Rockrider XC 920 S LTD of toch een Canyon Lux 7.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan the Man schreef: wo 7 april 2021, 15:56Wat ik een blunder vind is dat ze de topmodellen dezelfde merknaam gegeven hebben. Daarmee associeer je het merk met goedkope mountainbike-achtige fietsen om naar school te gaan. Dat hadden ze imho beter moeten segmenteren
Ciao,
Jan
Misschien is de insteek andersom, door ook high-end fietsen aan te bieden creëeren ze een imago voor de goedkope modellen dat er anders niet zou zijn?

B'Twin is als merk een keer ingevoerd om de betere fietsen een andere naam te kunnen geven als Rockrider, en daarmee ook een ander (duurder/beter) imago. De prof wielerploeg die ze sponsorden reed ook op B'Twin. Maar ik heb het idee dat die tweedeling inmiddels niet meer zo duidelijk vastgehouden wordt?

Maakt ook niet uit, is allemaal marketing bullshit. Als je gewoon kijkt naar wat je feitelijk koopt en het eventuele imago loslaat kun je best inschatten of je een echte MTB koopt of een schoolplein fiets :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: wo 7 april 2021, 18:47
Jan the Man schreef: wo 7 april 2021, 15:56Wat ik een blunder vind is dat ze de topmodellen dezelfde merknaam gegeven hebben. Daarmee associeer je het merk met goedkope mountainbike-achtige fietsen om naar school te gaan. Dat hadden ze imho beter moeten segmenteren
Ciao,
Jan
Misschien is de insteek andersom, door ook high-end fietsen aan te bieden creëeren ze een imago voor de goedkope modellen dat er anders niet zou zijn?
Andersom werken (van goedkoop naar exlusief) is enorm kostbaar en heeft heel veel tijd nodig. Dat werkt wel als je exlusief begint en dan 'downgrade'. Dan profiteren de (relatief) goedkope varianten van de reputatie van de dure.
Zie Porsche: Na jaren alleen een heel dure 911, later een Boxter die voordeel had van die reputatie. Later doen ze dat ook met de Cayenne, en een paar jaar later de "betaalbare" Macan.
kermit schreef: wo 7 april 2021, 18:47 Maakt ook niet uit, is allemaal marketing bullshit.
Ahhhh, je kent de Spaanse marketeer Mr. Concita van Orbea: https://www.youtube.com/watch?v=Jj0uBQ7j5c4 :wink:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: wo 7 april 2021, 18:47
Jan the Man schreef: wo 7 april 2021, 15:56Wat ik een blunder vind is dat ze de topmodellen dezelfde merknaam gegeven hebben. Daarmee associeer je het merk met goedkope mountainbike-achtige fietsen om naar school te gaan. Dat hadden ze imho beter moeten segmenteren
Ciao,
Jan
Misschien is de insteek andersom, door ook high-end fietsen aan te bieden creëeren ze een imago voor de goedkope modellen dat er anders niet zou zijn?

B'Twin is als merk een keer ingevoerd om de betere fietsen een andere naam te kunnen geven als Rockrider, en daarmee ook een ander (duurder/beter) imago. De prof wielerploeg die ze sponsorden reed ook op B'Twin. Maar ik heb het idee dat die tweedeling inmiddels niet meer zo duidelijk vastgehouden wordt?

Maakt ook niet uit, is allemaal marketing bullshit. Als je gewoon kijkt naar wat je feitelijk koopt en het eventuele imago loslaat kun je best inschatten of je een echte MTB koopt of een schoolplein fiets :-D
Oh was het eerst Rockrider en toen B'Twin? Ik dacht andersom want nu is het weer Rockrider. Dacht dat ze dat juist gedaan hadden om van het goedkope imago van B'Twin af te komen. :lol:

Maar ben het met Jan eens, ze hadden beter een andere naam voor de serieuzere modellen kunnen kiezen. Dat creëert onderscheid en laten we wel wezen, beleving is toch ook echt een gedeelte ervan. Zou best kunnen dat Wybra-gympen net zo goed zijn als de duurste Nike modellen, maar toch betalen mensen dat geld dan liever voor dure Nikes dan voor veel goedkopere maar net zo goede Wybra's.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Zijn er hier nog MTB'ers die een XC920S hebben besteld?
Het is geen beauty maar op de eerste foto's ziet hij er toch wel wat beter uit dan op de Decathlon website.
Ik heb er uiteindelijk toch maar 1 besteld, met het idee dat als het niet bevalt hij toch redelijk makkelijk weer geretourneerd kan worden.

Toch blijf ik wel wat twijfels houden, aangezien het uiteindelijk toch een Decathlon fiets is (ondanks gelimiteerde opgave) en hij daardoor denk ik niet zo waardevast gaat zijn. Daarnaast denk ik niet dat ik fan ga zijn van de 73 graden zitbuishoek, misschien merk ik er niets van, maar ik denk dat deze fiets iets meer gefocused is op een stabiele afdaling (icm 445mm chainstay) dan op klimwerk.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Eerlijk gezegd: ziet er prima uit! Waardevast zal de toekomst wijzen maar daar zal de Canyon wel in zijn voordeel zijn.

Belangrijkste, vind jij hem mooi en hoe rijdt hij?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dizer schreef: do 29 juli 2021, 18:38 Zijn er hier nog MTB'ers die een XC920S hebben besteld?
Het is geen beauty maar op de eerste foto's ziet hij er toch wel wat beter uit dan op de Decathlon website.
Ik heb er uiteindelijk toch maar 1 besteld, met het idee dat als het niet bevalt hij toch redelijk makkelijk weer geretourneerd kan worden.

Toch blijf ik wel wat twijfels houden, aangezien het uiteindelijk toch een Decathlon fiets is (ondanks gelimiteerde opgave) en hij daardoor denk ik niet zo waardevast gaat zijn. Daarnaast denk ik niet dat ik fan ga zijn van de 73 graden zitbuishoek, misschien merk ik er niets van, maar ik denk dat deze fiets iets meer gefocused is op een stabiele afdaling (icm 445mm chainstay) dan op klimwerk.
Mij is niet helemaal duidelijk of je hem nu wel of niet hebt. Je hebt het over "misschien merk ik er niks van, maar ik denk....".
Als je hem hebt dan kun je dat toch vaststellen?

Als de fiets goed rijdt voor jou dan maakt de naam van de fiets toch niet uit.
Dat waardevast, de fiets was toch ook een een stuk goedkoper dan iedere andere concurrent met dezelfde afmontage?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De effectieve zitbuishoek zal iig variabel zijn, afhankelijk van hoe ver je de zadelpen moet uitschuiven voor jouw lengte.
Heb je hele lange benen wordt de effectieve zithoek flauwer dan bij iemand met kortere benen. Dus die 73 graden is een hele grove indicatie maar meer ook niet. Zit je laag zal hij steiler zijn vermoed ik.

(Dit omdat de zitbuis niet exact op het bracket uitkomt, maar schuiner staat en iets ervoor eindigt. Hoe hoger het zadel, hoe verder het ook naar achteren beweegt en daarmee wordt de effectieve zithoek afhankelijk van de hoogte van het zadel.
Bij een rechte zitbuis die precies op het bracket eindigt niet, daar blijft de effectieve zithoek altijd gelijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Persoonlijk zou ik er eerst lekker mee fietsen. Bevalt hij niet dan kan je hem retourneren (tegen een kleine waardevermindering want hij is dan gebruikt). Maar ik zou alle onderdelen los verkopen. Dan maak je nog winst op dit uitstapje!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

massen schreef: vr 30 juli 2021, 08:31
Dizer schreef: do 29 juli 2021, 18:38 Zijn er hier nog MTB'ers die een XC920S hebben besteld?
Het is geen beauty maar op de eerste foto's ziet hij er toch wel wat beter uit dan op de Decathlon website.
Ik heb er uiteindelijk toch maar 1 besteld, met het idee dat als het niet bevalt hij toch redelijk makkelijk weer geretourneerd kan worden.

Toch blijf ik wel wat twijfels houden, aangezien het uiteindelijk toch een Decathlon fiets is (ondanks gelimiteerde opgave) en hij daardoor denk ik niet zo waardevast gaat zijn. Daarnaast denk ik niet dat ik fan ga zijn van de 73 graden zitbuishoek, misschien merk ik er niets van, maar ik denk dat deze fiets iets meer gefocused is op een stabiele afdaling (icm 445mm chainstay) dan op klimwerk.
Mij is niet helemaal duidelijk of je hem nu wel of niet hebt. Je hebt het over "misschien merk ik er niks van, maar ik denk....".
Als je hem hebt dan kun je dat toch vaststellen?

Als de fiets goed rijdt voor jou dan maakt de naam van de fiets toch niet uit.
Dat waardevast, de fiets was toch ook een een stuk goedkoper dan iedere andere concurrent met dezelfde afmontage?


Ik heb de fiets nog niet, ik denk dat ik hem volgende week binnen ga krijgen. Hopelijk gaat de eerst rit gelijk alle twijfels weghalen. Als ik het wow gevoel ga krijgen blijft hij ondanks het merk wel.

Maar inderdaad ik ben geen andere MTB tegengekomen met een betere afmontage voor deze prijs (€ 3220). Iemand trouwens ervaring met deze wielen? Kan er niet veel over terugvinden.

- RockShox SID Select 120mm (€ 600)
- RockShox SIDLuxe Select+ (€ 300)
- Sram GX AXS (€ 620,-)
- REYNOLDS TR309/289 XC 29 (€ 1300,-)
Windowlicker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06

Heb je een update? Hoe bevalt de fiets?
Plaats reactie