Advies voor Chinese hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 23:23 Er zijn een aantal gerenommeerde Chinese fabrikanten die frames produceren voor bekende merken. Die hebben inmiddels veel kennis en leveren niet rechtstreeks aan consumenten. En zelfs dan gaan er nog frames kapot, zie elders op dit forum. Daarnaast zijn er een heleboel copycats die frames maken die er aardig uitzien maar die technisch gezien geen flauw idee hebben wat ze doen. Dit soort frames worden verkocht via aliexpres etc. Zo'n frame kopen is m.i. vragen om problemen. En een voorvork kopen op die manier is al helemaal gekkenwerk. Of je moet het leuk vinden om naar de tandarts te gaan en maar hopen dat er niemand achter je rijdt als je valt.
Met betrekking tot dat laatste: Ik wil de vaste vork uit mijn Niner gebruiken in de nieuw op te bouwen fiets. Die vork heeft zich al bewezen en is betrouwbaar gebleken. Ik wil het dus houden bij een wat goedkoper carbon frame.
Misschien de Marktplaatsen of ebays in de gaten houden voor een gebruikt carbon frame van Niner, Speci, of welk bekend merk dan ook is ook nog een optie.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Matthijs_XtC schreef: di 6 april 2021, 08:56
Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 23:23 Er zijn een aantal gerenommeerde Chinese fabrikanten die frames produceren voor bekende merken. Die hebben inmiddels veel kennis en leveren niet rechtstreeks aan consumenten. En zelfs dan gaan er nog frames kapot, zie elders op dit forum. Daarnaast zijn er een heleboel copycats die frames maken die er aardig uitzien maar die technisch gezien geen flauw idee hebben wat ze doen. Dit soort frames worden verkocht via aliexpres etc. Zo'n frame kopen is m.i. vragen om problemen. En een voorvork kopen op die manier is al helemaal gekkenwerk. Of je moet het leuk vinden om naar de tandarts te gaan en maar hopen dat er niemand achter je rijdt als je valt.
En deze kennis heb je opgedaan uit eigen ervaring en onderzoek in China of heb je ergens gelezen op een forum en neem je aan voor de realiteit? :wink:

Feit is wel dat er zeer weinig losse carbon en alu frames in de populaire maten beschikbaar zijn bij de Europese grote winkels. Dit gecombineerd met het feit dat tegenwoordig de carbon frames vanaf Aliexpress gewoon betrouwbaar zijn zorgt ervoor dat er zelfbouwers benieuwd zijn en op de bestelknop drukken. Ik heb er zelf diverse opgebouwd en er komt er weer 1 aan :-D
Ik maakte mij al ernstig zorgen :roll: dat deze post aan jouw voorbij zou gaan :lol: Maarrrrr......gelukkig heb je 'm zelf gevonden :-q zodat ik niet met dat ge-quote aan de slag moet/hoeft te gaan :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Mario070 schreef: wo 7 april 2021, 00:06
Matthijs_XtC schreef: di 6 april 2021, 08:56

En deze kennis heb je opgedaan uit eigen ervaring en onderzoek in China of heb je ergens gelezen op een forum en neem je aan voor de realiteit? :wink:

Feit is wel dat er zeer weinig losse carbon en alu frames in de populaire maten beschikbaar zijn bij de Europese grote winkels. Dit gecombineerd met het feit dat tegenwoordig de carbon frames vanaf Aliexpress gewoon betrouwbaar zijn zorgt ervoor dat er zelfbouwers benieuwd zijn en op de bestelknop drukken. Ik heb er zelf diverse opgebouwd en er komt er weer 1 aan :-D
Ik maakte mij al ernstig zorgen :roll: dat deze post aan jouw voorbij zou gaan :lol: Maarrrrr......gelukkig heb je 'm zelf gevonden :-q zodat ik niet met dat ge-quote aan de slag moet/hoeft te gaan :D :wink:
ik snap van sommige mensen (en jou in het bijzonder) totaal niet de gedrevenheid om de hele wereld te moeten verkondigen dat ze ergens eens iets gelezen hebben over een chinees frame dat kapot gegaan is. Maar goed, als dat je hobby is, veel plezier ermee. Ik ga lekker fietsen en af en toe een nieuwe opbouwen :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Matthijs_XtC schreef: wo 7 april 2021, 08:49
Mario070 schreef: wo 7 april 2021, 00:06

Ik maakte mij al ernstig zorgen :roll: dat deze post aan jouw voorbij zou gaan :lol: Maarrrrr......gelukkig heb je 'm zelf gevonden :-q zodat ik niet met dat ge-quote aan de slag moet/hoeft te gaan :D :wink:
ik snap van sommige mensen (en jou in het bijzonder) totaal niet de gedrevenheid om de hele wereld te moeten verkondigen dat ze ergens eens iets gelezen hebben over een chinees frame dat kapot gegaan is. Maar goed, als dat je hobby is, veel plezier ermee. Ik ga lekker fietsen en af en toe een nieuwe opbouwen :winkie:
Gedrevenheid :-q ja dat ben ik wel....gedreven :-D correct, alleen dan wel een iets andere context :lol:
Hele wereld verkondigen :~ begrijp heel goed dat dit forum zich op het WWW bevindt :roll:
Iets gelezen :~ mss dat mijn Taiwanese Cannondale in tweeën is gebroken :((
Hobby :-q ja uiteraard :-D
Fietsen :-q Fietse zou ik zeggen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Financiële redenen dus 8)
Ik heb geen goed onderbouwde bronnen, maar lees wel eens op MBR UK dat een goed aluminium frame (Cannondale schijnt daarin erg goed te zijn of een Santa Cruz?) bijna net zo goed is als een carbon. En voor die paar lokale rondjes...is carbon dan niet overkill? En als je een beetje om die Chinezen heen kan: altijd doen zou ik zeggen (bijna onmogelijk, maar toch het proberen waard :-q).
Anyway, veel plezier met je zoektocht naar een geschikt frame!
Juh!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toemaar om de chinezen heen, dat wordt een lastig leven........ gezien vrijwel alle frames uit de fabrieken daar komen er zijn maar iets van 4 of 5 fabrieken waar carbon fiets materiaal uitkomt.

Je koopt liever een Epic die een amerikaan x5 doet qua prijs van misschien wel exact hetzelfde frame van ali....... ja ik weet het, leven is hard. Maar ik denk dat heel veel mensen een dusdanig positief beeld van deze wereld hebben wat niet helemaal klopt. De grote S neemt bijna standaard een garantie frame mee in de prijs, dat is de eert X al, dan een aantal pro teams en marketing nog een X, design en research nog een X en vervolgens 2X als winst is 5. Dat is mijn idee.......... Maar ik kan het mis hebben :bier:

Misschien is het juist wel goed rechtstreeks bij een chinese fabriek te bestellen. De arbeiders daar krijgen dan mogelijk beter betaald door na het uitknijpen van grote fabrikanten.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Mijn reden om voor een Chinees carbon frame te gaan is eigenlijk ontstaan omdat ik, zoals ik al eerder schreef, op een jaar tijd al veel geld aan racefietsen heb uitgegeven, ik meer op de racefiets rijd dan op de mtb, ik de mtb voornamelijk pak bij slecht weer en in de wintermaanden. Mijn huidige mtb is er eentje van 8 jaar oud en mag wel een keer vervangen worden. Een 29er met bijvoorbeeld nog een quick release bevestiging. :-D
Wordt alleen lokaal gebruikt, dus starre vork is prima.

Financieel is het niet nodig, maar ik wil voor een fiets voor mijn gebruik niet de hoofdprijs betalen.
Heb al meerdere alu frames gehad, ook een titanium, en wil nu wel eens een keertje een carbon proberen. Doel was om het budgettechnisch verantwoord te houden, opgebouwd met componenten naar eigen keuze. Ook de opbouw wil ik zelf doen (leuk om te doen en al meerdere keren gedaan).

Dus is een carbon Chineesje noodzaak? Nee, niet echt, maar wel een bewuste keuze voor mij. Ik zou de fiets dan wel opbouwen met bijvoorbeeld XT groep (of SLX) en een fatsoenlijke set wielen, zonder daar op te besparen.

Ik ben ook niet op zoek naar het goedkoopste carbon frame, maar eentje die betrouwbaar is, boost, liefst met bsa bracket, ben niet zo tevreden met mijn huidige pf30 BB.
Wat me opvalt is dat bij sommige aanbieders de geometrie nogal afwijkt. Vaak korte reach, wat ik vreemd vind. Hoop op wat advies, tips en/of gebruikservaringen.

Dit nog even als aanvulling op eerdere posts.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kijk ook hier even:

viewtopic.php?f=4&t=150275

Ik doen het juist weer om een fiets voor mijn vrouw en zoon te maken die ze beiden gebruiken. Omdat ik veel 29 spul heb liggen is de opbouw goedkoop. Mijn zoon kan bv in de straat nog makkelijk even een bandje opslippen wat ie leuk vind, oude cassette en ketting oprijden. Zo heeft hij nu een buitenspeelfiets met XTR en Xo en notubes wielen, hope remmen uit 2006. Ik heb de spullen 5 jaar intensief gebruikt, toen 5 jaar als pekelfiets en nu bij hem.

Mijn zoon is bijna 155 en mijn vrouw 175. Dat is best te combineren in 1 fiets. Die kinderen zitten niet op een centimeterje.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Klinkt als een hondenras.

Een raszuivere “Chinese hardtail” :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

:lol:
:-q
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Leuk zo’n chineesje. Ik heb ook ooit een replica/namaak Venge-chineesje opgebouwd. Dat was echt een meer dan behoorlijke fiets.
Uiteindelijk vervangen door een Canyon (waarschijnlijk ook een chineesje) voor heel wat meer euro’s.
Mijn mtb-ht paar jaar geleden verkocht en via een cx nu naast de roadbike terecht gekomen op een gravelbike waar ik afgelopen jaar veel km op heb gemaakt! (Lang leve corona......)
Ik volg dit topic aandachtig, ben zelf opzoek naar een leuke fully uit china en bijpassende budget parts.
Mocht het mtb dan weer gaan kriebelen en het frame bevallen, kan ik later wellicht nog wat parts upgraden.

Enfin, hoe is het met de fiets in dit topic?
En wat voor onderdelen ga je erop zetten?
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

R1Phrankey schreef: wo 7 april 2021, 19:26 Mijn reden om voor een Chinees carbon frame te gaan // cut // Wat me opvalt is dat bij sommige aanbieders de geometrie nogal afwijkt. Vaak korte reach, wat ik vreemd vind. Hoop op wat advies, tips en/of gebruikservaringen.

Dit nog even als aanvulling op eerdere posts.
Als ik op youtube en engelstalig forum google zie ik best wat positieve reviews op bxt frames en het al eerder genoemde trifox frame. De trifox ht (weet even niet meer type aanduiding uit mijn hoofd) heeft erg lelijke stuurpen headtube overgang.

In mijn zoektocht naar een frame valt me verder op dat veel ht / fully frames van Lexon, Bxt, trifox zelfde geometrie hebben. Bxt heeft veel frames met bb bsa. Lexon heeft als voordeel de kekke designs/spuitwerk. Bxt lijkt de meeste volgers op ali te hebben en ogevkin heeft ook meerdere reviews online.

Google ook eens op bolany fork. Lees ik ook wel wat ok reviews over. Uiteraard wel rekening ermee houden dat een vork van €100 natuurlijk nooit kan concurreren met een vork van €1000. (Al presteren die chinezen qua looks best behoorlijk).

Ik zie ook veel zogenaamde genuine shimano groupsets etc op ali. Heeft iemand daar ervaring mee?
In eu is vrijwel niets leverbaar in xt m8100 of gx eagle 12s.
Plaats reactie