Vind ik ook nog steeds...
Nieuwe all mountain / enduro
Vergeten te reageren, maar de Bird fietsen doen het niet voor mij.
Inmiddels gekeken, opvallend dat zijn reach 505 voor een fully is en dat 485 te groot aanvoelde voor zijn hardtail. De logica die hij gebruikt kan ik mij in vinden en het geeft een goed beeld weer hoe een fiets reageert onder sag. Blijft lastig dat fabrikanten niet alles onder gelijke omstandigheden meten en het ook niet altijd vermelden. Ga mij wel verdiepen in die RAD waardes, was ze al eerder tegen gekomen in een andere video https://www.youtube.com/watch?v=rHagRovHSYs. Toen niks mee gedaan omdat fabrikanten dit niet melden op hun productpagina's. Misschien is het ook wel niks, maar het blijft een meetbaar/rekenbaar getal, dus maar meenemen in de sheetMacReal schreef: ↑wo 7 april 2021, 08:13 Qua maatvoering fully vs hardtail kwam ik van de week deze van Jeff tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=fvTKrDhypD4
Leuk leesvoer, met zijn eigen ervaringen er bij (hij is ook best lang).
@suravida, hoe kijk jij als frame-bouwer tegen de RAD aan? Is het een valide gedachte van de heren of niet relevant om mee bezig te zijn?
Note. Ja ik weet dat ik inmiddels redelijk aan het doorslaan ben in geometrische getallen en dat de meeste fietsen in het all-mountain bereik wel zullen voldoen. Het is gewoon een leuke hobby zo, heb ik wat te doen voor ik de knoop doorhak en een fiets/frame bestel over een paar maanden.
Precies hierom viel voor mij de Moxie wel af. De STA was voor mijn inzet, gevoel gewoon echt te steil. (Maar potverdikke wat is dat Vivid Pink gaaf, echt wel een mega crush op die fiets toen ik die van Daan irl zag)Jamis Diablo schreef: ↑wo 7 april 2021, 13:11
Bepaal welke stack, ST hoek en HT hoek je max wil gaan ivm voornamelijk rijden in NL, staar je niet blind op reach, maar pak ook ETT mee, en zoek er de juiste fiets bij.
Slechte fietsen zijn er niet, de geo's lijken binnen de inzetgebieden best veel op elkaar, belangrijkste is de juiste maatvoering voor jou te bepalen en een model waar je blij van wordt.
Verder had ik dezelfde overwegingen, na aantal jaren fully weer wat meer actief op de fiets met een HT. En dat geeft op de Nederlandse routes enorm veel plezier en lol. Het vraagt een actievere houding en aandacht om dezelfde snelheid te houden.
Op basis van cijfers (en budget want voor 2x budget had ik bij Snowdon of XII gaan shoppen) bij de taival uit gekomen.
Na de 470 reach 75° sta van de Marino die ik hiervoor had was dit mijn uiterste keuze. Uiteindelijk als HT rijden zodanig bevalt was het doel een handmade frame te bestellen met de juiste maten.
Laatst gewijzigd door Dutch op za 15 mei 2021, 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriend van mij heeft een Kona Hei Hei (120 mm) en een Kona Honzo ESD, dat extreem lange, vlakke ding (LTHT). Op de Hei Hei is hij 1 van de snelste jongens op de routes van Nijmegen. En op de Honzo heeft hij de grootste lol en is hij snel onderweg.drBunhead schreef: ↑wo 7 april 2021, 10:07 Uiteindelijk is de keuze nog lang niet gemaakt en zal ik ongetwijfeld momenten hebben dat ik meer neig naar een fully. Het liefste ga ik wel eerst op de mogelijke keuzes een rondje rijden. Dankzij dit forum al wat contacten mogen leggen om dat te gaan doen.
Laatst was hij samen met een beter getrainde vriend gaan rijden, zelf op de Hei Hei, die vriend op de Honzo. Die vriend kwam compleet gesloopt terug en was ook nog eens langzamer. Door alle klappen die hij kreeg, geen snelheid kunnen vasthouden. Heeft ter plekke een 120 mm Orbea fully gekocht. En was de volgende rit gewoon weer sneller.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Anekdotisch bewijs ..... een vriend van een vriend zei "................"Lars TB schreef: ↑wo 7 april 2021, 21:29Vriend van mij heeft een Kona Hei Hei (120 mm) en een Kona Honzo ESD, dat extreem lange, vlakke ding (LTHT). Op de Hei Hei is hij 1 van de snelste jongens op de routes van Nijmegen. En op de Honzo heeft hij de grootste lol en is hij snel onderweg.drBunhead schreef: ↑wo 7 april 2021, 10:07 Uiteindelijk is de keuze nog lang niet gemaakt en zal ik ongetwijfeld momenten hebben dat ik meer neig naar een fully. Het liefste ga ik wel eerst op de mogelijke keuzes een rondje rijden. Dankzij dit forum al wat contacten mogen leggen om dat te gaan doen.
Laatst was hij samen met een beter getrainde vriend gaan rijden, zelf op de Hei Hei, die vriend op de Honzo. Die vriend kwam compleet gesloopt terug en was ook nog eens langzamer. Door alle klappen die hij kreeg, geen snelheid kunnen vasthouden. Heeft ter plekke een 120 mm Orbea fully gekocht. En was de volgende rit gewoon weer sneller.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Snelste zijn maakt mij niet uit, compleet gesloopt zijn is wat anders. Maar uiteindelijk fiets ik voor de shits and giggles, als ik maar lol heb. En ik raak er steeds meer van overtuigd dat hardcore hardtails echte lol maak machines zijn.Lars TB schreef: ↑wo 7 april 2021, 21:29Vriend van mij heeft een Kona Hei Hei (120 mm) en een Kona Honzo ESD, dat extreem lange, vlakke ding (LTHT). Op de Hei Hei is hij 1 van de snelste jongens op de routes van Nijmegen. En op de Honzo heeft hij de grootste lol en is hij snel onderweg.drBunhead schreef: ↑wo 7 april 2021, 10:07 Uiteindelijk is de keuze nog lang niet gemaakt en zal ik ongetwijfeld momenten hebben dat ik meer neig naar een fully. Het liefste ga ik wel eerst op de mogelijke keuzes een rondje rijden. Dankzij dit forum al wat contacten mogen leggen om dat te gaan doen.
Laatst was hij samen met een beter getrainde vriend gaan rijden, zelf op de Hei Hei, die vriend op de Honzo. Die vriend kwam compleet gesloopt terug en was ook nog eens langzamer. Door alle klappen die hij kreeg, geen snelheid kunnen vasthouden. Heeft ter plekke een 120 mm Orbea fully gekocht. En was de volgende rit gewoon weer sneller.
Rationeel gezien is een 140-150 fully de betere keuze (met als beste voorbeeld de Ibis Ripmo AF, top afgemonteerd waar het er toe doet voor goede prijs). Maar voor mij is een bike keuze niet 100% rationeel, is zeer zeker afhankelijk van een x-factor. Er zijn er een aantal die dat hebben, elk op hun eigen manier.
Ik ben ooit begonnen aan het ruigere werk op een HT, erg veel mee gedaan en geprobeerd. Leerzaam ook, uiteindelijk overgestapt op een fully omdat ik zowel van mijn pedalen stuiterde als de bochten uitvloog. Twee fully's verder kwam er door omstandigheden een einde aan de trips naar het buitenland en reed ik een tijd star rond in Nederland. Uiteindelijk weer een fully gekocht en weer naar de bergen getrokken. Star rijden bleek goed voor de techniek want ik zat er zo weer in maar toch knaagde er iets. Uiteindelijk dus de fully weer verkocht en een Honzo aangeschaft. Weer de bergen in en vanaf het eerste moment voelde dat helemaal goed. Mooie trip gemaakt naar Zwitserland met een groep, ik had de enige HT maar dat heeft me geen moment het idee gegeven dat ik iets mistte. Mensen kiezen vrijwel automatisch een fully voor dit soort dingen maar het verschil is niet zo groot, moderne trail/AM HT's zijn vreselijk capabel maar maken het ook net een beetje spannender en in ieder geval leuker
Ik bedoelde maar te zeggen dat het soms erg hard werken is op zo een hardtail om snelheid te houden op plekken waar het leuk is. Het is niet zo dat je in NL makkelijk gratis snelheid krijgt. Een FS helpt daar wat bij.
Je merkt het natuurlijk niet als je alleen fietst of geen vergelijkingsmateriaal hebt. En als je dus alleen gaat fietsen, dan maakt het een stuk minder uit.
Zeg nou niet van die rare dingen. Ik beweer hier nooit zomaar iets. Ik heb ze uitgezwaaid en weer opgevangen. Interessant experiment met een voorspelbare uitslag.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik kan het sinds een tijdje onderschrijven.Lars TB schreef: ↑do 8 april 2021, 10:46
Ik bedoelde maar te zeggen dat het soms erg hard werken is op zo een hardtail om snelheid te houden op plekken waar het leuk is. Het is niet zo dat je in NL makkelijk gratis snelheid krijgt. Een FS helpt daar wat bij.
Je merkt het natuurlijk niet als je alleen fietst of geen vergelijkingsmateriaal hebt. En als je dus alleen gaat fietsen, dan maakt het een stuk minder uit.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik merk juist dat ik op mijn HT veel beter kan "pumpen" op elk klein heuveltje dat ik tegenkom, vraagt wel een actievere rijstijl en dat kost energie maar ik heb nog wat vet te verbranden. Zittend snelheid houden is voor op de wegLars TB schreef: ↑do 8 april 2021, 10:46Ik bedoelde maar te zeggen dat het soms erg hard werken is op zo een hardtail om snelheid te houden op plekken waar het leuk is. Het is niet zo dat je in NL makkelijk gratis snelheid krijgt. Een FS helpt daar wat bij.
Je merkt het natuurlijk niet als je alleen fietst of geen vergelijkingsmateriaal hebt. En als je dus alleen gaat fietsen, dan maakt het een stuk minder uit.
Zeg nou niet van die rare dingen. Ik beweer hier nooit zomaar iets. Ik heb ze uitgezwaaid en weer opgevangen. Interessant experiment met een voorspelbare uitslag.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik denk dat de afstand van de tocht daar een rol gaat spelen. Dan wil je elk klein hobbeltje niet meer pumpen om snelheid te houden, maar gewoon doortrappen en al die kleine rothobbeltjes eruit filteren.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7