Rockrider XC 920 S LTD of toch een Canyon Lux 7.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Decathlon heeft een nieuwe fiets uitgebracht, de ROCKRIDER XC 920 S LTD ik verwacht met een gelimiteerde oplage.

Afbeelding

Specs:
Vork: RockShox SID Select+ 120 mm
Demper: RockShox SIDluxe Select+
Groep: Sram GX AXS draadloos
Wielen: Reynolds TR 249 C
Remmen: Sram Level TL
Voorframe in carbon + Achterframe in ALU 6061/6013
Geen dropper..

Op de remmen na best leuke specs. Gewicht is nog niet bekend, maar ik verwacht onder de 12kg (design kon wel wat beter..)
Bron: https://www.mountainbike.es/consejos-de ... 3_102.html

https://www.vojomag.com/test-nouveaute- ... decathlon/



Nu twijfel ik over 2 dingen. Eigenlijk wilde ik gewoon de Lux 7.0 bestellen.

Wat is op de eerste indruk de betere keuze, de Lux of de Rockrider?

Als ik toch voor de Rockrider zou gaan, ga ik twijfelen over de maatvoering, met mijn 186cm zit ik op de grens tussen L en XL

Als ik dat vergelijk met de geometrie van de Rockrider denk ik dat ik met maat L best prima uit de voeten ga komen, de reach is hetzelfde. Maar als ik de geometrie met een nieuwe Lux 7.0 maat L ga vergelijken is de Reach van 436mm toch wel aan de krappe kant en zou ik bij de Rockrider toch beter voor een XL kunnen gaan. Tussen mijn oren klinkt XL toch wel fors en ben ik bang voor een logge fiets in combinatie met een HT angel van 68 graden. Hebben jullie advies?
Het beste advies zou zijn om deze fiets uit te proberen, maar met dit soort oplages ga je denk ik niet die luxe hebben.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dizer op za 3 april 2021, 23:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben zelf wel fan van de Decathlon HT carbon fietsen wegens value for money, maar deze Decathlon FS vind ik minder mooi. Ondanks de mooie afmontage met SID en carbonnen wielen, en goede prijs. In de test springt ie er niet echt uit. Verder is de achtervork in alu en na langere tijd gaan die wel eens kapot (uit ervaring Red Bull NPL), alleen daarom al een no-go voor mij.

Dus ik zou in dit geval voor de Canyon Lux gaan. Is een mooi model, en voor NL trails uitstekend. Niet supercomfortabel maar eerder sportief, dus een echt een race XC fully. Achtervork is full carbon, en heeft een droppert. XT schakelen en remmen is prima en met kabeltje schakelen heeft altijd nog gewerkt. Lijk me 2e hands tzt goed te verkopen, wat je voor die Decathlon moet afwachten. Maat schijnt bij Canyon wat klein uit te vallen, dus goed kiezen.

Overigens ik heb geen van beide fietsen bereden. Wel diverse tests van de Lux gelezen en op Youtube gezien. Vrij zekere keuze voor een sportieve XC fiets, schijnt niet super comfy te zijn maar ik weet niet zeker of dat de Fox uitvoering betrof.

Optie is tzt carbon velgen te laten inspaken op de bestaande naven door een wielenboer. Ja kost weer een 600-700 € extra, maar hoeft absoluut niet meteen. Of je koopt nu een Lux versie met carbon wielen. Je merkt t wel het verschil.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Bubble
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 februari 2021, 17:14

Dizer schreef: do 1 april 2021, 23:05 Decathlon heeft een nieuwe fiets uitgebracht, de ROCKRIDER XC 920 S LTD ik verwacht met een gelimiteerde oplage.
Volgens hun introfilmpje zijn het 400 :o exemplaren, dus die zijn waarschijnlijk al allemaal verkocht.

De Lux is prima, heel mooi in dat blauw, alleen ben ik niet zo overtuigd van die dropper. Beter dan niets, maar toch liever traditioneler met meer drop.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat ik zo snel zie is dat de Rockrider een moderne xc bike is, een ideale geometrie om in NL op de routes te scheuren. En in het buitenland zal het over het algemeen prima gaan als je niet te ruig gaat doen (Finale Ligure bijvoorbeeld, enduro-mekka).

De zithouding lijken ze wel xc gekozen te hebben, toch wat dieper aan de voorkant en daar is de geometrie wel omheen gebouwd. Op zich weten ze bij Decathlon prima wat ze doen! Het geeft je wel wat ruimte om te spelen met die zithouding. Echt sportief met een langere stuurpen en een vlakker stuur of een tikje gemoedelijker met een kortere stuurpen en eventueel een breder, hoger stuur.

Dan spelen er wat zaken die de geometrie lastig maakt om te vergelijken. Omdat de zitbuishoek bij de Rockrider 73 graden is en bij je huidige Canyon al 74 graden (en die wordt ook nog eens steiler als je op de fiets gaat zitten), laat de reach zich niet direct vergelijken. Dan moet je met het zadel gaan schuiven als dat de leidraad is. Maar ook de bovenbuislengte valt niet 1 op 1 over te nemen. Door die zitbuishoek is die bij de Canyon sowieso korter op papier.

Maar zelfs zonder al dat geneuzel zou ik meteen zeggen dat je een XL nodig hebt. Hooguit gebaseerd op oudere geometrie zit je tussen de 2 maten in, maar de XL is nu niet speciaal groot, veel merken hebben die maatvoering bij een L. Met de XL heb je de ruimte om te spelen, zoals ik al eerder aangaf, bij de L heb je weinig keuze en moet je voor een langere stuurpen gaan. Wat niet helemaal meer past bij een 68 graden balhoofdhoek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Als je in de buurt van Hellendoorn woont, kan je misschien even langs wippen. Ik heb een Lux in de maat L, van mij mag je wel even komen passen. Weet je in ieder geval of deze past of niet.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Weet niet of je de looks van je nieuwe fiets belangrijk vind, maar ik vind die rockrider wel een erg lelijk frame , constructie bij de shock hebben. Dan vind ik de lux toch wel een veel mooiere bike.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Crapton schreef: za 3 april 2021, 18:57
Overigens ik heb geen van beide fietsen bereden. Wel diverse tests van de Lux gelezen en op Youtube gezien. Vrij zekere keuze voor een sportieve XC fiets, schijnt niet super comfy te zijn maar ik weet niet zeker of dat de Fox uitvoering betrof.
Het zal ook wel persoonlijk zijn wat je comfortabel vindt en wat niet of het zit in de afstelling (of beide), ik vind hem namelijk wel comfortabel.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

@Crapton

Je hebt zeker een punt daar, het minste onderdeel bij deze fiets is het frame. Alhoewel ik niet bang ben voor een onbetrouwbaar frame. Ik ben eigenlijk geen XC900S ervaring tegengekomen met een kapot frame. De Red Bull NPL is ook alweer flink legacy :wink:
Rockrider is helaas ook geen bekend merk in Nederland of Duitsland. In Frankrijk en Spanje zijn ze aardig lyrisch op deze modellen. Verkopen kan inderdaad wel een dingetje worden, vooral met dit uiterlijk.

Een Lux met carbon wielen ziet al snel weer op 4k :((
Ik heb overigens nog contact opgenomen met de reviewer van de XC920S, die gaf aan dat er toch wel een groot verschil is met een Lux of een Oiz. Hij vond de XC920S comfortabeler en minder speels aanvoelen. Ik vraag me nu wel af waarom een OIZ TR meer speelser aanvoelt dan deze Rockrider. De vering is hetzelfde, dan zit het dus toch wel echt in de geometrie.

@skjalling
Thanks, erg vriendelijk, helaas woon ik totaal niet in de buurt van Hellendoorn, wel een mooie MTB omgeving om te wonen :D

@Torsten
Eens, in zijn categorie is het denk ik wel 1 van de lelijkste frames die ik ben tegengekomen. Ik ben geen fan de gebruikte 4 punts bevestiging. Anderzijds ben ik voor dit geld ook nog nooit een fully tegengekomen die zo rijk is opgebouwd. Als de fiets bevalt, is het wel iets waar je de komende jaren mee vooruit kunt. Buiten een dropper en misschien andere remmen zijn er geen onderdelen die een upgrade nodig hebben.
Naast het uiterlijk heeft het frame nog wel een paar andere nadelen:
1. Plek voor 1 bidonhouder
2. Remkabel is op de onderbuis gemonteerd.

Rockrider is overigens wel instaat om mooie HT's gebouwen, fully's helaas nog niet. Onderstaande HT is op dit moment in een test fase.

Afbeelding

@Lars TB
Thanks! :-q

Ik heb nog een paar geometrie vraagjes, is de stack bepalend voor je diepe zit (buiten je stuur en stuurpen). Heb ik bij maat XL een minder diepe zit dan bij een L?

Is het verschil tussen een 73graden en 74graden zithoek merkbaar? Ik neem aan dat je tijdens het klimmen liever 74 of hoger hebt. Waarom zouden ze bij een XC fully voor 73 graden gekozen hebben ? Waar andere merken toch eerder richting de 74/75 graden gaan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die hardtail is een plaatje, die fully vind ik gewoon echt niet mooi. Wat jammer is, als verder geo en afmontage en rijeigenschappen wel kloppen. Wat weegt die Decathlon?
(Ben zelf niet onbevooroordeeld overigens, als ervaren en zeer tevreden Lux rijder).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zou toch niet snel voor een Decathlon fiets gaan als ik eerlijk ben...
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

In een spaanse test las ik een opgegeven gewicht van 11,3KG... Ga er even vanuit dat dit in de kleinste maat is. Denk dat een XL dan net onder 12 kg blijft zitten.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

MVMVML schreef: di 6 april 2021, 09:15 Ik zou toch niet snel voor een Decathlon fiets gaan als ik eerlijk ben...
Maar dat geld toch voor iedere Nederlander bij een fiets van > € 1500,- :D
Decathlon fietsen hebben gewoon geen goede naam in de Benelux.

Rockrider heeft overigens wel een aantal MTB'ers in dienst die voor hun wedstrijden rijden op de top lijn van Rockrider, wel soms met hier en daar een componenten aanpassing.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MVMVML schreef: di 6 april 2021, 09:15 Ik zou toch niet snel voor een Decathlon fiets gaan als ik eerlijk ben...
Jij droeg vroeger ook alleen maar NafNaf jeans op het gymnasium?? 8)

Argumentatie mist een beetje. De high(er) end Rockriders zijn fietsen die zich meer dan kunnen meten met alles wat er verder op de markt is. Gewoon de prijs/kwaliteit + een beetje meer van Canyon van paar jaar terug. Ze bouwen ze momenteel dan ook meer als 'statement' dan als volume product.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Rockrider heeft volgens mij vooral een imago probleem in Nederland. En dit is niet gebaseerd op feiten. Een grote leverancier als Decathlon kan zich toch geen slechte producten veroorloven zou je zeggen. Lijkt mij dat je voor dit geld een knappe fiets kunt verwachten.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Cees82 schreef: di 6 april 2021, 14:08 Rockrider heeft volgens mij vooral een imago probleem in Nederland. En dit is niet gebaseerd op feiten. Een grote leverancier als Decathlon kan zich toch geen slechte producten veroorloven zou je zeggen. Lijkt mij dat je voor dit geld een knappe fiets kunt verwachten.
Wat ze niet bijzonder slim gedaan hebben is de serie echte mtb's lanceren onder dezelfde naam als de <750 euro fietsjes.
Alles in de lijn vanaf de XC50 zijn gewoon goed doordachte producten met een goede frames en betere afmontage dan wat je bij welk ander merk dan ook krijgt (en...ik werkte zelf bij zo'n ander merk). Kortom: het poser gehalte mag dan ms minder zijn, maar als je daar sch**t aan hebt dan doe je er een goede koop aan. En ik spreek uit (diverse) ervarin(en): zowel zelf een XC940 ltd gereden als inmiddels al een 3tal fietsen van vrienden rijklaar gemaakt. Daarbij: van de Rockrider lockout kunnen ze bij RS en FOx nog wat opsteken.
Niet geheel onbelangrijk: vriend van me werd gewoon volledig kosteloos geholpen met een GX derrie en nwe achterpad toen door eigen schuld de boel (met NX derrie!) afbrak (tak ertussen, lomp doorgetrapt).
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie