Hallo allen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.
Nu heb ik mezelf aardig ingelezen, maar de twijfel blijft.
Moet ik kiezen voor een lichte XC of een wat zwaardere Trail bike
Heb nu een alu XC van 14 kg (dus echt licht is deze niet)
Ik fiets voornamelijk Utrechtse Heuvelrug (Rhenen/Amerongen/Leersum), Posbank, Ede, Didam.
Wil wat meer uitstapjes gaan maken naar Dtsl / Belgie / Limburg / mtb vakanties en zo nu en dan een bikepark.
Dan leek me een hardtail trail bike DE ideale fiets.
Maar dan heb je weer zo'n dag dat alles lekker gaat en dan vlieg je over de parcoursen heen met je XC (voor je eigen gevoel dan )
En dan slaat de twijfel weer toe of ik de overstap naar een trail bike wel moet maken, omdat ik lees dat het toch wel 'luiere' fietsen zijn.
Dus mijn vraag:
Zijn er leden die de overstap van XC naar trail gemaakt hebben? En hoe bevalt dat/is dat bevallen?
Ben benieuwd...alvast bedankt voor je reactie
Van XC naar Trail bike, of toch niet?!
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2076
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
No-brainer: een trail bike. Met een stug afgestelde vering en snelle bandjes kun je er nog steeds als een XC'er op rijden, maar een trail fiets biedt zooooveeeel meer mogelijkheden.
Ben zelf van een hardcore XC hardtail overgestapt op een fullsus trail/down country, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. (heb vroegah nog een x aantal jaar gekoerst op de racefiets, dus dan is XC wellicht de logische keuze, maar ik ga nooit meer terug)
Ben zelf van een hardcore XC hardtail overgestapt op een fullsus trail/down country, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. (heb vroegah nog een x aantal jaar gekoerst op de racefiets, dus dan is XC wellicht de logische keuze, maar ik ga nooit meer terug)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
En een xc fully dan? Je hebt dan de voordelen van de sportieve houding, maar ook wat reserve voor meer uitdagend veldwerk.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En dan een trailbike bouwen die net wat lichter is incl dropper dikke vork etc dan je XC fiets
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Met lui wordt de stuurhoek bedoeld. Je kan nog steeds hard trappen. En gewicht is eigenlijk irrelevant, zolang het binnen het redelijke is. Rendement is veel belangrijker. Met een beetje moderne trail geometrie vlieg je nog veel meer over parcoursen omdat het veel stabieler en voorspelbaarder rijdt dan een (meestal) nerveuzere XC-fiets. Dat verschil merk je vooral op snelheid maar ook op technische stukken. Je wordt op zo’n fiets meer beloond voor een actievere rijstijl. Dus meer uit het zadel (dropper omlaag) en met je lichaam sturen.
Veerweg weegt bijna niets en ben ik van mening dat zolang je geen wedstrijden rijdt je beter teveel dan te weinig fiets kan hebben. Een ‘zwaardere trail bike’ met een paar lichtere banden is in Nederland ook hartstikke leuk. Bandenkeuze heeft enorm veel effect op het inzetbereik van je fiets. Een extra set banden voor het buitenland is dan ideaal.
Ik rij zelf alles op m’n trail fully (27,5” 150/160mm) en met een paar XC banden kan ik behoorlijk wat van de snellere cross country piloten aardig bijhouden. In de afdalingen merk ik echt verschil en rij ik heel ontspannen waar iemand met een XC hardtail vaak hard moet werken om de snelheid erin te houden. Op echt technische stukken is dat ook merkbaar. En ik hoef niet om de drops heen te rijden. Misschien dat ik op een pure XC fiets sneller boven zou kunnen zijn maar daar zit voor mij de lol niet. Zeker niet als ik bedenk wat ik dan aan mogelijkheden in het buitenland inlever die ik met een trail bike wel heb.
Veerweg weegt bijna niets en ben ik van mening dat zolang je geen wedstrijden rijdt je beter teveel dan te weinig fiets kan hebben. Een ‘zwaardere trail bike’ met een paar lichtere banden is in Nederland ook hartstikke leuk. Bandenkeuze heeft enorm veel effect op het inzetbereik van je fiets. Een extra set banden voor het buitenland is dan ideaal.
Ik rij zelf alles op m’n trail fully (27,5” 150/160mm) en met een paar XC banden kan ik behoorlijk wat van de snellere cross country piloten aardig bijhouden. In de afdalingen merk ik echt verschil en rij ik heel ontspannen waar iemand met een XC hardtail vaak hard moet werken om de snelheid erin te houden. Op echt technische stukken is dat ook merkbaar. En ik hoef niet om de drops heen te rijden. Misschien dat ik op een pure XC fiets sneller boven zou kunnen zijn maar daar zit voor mij de lol niet. Zeker niet als ik bedenk wat ik dan aan mogelijkheden in het buitenland inlever die ik met een trail bike wel heb.
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Ik rij een carbon trail bike (27,5" 140/150 travel) die compleet met dropper en pedalen nog geen 12kg weegt. Het gewicht is denk ik niet het belangrijkste, maar wel de wat 'luiere' geo en het feit dat best wat energie verloren gaat in de vering. Hoewel het een heerlijke fiets is, is het harder werken en is ie vaak (met 27,5 heel wat) minder vlot dan een hardtail. Maar zodra alles wat lastiger en ruiger wordt zul je met een trail bike in het voordeel zijn.Hilltrail schreef: ↑wo 31 maart 2021, 21:47 ..... Maar dan heb je weer zo'n dag dat alles lekker gaat en dan vlieg je over de parcoursen heen met je XC (voor je eigen gevoel dan )
En dan slaat de twijfel weer toe of ik de overstap naar een trail bike wel moet maken, omdat ik lees dat het toch wel 'luiere' fietsen zijn.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- Tribux
- Extreme Biker
- Berichten: 883
- Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
- Mijn mountainbike: Nukeproof Scout
Ik heb net de overstap gemaakt van hardcore XC 26" (BMC TE04) naar een LTHT 29" (Nukeproof Scout 290).
Op mijn XC'er had ik plezier op de fiets maar het plezier is zeker flink toegenomen op de LTHT, omhoog wat langzamer maar naar beneden is dit zo veel meer fun!
Gr
Op mijn XC'er had ik plezier op de fiets maar het plezier is zeker flink toegenomen op de LTHT, omhoog wat langzamer maar naar beneden is dit zo veel meer fun!
Gr
- Erwin25
- Mountainbike Junk
- Berichten: 206
- Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
- Mijn mountainbike: fietst wel goed
Ik kan mij helemaal vinden in bovenstaande.Oli4k schreef: ↑wo 31 maart 2021, 23:10 Ik rij zelf alles op m’n trail fully (27,5” 150/160mm) en met een paar XC banden kan ik behoorlijk wat van de snellere cross country piloten aardig bijhouden. In de afdalingen merk ik echt verschil en rij ik heel ontspannen waar iemand met een XC hardtail vaak hard moet werken om de snelheid erin te houden. Op echt technische stukken is dat ook merkbaar. En ik hoef niet om de drops heen te rijden. Misschien dat ik op een pure XC fiets sneller boven zou kunnen zijn maar daar zit voor mij de lol niet. Zeker niet als ik bedenk wat ik dan aan mogelijkheden in het buitenland inlever die ik met een trail bike wel heb.
@Hilltrail: Ik heb een beetje ervaring opgedaan op een alu hardail, daarna een snelle moderne lichte XC fully gefietst en al vrij snel overgestapt op een moderne lichte en snelle trail fully op XC basis met 120mm veerweg.
Ik fiets de afgelopen maanden heel veel en kan mij niet voorstellen dat er voor NL een (veel) betere fiets geo etc. is. De lol op deze fiets is super, evenals het gevoel. Een snelle trail fully zou ik altijd verkiezen boven een XC fully. Ik kan mij geen nadelen bedenken in NL op de singeltracks zoals Amerongen.
Voorbeeld:
Deze week een ( voor mij en velen) hele snelle ronde op een singeltrack gedaan en ging gelijk op met een wat jongere ervaren XC rijder op een KTM XC hardtail. Ik heb hem op een gegeven moment ingehaald maar hij bleef mij in het achterwiel hangen. Na een bochtig stuk had ik voorsprong maar door kracht en conditie zat hij na een recht stuk op een gegeven moment weer achter mij. Na 15km knallen en nog een paar km te gaan schreeuwde hij achter mij: "Je wordt moe hè. Maar ik kan je op bochtige stukken niet bijhouden".
We hebben nog een tijd staan kletsen. Toen zag ik zijn dikke gespierde benen en hoorde ik hoe lang hij al fietste. Hij dacht dat ik ook al heel lang op de mountainbike zat. Niet dus.
Later realiseerde ik mij hoe goed zo'n lichte trail fully in NL is dat ik met zo weinig ervaring de snelle jongens al bijhoudt.
Maar voor Dld en voor bikeparks weet ik dat ik echt wat meer trail / enduro wil.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Van een erg lichte Cube AMS volledig carbonnen XC race fully naar een redelijk lichte trail fully gegaan afgelopen jaar.
De Cube gaat in de verkoop, rij er nooit meer op zoveel extra plezier geeft de trailbike.
Op technischer stukken is die trailbike zoveel meer capabel dat ik daar sneller ben dan ervoor op de XC-bike.
Opsnelle vlakke, saaiere stukken ben ik wat langzamer maar die trailbike kan ook echt wel vlot, daarbij ik ben 45, iets te zwaar en te laat begonnen met mountainbiken om alles eruit te halen, daar past die XC racer niet echt bij
De Cube gaat in de verkoop, rij er nooit meer op zoveel extra plezier geeft de trailbike.
Op technischer stukken is die trailbike zoveel meer capabel dat ik daar sneller ben dan ervoor op de XC-bike.
Op
Laatst gewijzigd door Elvander op do 1 april 2021, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Maar laat ik het dan zo zeggen, was ik maar veel eerder gestart, ik merk dat technieken aanleren nu veel lastiger gaat, hoewel de trailbike daar wel echt bij helpt. Die XC-bike was zoveel lastiger op z'n achterwiel te krijgen.
Ik was 39 toen ik spontaan een aardige 2ehands Cube 26-er in rijwel nieuwstaat kocht en ik had geen idee waar ik aan begon
Toen vrij snel die Cube AMS 29-er gekocht en nu heb ik een Intense Spider SL, frame hier op het forum gekocht en zelf afgebouwd.
Ik was 39 toen ik spontaan een aardige 2ehands Cube 26-er in rijwel nieuwstaat kocht en ik had geen idee waar ik aan begon
Toen vrij snel die Cube AMS 29-er gekocht en nu heb ik een Intense Spider SL, frame hier op het forum gekocht en zelf afgebouwd.