Dames MTB uitdaging

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Mijn vrouw heeft lange benen maar een kort bovenlijf 91cm vs 1.75. Op haar huidige fiets klaagt ze over rug en schouderpijn. Het frame is dan ook te lang. Eigenlijk zou ze bij een 17” frame uit moeten komen maar in bijna alle gevallen kan het zadel dan niet hoog genoeg. Als je bij de diverse zaken langsgaat dan heb je altijd de beperking van een beperkt aantal fietsen.

Wie kan ons een beetje de goede richting in duwen
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Project12
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pilot
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

11Ants
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Snowdon
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe lang/kort is de stuurpen dan?
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

De huidige stuurpen is steil en 7 cm
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het blijft dan altijd een bestaande mtb aanpassen of een custom mtb.
Neem een mtb waar je rechter op zit (trail of am) en koop een langere zadelpen. (geen idee of het dan nog fietsbaar is).
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MXXL schreef: wo 31 maart 2021, 21:55 Mijn vrouw heeft lange benen maar een kort bovenlijf 91cm vs 1.75. Op haar huidige fiets klaagt ze over rug en schouderpijn. Het frame is dan ook te lang. Eigenlijk zou ze bij een 17” frame uit moeten komen maar in bijna alle gevallen kan het zadel dan niet hoog genoeg. Als je bij de diverse zaken langsgaat dan heb je altijd de beperking van een beperkt aantal fietsen.

Wie kan ons een beetje de goede richting in duwen
Bij een (te) kleine fiets en lange benen kom je al snel met je knieën tegen het stuur.
Veel lichamelijke klachten bij het fietsen komen voort uit onvoldoende getrainde core spieren en/of verkeerd afgestelde fiets.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Herkenbaar probleem, mijn wederhelft klaagde ook over de te diepe / verre zit, en de zadelpen stond eigenlijk prima. Kleiner frame zou niet de juiste oplossing zijn.

Wat ik gedaan heb bij haar fiets is het volgende;
Vork van 100 mm naar 120 gezet, dit was nog niet voldoende, toen de stuurpen van 60 voor 40 mm vervangen.
Dat ging al beter, maar er waren nog klachten over de polsen waar ze vond dat ze te veel op hing, dus het stuur vervangen voor een Marybar, dus veel backsweep en wat meer rise. Nu zit ze er veel beter op zonder klachten.
Het is nu ook geen wekelijkse fietsster maar zo kunnen we met het hele gezin wel lekker offroad fietsen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Hier zijn toch women specific fietsen voor verzonnen , of niet? Of heeft ze die nu al eentje? Trek, Giant en Specialized hebben een hele range.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Mijn vriendin is fanatiek op de MTB, paar maal per week op een parcours en zoveel mogelijk features worden meegenomen. Aardig dezelfde richting op met lengteverhoudingen. Begonnen met een 18 inch bike, daarna een 17 inch met een wat langer frame. Zadel dan in verhouding erg hoog maar het ging nog wel, diepe zit iets te instabiel daardoor. Door een paar keer op een andere fiets re rijden (19 inch) bleek al snel dat dit een veel betere oplossing was. Nu een fiets in maat L/19 inch, stuurpen aangepast naar 40 mm en ander stuur (Renthal lite). Eerste paar ritten nog even met positionering stuur, shifters/remmen, backsweep, bezig geweest. En het resultaat is heel goed, stabiel en een perfecte zit op de fiets. Nu begint ze de gesprekken aan te gaan over een trail fully voor verdere uitdagingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zonoskar schreef: za 3 april 2021, 22:08 Hier zijn toch women specific fietsen voor verzonnen , of niet? Of heeft ze die nu al eentje? Trek, Giant en Specialized hebben een hele range.
Verzonnen inderdaad.
Ten 1e, de gemiddelde vrouw bestaat niet, net als de gemiddelde man.
Ten 2e, iedere fabrikant heeft zn eigen filosofie over de frame lengte bij een bepaalde maat, en een bepaald type.

Dus net zoals een man zijn fiets (na zorgvuldige keuze vd juiste maat) hier en daar moet aanpassen moet een vrouw dat ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: za 3 april 2021, 22:08 Hier zijn toch women specific fietsen voor verzonnen , of niet? Of heeft ze die nu al eentje? Trek, Giant en Specialized hebben een hele range.
Leg jij nog eens uit waarom een Specialized damesfiets langer is dan een unisex Cube?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: do 1 april 2021, 08:12 Het blijft dan altijd een bestaande mtb aanpassen of een custom mtb.
Maar goed, zonder dollen, wat massen zegt is dus de enige mogelijkheid.

De maten van mevrouw MXXL zijn zeer afwijkend van het gemiddelde (ik ben 180 cm en mijn bbl is 83, mevr. MXXL dus 175 bij 91 cm). Daar kan geen standaard frame tegenop, dat is een uiterste op de hele spreiding. Wil mevr. MXXL dus enigszins op dezelfde manier op de fiets zitten dan moet je naar custom of uitersten gaan zoeken in onderdelen.

Bij een bestaande fiets:
Het draait dus om een kortere bovenbuis, omgerekend heeft mevr. MXXL een bovenlichaam van een gemiddeld iemand van 160 cm. En moet ze dus eigenlijk een 15" frame. Nu is bij een 29" de kortste versie sowieso een 17" (want 29 "kun je niet in verhouding bouwen bij kleine maten). Dus pakken we een 17". Liefst een korte. Dus geen Pole of Nicolai. Maar ook geen Specialized.

De zadelpen is het probleem niet, daar neem je gewoon een langere voor en laat je wat verder uitsteken. Technisch geen enkel probleem.

Het probleem zit 'm aan de voorkant: die is laaaaag... . Je kunt gaan zoeken, maar hier zal het verschil tussen het ene of andere merk misschien 15 mm zijn. Hooguit een enkel eenvoudig model zal nog een 10 mm extra hebben. Een korte stuurpen met een flink aantal spacers en een riser met een flinke rise moet hier de oplossing zijn. Met spacers moet wel 5 cm te pakken zijn en een riser met 50 mm is ook wel te vinden. Meer kan altijd, maar dan gaan de looks er volledig aan.

Voor de looks kun je naar custom gaan. De zitbuis wordt iets langer, de bovenbuis wat korter. En de balhoofdbuis weer een stuk langer. Optisch zou je de boel nog kunnen tunen door bijvoorbeeld een extern balhoofd te pakken, scheelt optisch weer een 25 mm. Dan krijg je een fiets die er nog een beetje 'normaal' uitziet en toch een perfecte houding geeft.

Enigszins betaalbaar custom kun je dus bij Pilot en Project12 laten doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie