Jeugd XC race bak - keuzes

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Even een vraag aan de ervaren wedstrijdrijders.

Mijn neefje (dit jaar 14) rijd in de Landelijke Jeugd Competitie. Het hangt een beetje van de organiserende club af. Maar parcours is vaak het zelfde als voor de elite, maar dan minder rondjes, wat kleine aanpassingen, en een dag eerder. Nu is het tijd / wil hij een nieuwe fiets. En natuurlijk gelijk weer wat puntjes verbeteren. Hij rijd nu op een Trek x caliber 9. Daar vorig jaar voor het seizoen nog SLX remmen op gezet. Uiteraard is het budget ook niet onbeperkt dus moeten er keuzes gemaakt worden. Zelf wil hij graag een fully, en heeft er ook voor gespaard. (Deel zelf betalen)

De vraag is welke keuzes maak je? Zoals bijvoorbeeld: Fully vs hardtail, (hij pakt zonder moeite en gewoon goed grote drops) Carbon fiets met Deore groep vs aluminium met SLX/XT. Wie heeft er nuttige tips voor hem?
◼︎ Go round the outside.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Van 'onze' kids rijden er ook diverse in de LJC en soms Europese wedstrijden. Wat voor hen belangrijk is:
Gewicht: met name lichte wielen vinden ze erg fijn rijden: makkelijk klimmen en accelereren, maar totaal gewicht van de fiets vinden ze ook belangrijk.
Duurzaamheid: Er is niets zo frustrerend voor ze als ze op een podiumplaats rijden en het materiaal laat ze in de steek.

Overigens rijden ze allemaal op een HT, behalve eentje die nu in het KNWU talententeam fietst: die pakt af en toe een (Scalpel), maar dat zou zomaar sponsorgedreven kunnen zijn.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Zit een beetje met hetzelfde met mijn zoon. Als er keuzes gemaakt moeten worden dan denk ik niet dat een carbon fiets met dan meestal iets mindere vork en andere specs lichter is dan een alu bike met vaak een betere vork en wat hoogwaardiger specs. Bij ons lijkt de keuze op alu te zijn gevallen en inderdaad uitkijken naar een lichtere wielset.
We kunnen mogelijk binnen niet al te lange tijd een Scott Scale 950 krijgen en willen die dan upgraden. Maar ja, als dat toch niet doorgaat wordt het weer even zoeken. Er is weinig te vinden. Ook naar Radon gekeken maar levering medio juni lijkt nog heel onzeker te zijn (behalve iets van 16 inch). Als voorvork wil ik in ieder geval iets op 'Reba niveau', niet daaronder.

Wat ik zelf ook lastig vind is rekening houden met de groei. Hij is nu 13 en 1.82. Vorig jaar moest er een stuurpen van 4 cm op de bike, nu 8 cm en een zadelpen met flinke setback (19 inch oudere geometrie) en hij zit te krap.Jammer, is verder een prima fiets.
Even afwachten of de Scott doorgaat, anders verder zoeken en waarschijnlijk rekening houden met een wat hoger budget.
Beetje knappe frames zijn ook lastig te vinden. Specialzed Chisel keek ik ook naar, frame ook niet te krijgen volgens FM. En als complete bike vind ik de onderdelen echt niet oke. Stevens Colorado 401 is misschien ook wat, nog niet naar de mogelijkheden van levering gekeken.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ze hebben hun oog ook laten vallen op een Trek Procaliber 9.5. Carbon frame, maar dus wat mindere groep. Wat mij betreft dus minstens de SLX remmen over zetten. (Als je eenmaal knap spul gewent bent..)

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 5/p/33258/
◼︎ Go round the outside.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Trek zal zware wielen hebben.
Een mogelijkheid is misschien deze:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... sl-1052692
Is wel een stuk duurder, maar heeft wel lichte wielen en een lichte goede vork.
Banden zijn ook goed en een goede lichte groep.
Maar ja, wel een alu frame.
Het zal misschien niet helemaal kloppen, maar het aangegeven gewicht is zo´n 1,5 kg lichter.
Beschikbaarheid is voor het meeste een punt.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Naar die fiets zit ik zeker te kijken. Sta nu aangemeld voor berichtgeving als iets bekend is over het kunnen leveren. Maar heb begrepen dat het nog zeer onduidelijk is wanneer dit gaat zijn. Zou de 20 inch dan willen aanschaffen voor mijn zoon.
In het mogelijke aanbod kijk k met name naar de voorvork, de rest is relatief eenvoudiger te vervangen. Vorken zijn ook heel slecht verkrijgbaar in dit segment. Moet wat, over maximaal 2/3 maanden zit hij echt niet meer goed op die fiets.

Canyon Exceed CF6 komt ook pas medio augustus, maar ik weet het niet met die fiets, vraag me af of het frame wel zo geschikt is. Misschien heb ik het mis. Mijn zoontje is natuurlijk helemaal gek van Canyon, ene heer van der Poel is er immers vaak op te zien......
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat van der Poel er ook op rijdt is natuurlijk leuk. Maar als hij een andere materiaal sponsor krijgt (ook dikke business trouwens) Loop je er toch ook niet zo hard achteraan. :D Beter je eigen talent ontwikkelen dan heb je misschien straks zelf een sponsor. (Nu is dat nog familie)
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

14 Jr. Hoe groot (en zwaar) is hij, is zijn groeispurt al bezig, iets bekend over zijn verwachte eindlengte (lengte vader en moeder?)?
Wat is het budget?
Hoe lang moet íe kunnen doen met deze fiets?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

RobertG8 schreef: vr 19 maart 2021, 00:38 Wat ik zelf ook lastig vind is rekening houden met de groei.
Het laatste wat ik zou doen is een fiets op de groei kopen. Ik zie af en toe een kind naar de training komen met een nieuwe fiets die net te groot is. Hierdoor zitten ze met minder vertrouwen op de fiets en gaan dan echt een stap terug in snelheid/behendigheid.

Bij onze vereniging is er een vrij grote groep die wedstrijden rijd op alle niveaus (incl. enkele NL kampioenen) en daar wordt onderling redelijk met materiaal doorgeschoven: de ene is er uit gegroeid en de andere neemt hem dan weer over. Weet niet of dat binnen jullie vereniging te organiseren is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jan the Man schreef: vr 19 maart 2021, 13:47
RobertG8 schreef: vr 19 maart 2021, 00:38 Wat ik zelf ook lastig vind is rekening houden met de groei.
Het laatste wat ik zou doen is een fiets op de groei kopen. Ik zie af en toe een kind naar de training komen met een nieuwe fiets die net te groot is. Hierdoor zitten ze met minder vertrouwen op de fiets en gaan dan echt een stap terug in snelheid/behendigheid.

Bij onze vereniging is er een vrij grote groep die wedstrijden rijd op alle niveaus (incl. enkele NL kampioenen) en daar wordt onderling redelijk met materiaal doorgeschoven: de ene is er uit gegroeid en de andere neemt hem dan weer over. Weet niet of dat binnen jullie vereniging te organiseren is.

Ciao,
Jan
Maar als hij nu aan de groeispurt begint is het misschien slimmer om nog even te wachten met een nieuwe fiets. Dan is ie zo uit de nieuwe gegroeid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: vr 19 maart 2021, 13:59 Maar als hij nu aan de groeispurt begint is het misschien slimmer om nog even te wachten met een nieuwe fiets. Dan is ie zo uit de nieuwe gegroeid.
Tja, dan zou je dus nu een goedkoop alu frame kunnen nemen met dure onderdelen en dat frame over een jaar vervangen.


Maar hoeveel moet je investeren in een fiets? Als je nu al naar een topmodel gaat van 8 kg, dan valt daar toekomstig niets te winnen. Als hij talent heeft, dan maakt een fiets van een kilo meer of minder weinig uit.

En hoewel een kilo lichter waarschijnlijk lekkerder aanvoelt, zal een dubbelgeveerd model waarschijnlijk sneller zijn. En omdat je daar ook iets anders op moet (kunt!) rijden, is het misschien juist goed nu een overstap te maken naar een fully, daar heeft hij toekomstig meer aan (waarschijnlijk rijdt er niemand meer op een hardtail xc wedstrijden in een paar jaar).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie