Van XC naar Trail bike, of toch niet?!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

kermit schreef: do 1 april 2021, 12:06 Ach, de ene trail bike is de andere niet... er wordt nogal wat onder dat kopje geplaatst, van fietsen die tegen enduro-achtig aanschuren tot fietsen die juist iets capabelere xc-bikes zijn. Dus kijk vooral wat dieper dan alleen die naam.
En bedenk voor jezelf waar je de compromissen wilt sluiten, wil je vooral licht en snel zul je sneller tegen de beperkingen aanlopen op echt ruige trails of in een bikepark. En wil je in dat bikepark juist zonder zorgen je gang kunnen gaan lever je in op pure snelheid op je NL rondjes.
Twee sets banden (of wielen) maakt al behoorlijk verschil natuurlijk, maar je frame wordt niet steviger door er ruigere banden onder te hangen ;-)

Het een is allemaal niet beter of slechter dan het ander, het gaat er vooral om dat je je bewust bent van wat je wilt en daar je keuze op afstemt.
Kermit, klopt precies. Alleen dat maakt de keuze ook best lastig. Ik denk dat ik maar gewoon eens een Trail bike moet proberen en ervaren wat het doet. Valt het tegen dan is het zo, betalen we het leergeld en kopen me maar weer wat nieuws (al is dat op dit moment ook makkelijker gezegd dan gedaan :tong ).

Heb een Orbea Laufey H10 in optie. Helemaal zin in, alleen reed ik laatst een lekker rondje op de XC en kan niet zeggen dat ik daar niet van genood :-D. Maar qua gewicht zijn ze hetzelfde, alleen ga ik er op kwaliteit nogal op vooruit. Heb nu een XC uit het goedkopere segment (Cube Analog), maar wel een heerlijke fiets, alleen wel echt een beginners fiets. Als er wat meer krachten op komen merk je toch dat het kwalitatief wat minder afgemonteerd is, maar logisch uiteraard daar is de prijs ook naar.

Bedankt voor je reactie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hilltrail schreef: do 1 april 2021, 12:11 ....
Ik rijd nu een Cube Analog, dus geen echte lichte XC.
En zit te denken aan een Orbea Laufey H10 (alu). Zit qua gewicht ongeveer hetzelfde, alleen was ik bang dat een trail bike bij het aanzetten door de andere geo niet van zijn plaats af te krijgen is.
...
Zoals iemand al zei, door een "luie" geometrie trapt een fiets niet zwaarder. Ik vind het zelf ook een verkeerde benaming, fietsen met "luie geo" zijn meestal de snelste dalers (want meeste controle en reserves).

In vergelijking met vroeger zijn alle fietsen "luier" geworden, maar zeker niet langzamer ;-)

De term lui slaat erop dat met een flauwere balhoofdhoek, kortere stuurpen en bredere sturen (om er wat punten uit te lichten) een fiets minder nerveus reageert op stuurinput. Wat in veruit de meeste situaties een verbetering is. Maar ook gewenning vraagt als je aan een oldskool scherp reagerende fiets gewend was.

Met alle respect voor een Analog, een prima instapfietsje. Maar als je gaat overstappen op een beetje lichte enigzins aan de xc-kant van het spectrum zittende trailbike (soms ook down country genoemd, al die hokjes :roll: ) ga je een hele grote stap maken en ik zou me geen seconde zorgen maken over of die fiets dan langzamer aan zal voelen (want hij zal zeker sneller zijn... en leuker ook).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

kermit schreef: do 1 april 2021, 13:32 ..... een beetje lichte enigzins aan de xc-kant van het spectrum zittende trailbike (soms ook down country genoemd, al die hokjes :roll: ) ga je een hele grote stap maken en ik zou me geen seconde zorgen maken over of die fiets dan langzamer aan zal voelen (want hij zal zeker sneller zijn... en leuker ook).
Ja, nu weet ik het weer.
Een lichte trail bike noemen ze ook wel down country. En down country ging het gisteren perfect.
De afdaling (Dikke Steen Lemele -3,9%) met gemiddeld 39km/h genomen en piekte 47km/h.
Was wel spannend met dat mulle zand :winkie:
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

kermit schreef: do 1 april 2021, 13:32
Hilltrail schreef: do 1 april 2021, 12:11 ....
Ik rijd nu een Cube Analog, dus geen echte lichte XC.
En zit te denken aan een Orbea Laufey H10 (alu). Zit qua gewicht ongeveer hetzelfde, alleen was ik bang dat een trail bike bij het aanzetten door de andere geo niet van zijn plaats af te krijgen is.
...
Zoals iemand al zei, door een "luie" geometrie trapt een fiets niet zwaarder. Ik vind het zelf ook een verkeerde benaming, fietsen met "luie geo" zijn meestal de snelste dalers (want meeste controle en reserves).

In vergelijking met vroeger zijn alle fietsen "luier" geworden, maar zeker niet langzamer ;-)

De term lui slaat erop dat met een flauwere balhoofdhoek, kortere stuurpen en bredere sturen (om er wat punten uit te lichten) een fiets minder nerveus reageert op stuurinput. Wat in veruit de meeste situaties een verbetering is. Maar ook gewenning vraagt als je aan een oldskool scherp reagerende fiets gewend was.

Met alle respect voor een Analog, een prima instapfietsje. Maar als je gaat overstappen op een beetje lichte enigzins aan de xc-kant van het spectrum zittende trailbike (soms ook down country genoemd, al die hokjes :roll: ) ga je een hele grote stap maken en ik zou me geen seconde zorgen maken over of die fiets dan langzamer aan zal voelen (want hij zal zeker sneller zijn... en leuker ook).
:-q thanks for the input!! Nog meer plezier klinkt goed :winkie:, en wat snelheid winnen zou mooi meegenomen zijn :-q
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Erwin25 schreef: do 1 april 2021, 13:46
Ja, nu weet ik het weer.
Een lichte trail bike noemen ze ook wel down country. En down country ging het gisteren perfect.
De afdaling (Dikke Steen Lemele -3,9%) met gemiddeld 39km/h genomen en piekte 47km/h.
Was wel spannend met dat mulle zand :winkie:
dat lukt op mijn XC met gemiddeld 42,4km/u en max 55,1km/u
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je rijd XC, blijft XC rijden begrijp ik. (net als wij allemaal hier, alleen steeds minder op XC fietsen, for some reason??)

Maar 14 kg is wel erg zwaar voor een XC fiets, dat zijn fully trailbike gewichten.

Mijn aanrader is, zoek een wat lichtere en wellicht modernere XC fiets. Dat verschil ga je echt wel merken.

Succes met de beslissing. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het nadeel van stokpaardjes is dat ze wel eens te snel in gallop gaan ;)

In de startpost staat weliswaar dit...
Hilltrail schreef: wo 31 maart 2021, 21:47 Ik fiets voornamelijk Utrechtse Heuvelrug (Rhenen/Amerongen/Leersum), Posbank, Ede, Didam.
Maar ook dit:
Hilltrail schreef: wo 31 maart 2021, 21:47 Wil wat meer uitstapjes gaan maken naar Dtsl / Belgie / Limburg / mtb vakanties en zo nu en dan een bikepark.
Dan leek me een hardtail trail bike DE ideale fiets.
En met name als je ook in bikeparks wilt gaan stoeien is iets meer dan een XC/100mm vork HT wel een pre. Ik geef je wel gelijk dat het een beetje een trend is om mensen meer fiets aan te praten dan ze nodig hebben. XC wordt te nog wel eens snel in de wedstrijd hoek getrokken en niet iedere XC HT is een nerveuze racemachine maar gewoon een capabele allround mountainbike. Zoals ik al schreef, als ik echt maar één mtb zou kunnen hebben had ik die meer XC gebouwd dan ik nu heb gedaan, gewoon omdat ik nu eenmaal de meeste meters in Nederland maak.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik rijd op en orbea tr 120/120. Dat gaat door voor een xc bike met wat trail oriëntatie. Met die fiets kan je in NL alles snel maar ook comfortabel. En buiten NL met de juiste banden is die fiets tot meer in staat, dan ik ben. Veel fabrikanten hebben soort gelijk in assortiment. Snelle fiets, maar ook zeer geschikt voor wat ruiger werk.

Aan de andere kant van 120/120 spectrum zit bijv een transition spur. Vergelijkbaar gewicht (<12kg) maar ‘longer & slacker’ en meer trail georiënteerd en daarmee voor ruigere steilere afdalingen nog beter geschikt.

Ik zou ergens tussen die 2 varianten (niet perse deze merken) een keuze maken.

OF

Nog een stap maken.naar een trail bike met 130/140/150 mm dan maak je echt de overstap van xc naar meer trail.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voordat je besluit kilometers als referentie te nemen, ik rij 90% van mijn tijd Nederlandse routes momenteel maar beleef 100% van mijn plezier op de stijle afdalingen, trappen en sprongetjes. Daar is een XC fiets net ietsje minder fijn voor en wordt veerweg belangrijk afhankelijk van hoever je wilt gaan.
Aan de andere kant, als je niet wil springen of rare hellingen af stuiteren dan biedt een starre XC fiets genoeg reserves.
Lekker fietsen!
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Marcel964 schreef: do 1 april 2021, 20:36 Ik rijd op en orbea tr 120/120. Dat gaat door voor een xc bike met wat trail oriëntatie.

OF

Nog een stap maken.naar een trail bike met 130/140/150 mm dan maak je echt de overstap van xc naar meer trail.
Marcel964, toevallig is dat precies één van de fietsen waarin ik geinteresseerd ben. De Orbea Oiz H10 TR 120/120. Of de Orbea Laufey H10.

Keuze zou nu vallen op de Orbea Laufey, omdat ik daarmee hoop de fiets te hebben waarmee ik op elk terrein uit de voeten kan. Een fully wat meer onderhoud nodig heeft. Ik er niet zeker van ben dat een fully me meer rijplezier gaat opleveren (comfortabeler zal het ongetwijfeld zijn).

Maar...ik vind de Orbea Oiz ook echt een prachtige fiets :-q en inderdaad met de 120/120 een heel interessante voor hetgeen ik ermee wil.

Bevalt jou goed dus?
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hilltrail schreef: do 1 april 2021, 22:06
Marcel964 schreef: do 1 april 2021, 20:36 Ik rijd op en orbea tr 120/120. Dat gaat door voor een xc bike met wat trail oriëntatie.

OF

Nog een stap maken.naar een trail bike met 130/140/150 mm dan maak je echt de overstap van xc naar meer trail.
Marcel964, toevallig is dat precies één van de fietsen waarin ik geinteresseerd ben. De Orbea Oiz H10 TR 120/120. Of de Orbea Laufey H10.

Keuze zou nu vallen op de Orbea Laufey, omdat ik daarmee hoop de fiets te hebben waarmee ik op elk terrein uit de voeten kan. Een fully wat meer onderhoud nodig heeft. Ik er niet zeker van ben dat een fully me meer rijplezier gaat opleveren (comfortabeler zal het ongetwijfeld zijn).

Maar...ik vind de Orbea Oiz ook echt een prachtige fiets :-q en inderdaad met de 120/120 een heel interessante voor hetgeen ik ermee wil.

Bevalt jou goed dus?
Tenzij een dealer hem nog in je maat heeft staan is er volgens mij voorlopig geen Oiz meer verkrijgbaar.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het is al een keer aangehaald, maar toch nog het vermelden waard, BANDEN MAKEN ENORM VERSCHIL

Direct uit de shop zal een trailbike altijd grovere banden hebben als een XC fiets en daardoor meer rolweerstand/tractor gevoel.
Zet onder een trailfully snelle banden als een Vittoria Barzo/Mezcal combi en je rolweerstand is dan vrijwel gelijk, en dat doen heel veel mensen in NL met een trailbike. :-q
Wat dan overblijft is het verschil in geo: Heb je een vetpercentage van een komkommer, de conditie van een duracell konijn EN echt goede techniek, dan kom je overal incl bikepark weg met een XC fiets.
Voor de iets mindere goed getrainde fietsers en technisch onderlegde fietsers biedt een trail fiets iets meer reserve.
Er word vaak gesproken over luiere geo, maar geo met meer reserve vind ik een betere benaming. Het rijd anders maar het gevolg is dat fouten iets minder snel worden afgestraft, klappen op het lijf wat minder hard zijn en voor veel mensen betekend dat, dat ze daardoor harder kunnen.

Ik heb in 2018 een Transalp gereden met teveel asfalt en schrotter klimmen erin op mijn Trek Remedy met 150/160mm veerweg en 27.5 wielen tussen vooral heel veel XC fietsen als Epics. De meeste dagen was ik net zo snel of sneller boven omdat uiteindelijk je benen het moeten doen, maar ik van de afdalingen minder moe werd en ze sneller reed waardoor er daarna ook meer herstel tijd had.

Op dit moment heb ik een Trek Roscoe, vergelijkbaar met de Orbea Laufy en een Ibis Ripmo: 145/160 fiets, maar in XL ook maar 13.7 kg en pak 9 vd 10 rondjes toch de Ripmo. De extra reservwe heb ik technisch echt niet nodig, maar volgeveerd rijd voor mij lekkerder, en hou ik langer vol als met de hardtail Roscoe. Ik kan ook niet zeggen dat ik met de een sneller of langzamer ben.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jurf schreef: vr 2 april 2021, 08:19 Het is al een keer aangehaald, maar toch nog het vermelden waard, BANDEN MAKEN ENORM VERSCHIL

Direct uit de shop zal een trailbike altijd grovere banden hebben als een XC fiets en daardoor meer rolweerstand/tractor gevoel.
En ik blijf het ook maar herhalen: veel fietsen worden verkocht met surrogaat OEM-banden van keihard rubber en een karkas van karton. Die rijden sowieso minder goed. Van buiten lijken ze hetzelfde als de band die in de winkel ligt (en onder het showroommodel zitten?) maar dat zijn ze niet. In de specs zie je niet altijd expliciet vermeldt dat er een OEM-band gemonteerd is. Dit is vast niet bij alle fabrikanten zo en zal per prijsklasse ook nog verschillen maar het is absoluut een ding.
Hilltrail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 15:58

Torsten schreef: vr 2 april 2021, 07:43
Tenzij een dealer hem nog in je maat heeft staan is er volgens mij voorlopig geen Oiz meer verkrijgbaar.
Torsten, klopt inderdaad. Ik zou er niet van staan te kijken dat het voor de Oiz 2023 wordt. Zag voor de Laufey al levertijden van september 2022 :roll:
Ik heb nog een goede mountainbike, waarmee ik evt. jaren vooruit zou kunnen.
Alleen niet echt wat het moet zijn voor me. Destijds ook gekocht als instapmodel om eens te kijken hoe het bevalt.
Ik wil er ook niet te veel aan besteden qua upgrades, want er zitten nog uitvalnaven in met 29" wielen...het gaat, maar ik wil toch echt naar steekassen, dus moet een ander frame worden. Zelf een frame kopen en opbouwen is me wat te prijzig en onderdelen is volgens mij hetzelfde probleem, dus dan wordt het een kwestie van geduld.
Maar ben dus blij dat ik nog lekker kan biken...en met de tijd wordt je steeds wijzer in de markt. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben meer augurk dan komkommer, meer konijn met simpele batterijtjes dan duracellkonijn, heb wel genoeg techniek, en ook dan gaat het prima met een XC-fully, hoofdzakelijk grensgebied Z-Limburg/Blg/Dtsl, t/m bergvkanties met af en toe biketrails, exclusief de lijnen met grote gaps en sprongen etc :winkie: … Allemaal XC, liefst zo uitdagend mogelijk, voorliefde voor natuurlijke trails. Op een Canyon Lux.

Banden maken inderdaad veel verschil uit, voor Nl eo volstaan XC-bandjes, zeker als het droog is. Maar ik leg er dan weer banden met iets meer grip en lekbestendigheid op zodra ik de bergen in ga.

Als je een meer ervaren technische rijder bent, en bovendien niet zo lang (augurk), en je hebt een DROPPER (bijna standaard tegenwoordig), dan kun je met een meer marathongerichte fully tegenwoordig ook prima uit de voeten op uitdagende trails, van de scherpere stuurhoek heb je dan geen last. Die kan ook weer voordelig zijn als je heel scherp moet sturen tussen boompjes door, of langzaam slalommend steil bergop, iets wat ik dan vaak weer tegenkom bij het rijden over 'vrije' trails (op aangelegde 2.0 trails is flow oha ingebouwd, in mijn ogen heeft dat niet zoveel met technisch uitdagend rijden te maken).

Drops, sprongetjes, van XC formaat, pakweg tot een 1/2 meter, gaan ook prima op zo'n marathonfully, mede door een laag lichaamsgewicht, 70kg... Ben je 90kg, dan wordt dat weer andere koek. Ga je echt springen om te springen, forget een marathonfully. Dan heb je een stevigere fiets nodig, en een stevige vork met de nodige veerweg. Houd je ook van lange klimmen, wil je makkelijker klimmen tot het bergkruis, en sla je de lift meestal over, dan is een marathonfully wel erg lekker... De afdaling vanaf het bergkruis naar het dal is vervolgens mijn beloning. En de meeste gemiddelde 'recreatieve' trail-rijders (niet de ervaren fanatieke die hards natuurlijk) houd ik minimaal bij bergaf, doe ook af en toe een natuurlijke zwarte trail. Tempo op die laatste is dan niet om over naar huis te schrijven, maar de uitdaging is dan het technisch volbrengen van zo'n afdaling, zonder af hoeven stappen. Goede training, ook heel leuk! De vluchtelementen onderweg laat ik bewust weg... De XC-way of afdalen dus.

Mijn volgende bike gaat waarschijnlijk zo'n marathonfully zijn die wat verder is opgeschoven richting trail, tegenwoordig down-country genoemd. Veerweg ongeveer 120mm, stuurhoek rond 67,5gr, als het ff kan wel een lock, en nog steeds lekker licht. Voor mij overal geschikt voor, behalve voor het kunst- en vliegwerk in parken, waar mijn interesse ook niet in ligt.

Zo zie je maar.... het hangt er maar van af wat je wenst, wilt, en kunt welke fiets goed bij je past, je grootte en gewicht spelen ook nog een behoorlijke rol...
Ben het verder wel eens met Jurf, weet je het niet zo precies, wil je wat reserves, dan zit je met een lichte trailbike altijd wel safe, en ben je kleiner, lichter en meer XC-gericht, dan is een downcountry bike ook een safe choice. Ga je echt springen-springen (er zit nog een verschil tussen denken dat je dat allemaal gaat doen en het ook daadwerkelijk gaan doen), dan moet het een onsje meer zijn. Minimaal een dikke trailbike, liever AM, of gewoon Enduro. In Nl oha niet 'nodig'. Hoewel... bikepark Mook... en hopelijk more to come…?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie