Wie heeft het over zitten? Een fully betekent niet dat je vaker zit, maar wel dat je benen minder klappen krijgen en dat je langer grip houdt. Ik zit niet vaker dan m’n vrienden op hard tails, maar ik ben wel veel minder snel moe.
Nieuwe all mountain / enduro
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Dus uit een vergelijk tussen een XC fully en een AM/trailbike kwam dat de XC bike makkelijk reed tijdens een XC ritje, dat lijkt me een weinig opzienbarende uitkomst maar om dat nou aan het ontbreken van achtervering te wijten? Ik denk dat het anders was geweest als de Hei Hei was vervangen voor een Process of de Honzo door een XC HT. Vervang de Honzo door een Process en de uitkomst is waarschijnlijk gelijk...
Maar goed ieder zijn ding, ik was in ieder geval positief verrast door mijn trail HT, ik had zelf ook verwacht dat ik in ruig terrein een fully meer zou missen maar dat was echt niet zo. Vergeet niet dat ook HT's de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd, vroeger was het veel meer stuiteren.
Mijn maatjes met fully's worden overigens nog steeds moe van me
Maar goed ieder zijn ding, ik was in ieder geval positief verrast door mijn trail HT, ik had zelf ook verwacht dat ik in ruig terrein een fully meer zou missen maar dat was echt niet zo. Vergeet niet dat ook HT's de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd, vroeger was het veel meer stuiteren.
Mijn maatjes met fully's worden overigens nog steeds moe van me
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik heb beide. Met de LTHT heb ik enduro's gereden (vooruit, niet de moeilijkste, maar -arguably- pittiger dan je waar dan ook in NL aantreft), en dat gaat ook gewoon, dat klopt. Op dat moment miste ik een fully ook niet, want ik wis ook niet beter.
Nu heb ik de Snowdon (meer trail dan enduro) sinds een maandje, en daarmee ben ik nog niet verder geweest dan Kwintelooijen en afstanden van 70km. Op de Snowdon werd ik tot nu toe simpelweg minder moe. Laten we nou niet net doen of het allemaal geen zak uitmaakt. Die demper zit er niet voor niets. En hoe langer de rit, en/of hoe heftiger, hoe meer je het verschil gaat merken. Staand, of zittend.
Nu heb ik de Snowdon (meer trail dan enduro) sinds een maandje, en daarmee ben ik nog niet verder geweest dan Kwintelooijen en afstanden van 70km. Op de Snowdon werd ik tot nu toe simpelweg minder moe. Laten we nou niet net doen of het allemaal geen zak uitmaakt. Die demper zit er niet voor niets. En hoe langer de rit, en/of hoe heftiger, hoe meer je het verschil gaat merken. Staand, of zittend.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Laat mijn vriendin dat niet horen, dan mag ik niks anders dan een hardtail. Ook hier mag nog wat vet weg.
Dat is ook mijn aanname, daarbij haal ik zelden de 70km of meer op een dag.Kapitein Iglo schreef: ↑do 8 april 2021, 11:07 Ik denk dat de afstand van de tocht daar een rol gaat spelen. Dan wil je elk klein hobbeltje niet meer pumpen om snelheid te houden, maar gewoon doortrappen en al die kleine rothobbeltjes eruit filteren.
Vaak fiets ik in NL alleen en de keren dat ik dat niet doe ben ik over het algemeen degene die wacht op de ander. Gelukkig mag ik mezelf technisch beter noemen dat de mensen waarmee ik over het algemeen fiets (en mijn ervaring dat in NL nergens gratis snelheid is).Lars TB schreef: ↑do 8 april 2021, 10:46 Ik bedoelde maar te zeggen dat het soms erg hard werken is op zo een hardtail om snelheid te houden op plekken waar het leuk is. Het is niet zo dat je in NL makkelijk gratis snelheid krijgt. Een FS helpt daar wat bij.
Je merkt het natuurlijk niet als je alleen fietst of geen vergelijkingsmateriaal hebt. En als je dus alleen gaat fietsen, dan maakt het een stuk minder uit.
Ik ga er zeer zeker vanuit dat het harder werken wordt, maar dat dit voor mij alleen maar goed zal zijn. Stukje gemaktzucht die de 130/140mm mij nu geeft eruit halen, meer betrokken bij het rijden en er slimmer over nadenken.Kapitein Iglo schreef: ↑do 8 april 2021, 12:00 Ik heb beide. Met de LTHT heb ik enduro's gereden (vooruit, niet de moeilijkste, maar -arguably- pittiger dan je waar dan ook in NL aantreft), en dat gaat ook gewoon, dat klopt. Op dat moment miste ik een fully ook niet, want ik wis ook niet beter.
Nu heb ik de Snowdon (meer trail dan enduro) sinds een maandje, en daarmee ben ik nog niet verder geweest dan Kwintelooijen en afstanden van 70km. Op de Snowdon werd ik tot nu toe simpelweg minder moe. Laten we nou niet net doen of het allemaal geen zak uitmaakt. Die demper zit er niet voor niets. En hoe langer de rit, en/of hoe heftiger, hoe meer je het verschil gaat merken. Staand, of zittend.
Dat beweer ik ook niet maar ondanks dat ik ook meerdere fully's heb gehad rijd ik toch liever op een HT. Het enige punt dat ik echt wil maken is dat die mensen ook bestaanKapitein Iglo schreef: ↑do 8 april 2021, 12:00 Laten we nou niet net doen of het allemaal geen zak uitmaakt. Die demper zit er niet voor niets.
Ik heb overigens ook niets tegen fully's, de voornaamste redenen voor mij om voor een trail HT te kiezen zijn (naast het rijgedrag) dat die (voor mij) breder inzetbaar is, net wat goedkoper in aanschaf en onderhoud en dat ik niet van gepriegel houd. Ik weet heel goed hoe ik vorken en dempers in moet stellen maar ik vind het domweg niet leuk. Ik houd het dus liever simpel...
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Nu komen we tot de kern van de zaak!
Maar, helder verwoord. Zelfkastijding mag gewoon hoor
Ik merk dat ik dat gepriegel wel leuk vind. Hoort ook een beetje bij de hobby zoals ik die ervaar. Zo ga ik komend weekend -toch slecht weer- de demper er eens uithalen en voorzien van een volume spacer.
Omdat het kan - en omdat ik ook niet de állerlichtste ben. Maar nee, er "moet" niks af.
Mag overigens wel.
Maar, helder verwoord. Zelfkastijding mag gewoon hoor
Ik merk dat ik dat gepriegel wel leuk vind. Hoort ook een beetje bij de hobby zoals ik die ervaar. Zo ga ik komend weekend -toch slecht weer- de demper er eens uithalen en voorzien van een volume spacer.
Omdat het kan - en omdat ik ook niet de állerlichtste ben. Maar nee, er "moet" niks af.
Mag overigens wel.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Houd Lars het beschaafd door vriend 1 en 2 te anonimiseren ipv ipv Roy en Michiel te noemen en meteen hun daily rides te verklappen , is het weer niet goed
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
een 11Ants is altijd het snelst
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Wat ik zeg, ik zeg nooit zomaar iets.George schreef: ↑do 8 april 2021, 11:21 Dus uit een vergelijk tussen een XC fully en een AM/trailbike kwam dat de XC bike makkelijk reed tijdens een XC ritje, dat lijkt me een weinig opzienbarende uitkomst maar om dat nou aan het ontbreken van achtervering te wijten? Ik denk dat het anders was geweest als de Hei Hei was vervangen voor een Process of de Honzo door een XC HT. Vervang de Honzo door een Process en de uitkomst is waarschijnlijk gelijk...
Op een rondje Amerongen is die Honzo onder die gozer zijn gat sneller dan de Hei Hei. Gewoon omdat die gozer sneller is, maar ook omdat de Honzo wel Nederlands is opgebouwd (snelle banden, niet te relaxte zithouding). Prima vergelijking dus.
Alleen ligt Nijmegen er iets 'buitenlandser' bij dan de meeste andere routes. En dan ga je dus echt dubbel en dwars merken dat het gebrek aan achtervering energie en snelheid kost. En dan ligt 80% van de routes in Nijmegen er nog bij als Amerongen... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Voor mensen met beperkte skills en lef kan je op een HT hetzelfde als op een fully. Hooguit dat je het op een fully sneller of langer kan. Maar ik ken geen trails die ik (met mijn beperkte skillset) wel zou rijden op een fully die ik niet op een HT zou rijden. Uiteraard uitgaande van gelijke geo, banden etc. Tot 2 jaar geleden eigenlijk alle buitenlandtrips gedaan op een LTHT of iets wat daarop lijkt (Mijn Cyclo zou ik nu als XC fiets beschouwen ) En dat gaat prima, zeker op de techy trailtjes waar het tempo toch niet heel hoog kan liggen voor ons stervelingen. Ik kan me nog een weekje biken herinneren met MDA en Baron062, waarbij de laatste zijn Litevile 301 meenam ipv zijn 601, want het zou wel een tamme boel worden met al die hardtails.
Mijn meest recente LTHT had ik oorspronkelijk gebouwd als mijn nieuwe Alpenfiets. 65 graden HTA, 460 reach, 140mm Pike, lekker long en slack dus voor mijn 1.75m. Doordat ik daarna het onzalige idee kreeg (opgedrongen door Lars...) om een fully te bouwen werd de LTHT gedegradeerd tot fiets voor NL. Ietsje smaller stuur erop (760mm) en vlottere banden (Wolfpack Trail en Race) en dan blijkt het dus gewoon een enorm vlotte en speelse fiets te zijn, die uitblinkt als je hem snel over een rondje als Zeist rost. Ik heb dus niet zo'n probleem met de moderne geo in NL en zou ook niet te bang zijn dat dat hier niet bevalt.
Wederom allemaal anekdotisch, maar ik geloof er wel in.
(disclaimer: Fietsgoden als Lars en Yo Eddy houdt ik niet bij/rij ik in de weg hier in NL, dus wellicht heb ik een LTHT nodig om het gebrek aan kunnen te compenseren. Al is mijn snelste rondje Lage Vuursche weer op mijn gravelbike...)
Mijn meest recente LTHT had ik oorspronkelijk gebouwd als mijn nieuwe Alpenfiets. 65 graden HTA, 460 reach, 140mm Pike, lekker long en slack dus voor mijn 1.75m. Doordat ik daarna het onzalige idee kreeg (opgedrongen door Lars...) om een fully te bouwen werd de LTHT gedegradeerd tot fiets voor NL. Ietsje smaller stuur erop (760mm) en vlottere banden (Wolfpack Trail en Race) en dan blijkt het dus gewoon een enorm vlotte en speelse fiets te zijn, die uitblinkt als je hem snel over een rondje als Zeist rost. Ik heb dus niet zo'n probleem met de moderne geo in NL en zou ook niet te bang zijn dat dat hier niet bevalt.
Wederom allemaal anekdotisch, maar ik geloof er wel in.
(disclaimer: Fietsgoden als Lars en Yo Eddy houdt ik niet bij/rij ik in de weg hier in NL, dus wellicht heb ik een LTHT nodig om het gebrek aan kunnen te compenseren. Al is mijn snelste rondje Lage Vuursche weer op mijn gravelbike...)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
als er maar Rad15 onder zit
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Misschien is het eigenlijk heel simpel uit te leggen.
Kan je niet zo goed fietsen, maak je veel foutjes en snel onzeker. Dan een fully.
Kan je wel aardig fietsen, hou je van een uitdaging en gezegend met een beetje lef. Dan een hardtail.
Ok, kom er maar in mannen!
Kan je niet zo goed fietsen, maak je veel foutjes en snel onzeker. Dan een fully.
Kan je wel aardig fietsen, hou je van een uitdaging en gezegend met een beetje lef. Dan een hardtail.
Ok, kom er maar in mannen!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Wat nu als ik mezelf overschat en dat combineer met lef? Ben ook met een 130mm trail bike van aantal double blacks in Whistler naar beneden gereden. Dan moet alles lukken toch?maverick76 schreef: ↑do 8 april 2021, 18:41 Misschien is het eigenlijk heel simpel uit te leggen.
Kan je niet zo goed fietsen, maak je veel foutjes en snel onzeker. Dan een fully.
Kan je wel aardig fietsen, hou je van een uitdaging en gezegend met een beetje lef. Dan een hardtail.
Ok, kom er maar in mannen!
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Dan ben je hier een god op het forum en je kan goud geld verdienen met clinics.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.