Nieuwe all mountain / enduro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Na ik afgelopen zomer op een fiets met "moderne" geometrie heb gefietst vind ik mijn 2017 Santa Cruz 5010 steeds kleiner, korter en nerveuzer aanvoelen. Dus een zoektocht naar een waardige vervanger is gestart, alleen zie ik door het bomen het bos niet meer en genereer ik al snel Excel lijstjes met 50+ fietsen die interessant zijn/lijken. De opties vliegen alle kanten op en dagelijks heb ik een nieuwe favoriet. Ik hoop dat jullie meer wijsheid in pacht hebben dan ik en mij daardoor de goede kant op kan duwen.

Ik zoek een fiets die breed inzetbaar is; dat wil zeggen van gebruik op de Nederlandse routes, gebruik in de bergen tot (niet al te grote) jumplines en rode/zwarte afdalingen in bikeparks. Dit zorgt ervoor dat ik vooral ben gaan zoeken naar een all mountain / enduro fiets. Voldoende veerweg en robuustheid om de bikeparks te overleven, maar ook niet te zwaar en nog "trapbaar" bergop. Ik hoef nergens de snelste te zijn, als ik maar een hoop lol heb op de fiets.

Onderstaande een schermdump van de huidige lijst waarbij ik een poging heb gedaan om er al een aantal te filtreren. Met op regel 25 de huidige fiets. Welke van deze lijst zouden jullie adviseren voor een lang (1.94m), degelijk gebouwd (~90kg) persoon met verder normale afmetingen en waarom?

Afbeelding

Note 1. De meeste fietsen zijn fully's, omdat ik nu ook een fully heb, maar ergens vind ik het concept van een hardcore hardtail ook interessant. Zijn hier nog pro's - con's over te maken? Want een hardtail is (over het algemeen) wel een stuk goedkoper.
Note 2. Voor de 27,5 fietsen was ik van plan mijn relatief nieuwe DT Swiss EX511/ 350 wielen te hergebruiken.
Note 3. Voor bijna alle complete fietsen geldt dat ik de remmen in ieder geval in wil ruilen voor de huidige Hope E4's.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Voor All mountain/Enduro fietsen hebben er veel in jouw lijst niet heel veel veerweg, het lijken mij meer trail fietsen. Nou zegt veerweg natuurlijk niet alles maar als je echt meer de enduro kant op wil zou ik meer richting de 150/160 mm gaan.

Waarom niet een Specialized Stumpjumper Evo S5 (of S6)? Met de reden omdat de geo soort van flexibel instelbaar is waardoor hij het in Nederland ook nog redelijk zal doen maar niet teleur zal stellen in de bergen en/of bikeparks. En omdat de Evo verder erg goede reviews krijgt.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Misschien de lijst een kolom geven met levertijd en wat er daadwerkelijk te krijgen is wanneer je er op wilt fietsen?
Ik heb net een all-mountain bike gebouwd met bijna hetzelfde voor ogen, de Deviate Highlander, levertijd is October.

En ik ben 1.87m met lange benen en rijd al een XL Highlander, ik zou de kortere bikes misschien van je lijst schrappen. Maar wel de echte gevoelde lengte meenenem, reach en zithoek samen nemen en ook de ETT bekijken. Sommige merken zijn lang by design andere maken ook een XXL.

Verder kun je je afvragen of je een " moderne" type 5010 zoekt of echt een afdlings kanon, dan zijn er wel verschillen tussen de bikes in je lijst. en kun je wat hierboven staat ook voor meer veerweg gaan. Voor het klimmen zijn de moderne dempers echt super. Met een climb switch of soortgelijke features kunnen ze dat bijna allemaal, ook de meer afdalings gerichte bikes.

Veel succes, en vooral plezier met "the thrill of the hunt"!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Staan er geen fietsen tussen waar je het wat warmer van krijgt dan van andere? Natuurlijk kijk je naar de eigenschappen, maar voor mij is het toch ook wel belangrijk dat ik een fiets/frame mooi vind.
Maar anderen vinden dat weer niet zo belangrijk, die zijn in staat vooral op ratio een fiets te kiezen. Aangezien ik jou niet ken heb ik geen idee in welke categorie jij past ;-)
Van bovenstaande lijst staat de Banshee Prime voor mij op 1. Ik vind het een mooie fiets en heb een goed gevoel bij het merk (heb zelf een Phantom gehad, als ik niet -om voor mij goede redenen- aan de e-mtb gegaan was had ik die waarschijnlijk nog steeds gereden...).

Hardtail-fully is gewoon persoonlijk. Puur rationeel heeft een fully natuurlijk het voordeel, maar als het rijden op een hardtail je meer voldoening geeft moet je daar uiteraard voor gaan. Forummer Big Deef is volgens mij superhappy met zijn Kingdom en doet daar vergelijkbare dingen mee als wat jij omschrijft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bijzonder dat je van een SC komt, maar de logische stap naar een Hightower niet overweegt. Ik rijd met 1,94 en 97 kg op een XL, maar deze is er ook in XXL.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Superstom schreef: di 30 maart 2021, 14:15 Voor All mountain/Enduro fietsen hebben er veel in jouw lijst niet heel veel veerweg, het lijken mij meer trail fietsen. Nou zegt veerweg natuurlijk niet alles maar als je echt meer de enduro kant op wil zou ik meer richting de 150/160 mm gaan.
Gezien ik met de 5010 wel uit de voeten kom met 130r/140f heb ik fietsen zitten zoeken tussen de 130 - 160 veerweg. Oorspronkelijk stonden er meer ~150mm fietsen in het overzicht maar die waren vaak te duur of "net niet" afgemonteerd voor mijn gevoel. Ook kreeg ik het idee van mijn zoektocht dat veel van de overgebleven fietsen redelijk agressief zijn voor een trail fiets.

Ik had eerst ook bijvoorbeeld een Norco Sight ertussen staan, welke echt op no. 1 stond. Maar volgens de informatie van Norco is de fiets eigenlijk bedoeld voor iemand van max. 1.90m. Ondanks dat de geo mij wel in orde lijkt. (wellicht kan dit ook gewoon en is de keuze opeens een stuk makkelijker).
Superstom schreef: di 30 maart 2021, 14:15 Waarom niet een Specialized Stumpjumper Evo S5 (of S6)? Met de reden omdat de geo soort van flexibel instelbaar is waardoor hij het in Nederland ook nog redelijk zal doen maar niet teleur zal stellen in de bergen en/of bikeparks. En omdat de Evo verder erg goede reviews krijgt.
Stumpy EVO is ondanks dat ik geen fan ben van Specialized een mooie fiets inderdaad, maar eigenlijk is de Comp al boven budget. Wilde max 4000 euro uitgeven. En de comp is niet dusdanig afgemonteerd dat ik er heel warm van word..
kermit schreef: di 30 maart 2021, 15:26 Staan er geen fietsen tussen waar je het wat warmer van krijgt dan van andere? Natuurlijk kijk je naar de eigenschappen, maar voor mij is het toch ook wel belangrijk dat ik een fiets/frame mooi vind.
Zeer zeker, de Banshees met name. Al vrees ik dat die al snel heel duur gaan worden. Ook de Ribble hardtail vind ik een erg mooie fiets, al weet ik door gebrek aan ervaring niet of een hardcore hardtail voor mij gaat werken. Helaas vind ik de Spectral en Jeffsy (de 150mm fietsen) het net niet.
Heckler40 schreef: di 30 maart 2021, 14:23 Misschien de lijst een kolom geven met levertijd en wat er daadwerkelijk te krijgen is wanneer je er op wilt fietsen?
Ik heb net een all-mountain bike gebouwd met bijna hetzelfde voor ogen, de Deviate Highlander, levertijd is October.
Heckler40 schreef: di 30 maart 2021, 14:23 En ik ben 1.87m met lange benen en rijd al een XL Highlander, ik zou de kortere bikes misschien van je lijst schrappen. Maar wel de echte gevoelde lengte meenenem, reach en zithoek samen nemen en ook de ETT bekijken. Sommige merken zijn lang by design andere maken ook een XXL.
Wat is ETT? Qua maatvoering vind ik het heel lastig, ben nu natuurlijk een korte reach gewend. Tijdens de vakantie een Commencal Meta Am XL gehuurd en die heeft een reach van 520 en die vond ik fijn op de grote snelle flow trails, maar op het korte draai werk vond ik mezelf te veel uitgerekt. Dus zelf dacht ik aan een reach van ~495 - 510.
Heckler40 schreef: di 30 maart 2021, 14:23 Verder kun je je afvragen of je een " moderne" type 5010 zoekt of echt een afdlings kanon, dan zijn er wel verschillen tussen de bikes in je lijst. en kun je wat hierboven staat ook voor meer veerweg gaan. Voor het klimmen zijn de moderne dempers echt super. Met een climb switch of soortgelijke features kunnen ze dat bijna allemaal, ook de meer afdalings gerichte bikes.

Veel succes, en vooral plezier met "the thrill of the hunt"!
Voor mij gevoel zoek ik iets er tussenin. De gehuurde commencal was leuk op hoge snelheid, maar verder al snel iets too much en te log.

The hunt is inderdaad erg leuk, al is het ook erg lastig met alle keuze. Ik ben er nog niet eens helemaal over uit of ik over "moet" naar 29 of gewoon op 27,5 zal blijven. Te veel leuke opties op de markt en ik kan maar 1 kwijt in de schuur.
Mad Wally schreef: di 30 maart 2021, 16:02 Bijzonder dat je van een SC komt, maar de logische stap naar een Hightower niet overweegt. Ik rijd met 1,94 en 97 kg op een XL, maar deze is er ook in XXL.
Prijs, dat is het enige wat mij tegenhoudt. Ik wil liever niet weer tegen de 5k uitgeven voor een fiets.

Ik sta verder ook gewoon open voor andere aanbevelingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Iets van Commencal? Of Transition, of YT misschien? Die zijn meestal redelijk gunstig geprijsd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Klein puntje over ETT en lengte.

Reach is vooral belangrijk staand op de pedalen, bij afdalen en technisch rijden. Maar als je gaat zitten voel je ook de ETT of bovenbuis lengte. En bij dezelfde reach kun je heel verschillende bovenbuislengtes hebben en bij dezelfde bovenbuis lengte kun je nog flinke verschillen in reach vinden, de zithoek heeft daar invloed op.

Ik neem nu aan dat je al met een +- 50mm stuurpen rijdt dan is
Modern met een steile zithoek >76 graden en dan “zit” je zelfs bij een reach van 500+ niet te lang.
Klassiek is zithoek 73 graden dan is met een reach van 500 het stuur echt wel heel ver weg.

Een goed ontwerp maakt afwegingen in het samenspel met ALLE variabelen, ik noem maar vast stuurhoek, wel of geen spacertoren, rise van je stuur, lengte van de liggende achtervorken, BB drop en vork offset en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Bikes met op het oog veel overeenkomsten in de geometrie kunnen nog verrassend anders aanvoelen. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Voor wat betreft die Norco kijk eens op geometry Geeks. Kun je zelf Geo vergelijken zo'n maattabel zegt niets omdat elk merk zelf wat anders verzint.
Vergelijk je bijvoorbeeld met de banshee is die korter (reach) en hoger (stack) bij vrijwel gelijke ETT terwijl de stumpjumper in S6 echt wel groter is.
Zo op het oog geen reden om aan te nemen dat een langer persoon beter op de banshee dan de Norco zou passen volgens mij.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

de commencal meta AM of TR dan?
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Heckler40 schreef: di 30 maart 2021, 18:24 Klein puntje over ETT en lengte.

Reach is vooral belangrijk staand op de pedalen, bij afdalen en technisch rijden. Maar als je gaat zitten voel je ook de ETT of bovenbuis lengte. En bij dezelfde reach kun je heel verschillende bovenbuislengtes hebben en bij dezelfde bovenbuis lengte kun je nog flinke verschillen in reach vinden, de zithoek heeft daar invloed op.

Ik neem nu aan dat je al met een +- 50mm stuurpen rijdt dan is
Modern met een steile zithoek >76 graden en dan “zit” je zelfs bij een reach van 500+ niet te lang.
Klassiek is zithoek 73 graden dan is met een reach van 500 het stuur echt wel heel ver weg.

Een goed ontwerp maakt afwegingen in het samenspel met ALLE variabelen, ik noem maar vast stuurhoek, wel of geen spacertoren, rise van je stuur, lengte van de liggende achtervorken, BB drop en vork offset en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Bikes met op het oog veel overeenkomsten in de geometrie kunnen nog verrassend anders aanvoelen. YMMV

Enjoy!!
Hele interessante informatie, nog meer parameters om te verzamelen en vergelijken. Als ik het goed heb begrepen dan is een juiste balans tussen front en rest center ook heel belangrijk voor stabiliteit vs. wendbaarheid. Dit varieert ook nogal per fiets.

Huidige stuurpen is inderdaad 50mm.
I_do schreef: di 30 maart 2021, 18:43 Voor wat betreft die Norco kijk eens op geometry Geeks. Kun je zelf Geo vergelijken zo'n maattabel zegt niets omdat elk merk zelf wat anders verzint.
Vergelijk je bijvoorbeeld met de banshee is die korter (reach) en hoger (stack) bij vrijwel gelijke ETT terwijl de stumpjumper in S6 echt wel groter is.
Zo op het oog geen reden om aan te nemen dat een langer persoon beter op de banshee dan de Norco zou passen volgens mij.
Puur kijkend naar nummers dan vind ik het ook opvallend dat ze bij Norco die max lengte aanhouden. Zal geometry geeks eens bezoeken, kijken wat zij er van maken qua getallen.
nick22 schreef: di 30 maart 2021, 18:48 de commencal meta AM of TR dan?
Meta TR staat af en aan in de lijst inderdaad.
zonoskar schreef: di 30 maart 2021, 18:22 Iets van Commencal? Of Transition, of YT misschien? Die zijn meestal redelijk gunstig geprijsd.
Commencal Meta TR is interessant inderdaad.
Transition vind ik te duur, wel hele mooie fietsen. YT jeffsy zou kunnen, staat ook in de lijst, maar qua gevoel doen die mij weinig.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Norco raadt fietsen gewoon groot aan. Kijk niet naar wat ze aanraden maar vergelijk bikes op reach, stack, zitbuis en ETT.

Ik zou zeggen qua lange fietsen, Sight of Ripmo. Een Privateer is tof maar ook erg niche, je betaalt best wat voor een extreem zwaar frame. Dat moet je wel willen. Een Jeffsy is een logische keus maar best gewoontjes, al heb ik hem zelf wel als pragmatische bike en ben ik er superblij mee.

Banshee tof maar te kort voor je denk ik, zou rond de 510 willen zitten met die lengte!
Waar woke is, is vuur
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Sinds een paar weken rijd ik op de prime v3 en ben erg onder de indruk van deze fiets; daalt ontzettend goed af (wanneer je de sag instelt zoals Banshee deze voorschrijft) en klimt een stuk beter dan de Transition Smuggler welke ze vervangt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Puur op geometrie in combinatie met jouw lengte zeg ik de Banshee of 1 van de Propains. Langere achtervork denk ik dat alleen bij die modellen voor jou in verhouding is.

Verder kachel ik met mijn 180 cm rond op een Banshee Spitfire, ben dus wel een beetje bevooroordeeld. Maar daar doe ik ook alles mee van xc tot bikepark. Hooguit op de dh-lijnen kom je dan wat veerweg tekort als het ruig wordt. Aan de voorkant kun je dat prima ondervangen, in mijn ervaring kun je iedere Banshee behoorlijk 'overvorken'. Pak bijvoorbeeld een 170 mm DVO Onyx!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie