Van XC naar Trail bike, of toch niet?!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb de overstap ook gemaakt en ik ga nooit meer terug! Nu moet ik wel zeggen dat ik aanzetten en kleine stukjes sprinten nog wel leuk vind, maar continu 175bpm rijden is niet mijn ding (42 jaar).

Dat gezegd te hebben, mijn 2021 150mm 27,5'' hardtail met zwaar rubber rijd makkelijker dan mijn vorige 2010 26'' XC fully :roll:
Moderne geometrie/houding, boost assen/framestijfheid speelt daar een flinke rol in. Dus verkijk je daar niet op.

Ik weet niet hou oud je huidige fiets is maar een 5 jaar jongere fiets kan heel veel uitmaken
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben van een 2018 model XC naar een 140/160mm Trail fiets gegaan. Snelle rondetijden heb ik niks mee. Ik zet liever mijn energie in om van een klein hobbeltje een sprongetje te maken. Omhoog fietsen vind ik nooit leuk, dus of dat dan 10 sec langer duurt boeit me niet. Omlaag is veel leuker en dat gaat beter op een Trail fiets.
Ik heb er inmiddels wel een LTHT bij en dat is ook erg leuk. Als ik 1 fiets moest kiezen dan werd het een fully, puur vanwege het feit dat ik af en toe wat last heb van mijn rug. Had ik dat niet, dan zou ik zomaar eens voor de LTHT kunnen kiezen. Een 100mm XC bak komt er hier in elk geval niet meer.

Maar dit hele verhaal gaat pas op als je snelle rondetijden niet interessant vind, het leuk vind om wat "speelser" te rijden, of wat meer de grenzen (letterlijk en figuurlijk) wil opzoeken. Als jij er veel plezier uit haalt om de snelste te zijn op strava, of je vind zo snel mogelijk omhoog fietsen belangrijk dan zijn er hele capabele XC fietsen die goed kunnen passen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind het te zwart/wit om te stellen dat een trail/enduro bike per definitie speels is en een XC bike voor snelle rondetijden. Ik kan en ga nog steeds best snel maar dat is geen doel op zich, lol hebben en speels rijden wel en in Nederland pak ik daar eerder een XC dan een trailbike voor. Als ik maar één fiets zou hebben zou dat een XC fiets met iets meer reserve worden denk ik, een HT met een 120mm vork en dropper en net een tikje minder scherpe geo dan een XC racer. Star mag ook, comfort en controle haal ik wel uit de banden en geometrie naar ik kan er ook best mee leven als mensen graag voor- en achtervering op zo'n fiets hebben :bier:
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Als je vooral hier in NL rond rijdt (=95% van de tijd) en af en toe een tripje buitenland zou ik vooral een fiets kopen waar je in NL het meeste lol aan beleeft. Die termen trail of xc zijn een beetje aan inflatie onderhevig. Een XC van een paar jaar terug was meestal een hardtail met stijle hoeken. Een XC van nu is meestal een fully, zeker als je daar dan ook nog eens de + variant die bijna elke fabrikant nu maakt van neemt (de gewone Xc heeft dan 100m veerweg en de + variant 120). Die +variant (ook wel down country genoemd) is een zeer capabele fiets en zou een aantal jaren geleden doorgegaan zijn voor een trailbike. Neem je een de huidige trail-bike dan was dat een aantal jaren terug richting enduro.

Dus bepaal vooral wat je het liefst doet, neigt dat meer naar de snellere rondjes dan een XC-achtige fiets. Wil je meer laidback kiest voor een trail.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

:-q Geweldig bedankt allemaal voor jullie reacties zover.
Ervaringen zeggen meer dan folders.

Mochten er nog meer mensen de overstap gemaakt hebben van XC naar Trail. Ik lees het graag :-D.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als ik nu een XC/Trail HT op zou bouwen is dit één van de frames die op mijn shortlist zou staan: https://www.bike-components.de/en/bc-or ... me-p76824/

Vrij licht, goede geo en zwart :-q
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

De meeste mensen gaan van XC fully/hardtail naar een nieuwere trail fully. Als de stap andersom zou zijn zouden ze misschien ook meer plezier en betere ervaring hebben. Puur omdat de techniek en opvattingen van de geometrie veranderd en meestal verbeterd.

Ik heb nu een XC fully en wel eens op een paar weken op een trail fully mogen rijden. deze had 120mm veerweg. Ik miste het dynamische, snelle gevoel van de XC. En op segmenten waar ik voor mijn gevoel best hard ging, ook de singletracks, pakte ik toch geen pr. Ik denk dat dit met een veerweg van 140 of 160mm nog meer opgaat. Ik fiets met een maat die explosief is, zelf ook lichtgewicht. We houden ons niet altijd aan de vaste routes maar zoeken ook daarbuiten technische stukken op met drops, stijle afdalingen en klimmetjes. Ik zou het explosieve van de XC missen op een trail. Het feit dat ik een fully en een dropper heb is voor mij al een compromis, maar zorgt ervoor dat ik wel wat sprongetjes, drops en rockgardens kan pakken. Op de langere tochten zorgt een fully ervoor dat ik het langer vol kan houden door het toegenomen comfort.
Geen gezeik, mountainbike!
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

38x10 schreef: wo 31 maart 2021, 22:21 No-brainer: een trail bike. Met een stug afgestelde vering en snelle bandjes kun je er nog steeds als een XC'er op rijden, maar een trail fiets biedt zooooveeeel meer mogelijkheden.

Ben zelf van een hardcore XC hardtail overgestapt op een fullsus trail/down country, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. (heb vroegah nog een x aantal jaar gekoerst op de racefiets, dus dan is XC wellicht de logische keuze, maar ik ga nooit meer terug)
38x10, we zitten in hetzelfde schuitje...ik heb ook gekoerst op de racefiets, dus vandaar inderdaad ook de twijfel. En snelheid is zeker niet meer het belangrijkste, maar het koersgevoel krijg ik er toch niet helemaal uit :D en als je dan zo'n dag hebt dat alles lukt dan twijfel ik weer of ik er goed aan doe een Trail bike te kopen.

Maar als ik je verhaal zo lees vallen de beperkingen reuze mee :-q
Laatst gewijzigd door Hilltrail op do 1 april 2021, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Cees82 schreef: wo 31 maart 2021, 22:24 En een xc fully dan? Je hebt dan de voordelen van de sportieve houding, maar ook wat reserve voor meer uitdagend veldwerk.
Hoi Cees82, een xc fully is de andere optie waar ik aan zit te denken inderdaad. Alleen weet ik niet zeker of ik van achtervering gelukkig ga worden. Ik weet dat nieuwere modellen ook een lock hebben, had de Orbea OIZ H10 TR (alu) op het oog in dit segment, maar het speelse van een HT vind ik toch ook wel heel leuk altijd.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Erwin25 schreef: do 1 april 2021, 08:31
Voorbeeld:
Deze week een ( voor mij en velen) hele snelle ronde op een singeltrack gedaan en ging gelijk op met een wat jongere ervaren XC rijder op een KTM XC hardtail. Ik heb hem op een gegeven moment ingehaald maar hij bleef mij in het achterwiel hangen. Na een bochtig stuk had ik voorsprong maar door kracht en conditie zat hij na een recht stuk op een gegeven moment weer achter mij. Na 15km knallen en nog een paar km te gaan schreeuwde hij achter mij: "Je wordt moe hè. Maar ik kan je op bochtige stukken niet bijhouden".
We hebben nog een tijd staan kletsen. Toen zag ik zijn dikke gespierde benen en hoorde ik hoe lang hij al fietste. Hij dacht dat ik ook al heel lang op de mountainbike zat. Niet dus.
Later realiseerde ik mij hoe goed zo'n lichte trail fully in NL is dat ik met zo weinig ervaring de snelle jongens al bijhoudt.


Maar voor Dld en voor bikeparks weet ik dat ik echt wat meer trail / enduro wil.
Erwin25, mooi voorbeeld :D, Als ik de ervaringen zo her en der lees vallen de snelheidsbeperkingen van den Trail bike eigenlijk wel mee.

Bedankt. :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Elvander schreef: do 1 april 2021, 08:37 Van een erg lichte Cube AMS volledig carbonnen XC race fully naar een redelijk lichte trail fully gegaan afgelopen jaar.

De Cube gaat in de verkoop, rij er nooit meer op zoveel extra plezier geeft de trailbike.
Op technischer stukken is die trailbike zoveel meer capabel dat ik daar sneller ben dan ervoor op de XC-bike.
Op snelle vlakke, saaiere stukken ben ik wat langzamer maar die trailbike kan ook echt wel vlot, daarbij ik ben 45, iets te zwaar en te laat begonnen met mountainbiken om alles eruit te halen, daar past die XC racer niet echt bij ;)
Elvander, dit is over het algemeen eigenlijk wel de strekking van mensen die de overstap gemaakt hebben van een XC naar een Trail. Dus het lijkt erop dat ik dit toch ook maar eens moet gaan proberen. :-q
Laatst gewijzigd door Hilltrail op do 1 april 2021, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach, de ene trail bike is de andere niet... er wordt nogal wat onder dat kopje geplaatst, van fietsen die tegen enduro-achtig aanschuren tot fietsen die juist iets capabelere xc-bikes zijn. Dus kijk vooral wat dieper dan alleen die naam.
En bedenk voor jezelf waar je de compromissen wilt sluiten, wil je vooral licht en snel zul je sneller tegen de beperkingen aanlopen op echt ruige trails of in een bikepark. En wil je in dat bikepark juist zonder zorgen je gang kunnen gaan lever je in op pure snelheid op je NL rondjes.
Twee sets banden (of wielen) maakt al behoorlijk verschil natuurlijk, maar je frame wordt niet steviger door er ruigere banden onder te hangen ;-)

Het een is allemaal niet beter of slechter dan het ander, het gaat er vooral om dat je je bewust bent van wat je wilt en daar je keuze op afstemt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Patrick_V schreef: do 1 april 2021, 09:07 ... kleine stukjes sprinten nog wel leuk vind, maar continu 175bpm rijden is niet mijn ding (42 jaar).

....

Ik weet niet hou oud je huidige fiets is maar een 5 jaar jongere fiets kan heel veel uitmaken
Patrick_V, dus ook voor jou is het de goede keuze geweest, zoals velen lees ik wel :-D
Maar precies dat...

Ik rijd nu een Cube Analog, dus geen echte lichte XC.
En zit te denken aan een Orbea Laufey H10 (alu). Zit qua gewicht ongeveer hetzelfde, alleen was ik bang dat een trail bike bij het aanzetten door de andere geo niet van zijn plaats af te krijgen is.
Zover ik heb gevonden is er geen negatieve reactie te vinden over deze alu trail bike, alleen dat ze toch wel harder moeten werken qua snelheid, vandaar de twijfel een beetje. Alleen als ik het zo lees valt dat allemaal reuze mee. Uiteraard zal er verschil zijn, maar ik bedrijf geen topsport en zal echt geen records meer breken met m'n 40 jaar, maar wil nog wel af en toe lekker door kunnen trappen en dan moet ik niet het gevoel hebben dat ik op een tractor zit :tong
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

George schreef: do 1 april 2021, 11:26 Als ik nu een XC/Trail HT op zou bouwen is dit één van de frames die op mijn shortlist zou staan: https://www.bike-components.de/en/bc-or ... me-p76824/

Vrij licht, goede geo en zwart :-q
George, heb ik ook nog aan zitten denken...zelf bouwen. Heb toen gezocht op losse frames (wel bij merken), maar vond het een prijzige bedoeling voor de losse frames.

Zo te lezen heb je er wel ervaring mee en zal dit ongetwijfeld een top frame zijn om mee te bouwen. Prijs valt mij voor dit frame dan nog wel mee. Toch nog eens her-overwegen. :-q
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Olieboer schreef: do 1 april 2021, 11:35 De meeste mensen gaan van XC fully/hardtail naar een nieuwere trail fully. Als de stap andersom zou zijn zouden ze misschien ook meer plezier en betere ervaring hebben. Puur omdat de techniek en opvattingen van de geometrie veranderd en meestal verbeterd.

Ik heb nu een XC fully en wel eens op een paar weken op een trail fully mogen rijden. deze had 120mm veerweg. Ik miste het dynamische, snelle gevoel van de XC. En op segmenten waar ik voor mijn gevoel best hard ging, ook de singletracks, pakte ik toch geen pr. Ik denk dat dit met een veerweg van 140 of 160mm nog meer opgaat. Ik fiets met een maat die explosief is, zelf ook lichtgewicht. We houden ons niet altijd aan de vaste routes maar zoeken ook daarbuiten technische stukken op met drops, stijle afdalingen en klimmetjes. Ik zou het explosieve van de XC missen op een trail. Het feit dat ik een fully en een dropper heb is voor mij al een compromis, maar zorgt ervoor dat ik wel wat sprongetjes, drops en rockgardens kan pakken. Op de langere tochten zorgt een fully ervoor dat ik het langer vol kan houden door het toegenomen comfort.
Olieboer, ja...dit verhaal kan ik me inderdaad ook wel in vinden. Dat is nou exact de twijfel :D ...Misschien maar eens gewoon een trail HT proberen. Mocht het niet goed zijn toch maar door naar de XC fully. De investering in een Trail HT is kleiner dan een fully XC, dus mocht het een miskoop blijken is de schade minder groot. :tong
Plaats reactie