Nieuwe hardtail Alu mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Valkmountain
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 18:32

Beste leden,

Ik zal me eerst even voorstellen mijn naam is Boy en kom uit Valkenburg. Ik rij op het moment een GT Avalanche 0.0 welke prima bevalt echter merk ik dat ik toe ben aan iets nieuws. Ik rij ongeveer 1 tot maximaal 2x per week een rondje van ongeveer 30km. Kwa parcour is het afwisselend van berg op berg af (zuid Limburg) tot enkele straat km’s. Het moet voor mij een comfortabele fiets zijn welke goed uitgerust is. Ik betaal liever een paar euro meer als je daar kwalitatief ook meer voor krijgt!

Ik lees al een poosje mee op het forum en heb al meerder topics voorbij zien komen met de vraag welke fiets moet ik kopen of welke vinden jullie de beste😉. Aangezien hier kenners zitten hoop ik dat jullie mij goed kunnen adviseren daar een fietsen zaak altijd het eigen merk het beste vind.

Een aluminium frame met minimaal XT af montage geniet mijn voorkeur. Ik heb vernomen dat een ‘goedkope’ Carbon fiets niet beter is dan een goede aluminium fiets waarbij ik met carbon verwacht dat deze iets gevoeliger is. Daarnaast verwacht ik geen voordelen uit Carbon als je niet voor high end Carbon gaat.

Nu is mijn vraag wat jullie mij kunnen adviseren?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prima keuze :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Valkmountain schreef: vr 26 maart 2021, 19:02 Ik heb vernomen dat een ‘goedkope’ Carbon fiets niet beter is dan een goede aluminium fiets waarbij ik met carbon verwacht dat deze iets gevoeliger is. Daarnaast verwacht ik geen voordelen uit Carbon als je niet voor high end Carbon gaat.
Een deuk in alu kun je niets mee maar carbon is prima te repareren. En van de gangbare merken bieden eigenlijk alle carbon frames meerwaarde. Zelfs (of juist) de carbon modellen van decathlon. Je geeft aan dat comfort meeweegt in je keuze. Op basis daarvan zou ik juist voor carbon gaan aangezien dat zo’n beetje het meest merkbare verschil is tussen een carbon of alu frame. Aluminium is veel stugger en geeft alle trillingen door. Sommige mensen vinden stijfheid juist een pluspunt en zeggen dat carbon doods aanvoelt. Los daarvan kun je wel stellen dat bij dezelfde prijs een fiets met alu frame waarschijnlijk beter afgemonteerd zal zijn. Carbon is gewoon nog steeds een stuk duurder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: vr 26 maart 2021, 23:16
Valkmountain schreef: vr 26 maart 2021, 19:02 Ik heb vernomen dat een ‘goedkope’ Carbon fiets niet beter is dan een goede aluminium fiets waarbij ik met carbon verwacht dat deze iets gevoeliger is. Daarnaast verwacht ik geen voordelen uit Carbon als je niet voor high end Carbon gaat.
Een deuk in alu kun je niets mee maar carbon is prima te repareren. En van de gangbare merken bieden eigenlijk alle carbon frames meerwaarde. Zelfs (of juist) de carbon modellen van decathlon. Je geeft aan dat comfort meeweegt in je keuze. Op basis daarvan zou ik juist voor carbon gaan aangezien dat zo’n beetje het meest merkbare verschil is tussen een carbon of alu frame. Aluminium is veel stugger en geeft alle trillingen door. Sommige mensen vinden stijfheid juist een pluspunt en zeggen dat carbon doods aanvoelt. Los daarvan kun je wel stellen dat bij dezelfde prijs een fiets met alu frame waarschijnlijk beter afgemonteerd zal zijn. Carbon is gewoon nog steeds een stuk duurder.
Met een deuk in een alu frame kun je doorrijden, carbon moet je repareren.

Maar het is meer dat goedkopere carbon frames dus juist geen comfortwinst geven. Omdat meer carbon, goedkoper carbon, meer hars en minder precieze legging van de matten is gebruikt. Het begint bij een aantal merken voelbaar beter te worden, maar vergeleken met de topframes zijn de eenvoudigere carbon frames nog steeds hard. En bij de merken die nog steeds eenvoudig carbon leveren hebben die frames erg weinig te maken met comfort... . Een lichtere uitvoering van een aluminium frame is vaak voelbaar comfortabeler in die zin dat het trillingen beter dempt.

Nu is het natuurlijk complete onzin om bij hardtails over comfort te praten. De achterkant veert niet en in tegenstelling tot bij een racefiets dempen de banden de trillingen.

Daarbij is de gewichtswinst vaak ver te zoeken bij goedkopere carbon frames. Een hoogwaardig alu frame is dan vaak nauwelijks zwaarder, soms zelfs lichter en daarbij nog steeds betaalbaarder!!


Ergens heb ik het idee dat we dit al meermaals 'besproken' hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Valkmountain
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 18:32

Thanks voor jullie antwoorden, echter welke merken en types kan ik het beste kiezen?
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Antwoord is een beetje lastig zonder weergave van een budget. Mooie alu bikes zijn er bijvoorbeeld van Radon. Daar zie je voor een relatief lage prijs echt goede specs. Je hebt ook nog de Scott Scale 950. Maar je hebt bijvoorbeeld ook Stevens met de Colorado 401. Merida met de Big Nine 700. En heb je nog iets meer budget dan vind ik zelf de Specialized Chisel een heel mooi frame. De complete fietsen van de Chisel vind in k verhouding wel mager afgemonteerd. Te mager, maar dat is mijn persoonlijke mening.
En misschien is er nog veel meer moois.
Groot probleem; wat is leverbaar. Voornaamste issue van dit moment.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Valkmountain schreef: vr 26 maart 2021, 23:46 Thanks voor jullie antwoorden, echter welke merken en types kan ik het beste kiezen?
In principe zoek je een mountainbike. Gewoon een standaard ding voor standaard gebruik.

Dan zou dus vrijwel ieder merk voldoen als die iets hebben met een alu frame en een XT groep.

Je zou nog kunnen letten op wat voor vork gemonteerd is, maar verder wijken de fietsen met eerder genoemde specificatie nou niet echt schokkend van elkaar af. Hooguit dat internetmerken er iets minder voor vragen.


Dus kies er eentje uit die je bevalt wat uiterlijk betreft. Of bij een dealer die je aanspreekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

als je rond mei nog niks hebt, gaat mijn XL alma weg
instap met dropper
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Binnen je keuzes kan je nog wel kiezen tussen een XC-fiets (zoiets als deze: https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2021/) of een trail bike (van hetzelfde merk deze:https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... r-80-2021/). (Ook andere merken hebben deze typen, je moet wel goed kijken naar levertijden).
Voor de stukjes over de weg is de XC fiets beter, maar je woont in Zuid-Limburg en als je daar heftige trails naar beneden rijdt, is een trail bike misschien wel wat je zoekt.
Fabrikanten zetten onder trailbikes vaak een soort ankers (voor grip bij lastige afdalingen) in plaats van lekker rollende banden. Als je die vervangt valt het op straat nog wel mee.
Plaats reactie