Eerste hard tail mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

Hey iedereen, en aangenaam! ik ben Pieter uit Lanaken (net over de grens aan Maastricht in Belgie).
26 jaar en +- 1.80 groot.

Met heel het corona gebeuren, al een tijdje overwogen om te gaan mtb'en, maar dan heb je natuurlijk een stalen ros nodig!
Nu ben ik eerst wat overvallen, maar ben ik intussen vrij zeker dat het een Grand Canyon gaat worden.

Aangezien ik hier in het mooie Limburg zit, zijn er hier normaal wel heel wat trails die ik zou moeten kunnen doen.
Voornamelijk om mn techniek aan te leren, de fiets aan te voelen en dergelijke.

Moest de passie even hevig blijven, en de hobby vooruitgaan is het ook de bedoeling om pittigere tochtjes in de ardennen of iets dergelijks te doen. Wat eigenlijk de grote reden van mn twijfel is. Je hoort zoveel, en iedereen heeft wel ergens slechte ervaringen mee wat het selectie proces ongelofelijk moeilijk maakt naar mijn gevoel.

Ik zit voornamelijk vast tussen de 6 en de 7. Maar na hier een paar threads gelezen te hebben zie ik dat de 8 ook wel stevig aangeraden wordt.
Zoals vele hoor ik ook niet veel goeds over de Sram xEagle schakelgroep, en wil ik uiteindelijk wel waar voor men geld en de komende tijd ook geen zorgen omtrent upgrades.

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... ection-tab
Op het eerste zicht leek de 6 (999eu)me de beste keuze, daar deze goedkoper dan de 7 is en toch zowel remmen als schakelgroep van Shimano is. Hier boet je dan in met de sr suntour, en het niet hebben van een droppost.

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... ection-tab
De 7 (1199) heeft de droppost en een Judy, waar ik toch minder negatief over lees dan de SR, en met 120mm veerweg ipv 100. Maar dan wel weer de schakelgroep van Xeagle..

https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... ection-tab
De 8 (1399) is dan weer Shimano met een nog betere vork, maar voor dat geld heb je al bijna een Full susp instap model van Canyon wat ook zeer mooi is, en wat me doet afvragen of dit dan geen overkill/ teveel van het goeie zou zijn.

Ik denk wel dat ik uiteindelijk geen relatief slechte aankoop doe met eender welke, maar aangezien het om redelijk wat geld gaat zou ik toch graag wat meer meningen van mensen die er wat meer dan ik van weten.

Wat zouden jullie doen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou voor de 8 gaan, het prijsverschil is relatief klein en de afmontage een stuk beter. Met Sram Eagle is op zich niets mis (dat is een verzamelnaam) maar SX vind ik inderdaad geen aanrader, die groep presteert op zijn best matig. Voor mij zou dat reden genoeg zijn de 7 te laten staan. De Deore groep op de 6 is dan weer prima dus als budget bewaking belangrijk is dan eerder de 6.

Bij een HT krijg je voor een honderd euro een hoop meer qua afmontage en dat levert merkbaar meer rijplezier op. Een 'instap' fully raad ik eigenlijk altijd af. Je krijgtt dan weliswaar achtervering maar levert qua afmontage flink in, ook op de kwaliteit van de voorvork en demper waarmee je het voordeel van achtervering imho teniet doet.

Bereid je wel voor op laaaaaaaaaange levertijden.
PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

George schreef: vr 2 april 2021, 18:02 Ik zou voor de 8 gaan, het prijsverschil is relatief klein en de afmontage een stuk beter. Met Sram Eagle is op zich niets mis (dat is een verzamelnaam) maar SX vind ik inderdaad geen aanrader, die groep presteert op zijn best matig. Voor mij zou dat reden genoeg zijn de 7 te laten staan. De Deore groep op de 6 is dan weer prima dus als budget bewaking belangrijk is dan eerder de 6.

Bij een HT krijg je voor een honderd euro een hoop meer qua afmontage en dat levert merkbaar meer rijplezier op. Een 'instap' fully raad ik eigenlijk altijd af. Je krijgtt dan weliswaar achtervering maar levert qua afmontage flink in, ook op de kwaliteit van de voorvork en demper waarmee je het voordeel van achtervering imho teniet doet.

Bereid je wel voor op laaaaaaaaaange levertijden.
Dankjewel voor je reactie George!
De deore groep van de 6 zit ook op de 8 als ik me niet vergis? Opzich kan de 8 wel (budgetair gezien), maar dan spreken we wel al van 400 euro verschil met de 6, voor enkel de vork en de dropper en de interne bekabeling als ik me niet vergis? (wat ik waarschijnlijk wel doe als leek :P)

Met een HT bedoel je hardtail neem ik aan? Ja een full susp ga ik zwz niet doen. Ik vrees dat de 6 wat te weinig gaat zijn voor wat ik ermee wil gaan doen, en de 7 schrikt me toch enorm af met de versnelling zoals je al zegt. Dan blijft er inderdaad vrij weinig over behalve de 8. Die dan weer echt aan de pittige kant is, met die bike safeguard zit je aan 1460 euro . Maar voor die prijs zou ik me wel denk ik het komende jaar geen upgrades moeten doen neem ik dan aan?

Levertijden vallen op zich wel mee, 6-7-8 allemaal voor eind mei- begin juni
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Nog een opmerking: de GC 6 heeft een andere frame dan de GC 7.
De GC 6 heeft geen tapered balhoofd en geen steekas achter. De GC 7 wel. (frame van de GC 7 en GC 8 zijn hetzelfde)
Tja die SRAM SX achter derailleur schijnt niet zo goed te zijn. Je kunt er wel mee beginnen en later er een NX of GX opzetten.
Ik heb geen opmerkingen voor wat betreft de GC 8.

Waarom moet het trouwens een Canyon zijn?
Mogelijke opties zijn denk ik de:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052662
https://konaworld.com/kahuna.cfm
PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

massen schreef: vr 2 april 2021, 18:27 Nog een opmerking: de GC 6 heeft een andere frame dan de GC 7.
De GC 6 heeft geen tapered balhoofd en geen steekas achter. De GC 7 wel. (frame van de GC 7 en GC 8 zijn hetzelfde)
Tja die SRAM SX achter derailleur schijnt niet zo goed te zijn. Je kunt er wel mee beginnen en later er een NX of GX opzetten.
Ik heb geen opmerkingen voor wat betreft de GC 8.

Waarom moet het trouwens een Canyon zijn?
Mogelijke opties zijn denk ik de:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052662
https://konaworld.com/kahuna.cfm
Het moet niet per se, maar direct delivery bedrijven hebben vaak minder wachttijden dan de officiele merken die tot februari 2022 zijn.
Dus eigenlijk zou ik best niet onder de 7 gaan? 1. Budgetair gezien de 7 nemen en de schakel gewoon oprijden en nadien upgraden, 2. of er nu wat meer insteken en zorgeloos kunnen beginnen met de 8 lijken me dan de twee beste opties
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

400 euro meer, volgens mij heb je dan een ook betere onderdelen zoals een xt derailleur. En een dropper en een fox 34 vork zijn mi. al meer dan 400 euro extra waard. Mi is dat echt hele goede deal voor die prijs. Het is de extra investering denk ik meer dan waard.
PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

RobertG8 schreef: vr 2 april 2021, 19:01 400 euro meer, volgens mij heb je dan een ook betere onderdelen zoals een xt derailleur. En een dropper en een fox 34 vork zijn mi. al meer dan 400 euro extra waard. Mi is dat echt hele goede deal voor die prijs. Het is de extra investering denk ik meer dan waard.
Dan ben ik eruit, ik krijg langs alle kanten dezelfde input dus dan komt de 8 er als duidelijke winnaar uit. Met levertijd Juni heb ik ook nog even om wat bij te sparen dus hartelijk bedankt!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Lekker doen, er naar uitkijken en straks lekker van genieten! Succes met de aankoop!
Bigfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 14:05
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8

Zoals hierboven al gezegd is: de 8 heeft de beste 'value for money', dus een goede keuze. Staar je overigens niet blind op de levertijden, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat die nogal wisselen. Mijn GC8 is in december besteld, en 2 keer vertraagd. Komt nu hopelijk in mei. Ontzettend balen, maar als je het vergelijkt met andere fabrikanten, valt het alweer mee. Veel fietsen zijn al niet meer te bestellen voor heel 2021.
PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

Bigfish schreef: za 3 april 2021, 09:59 Zoals hierboven al gezegd is: de 8 heeft de beste 'value for money', dus een goede keuze. Staar je overigens niet blind op de levertijden, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat die nogal wisselen. Mijn GC8 is in december besteld, en 2 keer vertraagd. Komt nu hopelijk in mei. Ontzettend balen, maar als je het vergelijkt met andere fabrikanten, valt het alweer mee. Veel fietsen zijn al niet meer te bestellen voor heel 2021.
Oei, meen je dat?
Ik kan hem ook niet pre orderen, op de website moet je wachten tot die er is en dan pas kan je hem bestellen.
Kan alleen een email vragen als hij komt maar die email komt naar mijn gevoel nooit aan.
Als jij hem in december al besteld hebt ziet het er dus niet goed uit als ik hem nu nog zou moeten bestellen, maar hoe heb je dan besteld, via de klantenservice?
Bigfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 14:05
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8

Ik heb hem via de website besteld en direct betaald. Het is pas sinds kort dat je via de website van Canyon niet meer kunt bestellen maar een aanvraag moet doen. Mountainbiken is enorm in populariteit gestegen en de vraag naar onderdelen is vele malen groter dan het aanbod. Er zijn ook forumleden die hun fiets in januari/februari besteld hadden bij Canyon en hem al binnen hebben. Dat was weliswaar een ander model (Neuron). Het is maar net of alle benodigde onderdelen beschikbaar zijn. Dat is de werkelijkheid van nu, iedereen die de afgelopen periode een fiets besteld heeft moet geduld hebben, bij sommige andere leveranciers zit je bij bepaalde fietsen al derde kwartaal 2022. Dus dan valt Canyon nog mee. Je zou je zoektocht natuurlijk kunnen verbreden, maar echt op korte termijn een fiets vinden zal erg lastig zijn.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

PieterPips
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 16:51

Bigfish schreef: zo 4 april 2021, 12:04 Ik heb hem via de website besteld en direct betaald. Het is pas sinds kort dat je via de website van Canyon niet meer kunt bestellen maar een aanvraag moet doen. Mountainbiken is enorm in populariteit gestegen en de vraag naar onderdelen is vele malen groter dan het aanbod. Er zijn ook forumleden die hun fiets in januari/februari besteld hadden bij Canyon en hem al binnen hebben. Dat was weliswaar een ander model (Neuron). Het is maar net of alle benodigde onderdelen beschikbaar zijn. Dat is de werkelijkheid van nu, iedereen die de afgelopen periode een fiets besteld heeft moet geduld hebben, bij sommige andere leveranciers zit je bij bepaalde fietsen al derde kwartaal 2022. Dus dan valt Canyon nog mee. Je zou je zoektocht natuurlijk kunnen verbreden, maar echt op korte termijn een fiets vinden zal erg lastig zijn.
Hmm ja dat is indeed spijtig. De tijd is meer mn vijand haha, hoe langer ik wacht hoe meer ik denk hmm is een 8 misschien geen overkill als eerste mountainbike.
De 6 kan ook maar die levertijd is dan ook gelijk.. Dus dan denk ik tsja kan ik dan beter gewoon een all in doen, aangezien ik er toch wel van uit ga dat ik met de GC 8 zogoed als overal zou moeten kunnen rijden. Ik zeg nu niet extreme zwarte trails, maar dat zit er toch het eerste jaar niet in daar men ervaring nog minimaal is. Ik twijfel soms gewoon of het wel slim is om het op zo een dure te leren, maar aan de andere kant wil ik niet na 4 maanden een andere moeten kopen omdat ik alleen groene trails kan doen bij wijze van spreken.

Dusss kijk ik maar iedere dag of er geen beschikbaar zijn, en dan zien we wel weer. Hopen dat ik hem in Juni effectief kan bestellen, daar het nu nog altijd hobbyloze frustraties zijn :p Bedankt voor je antwoord!
Plaats reactie