Van XC naar Trail bike, of toch niet?!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Filthy Phil schreef: ma 5 april 2021, 13:21 Kijk ook eens naar een Giant Trance, rijdt zelf op een Anthem 27.5 met 130/120mm toen die even meer richting trail gingen. Voldoet op alle xc-routes, maar heb hier ook veel serieuze afdalingen de Dolomieten en Alpen mee gedaan en is ook zeer goed mee te klimmen. Ben ooit ongeveerd hardtail begonnen en nu al jaren op fully's, iedere nieuwere generatie biedt toch altijd weer leuke verrassingen.

De Anthems zijn weer meer naar XC gegaan, maar de Trance biedt erg veel mogelijkheden. Zijn vele reviews op youtube te vinden waar ze maximaal getest worden (de vorige generatie Anthem en de huidige Trance), de looks en het (idee) van het merk moet je wel liggen, maar technisch hoogstaand.
Bedankt voor de tip. ga ik naar kijken :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Afbeelding

Bij deze wil ik iedereen hartelijk danken voor zijn/haar reactie!!
Jullie tips en ervaringen hebben me geholpen zo bewust en kritisch mogelijk de uiteindelijke knoop door te hakken.

Het gaat de Orbea Laufey H10 worden (zie foto).

Met al het wikken en wegen tijdens mijn zoektocht kom ik toch telkens op deze fiets uit.
Ik neem de tips qua bandenkeuze ter harte, want ik ben voornemens om naast de fiets nog wat te investeren in wielen/banden, om zo het bereik en plezier zo groot mogelijk te maken :-D en de concessie zo klein mogelijk :wink: .

En ik heb er zin in :D :-q

Nogmaals dank allemaal.

Gegroet Hilltrail
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Gefeliciteerd. Houd er met je bandenkeuze rekening mee dat echte niet bestaan (op de Conschwolfmax WishfulthinKing na natuurlijk). Je hebt of een laag gewicht/lage rolweerstand of een stevige band met veel grip. In Nederland wil je de eerste, in de bergen de tweede. Ga je voor een compromisband dan hoef je weliswaar geen banden te wisselen maar kom je in beide situaties te kort. Met name in de bergen is dat echt zonde.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lichte banden met veel rolweerstand kan ook hoor, George. Of zware zonder grip 😉

En gefeliciteerd met de keuze. Hopen dat je hem een beetje snel hebt en veel plezier ermee, maar dat moet wel gaan lukken denk ik.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

George schreef: di 6 april 2021, 10:42 Gefeliciteerd. Houd er met je bandenkeuze rekening mee dat echte niet bestaan (op de Conschwolfmax WishfulthinKing na natuurlijk). Je hebt of een laag gewicht/lage rolweerstand of een stevige band met veel grip. In Nederland wil je de eerste, in de bergen de tweede. Ga je voor een compromisband dan hoef je weliswaar geen banden te wisselen maar kom je in beide situaties te kort. Met name in de bergen is dat echt zonde.
Dank je George, mezelf t.z.t. daar ook eens in gaan verdiepen. Zeker omdat de bandenkeuze zo van belang is, dus wellicht tot in een volgend topic :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Oli4k schreef: di 6 april 2021, 11:00 Lichte banden met veel rolweerstand kan ook hoor, George. Of zware zonder grip 😉

En gefeliciteerd met de keuze. Hopen dat je hem een beetje snel hebt en veel plezier ermee, maar dat moet wel gaan lukken denk ik.
:-q Thx.
Wordt wel oktober, maar je moet toch iets hebben om naar uit te kijken. :D
Otje1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 maart 2023, 10:25

Ik heb jullie discussie over xc vs trail gevolgd, omdat ik ook twijfel. Ik heb al 2,5 jaar de Scott RC 900 comp fully en bevalt me erg goed. Echter na enkele jaren ervaring opgebouwd te hebben was ik op zoek naar hoger segment van Scott. Omdat er wat twijfel is ben ik ook de Santa Cruz gaan bekijken en de trail Tall Boy met vele extras spreekt me ook wel aan. Meer veerweg, elektrisch schakelen enz twv 7000-8000. Omdat het niet een koopje is en toch geen echte wedstrijdfiets xc is, zou ik graag wat reacties willen horen. Heeft iemand spijt dat hij/zij afgestapt is van xc naar trail?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hier zal je waarschijnlijk, lauter positieve reacties gaan krijgen.

Ik denk dat je zelf iets meer info moet geven:
-Wat is je doel --> snelheid, fun, comfort?
-Waar rijd je NL rondjes of je gaat vaak naar het buitenland;

Waarom denk jij nu dat een trail bike een opties is, mis je iets bij je huidige fiets?
Wat denk je te gaan bereiken met een trail bike.

Heb je nu al de spark met 120mm veerweg of nog de oude met 100mm?
Otje1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 maart 2023, 10:25

Ik gebruik al ruim 2 jaar de Scott fully RC Comp 900. Ontzettend fijne fiets, maar als je enkele jaren fiets wil je, als je een beetje ervaring hebt opgebouwd, best een hoger segment. Ik was van plan om weer een XC te nemen van Scott, maar bij andere dealer heb ik me laten adviseren om Trail te overwegen i.p.v. XC. Mijn oog is gevallen op Santa Cruz Tall boy t.w.v. 7000-8000 met elektrisch schakelen en ruimere veerweg dan de XC. Ik zit nog in de twijfel modus en heb onderstaande discussies gevolgd en XC verlaten (wedstrijdachtig) geeft een vreemd gevoel op maar Trail levert veel voordelen op. Ik ben geen km vreter en single tracks, sprongetjes ed. vind ik wel leuker in de omgeving van Limburg. Is er iemand die deze zelfde omslag heeft gemaakt en zijn er MTB die vasthouden aan XC i.p.v. Trail of spijt hebben van Trail aankoop?

Dank alvast voor reacties.
Otje1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 maart 2023, 10:25

Sorry voor de dubbele post, ik dacht dat de eerste keer niet goed was gegaan.
Otje1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 maart 2023, 10:25

Cube-Elite schreef: wo 1 maart 2023, 11:38 Hier zal je waarschijnlijk, lauter positieve reacties gaan krijgen.

Ik denk dat je zelf iets meer info moet geven:
-Wat is je doel --> snelheid, fun, comfort?
-Waar rijd je NL rondjes of je gaat vaak naar het buitenland;

Waarom denk jij nu dat een trail bike een opties is, mis je iets bij je huidige fiets?
Wat denk je te gaan bereiken met een trail bike.

Heb je nu al de spark met 120mm veerweg of nog de oude met 100mm?

- Doel is fun (maar niet te extreem) en geen km's vreten. Liever vaak kleine afstanden ( 3 x 15km per week) en techniek, dan lange saaiere afstanden.
- Ik woon in Limburg, dus redelijk heuvelachtig en technische routes.
- Bij trail-bike zegt men dat hij nog fijner en soepeler is op gevarieerde routes.
- Eigenlijk had ik de Scott (met ingebouwde demper en elektrisch schakelen) willen nemen, maar Trail zit nog dicht genoeg tegen XC aan en niet het Enduro.
- De Scott Spark is nu 100 voor en 110 achter.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb nog nooit op een trail bike gereden :-)
Maar met dit rijtje zou ik daar wel voor gaan, zeker als je in zuid limburg woont.

Nu ik zelf na 25 jaar HT voor het eerst 3 ritjes op een XC fully heb gereden. Merk ik dat de 100mm veerweg weer heel snel een beperking is als je verder wilt gaan. Ik heb die behoefte nog niet in de platte polder. De basis is zo goed dat je echt grenzen verlegt, of eigenlijk verleg jij ze niet de fiets rekt ze op.

En die Santa Cruz is echt mooi, zoek eens op dreambuilds santa Cruz op YT.
kan ik uren naar kijken die filmpjes, mijn vrouw noemt dat kansloos ik yoga voor het brein 8)
Otje1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 1 maart 2023, 10:25

Cube-Elite schreef: wo 1 maart 2023, 14:19 Ik heb nog nooit op een trail bike gereden :-)
Maar met dit rijtje zou ik daar wel voor gaan, zeker als je in zuid limburg woont.

Nu ik zelf na 25 jaar HT voor het eerst 3 ritjes op een XC fully heb gereden. Merk ik dat de 100mm veerweg weer heel snel een beperking is als je verder wilt gaan. Ik heb die behoefte nog niet in de platte polder. De basis is zo goed dat je echt grenzen verlegt, of eigenlijk verleg jij ze niet de fiets rekt ze op.

En die Santa Cruz is echt mooi, zoek eens op dreambuilds santa Cruz op YT.
kan ik uren naar kijken die filmpjes, mijn vrouw noemt dat kansloos ik yoga voor het brein 8)
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Tall Boy wordt ook wel de downhiller`s XC fiets genoemd. Best of both worlds, zeg maar :winkie:
Maar goed, als je twijfelt...de SC Blur is er ook nog.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je en wat weeg je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie