Nieuwe all mountain / enduro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

drBunhead schreef: wo 31 maart 2021, 17:36 Ik weet het, maar gezien nergens een voorraad fietsen meer o is ben ik voor mijn gevoel overgeleverd aan data.

Puur op data was het wel makkelijker geweest, de Duitse direct sales zijn dan bijna niet te verslaan.

Als het gevoel en oog om de hoek komt, dan zijn er hele andere fietsen die in beeld komen.
Je kan het ook omdraaien, al de fietsen op je lijstje zijn winnaars, en de verschillen zijn nou ook niet enorm, dus koop gewoon wat je gaaf vind en kunt krijgen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

I_do schreef: wo 31 maart 2021, 17:56
drBunhead schreef: wo 31 maart 2021, 17:36 Ik weet het, maar gezien nergens een voorraad fietsen meer o is ben ik voor mijn gevoel overgeleverd aan data.

Puur op data was het wel makkelijker geweest, de Duitse direct sales zijn dan bijna niet te verslaan.

Als het gevoel en oog om de hoek komt, dan zijn er hele andere fietsen die in beeld komen.
Je kan het ook omdraaien, al de fietsen op je lijstje zijn winnaars, en de verschillen zijn nou ook niet enorm, dus koop gewoon wat je gaaf vind en kunt krijgen.
Dan kom ik boven de n=1 uit :D
Maar ik snap je insteek
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

drBunhead schreef: wo 31 maart 2021, 18:06
I_do schreef: wo 31 maart 2021, 17:56

Je kan het ook omdraaien, al de fietsen op je lijstje zijn winnaars, en de verschillen zijn nou ook niet enorm, dus koop gewoon wat je gaaf vind en kunt krijgen.
Dan kom ik boven de n=1 uit :D
Maar ik snap je insteek
Hahaha, ik bedoelde wel er één te kiezen :lol:
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Keuze was reuze, nu iets minder. Ook inventarisatie gedaan wat een zelfbouw zou kosten en dat valt nog wel tegen.

De fietsen die nog over zijn.
Afbeelding

Commencal Meta TR met custom specsheet.
Afbeelding

Banshee Prime
Afbeelding

Banshee Rune
Afbeelding

Banshee Rune met zoveel mogelijk onderdelen "geleend" van de 5010
Afbeelding

Kingdom Vendetta, hardtail blijft toch lonken
Afbeelding

Kingdom Vendetta mag ook leentje buur doen
Afbeelding

Zoeken naar zelfbouw levert wel andere vragen op.
Zijn dit een beetje "verstandige" builds?
Zijn er plekken om te besparen, danwel uit te geven?
Is het een goede keuze om te willen besparen door onderdelen her te gebruiken?
Is het goed mogelijk om de hubs van de huidige wielen om te laten spaken naar 29er?

Ik probeer een beetje creatief te boekhouden. Of is het in het algemene zin wijselijk om een kant-en-klare fiets te pakken omdat dit verreweg het minste gedoe oplevert.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Tussen HT en fully zit grofweg 1000,00 in jouw keuzes. Kies je geen titanium ht maar staal oid zelfs 1500+

Dat is het 1e waar je met jezelf consensus over moet krijgen.

Geen idee wat er op je 5010 zit maar spullen die goed zijn vervangen is onzin.
Omspaken van wielen is weer erg kostelijk als je het niet zelf kunt. Je komt nauwelijks van de losse velgen af, spaken gooi je weg...

Bouwen is altijd duurder, maar kun je het wel.naar eigen hand zetten. Is het budget te beperkt? Doorsparen. Heb je die 4k liggen en kies je voor de HT, zou ik een aantal zaken net wat dikker aankleden omdat het kan. (Ultimate vork ipv select bvb, eigenlijk zelfs een DVO ipv RS maar dat is erg persoonlijk)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik vind de crankbrothers wielen niet de meest rationele keuze en zou als het mijn eigen fiets werd heel graag een Lyrik ultimate erin hebben.

Overigens schat ik de Lyrik ultimate net zo hoog in als de DVO (ervaring met beiden).
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Crankbrothers gekozen omdat ze prima reviews krijgen, of dit moet andere versie zijn geweest. Maar ook omdat ze rond prijsniveau van een zelfgekozen wiel liggen.

Voor de Vendetta is het inderdaad budgettechnisch mogelijk om een betere vork te plaatsen. Zelf niet heel merkgebonden, maar een DVO Diamond, Lyrik Ultimate of een Manitou Mezzer Expert zouden dan de opties wel worden.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Voor 600 euro zou ik voor de Durolux gaan. Vind deze zoveel beter in elk opzicht dan de Select RC in m'n hardtail. Verder heb ik m'n prime soortgelijk opgebouwd.

https://ep1.pinkbike.org/p6pb20249462/p6pb20249462.jpg

Hier met de horizon v2 wielen voor buitenlandgebruik.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Al naar Privateer gekeken?

Zelf heb ik een Privateer 141 op het oog.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Qua boekhouding... als je dan toch voor de Durolux gaat omdat die bijna net zo torsiestijf is als een ZEB, maar voor de prijs van een Lyrik, kun je net zo goed de Triair demper erbij doen. Technisch hetzelfde als de DVO (immers ook door Suntour gemaakt) en kost tegenwoordig bijna de helft.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waar woke is, is vuur
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Oehh, interessant.
Juan007 schreef: do 1 april 2021, 19:59 Al naar Privateer gekeken?

Zelf heb ik een Privateer 141 op het oog.
Naar gekeken, is ook interessant maar mist voor mij de x-factor.
DennisP schreef: do 1 april 2021, 19:53 Voor 600 euro zou ik voor de Durolux gaan. Vind deze zoveel beter in elk opzicht dan de Select RC in m'n hardtail. Verder heb ik m'n prime soortgelijk opgebouwd.

https://ep1.pinkbike.org/p6pb20249462/p6pb20249462.jpg

Hier met de horizon v2 wielen voor buitenlandgebruik.
Lichtelijk vanuit gaande dat je de hardtail ook breed inzet, in hoeverre vind je dat die een beperking is tov van de Banshee? En is de Banshee de moeite van zelf op laten bouwen en de extra kosten waard?
Oli4k schreef: do 1 april 2021, 20:29 Qua boekhouding... als je dan toch voor de Durolux gaat omdat die bijna net zo torsiestijf is als een ZEB, maar voor de prijs van een Lyrik, kun je net zo goed de Triair demper erbij doen. Technisch hetzelfde als de DVO (immers ook door Suntour gemaakt) en kost tegenwoordig bijna de helft.
Goede tip, scheelt in de kosten. Zie dat ze bij NSMB.com er erg positief over waren
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gemaakt door Suntour wil toch niet automatisch zeggen dat het dezelfde demper is?
Alleen op die info afgaande zou ik in elk geval die conclusie niet willen trekken.

Jouw methode om tot een keuze te komen is trouwens heel anders dan de mijne.
Bij mij werkt het zo dat er meestal een (hooguit twee) fiets is die er bovenuit steekt qua "hebben" factor. Dan kijk ik of die fiets voldoet aan de technische criteria die ik belangrijk vind, bepaalde geometrie kenmerken, maar ook bijvoorbeeld een BSA of pressfit bracket of afkeur-kenmerken als een dramatische kabelgeleiding. Als dat ook goedgekeurd is kijk ik of het financieel haalbaar is.
Is dat ook een ja druk ik de bestelknop in :D

Eindeloos papieren data vergelijken is niet mijn ding, je vind altijd wel weer een puntje waar je over zou kunnen gaan twijfelen en uiteindelijk zijn de meeste van die kleine verschillen helemaal niet belangrijk in de praktijk. Als de belangrijke zaken in orde zijn rijdt het toch gewoon goed.
Dat je elke keer dat je je fiets uit de schuur haalt weer even verliefd bent is veel belangrijker...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: vr 2 april 2021, 14:55 Gemaakt door Suntour wil toch niet automatisch zeggen dat het dezelfde demper is?
Alleen op die info afgaande zou ik in elk geval die conclusie niet willen trekken.
Er zijn inderdaad wel wat verschillen. De DVO heeft een ander systeem in de piggyback. En de shim stack kan natuurlijk ook anders zijn en dat is wel essentieel qua gedrag en instelbarers van de demping. Of dat goed of niet goed uitpakt bij het frame waar die in komt zegt mijn glazen bol dan weer niets over.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Bird Aether niks?

130 r 140 f maar kan eventueel ook nog naar 150 voor.

Lang genoeg voor jou lengte ;)

Ben zelf 1.93 en rij een XL
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Plaats reactie