Nieuwe Scott of Cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
liquidii
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 maart 2021, 13:51

Ik lees altijd jullie mooie tips en hoop dat jullie mij kunnen helpen met een afweging. Ik rij nu zelf een Cube LTD Pro uit 2015 en wil een nieuwe mountainbike halen. Ik rij nu recreatief rondjes in Brabant en Valkenburg van circa 30-50 km. Ik heb mij oog laten vallen op een Scott Scale 930 € 1999 of Cube Reaction C62 Race € 2049 (beide leverbaar).

Cube: https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... olnorange/
Scott: https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =280467008

In de afmontering valt met name op dat het Cube remsysteem met XT een stuk beter is. Verder zal er denk ik een klein verschil zitten in de voorvork Float SC (cube) vs Float Rhythm (scott). De overige verschillen zitten denk ik met name in huismerk materialen velgen, stuur etc. Mij valt met name op dat voor dezelfde prijsklasse het gewicht enorm verschilt, de Cube is 10,6 kg en de Scott is 11,9 kg. Het verschil in gewicht kan ik niet goed herleiden.

Mijn keuze neigt meer naar de Scott Scale vanwege het "betere" comfort wat ze claimen op het frame, het frame ziet er meer doordacht uit. Dus mijn vraag is eigenlijk zal ik voor de Scott Scale zijn "betere" frame gaan of voor de lichtgewicht Cube Reaction c62 Race. Bedankt alvast :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Denk er om dat er vooral een enorm verschil zit in “gewicht opgave fabriek” en real weight. Dit verschilt enorm tussen merken.

Ik weet toevallig uit ervaring dat Cube altijd opvallen laag zit met haar gewicht ten opzichte van “real life”.

Dus ga zeker niet blind uit van de fabriek specs.

Vaak kun je op forums nig wel aardig achter het echte gewicht komen.

Zelf zou ik voor de Scott gaan. Mooier, cooler en vooral ook toffer en natuurlijk heel gaaf! :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Cube zal inderaad het voordeel hebben van wat hogere specs met de onderdelen. Maar ook mij lijkt het frame van de Scoot meer ontwikkeld. Zelf vind ik het ook een heel fijn frame, klappen op de achtervork lijken wat minder door te komen. Na een aantal ritten vond ik het een heel lekker rijdende en goed sturende bike.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

liquidii schreef: vr 26 maart 2021, 22:18 Ik lees altijd jullie mooie tips en hoop dat jullie mij kunnen helpen met een afweging. Ik rij nu zelf een Cube LTD Pro uit 2015 en wil een nieuwe mountainbike halen. Ik rij nu recreatief rondjes in Brabant en Valkenburg van circa 30-50 km. Ik heb mij oog laten vallen op een Scott Scale 930 € 1999 of Cube Reaction C62 Race € 2049 (beide leverbaar).

Cube: https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... olnorange/
Scott: https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =280467008

In de afmontering valt met name op dat het Cube remsysteem met XT een stuk beter is. Verder zal er denk ik een klein verschil zitten in de voorvork Float SC (cube) vs Float Rhythm (scott). De overige verschillen zitten denk ik met name in huismerk materialen velgen, stuur etc. Mij valt met name op dat voor dezelfde prijsklasse het gewicht enorm verschilt, de Cube is 10,6 kg en de Scott is 11,9 kg. Het verschil in gewicht kan ik niet goed herleiden.

Mijn keuze neigt meer naar de Scott Scale vanwege het "betere" comfort wat ze claimen op het frame, het frame ziet er meer doordacht uit. Dus mijn vraag is eigenlijk zal ik voor de Scott Scale zijn "betere" frame gaan of voor de lichtgewicht Cube Reaction c62 Race. Bedankt alvast :-q
De fiets waar je lekkerder op zit, of het mooist vind zou ik nemen.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Die Scott vind ik veel mooier! De 930 in wakame green is echt prachtig. Zelf heb ik onlangs een 925 gekocht. Ik wilde eigenlijk de 930 vanwege de kleur, maar die was niet leverbaar.
Verder heel tevreden met mijn fiets. Ik kwam van een alu Cube, die ook prima reed. Maar deze is toch wel een tandje strakker en merk ook dat de achtervork toch nog behoorlijk comfortabel is, ondanks dat het een ht is.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Cube heeft dan de iets betere specs. Maar dat wil niet zeggen dat deze de betere fiets voor jou is.
Probeer ze allebei, degene waar je het beste gevoel mee hebt die neem je.
Je kunt een fiets hebben met de beste specs en dat je er niet prettig op zit, dan heb je er nog weinig aan.

Kijk niet te veel naar het gewicht, er zal wel verschil in zitten. Maar zal denk ik niet dusdanig zijn dat je het gaat merken.
liquidii
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 maart 2021, 13:51

Bedankt voor jullie input :-q . Helaas kan je ter plekke niet zomaar 2-3 fietsen testen, je mag al blij zijn als er 1 staat tegenwoordig. Maar als de Scott goed zit en voelt ga ik daarvoor. Ik laat nog wel pica zien, hopelijk eind deze maand of begin volgende.
Plaats reactie