Scott Genius of Scott Spark, advies graag

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Thalon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 08:19

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en kan wel wat hulp gebruiken. Na jarenlang niets wil ik het biken weer oppakken. Ondertussen is er best veel veranderd :/ Ineens veel meer sub disciplines, wel vet!

Ik twijfel tussen twee. Kunnen jullie wat over de mtbs zeggen.

Een Scott Genius uit 2016 (€ 1.500) of een Scott Spark uit 2021(€ 1.800).

https://link.marktplaats.nl/m1682068141 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m1682075371 ... nt=app_ios

Mijn voorkeur nu gaat uit naar de Genius, maar even een dubbelcheck zou chill zijn!

Bedankt allemaal, en tof om dit avontuur weer aan te gaan 😄🎉
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het 2 verschillende klasses, de Spark is een XC-fiets (gemaakt voor oa snelle vlakke rondjes) en de Genius is een trail/enduro bak (dus gemaakt voor het ruigere afdalen).
De vraag is dus wat jij met de fiets wil gaan doen. Een Spark zal zich beter thuisvoelen op NLse rondjes, de Genius heeft meer reserves voor het buitenland (waarmee niet gezegd is dat je met de Genius niet in NL kan rijden, enkel dat de Spark dat makkelijker doet)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Precies wat mijn bovenbuurman zegt. Wat ga je ermee doen, wat wordt het inzetbereik? Buitenland tripjes, bikepark?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een paar opmerkingen:
Een Scot park, een nieuw merk met een nieuw model :~ :winkie:
En "- MTB verstevigde achtervelg ( 110,- )", het lijkt inderdaad dat deze fiets twee verschillende velgen heeft.
En de ene is een M en de andere een L.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

- lichte blikschade
- ketting, remmen en roest goed onderhouden
Afbeelding
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

1 x aangeboden door Gea uit Leidschendam.
1 x aangeboden door Gies uit Leidschendam.
:-q
Wat me ook opvalt is dat je bij allebei de fietsen geen "trappers" mee geleverd worden.
Thalon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 08:19

Bedankt voor jullie snelle reacties, super! Vet forum dit 😄

@jeffro98 Hmm, zo heb ik er nog niet naar gekeken. Wat zijn je gedachte erbij?

@dice oldskool ja dat dus, verkoper gebruikt niet echt motiverende woorden...

@massen en @tenznl Ik wil de mogelijkheid van buitenland hebben en denk de meeste tijd in NL. Wil me niet beperkt voelen en vooral kunnen dalen, springen, klimmen, gaten moeten geen probleem zijn etc. Misschien niet echt duidelijk, maar voor mij voelt nu of de Genius een hoger ‘speel’ gehalte heeft.

Wat denken jullie van de prijs? De Spark begint af te vallen voor me, vertrouw ik minder.

Waar zou ik op kunnen letten bij de Genius? Ik ga morgen kijken.

Super bedankt voor jullie hulp en tijd, wordt zeer gewaardeerd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Het zijn erg "verdachte" advertenties.
Van die Genius staan er alleen 2 foto's uit de folder.
Geen foto van de fiets zelf die te koop is. :-? :-?
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Let wel op dat de genius 27,5 inch wielen heeft ten opzichte van de spark met 29 inch.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn tips:
Lees je in welke types fietsen: XC, Trail, Enduro, Downhill
Bepaal welk type fiets bij jou past en welke eigenschappen daarbij horen; hardtail, full suspension, hoeveel veerweg, 27.5 of 29"
Bepaal je budget
Bepaal voor jezelf hoe oud de fiets max mag zijn
Pin je niet vast op een bepaald merk, je komt nu met 2 totaal verschillende types fiets van 1 merk, wil je perse Scott?
Zoek
Weeg voor en nadelen goed tegen elkaar af
Laat je gezond verstand spreken bij vage advertenties en prijzen die te goed zijn om waar te zijn
Thalon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 08:19

Goede punten, 27,5" heb ik gezien. Is voor mij oké, iets wendbaarder. En inderdaad, gezond verstand gebruiken. De Spark valt af voor mij. Gaat te moeizaam en voelt niet goed. De Genius ga ik morgen kijken en proberen langs een Scott retailer te gaan hier in de buurt. Een extra paar ogen is altijd goed :D

Super bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jamis Diablo schreef: di 23 maart 2021, 12:17 Mijn tips:
Lees je in welke types fietsen: XC, Trail, Enduro, Downhill
Bepaal welk type fiets bij jou past en welke eigenschappen daarbij horen; hardtail, full suspension, hoeveel veerweg, 27.5 of 29"
Bepaal je budget
Bepaal voor jezelf hoe oud de fiets max mag zijn
Pin je niet vast op een bepaald merk, je komt nu met 2 totaal verschillende types fiets van 1 merk, wil je perse Scott?
Zoek
Weeg voor en nadelen goed tegen elkaar af
Laat je gezond verstand spreken bij vage advertenties en prijzen die te goed zijn om waar te zijn
+1 en in geval van twijfel kan je het hier gewoon vragen.
We zijn heel goed in het uitgeven van andermans geld en het afzeiken van vage MPverkopers :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Thalon schreef: di 23 maart 2021, 13:08 Goede punten, 27,5" heb ik gezien. Is voor mij oké, iets wendbaarder. En inderdaad, gezond verstand gebruiken. De Spark valt af voor mij. Gaat te moeizaam en voelt niet goed. De Genius ga ik morgen kijken en proberen langs een Scott retailer te gaan hier in de buurt. Een extra paar ogen is altijd goed :D

Super bedankt voor jullie hulp!
Aan de hand van welke criteria heb je nu besloten dat de Genius de juiste fiets is??
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

De genius is al gereserveerd zie ik... wellicht door jou?

Over de advertentie: Ik zou altijd om actuele foto’s van de fiets vragen, als er geen foto’s bij een advertentie staan of alleen foto’s uit een folder of mooie foto’s van een of andere website dan zou ik daar wantrouwend tegenover staan.

Als je zelf de staat van een fiets niet kunt beoordelen dan zou ik iemand meenemen die dat wel kan.

Ga er in ieder geval een stuk op fietsen om te kijken of de maat goed is en of je geen rare geluiden hoort, of de fiets goed remt, schakelt , geen speling heeft op verschillende punten enz.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Thalon schreef: di 23 maart 2021, 13:08 De Spark valt af voor mij. Gaat te moeizaam en voelt niet goed.
Heb je erop gereden? Ik rijd zelf op een Scott Spark en daarmee rijd ik ook op de trails (en bike parks) in de Alpen. Een zeer capabele fiets waar je echt heel veel mee kan.
Plaats reactie