Van XC naar Trail bike, of toch niet?!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Jurf schreef: vr 2 april 2021, 08:19
Op dit moment heb ik een Trek Roscoe, vergelijkbaar met de Orbea Laufy en een Ibis Ripmo: 145/160 fiets, maar in XL ook maar 13.7 kg en pak 9 vd 10 rondjes toch de Ripmo. De extra reservwe heb ik technisch echt niet nodig, maar volgeveerd rijd voor mij lekkerder, en hou ik langer vol als met de hardtail Roscoe. Ik kan ook niet zeggen dat ik met de een sneller of langzamer ben.
Jurf, hartstikke bedankt voor het delen van je ervaring. :-q
Blij mee. Kwam inderdaad de Trek Roscoe ook tegen. Ook een mooie bike!! De Ibis Ripmo kende ik niet, maar daarmee kom je ook niet snel iets tegen wat de fiets niet kan volgens mij. :D

Je voorkeur voor de fully vind ik dan wel weer interessant. Als ik op m'n HT XC (Cube Analog) rijd geniet ik toch wel van het speelse van een HT moet ik zeggen. Echter hoop ik met de Laufey (dropper / hogere banden / andere geo), zoals je al aangaf vergelijkbaar met de Roscoe toch wel iets meer comfort te ervaren.
Gezien jouw ervaring en de toename van de fully's op de tracks zegt ook wel wat natuurlijk, dus zeker de moeite om nog eens te heroverwegen.

:-q Thx
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Oli4k schreef: vr 2 april 2021, 08:45
Jurf schreef: vr 2 april 2021, 08:19 Het is al een keer aangehaald, maar toch nog het vermelden waard, BANDEN MAKEN ENORM VERSCHIL

Direct uit de shop zal een trailbike altijd grovere banden hebben als een XC fiets en daardoor meer rolweerstand/tractor gevoel.
En ik blijf het ook maar herhalen: veel fietsen worden verkocht met surrogaat OEM-banden van keihard rubber en een karkas van karton. Die rijden sowieso minder goed. Van buiten lijken ze hetzelfde als de band die in de winkel ligt (en onder het showroommodel zitten?) maar dat zijn ze niet. In de specs zie je niet altijd expliciet vermeldt dat er een OEM-band gemonteerd is. Dit is vast niet bij alle fabrikanten zo en zal per prijsklasse ook nog verschillen maar het is absoluut een ding.
Oli4k, oké dat is dan ook weer iets om in de gaten te houden. Ben eigenlijk niet zo thuis in banden. De Orbea Laufey welke ik op het oog heb zou afgeleverd worden met:
**
BANDEN Maxxis Forekaster 2.60" FB 60 TPI Dual Exo TR
BANDEN Maxxis Rekon 2.60" FB 60 TPI Dual Exo TR
**
Ik verwacht dat het vrij grove banden zijn, maar ik dacht ik rijd er wel mee. En mochten ze niet bevallen dan leg ik er gewoon andere banden op.

Bedankt voor de tip iig. :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

aurelius schreef: vr 2 april 2021, 09:04 Ben meer augurk dan komkommer, meer konijn met simpele batterijtjes dan duracellkonijn, heb wel genoeg techniek, en ook dan gaat het prima met een XC-fully, hoofdzakelijk grensgebied Z-Limburg/Blg/Dtsl, t/m bergvkanties met af en toe biketrails, exclusief de lijnen met grote gaps en sprongen etc :winkie: … Allemaal XC, liefst zo uitdagend mogelijk, voorliefde voor natuurlijke trails. Op een Canyon Lux.

Banden maken inderdaad veel verschil uit, voor Nl eo volstaan XC-bandjes, zeker als het droog is. Maar ik leg er dan weer banden met iets meer grip en lekbestendigheid op zodra ik de bergen in ga.

Als je een meer ervaren technische rijder bent, en bovendien niet zo lang (augurk), en je hebt een DROPPER (bijna standaard tegenwoordig), dan kun je met een meer marathongerichte fully tegenwoordig ook prima uit de voeten op uitdagende trails, van de scherpere stuurhoek heb je dan geen last. Die kan ook weer voordelig zijn als je heel scherp moet sturen tussen boompjes door, of langzaam slalommend steil bergop, iets wat ik dan vaak weer tegenkom bij het rijden over 'vrije' trails (op aangelegde 2.0 trails is flow oha ingebouwd, in mijn ogen heeft dat niet zoveel met technisch uitdagend rijden te maken).

Drops, sprongetjes, van XC formaat, pakweg tot een 1/2 meter, gaan ook prima op zo'n marathonfully, mede door een laag lichaamsgewicht, 70kg... Ben je 90kg, dan wordt dat weer andere koek. Ga je echt springen om te springen, forget een marathonfully. Dan heb je een stevigere fiets nodig, en een stevige vork met de nodige veerweg. Houd je ook van lange klimmen, wil je makkelijker klimmen tot het bergkruis, en sla je de lift meestal over, dan is een marathonfully wel erg lekker... De afdaling vanaf het bergkruis naar het dal is vervolgens mijn beloning. En de meeste gemiddelde 'recreatieve' trail-rijders (niet de ervaren fanatieke die hards natuurlijk) houd ik minimaal bij bergaf, doe ook af en toe een natuurlijke zwarte trail. Tempo op die laatste is dan niet om over naar huis te schrijven, maar de uitdaging is dan het technisch volbrengen van zo'n afdaling, zonder af hoeven stappen. Goede training, ook heel leuk! De vluchtelementen onderweg laat ik bewust weg... De XC-way of afdalen dus.

Mijn volgende bike gaat waarschijnlijk zo'n marathonfully zijn die wat verder is opgeschoven richting trail, tegenwoordig down-country genoemd. Veerweg ongeveer 120mm, stuurhoek rond 67,5gr, als het ff kan wel een lock, en nog steeds lekker licht. Voor mij overal geschikt voor, behalve voor het kunst- en vliegwerk in parken, waar mijn interesse ook niet in ligt.

Zo zie je maar.... het hangt er maar van af wat je wenst, wilt, en kunt welke fiets goed bij je past, je grootte en gewicht spelen ook nog een behoorlijke rol...
Ben het verder wel eens met Jurf, weet je het niet zo precies, wil je wat reserves, dan zit je met een lichte trailbike altijd wel safe, en ben je kleiner, lichter en meer XC-gericht, dan is een downcountry bike ook een safe choice. Ga je echt springen-springen (er zit nog een verschil tussen denken dat je dat allemaal gaat doen en het ook daadwerkelijk gaan doen), dan moet het een onsje meer zijn. Minimaal een dikke trailbike, liever AM, of gewoon Enduro. In Nl oha niet 'nodig'. Hoewel... bikepark Mook... en hopelijk more to come…?
:-q bedankt voor je uitgebreide reactie. TOP!!

Het zal een kwestie worden van de knoop doorhakken denk ik.
Want naar aanleiding van jouw ervaringen hierboven en voorgaande verhalen gelezen te hebben denk ik niet dat er een duidelijke winnaar uit zal komen qua fiets. Ik heb het gevoel dat zowel de down country fully (Orbea Oiz H10 TR - 120/120), als de Trail bike (Orbea Laufey H10 - 140) me beiden zullen brengen wat ik in een mtb zoek.
En dat ik de ene keer wellicht meer plezier zou hebben van de down country en een andere keer van de trail bike. Maar dat het 'overall' plezier nagenoeg gelijk zal zijn.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat zijn wel iets grovere banden maar valt nog wel mee.

De forekaster staat bekend als een meer modderband de rekon is een ietsje grovere XC band.

Echte XC banden zijn Maxxis Ikon en Maxxis ardent race
Of de hier populaire Wolfpacks Race en Speed zijn ook snelle XC bandjes.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Klitse schreef: wo 31 maart 2021, 22:25 Is dit niet gewoon een gevalletje N+1?
Eens :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Elvander schreef: vr 2 april 2021, 10:35 Dat zijn wel iets grovere banden maar valt nog wel mee.

De forekaster staat bekend als een meer modderband de rekon is een ietsje grovere XC band.

Echte XC banden zijn Maxxis Ikon en Maxxis ardent race
Of de hier populaire Wolfpacks Race en Speed zijn ook snelle XC bandjes.
:-q Dank je Elvander
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Banden maken echt veel verschil en niet alleen heuvelop maar ook heuvelaf. Ik ben een beetje lui en heb dus mijn 'bergbanden' best lang laten zitten op mijn Honzo, dat gaat prima maar ik was blij verrast toen ik weer de eerste rit maakte met een paar XC bandjes. Ook in de afdalingen was dit een stuk vlotter en speelser, zeker de investering waard dus. Andersom overigens ook, in de bergen is een steviger band met meer grip en vertrouwen zijn gewicht in goud waard en dat verdubbelt als het nat(tig) is.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@hilltrill: de oiz tr bevalt me heel goed. Ik had hiervoor een meer old-school Xc bike, die had een balhoofd hoek van 71,5. Daar had ik best regelmatig het OTB gevoel. Had er wel een droppertje in, en dan meer klassiek ver naar achter hangen. Vanuit die fiets naar de oiz was voor mij perfect stap, een stuk luier (alles is relatief, maar van 71,5 naar 68 is een beste stap). Heb ook wat proefritjes gemaakt op meer trail-bike o.a. Een orbea occam. Vond het persoonlijk ‘overkill’, voor Nederland en dat is toch de plek waar ik 95% van de tijd rijd.

Wat al gezegd is, banden maken ook aardig wat uit, dus je kan een trail achtige bikes hier in NL met meer xc-actige bandjes rijden. Ik volg de route andersom, als ik die paar keer per jaar naar buitenland ga, leg ik op de TR wat dikker rubber.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Marcel964 schreef: vr 2 april 2021, 14:40 @hilltrill: de oiz tr bevalt me heel goed. Ik had hiervoor een meer old-school Xc bike, die had een balhoofd hoek van 71,5. Daar had ik best regelmatig het OTB gevoel. Had er wel een droppertje in, en dan meer klassiek ver naar achter hangen. Vanuit die fiets naar de oiz was voor mij perfect stap, een stuk luier (alles is relatief, maar van 71,5 naar 68 is een beste stap). Heb ook wat proefritjes gemaakt op meer trail-bike o.a. Een orbea occam. Vond het persoonlijk ‘overkill’, voor Nederland en dat is toch de plek waar ik 95% van de tijd rijd.

Wat al gezegd is, banden maken ook aardig wat uit, dus je kan een trail achtige bikes hier in NL met meer xc-actige bandjes rijden. Ik volg de route andersom, als ik die paar keer per jaar naar buitenland ga, leg ik op de TR wat dikker rubber.
Marcel964, Bedankt voor de feedback :-q . Ik vind de Oiz echt een pracht fiets.
De Occam heb ik ook naar gekeken, maar inderdaad ook voor hetgeen waar ik de fiets voor ga gebruiken is dat voor mij wat 'te'.

Het zal de Orbea Oiz H10 TR of de Orbea Laufey H10 worden. Het zijn wel echt andere fietsen, maar ik neem het advies m.b.t. bandenkeuze ter harte en dan denk ik dat beide fietsen uitermate geschikt zijn voor mijn wensen en terreinen die ik ermee wil gaan bedwingen :D.

Maar ik was voorheen eigenlijk niet zo bekend met het merk Orbea. Je ziet er hier ook niet zo veel rijden, maar in Spanje zijn ze echt groot, zover ik op internet gevonden krijg.
Het schijnen echt topframes te zijn en de reviews die ik er over gevonden krijg zijn echt goed. :-D.
En Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alle modellen van Orbea wel mooi vind, dus heb wel zin in zo'n Orbea :D
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

George schreef: do 1 april 2021, 11:26 Als ik nu een XC/Trail HT op zou bouwen is dit één van de frames die op mijn shortlist zou staan: https://www.bike-components.de/en/bc-or ... me-p76824/

Vrij licht, goede geo en zwart :-q
Sinds kort ook dit frame opgebouwd en het rijdt voor mij ideaal, ik kan hem zeker aanbevelen! Maar goed mijn mountainbike ervaring is redelijk beperkt en als referentie had ik alleen een giant terrago uit het jaar 2005 (2e hands).

Hieronder nog een leuke review van het frame:
https://youtu.be/gp_69gX7wF0
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Net twee weken geleden overgestapt van mijn xc HT mast een trail HT frame.
Componenten overgezet van mij xc bike dus hij is nog redelijk licht/xc.

Het is wel echt anders rijden, xc is op vlakke routes was speelser/poppy en trail geeft meer vertrouwen in snelle afdalingen en bochten.
Ondanks dat de onderdelen op beiden frames hetzelfde zijn merk ik dat het trappen en zeker aanzetten wat zwaarder gaat.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb eergisteren tijdens een servicebeurtje de voorvork van 160 mm naar 170mm veerweg verzet. Gisteren op Spaarnwoude op een aantal klimmetjes de snelste Strava-tijd van dit jaar gereden en op een steile klim zelfs een e-bike achter me gelaten. Het zijn blijkbaar toch je benen die het moeten doen en veerweg of stuurbuishoek zeggen op zich maar weinig. Ik verdenk de steile zitbuishoek (effectief ~ 78 graden) en langere achtervork (444 mm) er wel van dat die positief bijdragen aan het klimvermogen.
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

Alle relevante dingen die je ''als huiswerk'' kunt doen zijn in dit topic wel benoemd met een paar mooie voorbeelden, maar zal nog een kleine duit in het zakje doen uit eigen ervaring.

Ik ben van een 2017 Trek Superfly HT met 2.25 bandjes naar een 2020 YT Jeffsy gegaan. Ik heb bewust voor zo'n grote stap gekozen omdat ik de ''uiterste'' wilde ervaren binnen de scope die ik gesteld had voor mn volgende fiets. Rijd voornamelijk trails in NL en BE en soms gewoon door de stad opzoek naar trappen etc. om wat te klooien. Ik heb de Trek er een half jaar naast gehouden omdat ik dacht dat ik voor de simpele ''boswielrenritjes'' beter mee af was, maar heb de Trek niet meer aangeraakt (en wel nog een aantal boswielrenrondjes gereden;)). Ik ben er nog een paar keer opgestapt om het verschil in gevoel tussen de twee fietsen, goed in mn systeem te printen.

Maar ook ik zal niet meer terug gaan naar een snelle/race georiënteerde XC fiets (lees: ong. 100 mm vork, steiler balhoofd, dieper zitten). Ik vind vooral de luiere geo geweldig en persoonlijk merk ik dat wanneer je echt vertrouwen in een fiets hebt, dát hetgeen is dat je uiteindelijk sneller maakt (als je daar iets om geeft) maar vooral veel meer fun brengt (en snelheid + fun hangen voor mij toch wel samen).
De snelheidsbeleving daarin tegen is ff wennen. Op een HT denk je al snel dat het hard gaat. Op een lompe trial fully met logge banden lijkt gewoon rechtdoor fietsen alsof je stilstaat.
Maar zoals gezegd: met het juiste rubber eronder voor de plek waar je gaat rijden/hoe je wilt rijden + juiste bandendruk en voldoende vertrouwen in je fiets, dat is wat het verschil maakt imo. Uiteraard blinkt theoretisch elke fiets uit in een aantal dingen en is het een kwestie van kiezen tussen een aantal compromissen. Voor mij is de funfactor sterk toegenomen met de overstap en ben ik ook sneller op de trails die ik rijd en is de fiets tot veel meer in staat dan ik en ook dat vind ik een leuke gedachte om jezelf nog wat meer te pushen:)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

TheZ. schreef: zo 4 april 2021, 22:41 Uiteraard blinkt theoretisch elke fiets uit in een aantal dingen en is het een kwestie van kiezen tussen een aantal compromissen. Voor mij is de funfactor sterk toegenomen met de overstap en ben ik ook sneller op de trails die ik rijd en is de fiets tot veel meer in staat dan ik en ook dat vind ik een leuke gedachte om jezelf nog wat meer te pushen:)
Kan ik mij helemaal in vinden :-q
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

Kijk ook eens naar een Giant Trance, rijdt zelf op een Anthem 27.5 met 130/120mm toen die even meer richting trail gingen. Voldoet op alle xc-routes, maar heb hier ook veel serieuze afdalingen de Dolomieten en Alpen mee gedaan en is ook zeer goed mee te klimmen. Ben ooit ongeveerd hardtail begonnen en nu al jaren op fully's, iedere nieuwere generatie biedt toch altijd weer leuke verrassingen.

De Anthems zijn weer meer naar XC gegaan, maar de Trance biedt erg veel mogelijkheden. Zijn vele reviews op youtube te vinden waar ze maximaal getest worden (de vorige generatie Anthem en de huidige Trance), de looks en het (idee) van het merk moet je wel liggen, maar technisch hoogstaand.
Plaats reactie