Waarom geen Scott fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Aangezien ik niet weet hoelang het gerepareerde frame van mijn huidige fiets het uit gaat houden ben ik me voorzichtig aan het oriënteren op een andere nieuwe trail fully. Hier in Venlo zit een dealer van Scott fietsen dus heb ik de collectie van Scott eens bekeken. De Scott Spark 940 lijkt me wel een degelijke fiets alleen zie ik dat de XL versie een reach heeft van “ maar” 477.3 mm. Dat is geloof ik vrij weinig naar huidige begrippen? Ik ben 1.94 dus of dat genoeg is weet ik niet.

Verder valt me op dat het merk Scott hier op het forum relatief weinig genoemd wordt, het komt weinig voor op de lijstjes van mensen die op zoek zijn naar een andere fiets. Is er iets mis met Scott?
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Nee.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Geen idee waarom Scott niet vaak word genoemd maar de Spark is echt een alleskunner.

Om maar te zwijgen over al die podium plaatsen en de verdere rijke geschiedenis van het merk.

Gewoon top spul!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Niks mis mee hoor
je kan ook eens kijken bij ghost, ff de grens over en binnen 10min zie je de eerste winkel al
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Hoger prijssegment. Heb zelf een Spark 910 sinds een jaar. Heel tevreden. Enig nadeel is dat je geen informatie krijgt over onderdelen zoals bijv de naafen of de wielen of de lagers. Dus wat lastiger zelf te onderhouden tenzij je twee gouden handen hebt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

rokl schreef: zo 21 maart 2021, 17:40 Hoger prijssegment. Heb zelf een Spark 910 sinds een jaar. Heel tevreden. Enig nadeel is dat je geen informatie krijgt over onderdelen zoals bijv de naafen of de wielen of de lagers. Dus wat lastiger zelf te onderhouden tenzij je twee gouden handen hebt.
Herkenbaar, bij mijn 940 uit 2019 zitten bijv, syncros wielen met o.a. formula naven. Weinig onderhoud aan te doen lijkt het, maar de specifieke onderdelen kun je hier nog wel vaak vinden: https://www.westbrookcycles.co.uk/scott ... spark-i172

Qua fiets echt heerlijk!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

rokl schreef: zo 21 maart 2021, 17:40 Hoger prijssegment. Heb zelf een Spark 910 sinds een jaar. Heel tevreden. Enig nadeel is dat je geen informatie krijgt over onderdelen zoals bijv de naafen of de wielen of de lagers. Dus wat lastiger zelf te onderhouden tenzij je twee gouden handen hebt.
Dit herken ik niet. Deze info staat bij de huidige Spark 940:
HUB (FRONT) Formula CL-811 / 15x110mm
HUB (REAR) Formula CL-148S / Boost 12x148mm
SPOKES Stainless Black 15G / 1.8mm
RIMS Syncros X-25 / 32H / 25mm
Tubeless ready

Wat het prijssegment betreft: De prijs van de goedkoopste Spark is net onder de 2000 euro, dus dat valt best mee toch?
De instap Canyon Neuron is niet veel goedkoper bijvoorbeeld, en als je de verzendkosten en het feit dat er niet over de prijs te onderhandelen valt mee gaat tellen misschien wel iets duurder. Wellicht wel een iets betere afmontage voor het geld.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Nino Schurter werd 8 keer wereldkampioen en Olympisch kampioen op een Scott. Lijkt me niks mis met die fietsjes. En het beste argument om een Scott aan te schaffen: ik heb er zelf ook één. ;-)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Spark is een supergave fiets. Idd Nino rijdt er al jaren op, dat heeft een reden. Laatst stond er op dit forum 1 voor 2500 € te koop, heb nog veel spijt dat ik niet heb gereageerd. Tja...

Er zijn maar zat testen te vinden o.a. deze https://www.mountainbike-magazin.de/mtb ... test-2021/. Ook op Youtube veel te vinden o.a. recent van Pinkbike heel leuk en leerzaam wordt op dit forum ook genoemd.

Ik denk dat het wel belangrijk is een goede afmontage te kiezen, en goede en lichte wielen (carbon). Maakt veel uit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich niks mis met Scott, alleen nogal prijzig voor de onderdelen die ze erop schroeven.
Hebben meer merken die met een S beginnen last van ;-)
Dus begin maar vast te sparen als hij goed afgemonteerd moet zijn en er ook nog carbon wielen op moeten zitten.

Waar Schurter op wint maakt natuurlijk geen drol uit, zet hem op merk X, Y of Z en geef hem even de tijd om de fiets naar zijn wensen te optimaliseren en hij rijdt dezelfde uitslagen als op een Scott. En dat geldt voor alle toppers.

Ik snap die drang om te kopen wat een topper gebruikt totaal niet, of het nu om de fiets, z'n kleding of z'n shampoo gaat... :~
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

kermit schreef: ma 22 maart 2021, 15:26 Op zich niks mis met Scott, alleen nogal prijzig voor de onderdelen die ze erop schroeven.
Hebben meer merken die met een S beginnen last van ;-)

Waar Schurter op wint maakt natuurlijk geen drol uit, zet hem op merk X, Y of Z en geef hem even de tijd om de fiets naar zijn wensen te optimaliseren en hij rijdt dezelfde uitslagen als op een Scott. En dat geldt voor alle toppers.

Ik snap die drang om te kopen wat een topper gebruikt totaal niet, of het nu om de fiets, z'n kleding of z'n shampoo gaat... :~
"Win on Sunday, sell on Monday."
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Heb eerst een jaar met een Scale gereden en nu met een Spark RC, ben heel erg tevreden over Scott en de fietsen.
Ziet goed in elkaar, genoeg dealers in de buurt voor als je iets Scott specifiek wilt bestellen.
In mijn optiek 1 van de top merken voor een MTB te scoren.
Scott Patron 900 Custom
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: zo 21 maart 2021, 20:51 Idd Nino rijdt er al jaren op, dat heeft een reden.
Cash is King :wink:

Eén van onze jeugdleden zit in de KNWU selectie. Daarvoor reed hij voor team Olympia, en na de switch hadden ze even een budgetmerk fiets omdat Canyon niet op tijd kon leveren (en uiteindelijk nooit geleverd heeft). Voor hem maakte het niets uit. Nu op een Cannondale en gaat nog steeds net zo hard.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

als eigenaar van een spark 710 kan ik je vertellen dat de Scott een prima rijdende fiets is, maar geen degelijke. De wielen heb ik al snel vervangen door 32 spaaks Hope met Ryde velgen omdat de orginele wat slapjes zijn en voorzien van goedkope Syncross (lees DT) naven. Dit zijn niet de prima naven met de ring drive die DT ook maakt. De trapas was een plastic Shimano van 7 euro50 (jammer) De lak valt er al af als je er naar kijkt, en ook de draaipuntlagers zijn heel summier uitgevoerd. Deze combinatie maakt wel een lichte fiets, dat wel. mijn andere fiets (Santa Cruz) is in vergelijking wel wat anders, zwaarder maar bombproof gebouwd en uitstekende lak. Wellicht moet je eens naar wat minder voor de hand liggende merken kijken zoals Nukeproof of Transition , Ibis etc.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Bedankt voor alle reacties :-q Weer wat wijzer geworden.
Ik kreeg gisteren de mededeling van een oplettend forumlid dat fast cycles in Venlo inmiddels geen Scott dealer meer is, Hmm, niet dat Scott nu helemaal van mijn radar verdwenen is, maar het is soms wel handig als de dealer in de buurt is.
Plaats reactie