Advies voor Chinese hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe 29-er hardtail.
Reden van deze post is dat ik me al jaren niet verdiept heb in de 29-er geometrie en er waarschijnlijk best een en ander is veranderd op dit gebied.

Ik wil de fiets gaan gebruiken in West-Brabant, het ‘bosracen’. :D
Ik heb nu al jaren een Niner Air9 2013, old skool geometrie, met een starre vork.
Mijn nieuwe hardtail wordt ook weer met starre vork. Bij voorkeur boost frame met BSA bottom bracket.
Ik weet dat de geometrie van de 29-ers veranderd is afgelopen jaren.
Ben 1.73m lang (kort) en heb nu een maat M.
Mijn fiets heeft een stack en reach van 617 en 418 mm.
Dit even als inleiding.

Als ik kijk bij Niner dan zou ik met mijn lengte nu een nieuwe Air9 in maat SM moeten hebben met een stack en reach van 607 en 406. Dit is een iets lagere stack (goed!) en een iets kortere reach.
Wat ik begrepen heb is dat de balhoofdhoeken tegenwoordig wat luier zijn geworden. Klopt het dat de trend is naar langere bovenbuis en kortere stuurpen?

Ik ben met een schuin oog aan het kijken bij enkele Chinese aanbieders, maar daar wordt het voor mij niet duidelijker op.
Bij de Chinese aanbieders zie ik dat er heel veel verschil zit in stack en reach. Ik vind er een aantal welke aardig in de buurt komen van wat ik nu heb, maar ook een aantal met meer stack en kortere reach. Deze kom ik vooral tegen bij Ali bij voor mij onbekende merken. Dit staat toch haaks op de trend naar gebruik van een kortere stuurpen?

De Trifox SDY20 komt aardig in de buurt met een stack en reach van 608 en 430. Ik zou deze dan met een iets kortere stuurpen kunnen kiezen.
https://trifoxbike.com/products/sdy20-c ... 4338394191

Bij deze Lightcarbon zie ik bijvoorbeeld weer extreem lange reach, 430 voor de 15” versie en zelfs 450 voor de 17,5”.
https://www.lightcarbon.com/lightweight ... t_p42.html

Welke ook in mijn shortlist staat is de M04 van Dengfu, met een stack en reach van 618 en 405 mm. Komt redelijk overeen met mijn huidige frame afmetingen. Stack zou wat lager mogen.
http://www.dengfubikes.com/MTB_FRAME/270.html

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden of extra alert op moet zijn? Aandachtspunten?
Wegblijven bij bepaalde merken en zijn er merken die aan te bevelen zijn?
Alvast dank voor jullie input.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook al.... :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Wellicht hier aansluiten?
viewtopic.php?f=4&t=150275
Bicycle, bicycle, bicycle
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

goede tip!
Had dit topic niet gezien.
:-q
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Waarom zou je in godsnaam voor een Chinese fiets gaan? Zijn financiële overwegingen het belangrijkst?
Juh!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kaasopjepannenkoek schreef: zo 4 april 2021, 21:44 Waarom zou je in godsnaam voor een Chinese fiets gaan?
Waarom niet? Ik denk dat het merendeel op een Chinese of Taiwanese fiets rijdt.

Mijn ervaring met Chinees carbon (velgen): Als je met een gerenommeerd bedrijf in zee gaat ben je vaak beter af dan met 'A-merken': Uitstekende garantie welke pro-actief aangeboden wordt (was niet van toepassing) en heldere en goede communicatie. Daar kunnen veel A-merken een puntje aan zuigen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kaasopjepannenkoek schreef: zo 4 april 2021, 21:44 Waarom zou je in godsnaam voor een Chinese fiets gaan? Zijn financiële overwegingen het belangrijkst?
Je zou nog politieke punten er bij kunnen slepen om niet voor iets uit China te gaan. Maar dat interesseert de meesten blijkbaar niet.


Maar ik vraag me dan eerder af waarom TS voor een starre vork gaat :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Tsja, waarom de keuze voor een chinees frame?
Ik maak meer kilometers/uren op de racefiets dan op de mtb en heb afgelopen jaar al voldoende geld uitgegeven aan 2 racefietsen (meer dan 10K). Ik moet het thuis nog een beetje kunnen verantwoorden. :D

Ik zou dan graag voor een goedkoper frame kiezen met bijvoorbeeld XT groep en een setje goede wielen (carbon velgen en bijvoorbeeld DT Swiss naven).

Waarom star? Twijfelgeval. Ik fiets alleen maar mijn lokale rondjes in Brabant en dat is met 29er en star goed te doen. Soms is verende vork wel prettig, maar dat geldt ook voor een fully. Op sommige wortelstukken zou je een fully willen/wensen, maar over het algemeen is in mijn regio star heel goed te doen.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Nog ter aanvulling:
In het andere topic, waar hierboven naar verwezen wordt, spreekt de Trifox mij wel aan.
Aan de andere kant: ik hoef niet voor een Chinees frame te kiezen, blijft toch altijd een risico. Het andere topic laat bijvoorbeeld ook een frame zien bij Salden, de Massini Roccolo. Die is prijstechnisch ook interessant en is voor mij ook een goede optie, want aankoop in Nederland, garantie. Jammer dat dit frame geen bsa bb heeft, maar zeker het overwegen waard.
https://www.salden.nl/massini-roccolo-c ... set-9.html
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

R1Phrankey schreef: ma 5 april 2021, 19:04 Waarom star? Twijfelgeval. Ik fiets alleen maar mijn lokale rondjes in Brabant en dat is met 29er en star goed te doen. Soms is verende vork wel prettig, maar dat geldt ook voor een fully. Op sommige wortelstukken zou je een fully willen/wensen, maar over het algemeen is in mijn regio star heel goed te doen.
Maar ja, waarom dan duur carbon nemen en niet een standaard alu frame. Daarmee is het ook "heel goed te doen"... .






Laat maar, ik zit je gewoon te stangen :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: ma 5 april 2021, 20:20
R1Phrankey schreef: ma 5 april 2021, 19:04 Waarom star? Twijfelgeval. Ik fiets alleen maar mijn lokale rondjes in Brabant en dat is met 29er en star goed te doen. Soms is verende vork wel prettig, maar dat geldt ook voor een fully. Op sommige wortelstukken zou je een fully willen/wensen, maar over het algemeen is in mijn regio star heel goed te doen.
Maar ja, waarom dan duur carbon nemen en niet een standaard alu frame. Daarmee is het ook "heel goed te doen"... .

Hij heeft "beste frame materiaal" topic gelezen en ter harte genomen. Carbon dus. :winkie: :-D :lol: :winkie:
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Er zijn een aantal gerenommeerde Chinese fabrikanten die frames produceren voor bekende merken. Die hebben inmiddels veel kennis en leveren niet rechtstreeks aan consumenten. En zelfs dan gaan er nog frames kapot, zie elders op dit forum. Daarnaast zijn er een heleboel copycats die frames maken die er aardig uitzien maar die technisch gezien geen flauw idee hebben wat ze doen. Dit soort frames worden verkocht via aliexpres etc. Zo'n frame kopen is m.i. vragen om problemen. En een voorvork kopen op die manier is al helemaal gekkenwerk. Of je moet het leuk vinden om naar de tandarts te gaan en maar hopen dat er niemand achter je rijdt als je valt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lars TB schreef: ma 5 april 2021, 20:20 ...Maar ja, waarom dan duur carbon nemen en niet een standaard alu frame. Daarmee is het ook "heel goed te doen"... .
Goeie vraag, wat levert de
, vermeende, gewichtswinst van
een Chinees product op ten op zichte van andere opties?
Mij is het nog niet duidelijk omdat de kosten van het frame in de orde grote van een derde van het totaal liggen.
Lekker fietsen!
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 23:23 Er zijn een aantal gerenommeerde Chinese fabrikanten die frames produceren voor bekende merken. Die hebben inmiddels veel kennis en leveren niet rechtstreeks aan consumenten. En zelfs dan gaan er nog frames kapot, zie elders op dit forum. Daarnaast zijn er een heleboel copycats die frames maken die er aardig uitzien maar die technisch gezien geen flauw idee hebben wat ze doen. Dit soort frames worden verkocht via aliexpres etc. Zo'n frame kopen is m.i. vragen om problemen. En een voorvork kopen op die manier is al helemaal gekkenwerk. Of je moet het leuk vinden om naar de tandarts te gaan en maar hopen dat er niemand achter je rijdt als je valt.
En deze kennis heb je opgedaan uit eigen ervaring en onderzoek in China of heb je ergens gelezen op een forum en neem je aan voor de realiteit? :wink:

Feit is wel dat er zeer weinig losse carbon en alu frames in de populaire maten beschikbaar zijn bij de Europese grote winkels. Dit gecombineerd met het feit dat tegenwoordig de carbon frames vanaf Aliexpress gewoon betrouwbaar zijn zorgt ervoor dat er zelfbouwers benieuwd zijn en op de bestelknop drukken. Ik heb er zelf diverse opgebouwd en er komt er weer 1 aan :-D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Classic Biker schreef: ma 5 april 2021, 23:23 Er zijn een aantal gerenommeerde Chinese fabrikanten die frames produceren voor bekende merken. Die hebben inmiddels veel kennis en leveren niet rechtstreeks aan consumenten. En zelfs dan gaan er nog frames kapot, zie elders op dit forum. Daarnaast zijn er een heleboel copycats die frames maken die er aardig uitzien maar die technisch gezien geen flauw idee hebben wat ze doen. Dit soort frames worden verkocht via aliexpres etc. Zo'n frame kopen is m.i. vragen om problemen. En een voorvork kopen op die manier is al helemaal gekkenwerk. Of je moet het leuk vinden om naar de tandarts te gaan en maar hopen dat er niemand achter je rijdt als je valt.
Ik heb in 2013 China frame incl starre carbonnen voorvork gekocht, QR versie. Daar heb ik ca >1 jaar oid op gereden o.a. toertochten. Licht en behoorlijk stijf, stuurde strak maar niet comfortabel.

Is ondanks jouw voorspelling niet gebroken, en geen enkele aanleiding gehad om dat te verwachten.

Heb uiteindelijk een Reba er in gezet vanwege comfort en omdat het m.i. off-road meer controle geeft en efficienter is, ondanks 1 kg extra gewicht.

Wat betref gebroken frames (ref beste frame materiaal topic) heb ik uit zeer goede bron dat overgrote merendeel gecrashte reetfietsen betreft, en niet MTB's die plots doormidden gingen. Als er iets misgaat met een carbonnen frame zijn het vaak montage issues zoals zadelpennen en lagers. Telkens wordt er poging tot angstzaaien gedaan, zonder enige feitelijke onderbouwing.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie