Rockrider XC 920 S LTD of toch een Canyon Lux 7.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Har77 schreef: di 6 april 2021, 14:03
MVMVML schreef: di 6 april 2021, 09:15 Ik zou toch niet snel voor een Decathlon fiets gaan als ik eerlijk ben...
Jij droeg vroeger ook alleen maar NafNaf jeans op het gymnasium?? 8)

Argumentatie mist een beetje. De high(er) end Rockriders zijn fietsen die zich meer dan kunnen meten met alles wat er verder op de markt is. Gewoon de prijs/kwaliteit + een beetje meer van Canyon van paar jaar terug. Ze bouwen ze momenteel dan ook meer als 'statement' dan als volume product.
Levis 501 op de Havo uiteraard :winkie:

Het is ook wel gewoon de naam denk ik. Goed mogelijk dat de duurdere met goede afmontage wel prima zijn.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Cees82 schreef: di 6 april 2021, 14:08 Rockrider heeft volgens mij vooral een imago probleem in Nederland. En dit is niet gebaseerd op feiten. Een grote leverancier als Decathlon kan zich toch geen slechte producten veroorloven zou je zeggen. Lijkt mij dat je voor dit geld een knappe fiets kunt verwachten.
Komt door de hele goedkope modellen. Die zijn dan ook best wel slecht.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Maar het gaat nu niet om die hele goedkope modellen. Hoewel ik me afvraag hoe die zich verhouden tot een fiets van dezelfde prijs bij een ander merk. Je moet de hele goedkope dingen niet gebruiken op serieuze trials, daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Ik rij zelf ook op een fully van Rockrider. Niets dan lof over de kwaliteit die ik kreeg voor het geld. Afmontage is gewoon rechtstreeks te vergelijken met andere fietsen, is allemaal shimano/sram. Enige wat je niet tegenkomt bij andere merken is het frame. En daar zit in mijn geval een levenslange garantie op.

Restwaarde is wel een dingetje vanwege de (onterechte) slechte naam maar als je daar geen last van hebt is dat niet erg.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

MVMVML schreef: di 6 april 2021, 14:29
Cees82 schreef: di 6 april 2021, 14:08 Rockrider heeft volgens mij vooral een imago probleem in Nederland. En dit is niet gebaseerd op feiten. Een grote leverancier als Decathlon kan zich toch geen slechte producten veroorloven zou je zeggen. Lijkt mij dat je voor dit geld een knappe fiets kunt verwachten.
Komt door de hele goedkope modellen. Die zijn dan ook best wel slecht.
Dat is ook wat kort door de bocht. Wanneer is iets slecht? Als iemand een rondje over het parcours van Schoorl wil rammen adviseerd iedereen hem hier een mtb van €1000 en die fiets is dan "goed". Als diegene datzelfde wil doen en een decathlon fiets aanschaft van €299 en het bevalt hem niet is de fiets ineens "slecht". Dat is net hoe je er naar kijkt. Als je je budget aanpast van €1000 naar €299 moet je ook je verwachtingspatroon naar beneden aanpassen. Met zo'n fiets moet je dan dus niet een rondje Schoorl doen maar een rondje over het parcours van Luna, of wat lokale schelpenpaadjes. En dan valt die fiets ineens reuze mee.

Ik denk dat een fiets pas slecht is als je voor dezelfde prijs een lijstje onderdelen kunt opnoemen waar ze een betere fiets voor hadden kunnen bouwen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Anne Jan schreef: di 6 april 2021, 18:46
MVMVML schreef: di 6 april 2021, 14:29

Komt door de hele goedkope modellen. Die zijn dan ook best wel slecht.
Dat is ook wat kort door de bocht. Wanneer is iets slecht? Als iemand een rondje over het parcours van Schoorl wil rammen adviseerd iedereen hem hier een mtb van €1000 en die fiets is dan "goed". Als diegene datzelfde wil doen en een decathlon fiets aanschaft van €299 en het bevalt hem niet is de fiets ineens "slecht". Dat is net hoe je er naar kijkt. Als je je budget aanpast van €1000 naar €299 moet je ook je verwachtingspatroon naar beneden aanpassen. Met zo'n fiets moet je dan dus niet een rondje Schoorl doen maar een rondje over het parcours van Luna, of wat lokale schelpenpaadjes. En dan valt die fiets ineens reuze mee.

Ik denk dat een fiets pas slecht is als je voor dezelfde prijs een lijstje onderdelen kunt opnoemen waar ze een betere fiets voor hadden kunnen bouwen.
Dan zijn alle fietsen behalve rockrider slecht!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De goedkoopste fietsen zijn niet echt MTB-parcours/trail-waardig, maar... dat is bij andere merken ook zo natuurlijk.

Wat beter mag, wat mij betreft: meer gedetailleerde technische info over afmontages, duidelijkere geometrietabellen, ruimere/meer maatkeuze (soms maar 3 maten, of soms wel 4 maten, maar dan weer alleen <1,95m).

Verder weinig modellen, en binnen een modellijn niet zoveel afmontageniveau’s.

Dat zorgt voor een uitstraling die past bij bikes, gericht op een breed makkelijk te bereiken niet al te deskundig of kieskeurig publiek.
MTB-en is natuurlijk ook geen core business voor Decathlon, maar ze bieden gewoon goedkoop enkele leuke fietsen aan.

Als je net buiten de ideale maatvoering valt heb je wat pech. Val je nergens buiten, dan kun je er prima een relatief goedkope fiets vinden. Er straalt wat weinig passie van af, maar dat maakt een fiets er niet slechter op.
Maar weet je wat je zoekt, dan kun je het buitenkansje er net uitpikken, als het toevallig ook net je maat is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cees82 schreef: di 6 april 2021, 14:08 Rockrider heeft volgens mij vooral een imago probleem in Nederland. En dit is niet gebaseerd op feiten. Een grote leverancier als Decathlon kan zich toch geen slechte producten veroorloven zou je zeggen. Lijkt mij dat je voor dit geld een knappe fiets kunt verwachten.
Komt in het algemeen door het concept vd Decathlon zelf.
Ze mikken op grote aantallen, meestal aan de onderkant vd markt en het middensegment.
(Ben overigens regelmatig bij Decathon te vinden, dus van mij geen kwaad woord over D.)

En bij de fietsen specifiek doordat ze fietsen vanaf 200 euro aanbieden.

Alles bij elkaar maakt dat de merken Rockrider en Btwin niet echt flitsend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Anne Jan schreef: di 6 april 2021, 18:46
MVMVML schreef: di 6 april 2021, 14:29

Komt door de hele goedkope modellen. Die zijn dan ook best wel slecht.
Dat is ook wat kort door de bocht. Wanneer is iets slecht? Als iemand een rondje over het parcours van Schoorl wil rammen adviseerd iedereen hem hier een mtb van €1000 en die fiets is dan "goed". Als diegene datzelfde wil doen en een decathlon fiets aanschaft van €299 en het bevalt hem niet is de fiets ineens "slecht". Dat is net hoe je er naar kijkt. Als je je budget aanpast van €1000 naar €299 moet je ook je verwachtingspatroon naar beneden aanpassen. Met zo'n fiets moet je dan dus niet een rondje Schoorl doen maar een rondje over het parcours van Luna, of wat lokale schelpenpaadjes. En dan valt die fiets ineens reuze mee.

Ik denk dat een fiets pas slecht is als je voor dezelfde prijs een lijstje onderdelen kunt opnoemen waar ze een betere fiets voor hadden kunnen bouwen.
Nu ja. Een fiets die (toegegeven hij was 200 euro of zo) binnen een half jaar kapotte ketting, cassette, hele slechte remmen heeft usw vind ik gewoon een slechte fiets. Wij kwamen toen de Decathlon Den Haag binnen na een rondje Uithof (en dat is een heel mild parcours) en toen zei die monteur ook: oh maar jullie gebruiken hem echt voor MTBen? Ja daar zijn deze MTBs eigenlijk niet voor bedoeld :lol:

Maar goed, alle waar naar zijn geld uiteraard. Maar omdat ze die goedkope troepmodellen dus ook onder de zelfde naam verkopen, zijn mensen huiverig om meer te betalen voor een model dat wel goed is.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Die goedkope dingen zijn dus eigenlijk stadsfietsen verkleed als mountainbike :oops:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 10:33 Die goedkope dingen zijn dus eigenlijk stadsfietsen verkleed als mountainbike :oops:
Ja feitelijk wel.

De afmontage is dusdanig crappy dat hij het wel heel erg snel begeeft als je IETS meer ermee doet dan gewoon horizontaal op de weg fietsen. Leuk voor je 12-jarige zoon om mee naar school te fietsen, maar dat is het ook wel.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

MVMVML schreef: wo 7 april 2021, 11:14
Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 10:33 Die goedkope dingen zijn dus eigenlijk stadsfietsen verkleed als mountainbike :oops:
Ja feitelijk wel.

De afmontage is dusdanig crappy dat hij het wel heel erg snel begeeft als je IETS meer ermee doet dan gewoon horizontaal op de weg fietsen. Leuk voor je 12-jarige zoon om mee naar school te fietsen, maar dat is het ook wel.
Mijn zoontje is 10 jaar en heeft ook zo'n mtb. Om inderdaad mee naar school te fietsen 8) En een paar keer per jaar een vlak mtb parcours mee te pakken. En die doet t prima.


Maar weer even OT. Die Rockrider is gelimiteerd. Hoe lang blijft dan zo'n frame of die link bij de demper nog beschikbaar voor garantie? Als je bijvoorbeeld over 5 jaar je frame breekt is het maar de vraag wat ze je tegen die tijd kunnen bieden. Stel dat ze tegen die tijd geen high end mtb's meer maken omdat het ze tegenviel....

Bij Canyon krijg je gewoon een nieuw frame van Lux en dan kun je weer aan de bak.

Of denk ik dan weer te negatief?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 13:28
MVMVML schreef: wo 7 april 2021, 11:14
Ja feitelijk wel.

De afmontage is dusdanig crappy dat hij het wel heel erg snel begeeft als je IETS meer ermee doet dan gewoon horizontaal op de weg fietsen. Leuk voor je 12-jarige zoon om mee naar school te fietsen, maar dat is het ook wel.
Mijn zoontje is 10 jaar en heeft ook zo'n mtb. Om inderdaad mee naar school te fietsen 8) En een paar keer per jaar een vlak mtb parcours mee te pakken. En die doet t prima.


Maar weer even OT. Die Rockrider is gelimiteerd. Hoe lang blijft dan zo'n frame of die link bij de demper nog beschikbaar voor garantie? Als je bijvoorbeeld over 5 jaar je frame breekt is het maar de vraag wat ze je tegen die tijd kunnen bieden. Stel dat ze tegen die tijd geen high end mtb's meer maken omdat het ze tegenviel....

Bij Canyon krijg je gewoon een nieuw frame van Lux en dan kun je weer aan de bak.

Of denk ik dan weer te negatief?
https://blog.decathlon.nl/garantie-btwin/

:winkie:

Over 30 jaar nog een nieuw frame!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

aurelius schreef: di 6 april 2021, 22:26 ruimere/meer maatkeuze (soms maar 3 maten, of soms wel 4 maten, maar dan weer alleen <1,95m).

Verder weinig modellen, en binnen een modellijn niet zoveel afmontageniveau’s.
De relatief lage prijzen moeten ergens vandaan komen. Bovengenoemde wensen drijven de inkoopprijzen en voorraadrisico's op, dus wordt er hierop bespaard.
MVMVML schreef: wo 7 april 2021, 11:14
Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 10:33 Die goedkope dingen zijn dus eigenlijk stadsfietsen verkleed als mountainbike :oops:
Ja feitelijk wel.

De afmontage is dusdanig crappy dat hij het wel heel erg snel begeeft als je IETS meer ermee doet dan gewoon horizontaal op de weg fietsen. Leuk voor je 12-jarige zoon om mee naar school te fietsen, maar dat is het ook wel.
Precies, Decathlon is een Frans bedrijf en als je daar als kind niet in een grote stad woont, ga je met de fiets naar school. In de meeste regio's is het redelijk heuvelachtig dus wil je een fiets met veel versnellingen. Daarom zie daar bijna elk kind op een Decathlon fiets rond kachelen, maar niet niet op MTB paden.

Wat ik een blunder vind is dat ze de topmodellen dezelfde merknaam gegeven hebben. Daarmee associeer je het merk met goedkope mountainbike-achtige fietsen om naar school te gaan. Dat hadden ze imho beter moeten segmenteren

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

MVMVML schreef: wo 7 april 2021, 13:56
Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 13:28

Mijn zoontje is 10 jaar en heeft ook zo'n mtb. Om inderdaad mee naar school te fietsen 8) En een paar keer per jaar een vlak mtb parcours mee te pakken. En die doet t prima.


Maar weer even OT. Die Rockrider is gelimiteerd. Hoe lang blijft dan zo'n frame of die link bij de demper nog beschikbaar voor garantie? Als je bijvoorbeeld over 5 jaar je frame breekt is het maar de vraag wat ze je tegen die tijd kunnen bieden. Stel dat ze tegen die tijd geen high end mtb's meer maken omdat het ze tegenviel....

Bij Canyon krijg je gewoon een nieuw frame van Lux en dan kun je weer aan de bak.

Of denk ik dan weer te negatief?
https://blog.decathlon.nl/garantie-btwin/

:winkie:

Over 30 jaar nog een nieuw frame!
Ik heb vandaag de Decathlon gebeld, en inderdaad ze geven levenslange garantie op hun frames, toch wel bijzonder.

Daarnaast heb je 365 dagen de tijd om je fiets te retourneren als hij niet bevalt (bij iedere willekeurige vestiging), aan de hand van de staat kun je wel te maken krijgen met een waardevermindering.

Ieder merk kan natuurlijk stoppen met de ontwikkeling van een bepaalde type fiets, of failliet gaan. Wat je dan terug krijgt is maar de vraag. Zal vast wel ergens in de voorwaarden zijn opgenomen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Let op: op carbon frames en onderdelen 2 jaar garantie (geloof ik, kan ook 5 zijn)!!!!!!!! We verkopen zo weinig carbon fietsen dat we voor het gemak maar de normale regel noemen. En als je iemand van de klantenservice belt weet die waarschijnlijk niet eens dat voor carbon fietsen iets anders geldt....

In ieder geval amen voor de mensen die kunnen begrijpen dat een fiets van 229€ met de naam MTB niet is gemaakt voor mtben. Die zijn gemaakt om je kind op een stoere fiets naar school te sturen. Maar dat durven ze niet op de website te zetten...
Ik kan je nu vertellen dat onze hybride fiets van 280 euro degelijkere versnellingen, wielen en frame heeft dan de MTB dan 300. Dat zegt genoeg denk ik.
En als iemand dit niet snapt moet die maar eens met mij praten.


Op die andere vraag: wat krijg je voor 400 euro in vergelijking met andere merken? Kan ik alleen zeggen, kom eens kijken wat er nou echt op die fietsen zit. Versnellingen is veel beter dan enig andere fiets, frame vergelijkbaar maar de voorvork is slechter.
Plaats reactie