Nieuwe all mountain / enduro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Ik zit nog eens rond te neuzen en neig steeds meer naar een hardtail.

Nukeproof heeft in hun geometry tables 2 verschillende reaches staan. (voor XL) 475 mm en 490 sagged. Is dan de tweede waarde meer overeenkomstig met de reach bij een fully?

https://nukeproof.com/products/2021-scout-290

En ook Orange geeft aan bij de P7 dat de gegevens "unsagged" zijn. Is er een (reken)methode om hier een sagged waarde van te maken om het over alle fietsen gelijk te kunnen vergelijken?

Want ik heb diverse fietsen als "te kort" aangemerkt terwijl dit misschien toch niet hoeft te zijn. Orange geeft dus ook bijvoorbeeld 487mm aan voor een XL, wat ik dus normaliter als te kort zou aanvinken en de fiets af zou laten vallen en zo zijn er meer te vinden (Stanton Switch9er bijvoorbeeld).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Een fully neem je aan dat als deze in de sag positie komt dat zowel voor als achter allebei inzakken.
Dat betekent dat de hoeken niet veel veranderen (niet nul trouwens).

Bij een hardtail zakt alleen de voorkant in. Daardoor veranderen de stuurhoogte, de stuurhoek, zithoek, de BB hoogte en de reach allemaal. De stuurhoogte daalt met zo'n 20 tot 30 procent van de veerweg. Bij een 140mm LTHT is dat 28 tot 42mm. De BB zakt typisch met de helft van die waarde, iets minder bij een lange reach en korte chainstays. De stuurhoek en zithoek worden steiler, de reach langer, en dat merk je allemaal.

In de software die ik op blz 3 postte kun je dat simuleren door een 30-40mm lagere vorklengte als custom geometrie in te voeren.

Voorbeeld: 25% sag op een 140mm vork is 35mm, als ik een vork 35mm korter invoer wordt de reach 10mm langer

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Die functie was mij nog niet opgevallen. Thanks. :-q

Nu nog hopen dat alle fabrikanten netjes aangeven of de reach etc sagged of unsagged gemeten is.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je naar een HT neigt snap ik als Taival bezitter natuurlijk niet dat juist die op jou lijstje ontbreekt. Zeker niet als je een wat langer persoon bent :-q

Maar ook de in NL verkrijgbare Moxie mis ik dan (als je een stijlere sta wil). Of als je wat unieks wil een Coal Pony .

En als je echt iets (volgens mij erg unieks) anders dan anders binnen EU wil kun je maar een RSD Middle Child kijken (en zelfs als TI te koop :wink: ). Die heeft dan juist weer met 74° vs 75,5° een flauwere sta dan de Taival
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaag weer heel lekker op de HT onderweg geweest.
Omgeving hier lijkt om een FS te vragen, maar de LTHT doet het heel goed.
Afbeelding
(Foto van vorig jaar)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Qua maatvoering fully vs hardtail kwam ik van de week deze van Jeff tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=fvTKrDhypD4

Leuk leesvoer, met zijn eigen ervaringen er bij (hij is ook best lang).
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

MacReal schreef: wo 7 april 2021, 08:13 Qua maatvoering fully vs hardtail kwam ik van de week deze van Jeff tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=fvTKrDhypD4

Leuk leesvoer, met zijn eigen ervaringen er bij (hij is ook best lang).
Ga ik kijken
Dutch schreef: di 6 april 2021, 21:18 Als je naar een HT neigt snap ik als Taival bezitter natuurlijk niet dat juist die op jou lijstje ontbreekt. Zeker niet als je een wat langer persoon bent :-q

Maar ook de in NL verkrijgbare Moxie mis ik dan (als je een stijlere sta wil). Of als je wat unieks wil een Coal Pony .

En als je echt iets (volgens mij erg unieks) anders dan anders binnen EU wil kun je maar een RSD Middle Child kijken (en zelfs als TI te koop :wink: ). Die heeft dan juist weer met 74° vs 75,5° een flauwere sta dan de Taival
Moxie had ik inderdaad al op het lijstje staan. Hele mooie fiets. Taival heb ik mixed feelings over, sommige foto's zeg ik wauw terwijl op andere ik de X-factor mis.

Andere twee fietsen kende ik nog niet. Zoals zoveel fietsen nog niet; aggressive hardtails topic op Pinkbike zit veel mooi onbekend spul tussen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nog beter is het sexiest Enduro HT topic, daar staan de echte pareltjes: https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... genum=3047
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

He Suravida, help arme TS eens uit z’n cijfermatig lijden en keuzestress met een mooi stalen hand-built ros :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik lees net de begin post en scroll door de rest en zie een shift van fully (sommige zelfs enduro) naar LTHT.
Dat is nogal een verschil.
Als ik jouw wensen zie in de eerste post lijkt mij een ~140mm fully het beste passen.
Vanwaar de stap naar een hardtail?
Hoe lang rijdt je al fully?
Het rijdt wel behoorlijk anders, ook op de NL routes.
Je moet veel meer staan en hebt minder grip zowel klimmend als afdalend.
Niks mis mee, maar je moet je er wel bewust van zijn en zin in hebben.
Wat dat betreft ben ik een luie rijder en kies altijd een fully boven een hardtail.
In bikeparks zijn die verschillen nog meer aanwezig.
Je kan behoorlijk technische stukken rijden met een hardtail, maar op een gegeven moment loop je tegen een grens aan waar je met een fully nog verder kan.
Ook daar is het te doen, maar moet je er wel zin in hebben en behoorlijke skills hebben om backlines te rijden.
Mocht je weinig hardtail ervaring hebben, zou ik eerst een keer een rondje op een wat technischere route op maken om te zien hoe het bevalt.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Jamis Diablo schreef: wo 7 april 2021, 09:23 Ik lees net de begin post en scroll door de rest en zie een shift van fully (sommige zelfs enduro) naar LTHT.
Dat is nogal een verschil.
Als ik jouw wensen zie in de eerste post lijkt mij een ~140mm fully het beste passen.
Vanwaar de stap naar een hardtail?
Hoe lang rijdt je al fully?
Het rijdt wel behoorlijk anders, ook op de NL routes.
Je moet veel meer staan en hebt minder grip zowel klimmend als afdalend.
Niks mis mee, maar je moet je er wel bewust van zijn en zin in hebben.
Wat dat betreft ben ik een luie rijder en kies altijd een fully boven een hardtail.
In bikeparks zijn die verschillen nog meer aanwezig.
Je kan behoorlijk technische stukken rijden met een hardtail, maar op een gegeven moment loop je tegen een grens aan waar je met een fully nog verder kan.
Ook daar is het te doen, maar moet je er wel zin in hebben en behoorlijke skills hebben om backlines te rijden.
Mocht je weinig hardtail ervaring hebben, zou ik eerst een keer een rondje op een wat technischere route op maken om te zien hoe het bevalt.
Sinds 2017 de Santa Cruz 5010. Daarvoor een hardtail XC (eerste MTB ooit) gehad voor een jaar, daarmee ook wel ervaring in de Dolomieten opgedaan en in Winterberg. Conclusie was toen dat ik meer fiets wilde voor in de bergen/bikeparks, maar ook eentje die voldeed in NL. Hierop overgestapt naar een fully. Nu zoek ik vooral een fiets die wat meer aankan dan de 5010, voelt steeds meer "skittisch" dan de wendbaarheid die ik toen ervaarde.

Daarom met name opzoek naar een fiets met modernere geometry waardoor het stabiliteit oplevert. De zoektocht is ooit begonnen met focus op 140/150mm fully's waarbij ik ook LTHT's tegenkwam die ik er erg gaaf uit vind zien. Uit contact met heren hardtail rijders en de ervaringen van mijn eerste jaar MTB'en denk ik dat het een valide optie is, ondanks alle (rationele) tegens die zeer zeker aanwezig zijn. Ook denk ik dat mijn grenzen eerder bereikt zijn dan een volwaardige enduro hardtail. Ik denk dat het daarin mij ook triggert om een betere rijder te worden en slimmer om te gaan met lijnkeuzes en actiever op de fiets te gaan zitten.

Uiteindelijk is de keuze nog lang niet gemaakt en zal ik ongetwijfeld momenten hebben dat ik meer neig naar een fully. Het liefste ga ik wel eerst op de mogelijke keuzes een rondje rijden. Dankzij dit forum al wat contacten mogen leggen om dat te gaan doen.
suravida schreef: wo 7 april 2021, 09:10 Nog beter is het sexiest Enduro HT topic, daar staan de echte pareltjes: https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... genum=3047
Staan hele mooie tussen ja! 8)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik werd van deze Chromag stiekem best blij, old school paintjob

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Chromag is natuurlijk een van DE hardcore hardtail makers

En wat een paint job, wow! :o :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

drBunhead schreef: wo 7 april 2021, 10:07
Jamis Diablo schreef: wo 7 april 2021, 09:23 Ik lees net de begin post en scroll door de rest en zie een shift van fully (sommige zelfs enduro) naar LTHT.
Dat is nogal een verschil.
Als ik jouw wensen zie in de eerste post lijkt mij een ~140mm fully het beste passen.
Vanwaar de stap naar een hardtail?
Hoe lang rijdt je al fully?
Het rijdt wel behoorlijk anders, ook op de NL routes.
Je moet veel meer staan en hebt minder grip zowel klimmend als afdalend.
Niks mis mee, maar je moet je er wel bewust van zijn en zin in hebben.
Wat dat betreft ben ik een luie rijder en kies altijd een fully boven een hardtail.
In bikeparks zijn die verschillen nog meer aanwezig.
Je kan behoorlijk technische stukken rijden met een hardtail, maar op een gegeven moment loop je tegen een grens aan waar je met een fully nog verder kan.
Ook daar is het te doen, maar moet je er wel zin in hebben en behoorlijke skills hebben om backlines te rijden.
Mocht je weinig hardtail ervaring hebben, zou ik eerst een keer een rondje op een wat technischere route op maken om te zien hoe het bevalt.
Sinds 2017 de Santa Cruz 5010. Daarvoor een hardtail XC (eerste MTB ooit) gehad voor een jaar, daarmee ook wel ervaring in de Dolomieten opgedaan en in Winterberg. Conclusie was toen dat ik meer fiets wilde voor in de bergen/bikeparks, maar ook eentje die voldeed in NL. Hierop overgestapt naar een fully. Nu zoek ik vooral een fiets die wat meer aankan dan de 5010, voelt steeds meer "skittisch" dan de wendbaarheid die ik toen ervaarde.

Daarom met name opzoek naar een fiets met modernere geometry waardoor het stabiliteit oplevert. De zoektocht is ooit begonnen met focus op 140/150mm fully's waarbij ik ook LTHT's tegenkwam die ik er erg gaaf uit vind zien. Uit contact met heren hardtail rijders en de ervaringen van mijn eerste jaar MTB'en denk ik dat het een valide optie is, ondanks alle (rationele) tegens die zeer zeker aanwezig zijn. Ook denk ik dat mijn grenzen eerder bereikt zijn dan een volwaardige enduro hardtail. Ik denk dat het daarin mij ook triggert om een betere rijder te worden en slimmer om te gaan met lijnkeuzes en actiever op de fiets te gaan zitten.

Uiteindelijk is de keuze nog lang niet gemaakt en zal ik ongetwijfeld momenten hebben dat ik meer neig naar een fully. Het liefste ga ik wel eerst op de mogelijke keuzes een rondje rijden. Dankzij dit forum al wat contacten mogen leggen om dat te gaan doen.
Goed dat je er ervaring mee hebt en niet zomaar naar een hardtail wil overstappen.
Ook goed om van hardtail rijders te horen waarom ze die rijden, al zullen die natuurlijk niet snel zeggen dat je beter een fully kan nemen :-)
Veel succes met kiezen! Door een LTHT als optie toe te voegen wordt het er niet makkelijker op...
Op een gegeven moment moet je gewoon binnen de kaders op je gevoel af gaan, wat Kermit aan geeft.
Hoe ik kies: bepaal inzetbereik en daarmee veerweg en geometrie, bepaal budget, zoek modellen die er aan voldoen, verhoog budget ;-), kijk wat er leverbaar is en kies.
Bepaal welke stack, ST hoek en HT hoek je max wil gaan ivm voornamelijk rijden in NL, staar je niet blind op reach, maar pak ook ETT mee, en zoek er de juiste fiets bij.
Slechte fietsen zijn er niet, de geo's lijken binnen de inzetgebieden best veel op elkaar, belangrijkste is de juiste maatvoering voor jou te bepalen en een model waar je blij van wordt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: wo 7 april 2021, 13:11 bepaal budget, zoek modellen die er aan voldoen, verhoog budget
:lol: herkenbaar
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie