jullie hier nog ideeën bij hebben en sta ook open voor andere suggesties? Thanks!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Wat is dan de huidige geo van uw Tallboy? Want dacht de nieuwe Tallboy "Longer and Slacker" is dan de Chameleon?
Brujin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:19

Dank voor je bericht. Ik rijd nu op een Tallboy 3 in size L. Deze doe ik overigens niet weg. De nieuwe LTH is meer voor erbij.
Geometrie lijkt als ik het zo even snel opzoek vergelijkbaar:

Tallboy
Reach: 450mm
Head tube angle: 68°
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bike/tallboy/3

Chameleon
Reach: 487mm
Head tube angle: 67,3°
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/chameleon

Zijn er veel verschillen tussen de Chameleon, Honzo DL en de Scout 290?
Brujin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:19

kom nu ook nog de Whyte 905 tegen. Ziet er ook wel heel gaaf uit met 27.5+ banden. Is dit een fiets waarmee je nog goed uit de voeten kan op klimmetjes en vlakke stukken in NL of wordt dit een beetje teveel 'trail' georiënteerd?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Over het algemeen is een LTHT altijd een compromis fiets maar....

Geen van de onderstaande zijn slecht of veel beter als de ander. Klimmen kunnen ze allemaal maar uiteindelijk moet je naar het complete plaatje kijken. Ik zie dat je nu alleen reach en balhoofdhoek pakt maar..... Ik heb een 65 graden balhoofd met redelijke korte chainstays en een relatief lage BB en dan gaat het ook zeker leuk door het terrein.

Die whyte zou ik ook zeker niet uit de vergelijking laten, mooie fietsen en 27.5+ is en blijft erg leuk om mee te fietsen
Just do Ti, or did i die?
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Het punt met het kopen van een fiets is dat er emotie bij betrokken raakt. Op een forum om advies vragen stelt de anderen in staat om jouw voorstel nuchter(der) te beoordelen dan jijzelf.

Als ik rationeel kijk naar je voorstel begrijp ik niet waarom je dit wilt. Volgens mij wil je gewoon een nieuwe fiets kopen. In dat geval; lekker doen. Maar daar wordt het niet rationeel van. De SC Tallboy is een short travel trailfiets. Volgens mij prima geschikt om in NL je rondje mee te doen (rijd zelf ook een short travel trailfiets). Als je iets zoekt dat sneller is (lees; hardtail) dan is een LTHT geen logische keus, maar moet je een XC fiets kopen. Deze fietsen liggen te dicht bij elkaar m.i.

Volgens mij kun je beter investeren in een lichte(re) wielset met snelle bandjes. Ben je goedkoper uit en kun je ruimschoots mee uit de voeten.
Brujin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:19

bedankt voor de reacties. Rationeel is het zeker beter om het bij 1 fiets te laten. De Tallboy blijft mijn main bike maar de LTH is voor erbij/als afwisseling en om samen met m'n vriendin mee te fietsen. Het juist de bedoeling om een fiets HT fiets te vinden die zowel in NL als daarbuiten goed uit de voeten kan.

De Nukeproof Scout 290 gaat het waars worden. Heb het idee dat ik hier net wat meer qua afwerking voor het geld in vergelijking met de SC.

Zit niet zo dik in de MTB buddies dus vandaar dat ik graag even van gedachte wilden wisselen met de andere MTB liefhebbers op dit forum.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En dan een paar hardloopschoenen voor zijn vriendin kopen?

Ik denk dan weer dat een LTHT (en eigenlijk MTHT in deze gevallen) juist erg leuk is voor de afwisseling. XC fietsen zijn maar saaie dingen bedoeld voor boswielrenners die zo snel mogelijk rechtdoor willen, maar deze fietsen zijn stiekem net zo snel (met een wat vlottere set banden) en op de afdalingen heeeel veel leuker. Ik heb in ieder geval dikke pret om met mijn 140mm LTHT met 65 graden balhoofdhoek achter lichtgewicht XC gebakjes aan te jakkeren op de UHR. Op de klim rijden ze me er misschien dan uit (maar dat ligt dan weer meer aan mijn BMI :-{ ) maar op de afdalingen zit ik ze zo weer in het wiel. Leuke van een HT naast je fully is dat je weer wat meer moet werken om hard te gaan, maar dat je ook feedback terug krijgt. Ik vond de Tallboy in ieder geval een veel saaiere en serieuzere fiets dan de gooi en smijt Chameleon. Meer marathon dan trail. Ik kreeg van de Chameleon meer 5010 flashbacks.

27+ zou ik in NL dan weer niet doen. De extra demping heb je niet nodig, maar de extra massa werkt je wel tegen. Of je moet een paar Liteskin Rocket Rons pakken, maar die vouwen dan weer dubbel als je hard de bocht ingaat.
140mm vork zou ik me ook niet druk over maken, dat gaat ook prima hier. Alleen dus een andere set banden (of wielen) eronder. Verder ontlopen ze elkaar niet veel, dus ik zou lekker kiezen voor de fiets die je het mooist lijkt. (In mijn geval zou dat de Chameleon R zijn)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veldwachter schreef: di 9 maart 2021, 17:19 Het punt met het kopen van een fiets is dat er emotie bij betrokken raakt. Op een forum om advies vragen stelt de anderen in staat om jouw voorstel nuchter(der) te beoordelen dan jijzelf.

Als ik rationeel kijk naar je voorstel begrijp ik niet waarom je dit wilt. Volgens mij wil je gewoon een nieuwe fiets kopen. In dat geval; lekker doen. Maar daar wordt het niet rationeel van. De SC Tallboy is een short travel trailfiets. Volgens mij prima geschikt om in NL je rondje mee te doen (rijd zelf ook een short travel trailfiets). Als je iets zoekt dat sneller is (lees; hardtail) dan is een LTHT geen logische keus, maar moet je een XC fiets kopen. Deze fietsen liggen te dicht bij elkaar m.i.

Volgens mij kun je beter investeren in een lichte(re) wielset met snelle bandjes. Ben je goedkoper uit en kun je ruimschoots mee uit de voeten.
Rationeel is voor gebruiksvoorwerpen, mountainbiken is een hobby en "moet" je juist niet te rationeel benaderen!
Als we allemaal op rationele criteria fietsen kochten reden we allemaal een Canyon of Cube. Niks mis mee, maar dan wordt het wel saai in het bos...

Voor mij altijd een van de belangrijkste criteria bij aankoop, word ik warm van een fiets of niet. Ik heb zelfs weleens een fiets verkocht, alleen omdat hij zwart was. Had me tot aankoop laten verleiden door de prijs (zeer interessant afgeprijsd)... het was nog een goed rijdende fiets ook maar ik kreeg er geen gevoel bij als ik hem uit de schuur trok om te gaan rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

haha, dat is zeker waar! Grappig genoeg heb ik toevallig afgelopen maanden precies hetzelfde gedaan met een zwarte fiets die me volledig koud liet. Laten we dan zeggen dat het ergens het midden houdt, want ik wordt echt warm van een mooie Downhill fiets, maar dat alleen is niet voldoende om met plezier te rijden :)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

We rijden hier (bijna)allemaal alleen XC zowel binnen als buitenland dus rationeel gezien zou iedereen hier op een snelle xc fully moeten rijden maar dat is niet de image die stoer is en in strakke pakjes zijn al die speciaal biertjes wel erg zichtbaar;-)

Dus ik zou inderdaad gaan voor een fiets waar je warm van word want zo te lezen zou jij ook het beste af zijn met een snelle lichte XC fully.

Maar ja, je kijkt in de spiegel en zo tof is die reflectie niet meer na je 40e dus compenseren zeg ik je. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Negeer de post hierboven maar :-?
Brujin schreef: di 9 maart 2021, 15:34 Dank voor je bericht. Ik rijd nu op een Tallboy 3 in size L. Deze doe ik overigens niet weg. De nieuwe LTH is meer voor erbij.
Geometrie lijkt als ik het zo even snel opzoek vergelijkbaar:

Tallboy
Reach: 450mm
Head tube angle: 68°
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bike/tallboy/3

Chameleon
Reach: 487mm
Head tube angle 67,3°
Waar kijk jij naar bij vergelijkbaar?
Ik zie een HTA die ongeveer gelijk is, maar wat belangrijker is, de chameleon is zomaar 37mm langer in reach, dat is niet niks.
Laten we eens beginnen met welke lengte heb je? Dan kunnen we zien of je nu een te kleine of met een 487 reach een te grote fiets zult hebben.

Honzo DL heeft iig 2° slackere(66°) hta dan je Tallboy, maaaar bij een HT wordt de hoek stijler (:wink: kermit)

En de Nukeproof is met 65° nog slacker maar komt in sag uit op 66,5° on het in perspectief te zien.
De STA van de Nuke is good old 73° en de XL is met 475reach niet heel gek lang.
Brujin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 11:19

Ik ben zelf 180. Zit ik dan goed met een maat L Nukeproof scout 290 pro?
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Verwacht ik wel. Ben zelf 190 en zou een XL moeten hebben (gepast).
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Brujin schreef: wo 10 maart 2021, 08:14 Ik ben zelf 180. Zit ik dan goed met een maat L Nukeproof scout 290 pro?
En voor we over het hoofd zien wat bbl aan invloed heeft, welke zadelhoogte fiets je nu? Ergens rond de 74cm?
(Vermoed wel dat een L goed is voor je aangezien anders je eff. tt. lengte wel erg lang wordt tov je lengte.)
Plaats reactie