Advies gevraagd: 2e hands XT of beginners bike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
blackpants12
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 maart 2021, 11:45

Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar zo'n 1x in de week lekker gaan mountainbiken in het bos. Ik woon op de Veluwe dus kan hier mooi fietsen.

Nu heb ik een budget van rond de 500 euro voor een goede fiets. 550 is wel echt het maximum. Ik ben nog een beginner en door alle opties en dergelijke zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben zelf 173cm lang.

Ik hoor graag jullie advies over de volgende drie mountainbikes:

Mountainbike 1: Bulls Copperhead 3 XT uit 2014 - Framemaat 46 met 27,5 inch wielen
Deze fiets kan ik kopen van iemand en kost me 550 euro. Ik vind het moeilijk om dit te rechtvaardigen omdat ik 550 euro veel geld vind voor een fiets van 7 jaar oud. Maar graag jullie advies! De verkoper zegt dat de tandwielen nog goed zijn (hij heeft een mountainbike-service, dus hij zal het wel weten). Dit zijn de specificaties (zegt mij niet zoveel):

Frame : 7005 superlite aluminium, triple butted
Voorvork : Rock Shox Reba RL 27,5 Solo Air, 100 mm, pushloc remote lockout
Achterderailleur : Shimano Deore XT 3 x 10-speed, shadow
Voorderailleur : Shimano Deore XT
Shifters : Shimano Deore XT
Remmen : Shimano Deore Ice Tech hydraulic disc 180/180 mm
Crankset : Shimano, 42/32/24T - PRESS FIT
Cassette : Shimano FC-M622, 40/30/22T - PRESS FIT
Velgen : BULLS XC-25D LITE
Naven : Shimano Deore XT
Spaken : stainless
Banden : Schwalbe Rocket Ron Evolution Folding 27,5 x 2.25
Zadel : Selle Royal Respiro Sport, Copperhead Design
Zadelpen : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Stuur : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Gewicht: 11,3 kg

Mountainbike 2: Trek Marlin 5 2021 model - 29 inch wielen
Deze fiets kan ik aanschaffen voor de adviesprijs van 529 euro. Deze heeft een shifter van Shimano Altus en een derailleur van Shimano Tourney. Deze termen zeggen mij niet zoveel, maar ik heb me laten vertellen dat dit minder goed is dan Shimano XT. Echter is dit wel een nieuwe fiets ten opzichte van eentje uit 2014 en ik kan me indenken dat de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar ook niet stil hebben gestaan.

Hier staan de specificaties: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 5/p/33136/

Mountainbike 3: Rockrider ST530 of ST540 van de Decathlon 27,5 inch wielen
Ik zag in een aantal threads van dit forum verwezen werd naar Decathlon. Blijkbaar leveren zij goede fietsen tegen een goede prijs. Ik zie zo het verschil tussen de fietsen van Decathlon niet, alleen dat er prijsverschillen zijn.

https://www.decathlon.nl/browse/c0-spor ... bility%7C1

Dit waren ze, graag jullie advies gevraagd! Ik ben vooral bang om een tweedehands fiets te kopen en daarna heel veel kosten kwijt ben aan slijtdelen.

Onwijs bedankt alvast!

Sportieve groet,
Roy
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik vind dit wel een goed argument:
blackpants12 schreef: wo 10 maart 2021, 12:02 Echter is dit wel een nieuwe fiets ten opzichte van eentje uit 2014 en ik kan me indenken dat de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar ook niet stil hebben gestaan.
Je kunt altijd iets upgraden zoals een derailleur mocht het niet bevallen als je meer ervaring/ wensen hebt gekregen en de portemonnaie het weer toelaat.
Je hebt dan wel een mooie stoere fiets met 29" wielen. Als je over een aantal jaar het MTB-en zo leuk vind dat je een duurdere fiets wilt is een Trek uit 2021 gewilder ( meer waard) dan een oude MTB uit 2014.

Succes met wikken en wegen. :-q
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Nieuw vs oud is idd een goed argument. Om het wat lastiger te maken het volgende, ik heb zelf de voorloper van de Bulls gehad (2012) en mijn zoon heeft een 2020 Trek Marlin 5.

Ondanks eventuele ontwikkelingen op het gebied van opnderdelen zou ik om te rijden altijd de Bulls verkiezen boven de Marlin want:
  • XT groepset van de Bulls is echt beter. Wat er op de Marlin zit vind ik echt geen MTB spul...
  • Vork van de Bulls (lucht) beter dan de coil van de Marlin. Keuze voor upgraden van de vork op de Marlin is beperkt (want is straight tube en QR wat beide niet meer de standaard is van vandaag).
  • Marlin is behoorlijk zwaar zonder upgrades. Die van mijn zoon zit uiteindelijk op iets meer dan 10 kgs met nieuwe vork, 1 x 11 etc.
Dus voor het rijplezier de Bulls, om enkel te kijken of je het leuk vind en daarna snel inruilen voor iets goeds de Marlin.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mits de spullen van de Bulls nog niet zijn versleten (aandrijving + banden + remblokjes) en de voorvork is goed en onderhouden.
Ga je veel meer plezier beleven aan de Bulls dan aan die andere fietsen.
Vraag anders na wanneer de laatste onderhoudsbuurt was van de vork (en bewijs), de kosten hiervan gaan al richting de €100.
Gebruik het antwoord eventueel om de prijs naar beneden te krijgen.
De prijs vind ik wel aan de hoge kant, maar ja dat is de huidige vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Weet je al of je het leuk vind en er echt mee door wil gaan? Als dat het geval is zou ik een beetje doorsparen tot rond de 800 - 900 dan kun je gaan voor een nieuwe fiets met alle nieuwe standaarden.
Ik ben origineel ook begonnen op een 15 jaar oude fiets, en toen ik wist dat het iets voor me was heb ik een iets duurdere fiets (rond de 1000) gekocht.
Dus als je nog aan het uitvogelen bent start dan op een tweedehands fiets. En als je weet of je het leuk vind en op welke manier je het leuk vind (xc, trail, enduro, downhill) koop je de fiets die bij jouw manier van mountainbiken past.
blackpants12
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 maart 2021, 11:45

Hi daar, bedankt voor jullie goede feedback, ik denk dat ik voor de 2ehands BULLS Copperhead 3 ga, ik kan vrijdagavond kijken.

Nu zie ik bij mijn lokale dealer ook een Batavus mountainbike staan, ik denk een overjarig type. Afgewerkt met een Deore. Is dit wat?

https://www.vanbeekfietsen.nl/fietsen/d ... id=V001019
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Dat is een model met nog 26 inch wielen. Persoonlijk zou ik een modernere fiets kopen. Zeker voor dat geld hoewel een aankoop bij een fietsenmaker wel betekent dat je iemand hebt om problemen voor je op te lossen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Die Batavus is een 10 jaar oude 26", en dan nieuw? Wel een heel groot vraagteken.
Plaats reactie