Merida Big Nine series, of toch een ander merk?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Benning09
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 12:48

Beste leden,

Ik ben een jonge van 22 jaar die voor het eerst zijn eigen mountainbike wilt kopen. Ik ben 1,93 en ik weeg 90 kilo. Zelf wil ik 1 à 2 keer per week gaan rijden op bospaden en dergelijke. Nu ben ik op de volgende mtb uitgekomen voor een prijs rond de 400:

Principia MSLe Pro

19.5 inch Principia MSLe Pro MTB te koop. Licht, stijf en degelijk aluminium frame. Geschikt voor V-brakes en schijfremmen. De MTB is geschikt voor mensen van ca 180-195 en altijd goed onderhouden. 26 inch wielen.

Voorvork: Z.g.a.n. RockShox Recon Silver TK Solo Air met 100mm veerweg, luchtkamer en lockout (2 jaar geleden nieuw gemonteerd, amper mee gereden)

Groep: Shimano XTR 960 3x9 speed met dual control schakelhendels. Crankstel afgemonteerd met aftermarket Blackburn Super Pro kettingbladen (42-32-22). Shimano XT 11-32 cassette. Z.g.a.n. Shimano XTR ketting. Alles goed voor nog vele kilometers rijplezier, zeker niet in versleten staat.
Wielen: Shimano XT naven (niet kapot te krijgen) met DT Swiss XR 4.1 velgen en DT Swiss Comp spaken
Banden: Schwalbe Sammy Slick 2.1
Stuur/stuurpen/zadelpen: Ritchey WCS
Handvatten: Ergon GS2 (ergonomisch, instelbaar)
Zadel: SQlab 611
Pedalen: Shimano XTR SPD
Bidonhouders:Tacx Tao

Graag hoor ik van jullie of dit een goede koop zou zijn of dat dit een goedkope duurkoop is.

Ik hoor het graag van jullie!
Groetjes
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ongezien is 400 Euro echt veel te veel voor deze fiets.

Op basis van de XTR 960 groep moet je het bouwjaar schatten tussen 2003 en 2006.
De Dual control Shifters ben ik geen fan van en vele anderen ook niet, daarom is het ook verdwenen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Benning09
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 12:48

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik las later pas dat het een 26 inch is. Niet waar ik op naar ben. Misschien bekend met de Merida big nine 400? Deze is wel een duurder natuurlijk, maar misschien verstandig voor een beginner om een goede fiets te hebben?
Hierbij de specificaties:
VERSNELLINGEN: 11
FRAME: Big Nine TFS III
KLEUR: Anthracite
DECAL: Black
VOORVORK: Manitou Markhor Comp Air 100 mm
ACHTER DERAILLEUR: Shimano Deore M5100 Shadow+
SHIFTER: Shimano Deore M5100
REMMEN: Shimano M4100
REMMEN VOOR: Shimano M4100 (RT10 180 mm)
REMMEN ACHTER: Shimano M4100 (RT10 160 mm)
CRANKSTEL: Shimano Deore M5100 32T
KETTING: KMC X11 NPBK
NAVEN: Shimano TX505 QR
VELGEN: Merida Comp CC
CASSETTE: Shimano Deore M5100 11-51T 11 Speed
SPAKEN: Black Stainless
BANDEN: Maxxis Ikon 29x2.2
STUUR: Merida Expert CC
STUURPEN: Merida Comp CC 31.8
BALHOOFDSTEL: Merida M4455
ZADELPEN: Merida Comp CC 30.9
ZADEL: Merida Comp CC
GEWICHT (KG): 12,42 kg

Of eventueel andere opties?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De Merida is een prima fiets voor elke beginner imho. De vraag is alleen of hij ergens leverbaar is.
Benning09
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 12:48

Hoi lezers,

Hier weer een berichtje van mij. Ik ben opzoek gegaan naar de geschikte fiets en kwam gisteren uit op een mtb van marktplaats. Vanuit de reacties die ik kreeg, merkte k dat ik opzoek moest gaan naar een alternatief. Nu heb ik er 3 van Merida op het oog, maar waar haal ik het meeste uit als beginner die door de 1 keer per week door de bossen wilt?

Merida Big Nine 60
1: https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lver/2021/

Merida Big Nine 200
2: https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... hite/2021/

Merida Big Nine 400
3:/https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... black/2021

Of toch nog even verder kijken naar een Cube of Trek?

Met sportieve groet,

Maikel
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Denk dat de 60 wel erg simpel is uitgevoerd en je daar snel genoeg van hebt als het fietsen bevalt. De 200 is gerust een nette fiets voor de prijs. Maar de 400 is echt weer wat beter. Met name door de voorvork. Met lengte en bijbehorend gewicht is de betere vork een voordeel. Zie meerdere goede voorvork van deze vork. Dus het is eigenlijk simpel, de prijzen van de types stijgen, maar daar echt je ook echt iets beters voor. Die 400 is een mooie fiets, denk dat het technisch geen voordeel heeft om naar een ander merk te kijken met dezelfde prijs. En de voorvork van de 400 lijkt me een voordeel.
Benning09
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 12:48

Ah oke! Dankjewel voor de reactie!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En een 19.5 inch is te klein voor 193 cm
"This species has amused itself to death"
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Rijd zelf nu twee jaar op een Merida Big Nine XT van ongeveer 5 a 6 jaar oud. Dit is mijn eerste fiets en 2e hands gekocht met hetzelfde budget als dat jij hebt. De fiets bevalt goed. Zeker als eerste fiets. Ben nu wel op zoek naar iets anders, maar deze Merida heeft mij niet in de steek gelaten en was een goede eerste kennismaking met MTBen.

Ben voor deze fiets gegaan omdat de prijs/kwaliteit verhouding prima is en het XT schakelsetje lekker schakelt. Remmen zijn ok (MT-400). Oftewel, mijn inziens is Merida een prima beginnersfiets. Zou dan wel voor minimaal de 400 gaan.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Kan je niet beter bij Cube of Canyon gaan kijken voor die prijs?
Who needs roads when there's dirt
Benning09
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 9 maart 2021, 12:48

Ik zie helaas de 400 niet n mijn maat is..

u heb ik de Lapierre Edge 7.9 gezien. Deze is vanaf half juni beschikbaar. Nu heb ik een vraagje over de lengte.

je hebt de volgende maten bij de fiets:
S CVX BNL./;23W40 cm: 1,50-1,70
44 cm: 1,68-1,78
48 cm: 1,76-1,86
52 cm: >1,84

Zelf ben ik 193 en er staat groter dan 1,84. Zelf vind ik dit een breed begrip, maar omdat de mater van de fiets iedere keer minimaal 10 cm tussen zit, twijfel ik of dit wel de juiste maat is.

https://www.12gobiking.nl/lapierre-edge-7-9-2021

Groetjes Maikel
Plaats reactie