Waarom geen Scott fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

theemutz schreef: ma 22 maart 2021, 21:35 Bedankt voor alle reacties :-q Weer wat wijzer geworden.
Ik kreeg gisteren de mededeling van een oplettend forumlid dat fast cycles in Venlo inmiddels geen Scott dealer meer is, Hmm, niet dat Scott nu helemaal van mijn radar verdwenen is, maar het is soms wel handig als de dealer in de buurt is.
Bij mij staat een Scott al lang op het verlanglijstje, toen ik een nieuwe nodig had (oude Trek was stuk) heb ik een beetje te snel een tweedehands Specialized gekocht. Nu moet ik dus een paar jaar wachten van mezelf :-? Deel is natuurlijk imago, maar in de reviews komen ze er goed uit. Ik begrijp wel dat de Sparks aan een nieuw frame toe zijn, die is al een aantal jaar hetzelfde, dus nog niet echt een moderne geo.
Geen gezeik, mountainbike!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Olieboer schreef: di 23 maart 2021, 11:02
theemutz schreef: ma 22 maart 2021, 21:35 Bedankt voor alle reacties :-q Weer wat wijzer geworden.
Ik kreeg gisteren de mededeling van een oplettend forumlid dat fast cycles in Venlo inmiddels geen Scott dealer meer is, Hmm, niet dat Scott nu helemaal van mijn radar verdwenen is, maar het is soms wel handig als de dealer in de buurt is.
Bij mij staat een Scott al lang op het verlanglijstje, toen ik een nieuwe nodig had (oude Trek was stuk) heb ik een beetje te snel een tweedehands Specialized gekocht. Nu moet ik dus een paar jaar wachten van mezelf :-? Deel is natuurlijk imago, maar in de reviews komen ze er goed uit. Ik begrijp wel dat de Sparks aan een nieuw frame toe zijn, die is al een aantal jaar hetzelfde, dus nog niet echt een moderne geo.
De Scott lag ver voor, dus heeft wel behoorlijk moderne Geo imho. Meer reach dan een 2021 scalpel en slackere headtube dan een 2021 epic.
Hij zit sowieso qua Geo beetje tussen die twee in.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heeft ook zeker met het publiek op dit forum te maken. En zo zijn er meer merken minder zichtbaar alhier.

Mooi toch, kom je weinig tegen :-q
Afbeelding
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

De Scott lag ver voor, dus heeft wel behoorlijk moderne Geo imho. Meer reach dan een 2021 scalpel en slackere headtube dan een 2021 epic.
Hij zit sowieso qua Geo beetje tussen die twee in.
Dat wist ik dan weer niet. Maar dan nog is hij al een aantal jaar niet veranderd, dus zou ik wachten op een deftige update.
Geen gezeik, mountainbike!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Olieboer schreef: di 23 maart 2021, 22:59
De Scott lag ver voor, dus heeft wel behoorlijk moderne Geo imho. Meer reach dan een 2021 scalpel en slackere headtube dan een 2021 epic.
Hij zit sowieso qua Geo beetje tussen die twee in.
Dat wist ik dan weer niet. Maar dan nog is hij al een aantal jaar niet veranderd, dus zou ik wachten op een deftige update.
Als de geo past bij wat je zoek, en je kunt hem nu kopen, zou ik persoonlijk niet wachten op een fiets die misschien uit komt, maar je weet niet wanneer, die je misschien een keer kunt bestellen, en vervolgens misschien een half jaar wachten op levering.

De OP is wel erg lang, en de Spark niet. Dat is wel een overweging (waarbij ik afga op de ervaringen van anderen, mijn eigen XL fiets heeft maar een reach van 450mm).

Ik wist het trouwens ook niet, zo precies even opgezocht op geometery geeks :-q
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Grappig. Toen ik op zoek was naar mijn nieuwe fiets kwam ik juist altijd dezelfde fietsen in de lijstjes tegen:
- Canyon Lux
- Orbea Oiz
- Scott Spark RC

Voor mij is het uiteindelijk de Spark RC (Team AXS) geworden en absoluut tevreden. Ondertussen wel de wielen vervangen, maar dat is een sluitpost op bijna alle merken, dus dat had ik wel al ingecalculeerd.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

pimmedoris schreef: wo 24 maart 2021, 18:43 Grappig. Toen ik op zoek was naar mijn nieuwe fiets kwam ik juist altijd dezelfde fietsen in de lijstjes tegen:
- Canyon Lux
- Orbea Oiz
- Scott Spark RC

Voor mij is het uiteindelijk de Spark RC (Team AXS) geworden en absoluut tevreden. Ondertussen wel de wielen vervangen, maar dat is een sluitpost op bijna alle merken, dus dat had ik wel al ingecalculeerd.

De fietsen die jij noemt zijn volgens mij meer op snelheid georiënteerde fietskes, geen trailbikes.

Is het zo dat de wielen een sluitpost zijn bij de meeste merken? Zou wel heel raar zijn bij een tweewieler :tong
Maar volgens mij heb je wel een punt. Kan me nog herinneren dat ik bij mijn eerste en enige nieuw gekochte fiets ook vaker kapotte spaken had omdat er standaard te dunne, zwakke spaken gebruikt waren , zeker voor een XXL model waarvan de fabrikant toch kan verwachten dat de berijder groter en zwaarder is dan gemiddeld.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Wielen is vaak toch iets persoonlijks, net als pedalen. Daarom worden pedalen ook niet meegeleverd met een nieuwe fiets. Een fiets zonder wielen zal niet goed verkocht worden, dus kiest een fabrikant vaak voor een goedkopere wielset, zodat je als koper zelf een betere wielset kunt bepalen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

theemutz schreef: wo 24 maart 2021, 19:11
De fietsen die jij noemt zijn volgens mij meer op snelheid georiënteerde fietskes, geen trailbikes.
Klopt, ik was ook op zoek naar een race fully, maar als je dat naar trail trekt krijg je volgens mij het volgende:
- Canyon Neuron
- Orbea Occam
- Scott Spark

:tong
OK er zijn nog heel veel andere zeker capabele fietsen met met goede prijs-kwaliteit verhouding. Want ook daarin vind ik Scott zeker niet slecht. Als je het vergelijkt met Specialized, Cannondale of Trek bijvoorbeeld?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Cees82 schreef: wo 24 maart 2021, 22:39 Wielen is vaak toch iets persoonlijks, net als pedalen. Daarom worden pedalen ook niet meegeleverd met een nieuwe fiets. Een fiets zonder wielen zal niet goed verkocht worden, dus kiest een fabrikant vaak voor een goedkopere wielset, zodat je als koper zelf een betere wielset kunt bepalen.
Toch wel aardig van de fabrikant om er meteen een cheapo setje in te gooien zodat dat ik zelf een betere wielset kan bepalen....


Ik verwacht gewoon een goed setje wielen in een nieuwe fiets ( passend bij de prijs van de fiets uiteraard) Dat er mensen zijn die er persé een lichter of breder setje in willen hebben en daar nog eens flink voor willen betalen is hun goed recht, maar ik vind niet dat een fabrikant er van uit moet gaan dat de koper wel snel een andere setje wielen gaat kopen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

pimmedoris schreef: wo 24 maart 2021, 22:52
theemutz schreef: wo 24 maart 2021, 19:11
De fietsen die jij noemt zijn volgens mij meer op snelheid georiënteerde fietskes, geen trailbikes.
Klopt, ik was ook op zoek naar een race fully, maar als je dat naar trail trekt krijg je volgens mij het volgende:
- Canyon Neuron
- Orbea Occam
- Scott Spark

:tong
OK er zijn nog heel veel andere zeker capabele fietsen met met goede prijs-kwaliteit verhouding. Want ook daarin vind ik Scott zeker niet slecht. Als je het vergelijkt met Specialized, Cannondale of Trek bijvoorbeeld?
Daar heb je gelijk in
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

theemutz schreef: ma 22 maart 2021, 21:35 .....
Ik kreeg gisteren de mededeling van een oplettend forumlid dat fast cycles in Venlo inmiddels geen Scott dealer meer is.....
Hij staat nog wel op de Scott site:
https://www.scott-sports.com/nl/en/deal ... ycles-b.v.
Goede zaak trouwens.
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Ik heb anderhalf jaar geleden een tweedehands Scott Spark RC World Cup op de kop kunnen tikken die toen 3j oud was voor een stuk minder dan de helft van de prijs. Ben ik wat blij mee. Wielen zijn toch stukken beter dan mijn Specialized Stumpjumper die ik ervoor had. Die wielen waren slappe rommel, om de haverklap kapotte spaaknippels ook. Dan eens opnieuw laten spaken. Slaagden ze er in om mijn wiel scheef te spaken bij Speci dealer ook nog
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over wielen, dat is inderdaad vaak een puntje waar wat op bezuinigd wordt.
Voorbeeldje, een Scott hardtail van €2.000,- waar een Alivio achternaaf in zit:
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-930-2021

Is dat persé troep? Nee, maar met goed zoeken naar een aanbieding koop je zo'n naaf onder de twintig euro. Imo niet in verhouding met de prijs van de fiets.

Er komt een prijspunt waarop fabrikanten wel duurdere wielen monteren, maar dat punt ligt bij merken als Scott (en Specialized, Cannondale e.d.) duidelijk hoger dan bijvoorbeeld bij Canyon. En als je zelf een zwaargewicht bent kun je je nog afvragen of je dan wel het beste af bent, want zeker bij xc en trail-light fietsen betekent een duurdere wielset meestal een lichte wielset.

Bij betaalbare fietsen zitten er vaak eenvoudige wielen in. Basic Shimano of Formula naven, met idem Alex of WTB velgen, soms gerebrand onder eigen merk (Scott heeft ooit de Syncros merknaam gekocht en noemt hun eigen onderdelen zo, net als Trek dat met Bontrager gedaan heeft). Meestal machinaal gespaakt, wat geen topkwaliteit oplevert. De onderdelen zijn vaak wat zwaarder maar ook redelijk robuust, als je zo'n set na laat trekken door iemand die weet wat hij doet kun je er best een tijd mee vooruit.

Een klasse hoger zie je bijvoorbeeld de middenklasse DT wielsets opdoemen. Net iets lichter, maar vaak ook met minder dan 32 spaken wat voor een zwaar persoon niet ideaal is. Meer spaken geven een wiel met meer reserves (mits gelijke bouw- en onderdelenkwaliteit). Deze wielen stralen wel wat meer imago uit dan een wieltje zonder lekkere stickers ;-) Wat ook een van de redenen voor de keuze is.

Als je een dure fiets koopt, met lichte wielen uit een hoger segment en je bent zelf zwaar is het wellicht beter de wielset nieuw te verkopen en een set te laten maken die aangepast is op je eigen gebruik. Je hoeft geen peperdure naaf te hebben voor een goed wiel, DT350 of Hope is prima, 32 (of zelfs 36 als je echt zwaar bent) DT comp spaken en een velg die robuust genoeg is, dat geheel door een goede bouwer tot een wiel laten maken en misschien kun je het zo zelfs wel een "no-budget" ruil houden...

Maar bottom line: wielen zijn echt een kostenpost waarop gelet wordt bij het samenstellen van een fiets. En persoonlijk vind ik sommige merken daar soms wel over een grens gaan (lees, belachelijk simpel spul voor de prijs van de fiets).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

pimmedoris schreef: wo 24 maart 2021, 22:52
theemutz schreef: wo 24 maart 2021, 19:11
De fietsen die jij noemt zijn volgens mij meer op snelheid georiënteerde fietskes, geen trailbikes.
Klopt, ik was ook op zoek naar een race fully, maar als je dat naar trail trekt krijg je volgens mij het volgende:
- Canyon Neuron
- Orbea Occam
- Scott Spark

:tong
OK er zijn nog heel veel andere zeker capabele fietsen met met goede prijs-kwaliteit verhouding. Want ook daarin vind ik Scott zeker niet slecht. Als je het vergelijkt met Specialized, Cannondale of Trek bijvoorbeeld?
Dit zijn toch ook wel drie verschillende fietsen, en de prijs kwaliteit van iig specialized en cannondale is doorgaans ook gewoon erg slecht. Dus als je daarmee vergelijkt dan valt Scott inderdaad wel mee :bier: .

- Canyon Neuron--> echte alrounder voor Nederland en vooral daarbuiten
- Orbea Occam, --> echt wel wat ruiger, allrounder voor buiten Nederland
- Scott Spark --> racebak met beetje extra.
Plaats reactie