Waarom geen Scott fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

I_do schreef: do 25 maart 2021, 16:15

Dit zijn toch ook wel drie verschillende fietsen, en de prijs kwaliteit van iig specialized en cannondale is doorgaans ook gewoon erg slecht. Dus als je daarmee vergelijkt dan valt Scott inderdaad wel mee :bier: .

- Canyon Neuron--> echte alrounder voor Nederland en vooral daarbuiten
- Orbea Occam, --> echt wel wat ruiger, allrounder voor buiten Nederland
- Scott Spark --> racebak met beetje extra.
Tja maar bij die merken wel de trailfiets. Misschien is de Occam idd voor het wat zwaardere werk en kom je dan bij Scott eerder op de Genius en bij Canyon op de Spectral? Maar Orbea heeft niets wat tussen de Oiz en de Occam in zit, of het moet de Oiz TR zijn...

Naar mijn idee zit Scott qua afmontage idd een beetje tussen bedrijven als Canyon en de "A-merken" (whatever that may be, te duur voor wat je krijgt :tong ) in.
Maar dat is een hele andere discussie.

Als ik de prijzen van dit jaar bekijk had ik mijn RC900 Team AXS ook niet gekocht. Daar is €500 bovenop geknald voor dezelfde afmontage. Maar goed dat is eigenlijk bij de meeste merken zo.

Terug op de wielen: Ik denk niet dat een fabrikant bezuinigt op de wielen omdat ze denken dat men er toch iets anders in zet. Meer omdat mensen eerst naar het frame kijken, dan afmontage en dan naar de vering. Wielen staan bij de meesten simpelweg niet bovenaan de lijst. Puur een zakelijke keuze.

Overigens komt de duurste Scott Spark RC met die Silverton SL full carbon wielen en dan zou ik te bang zijn om te gaan fietsen denk ik :o
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

pimmedoris schreef: do 25 maart 2021, 18:59 [Terug op de wielen: Ik denk niet dat een fabrikant bezuinigt op de wielen omdat ze denken dat men er toch iets anders in zet. Meer omdat mensen eerst naar het frame kijken, dan afmontage en dan naar de vering. Wielen staan bij de meesten simpelweg niet bovenaan de lijst. Puur een zakelijke keuze.
Dat denk ik ook. De meeste kopers kijken eerst naar de achterderailleur :winkie: . Wielen zijn heel vaak een sluitpost, voor het merendeel van de kopers is een wiel een wiel. Ik vermoed dat nog geen 10% later andere wielen in z'n fiets zet (of ze moeten kapot gaan).
Wat bij machinaal gespaakte wielen wel moet gebeuren is naspannen na een paar 100 kilometer. De meeste FM's kunnen dat niet meer goed, en bestaat de gratis 'eerste servicebeurt' uit het nalopen of alles nog vast zit en het strakker zetten van uitgerekte kabels. Bij online shops gebeurt dat natuurlijk al helemaal niet en het gros van de kopers zal ook niet met zo'n fiets bij de LBS langst gaan om het te laten doen.

Als je dus niet naspant loopt de spaakspanning terug. Aan aandrijfkant achter staan ze strakker dan aan de remschijfkant (voor andersom). Dus kunnen spaken los gaan lopen waar ze al minder spanning hebben, en is het risico op slagen groter. Nu is het zo dat met schijfremmen een slagje niet zo snel opgemerkt wordt. Bij V-brakes gaan dan de remmen direct aanlopen.

Als ik wielen bouw en de spanning achter aan DS op 1100kgf zet, vervolgens stress en weer meet, kan de spanning met 30-40% teruglopen.
pimmedoris schreef: do 25 maart 2021, 18:59 Overigens komt de duurste Scott Spark RC met die Silverton SL full carbon wielen en dan zou ik te bang zijn om te gaan fietsen denk ik :o
Waarom niet? Mijn ervaring is dat je carbon minder snel sloopt dan alu.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
*Mies*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 16:41
Mijn mountainbike: Scott scale carbon met allegaartje❤

Ik heb een wat oudere Scott Scale 27,5 via marktplaats gekocht van een liefhebber, zou me niets verbazen als hij een forumlid is. Beste aankoop sinds jaren :-D Er zit echt gang in deze fiets, zo zelfs dat ik er ook een paar racewielen voor op de weg bij heb gekocht!

Het rijgedrag komt vooral van frame en vork geometrie, als de basis maar goed is! Beter een goed frame met een geometrie die bij je past en wat mindere onderdelen dan andersom. Ik zou vooral even een proefritje gaan maken!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Jan the Man schreef: vr 26 maart 2021, 11:44
Waarom niet? Mijn ervaring is dat je carbon minder snel sloopt dan alu.
Niet vanuit technisch oogpunt, maar die wielen kosten 3500 euro. Ik zou gaan huilen als daar iets mee gebeurt denk ik. Gevalletje "Don't race what you cant replace" :lol:
Maar ze zijn wel erg mooi
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

pimmedoris schreef: vr 26 maart 2021, 16:21
Jan the Man schreef: vr 26 maart 2021, 11:44
Waarom niet? Mijn ervaring is dat je carbon minder snel sloopt dan alu.
Niet vanuit technisch oogpunt, maar die wielen kosten 3500 euro. Ik zou gaan huilen als daar iets mee gebeurt denk ik. Gevalletje "Don't race what you cant replace" :lol:
Maar ze zijn wel erg mooi
Het schijnt dat er standaard een soort stootrand van rubber gemonteerd wordt. Tussen die rand en de velg zit dan weer lucht.
Deze combi zorgt ervoor dat de velgen niet beschadigen. Ik heb van horen zeggen dat het best goed werkt. :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie